Wat hebben juf Larissa en juf Liese in petto?


In het derde beleven we veel.  Nieuwsgierig?  

Recycleren en sorteren

Vandaag brachten we een bezoekje aan het recyclagepark van Boutersem. 

Oma Chris en Willy van Ecowerf gaven ons een heel duidelijke uitleg over sorteren en recycleren. 

We brachten allemaal wat afval mee, dat we ter plaatse in de juiste container gooiden. 

Nu kunnen we het afval dat we in onze buurt vinden meteen ook juist sorteren! 

Nadien pasten we wat we leerden ook meteen toe in de klas: we deden een hoekenwerk met memory, lotto, afvalslag, lezen en leuke oefeningetjes.

https://photos.app.goo.gl/wi3Eb8ZEvyBPzHJC6

Met de voetjes in de natuur

Samen met het vierde leerjaar deden we donderdag voor de vakantie een doorschuif rond 'voetjes in de natuur'.

We deden verschillende workshops: een bloem maken van wol, laarsjes of bloempotjes vullen met bloemen of zaadjes (kijk maar eens aan de draad op de berg hoe leuk ze geworden zijn!), spelletjes met onze voeten (twister, hinkelen, rekspringen, ...), met krijt een bloementapijt tekenen en een blotevoetenpad ontwerpen.

Tot slot mochten we allemaal het blotevoetenpad eens uitproberen.  Superleuk!

KIJK MEE!

(ook op de website van L4 staan nog leuke foto's)

Chocolalala!

We werkten tijdens taal en WOMO rond het thema chocolade.

We leerden waar de chocolade vandaan komt, hoe hij gemaakt wordt, welke smaken er allemaal zijn...

In een hoekenwerk proefden we van verschillende soorten chocolade met al onze zintuigen, we beeldden voorwerpen uit die met chocolade te maken hebben, we maakten de geluiden van een chocoladefabriek na, we lazen een tekst in verschillende rollen, maakten chocoladesnoepjes...

De tweede week werkten we rond het boek 'Sjakie en de chocoladefabriek' en Roald Dahl.  De kinderen waren geweldig enthousiast!  We brachten zo veel mogelijk boeken mee van Roald Dahl, zodat iedereen er eentje kan lezen.  Als afsluiter bekeken we de film Matilda, de laatste dag voor de vakantie.

https://photos.app.goo.gl/wH1HcowmrU8xysaF9

Koeienboerderij

Na onze leuke tijd in Wortel, wilden we graag nog meer te weten komen over het leven op de boerderij. 

We brachten een bezoekje aan een koeienboerderij in Vertrijk.  Hier verzorgen ze vleeskoeien.

De boer toonde eerst zijn werkplaats.  Hier stonden allerlei machines die ze gebruiken om op het land te werken.  Zaaimachines, machines om te sproeien en te bemesten, een maïsplanter, een tractor, een verrijker...

We mochten allemaal even in de tractor gaan zitten.  Nadien toonde de boer ons hoe hij met de verrijker een baal hooi naar de koeien brengt.  Wij geloofden niet dat zo'n baal zo zwaar was, maar toen we hem met de hele klas zelfs niet konden optillen, geloofden we het wel!  We kregen uitleg over de koeien en kalfjes.  Ze hebben hier een speciale soort, Hereford koeien, die hebben heel lekker vlees.  Ze zien er wel een beetje grappig uit, met hun krulletjes en witte wimpers.  

Tot slot mochten we de koeien hooi voederen in de schuur.  Dat vonden we heel erg leuk!  

Wist je dat de koeien die we gezien hebben in de lente en zomer grazen in de wei in de straat van onze school?  We gaan ze zeker nog eens bekijken eens ze daar aangekomen zijn!

FOTO'S

Op de boerderij, dag 3

Vandaag laten we jullie kinderen zelf aan het woord, nadat ze veilig en wel weer aangekomen zijn in Bierbeek...

FOTO'S 1

FOTO'S 2

FOTO'S 3

Op de boerderij, dag 2

Dinsdag 12 februari 2019

Na een (voor sommigen) korte nacht, waren we allemaal springlevend om 7.30 uur.  We mochten kiezen of we even rustig op onze kamer bleven of een ochtendwandeling wilden maken met juf Liese tot aan het ontbijt.  Na het eten mocht de helft van de klas mee met boerin An om de kleine dieren te voederen.  Wat hadden die een honger zeg!  Eerst gingen we naar de konijntjes en de cavia’s.  Die kregen een lekkere wortel en wat korrels.  Daarna kwamen de geiten en schapen aan de beurt.  Die waren al van ver aan het mekkeren en blaten omdat ze zo’n honger hadden.  Boerin An gaf de schapen eerst wat korrels voor wij in de stal mochten.  We merkten al gauw waarom… de schapen waren super wild omdat ze zo snel mogelijk wilden eten.  Toen ze gekalmeerd waren, mochten we hen en de geitjes even aaien.  Toen waren de varkens aan de beurt.  Babs stond ons al op te wachten en knorde en sprong wild op haar hok.  Ze smulde wild onze etensresten van de vorige avond op.  Ook de andere twee varkentjes kregen hun portie.  De ezeltjes kregen vers hooi en toen was het al tijd voor onze eerste activiteit.  Dat was voor de ene groep choco maken en voor de andere groep vilten.   (zie verslag van maandag)

De voormiddag vloog voorbij, het was al snel middag.  We kregen weer lekkere soep, wortelstoemp met worst en als toetje een ijsje.  We mochten na het middageten kiezen of we rustig wat yoga wilden doen met juf Elisabeth of buiten wilden spelen. 

Om 14 uur startte onze namiddagactiviteit.  De eerste groep ging dieren verzorgen.  Bij de varkens kregen we eerst wat uitleg van boerin Liese over de dieren zelf.  Daarna mochten we de varkens borstelen.  We gingen naar de koeienstal, waar we de stal van de kalfjes moesten uitmesten.  Daarna mochten we de pony’s borstelen.  Dan maakten we een tochtje met de tractor.  We brachten houtkrullen naar de stal van de kalfjes.  Daarna reden we terug naar de hooistal, vulden twee kruiwagens met stro en vulden hiermee de kalfjesstal verder aan.  Op het einde gingen we nog even naar de konijntjes en cavia’s, die we mochten aaien en borstelen.

De tweede groep deed een activiteit rond graan. Bij de start wasten we onmiddellijk onze handen en gingen meteen hard aan het werk. Bloem, water, boter, gist en kneden maar. Wanneer ons deeg klaar was, legden we onze broodjes op een bakplaat. Terwijl we dan wat meer uitleg kregen over de afkomst van het bloem kregen onze broodjes de tijd om te rijzen. 

Gedurende de uitleg leerden we welke soorten granen er allemaal zijn en mochten we dit van heel dicht bij eens bekijken. We voelden aan de knopen van de stengel, prutsten de zaadjes uit het aar en kietelden onszelf met de baarden van het graan. Toch allemaal een beetje speciaal. 

Na onze activiteiten ging de ene groep de dieren eten geven en de andere groep al douchen. Tijdens het avondeten konden we genieten van onze heerlijk zelfgemaakte pistolets. Na het eten nog even rusten of douchen en dan nog een laatste avondactiviteit. We kregen de opdracht om een code te kraken. Hier slaagden we in wanneer we alle opdrachten correct uitvoerden. Gelukkig kunnen we goed samen als een echt TEAM en kraakten we de code!!

Na een drukke maar ongelooflijk leuke dag maakten we ons klaar voor ons bedje. Slaapwel en groetjes vanuit Wortel!!

FOTO'S 1

FOTO'S 2

Op de boerderij, dag 1

Maandag 11 februari 2019

Na een laatste zwaai naar mama en papa vertrokken we met 25 vrolijke kindertjes naar Wortel.  Spijtig genoeg waren er vijf zieke meisjes, die dus niet mee konden vertrekken.

We waren nog maar ter hoogte van Bertem, toen we plots een anonieme politiewagen naast ons zagen, die ons gebood te volgen… Dat was wel even spannend, zo twee agenten op de bus!  Gelukkig bleek het om een federale actie te gaan om bussen te controleren.  Na een half uurtje was de controle achter de rug en mochten we verder rijden.

Rond 11.30 uur kwamen we aan op de boerderij.  We brachten snel onze koffers naar boven en kregen dan een rondleiding op de boerderij.  We maakten kennis met de dieren die hier wonen: konijntjes, cavia’s, geitjes, schapen, varkens, paarden, pony’s, koeien, poezen, honden, …

Het was al heel snel tijd voor het middagmaal.  De kinderen waren uitgehongerd en smulden van de heerlijke soep (bijna iedereen nam twee porties).  We kregen ook nog kip met gekookte aardappels en appelmoes.  Mmmm!  Ook een dessertje mocht niet ontbreken: chocoladepudding. 

We hebben hier ruim de tijd om te eten, waardoor het al snel tijd was voor onze eerste activiteit.

De eerste groep ging mee met Karin.  We gingen naar de schapenstal, waar we eerst uitleg kregen over dit dier.  We wisten al heel goed dat een vrouwtjesschaap een ooi is en een mannetjesschaap een ram.  Dat hadden we onthouden uit ons contractwerk.  Toch leerden we ook nieuwe dingen.  Wist je dat niet alle schapen hoorns hebben?  Sommige soorten krijgen nooit hoorns, bij andere soorten krijgen zowel de mannetjes als de vrouwtjes hoorns.  Een schaap wordt maar 1 keer per jaar geschoren, aan het einde van de lente.  We mochten onze vinger eens in de wol van het schaap steken, die paste er helemaal in!  En wat was dat lekker warm!  We mochten ook even de geitjes aaien die in dezelfde stal stonden.

Daarna gingen we naar binnen.  Hier legde Karin ons uit wat er nu met die wol gebeurt voor we er mee kunnen werken.  Eerst moet je de wol ‘kaarden’, dat is eigenlijk een soort van kammen, zodat alle wol mooi in dezelfde richting staat.  Daarna kan de wol gesponnen worden, zodat er een soort van draad ontstaat waar je mee kan breien of haken.  Wij gebruikten de wol om te vilten en maakten er een leuk zakje van!

De tweede groep ging mee met Kris. Tijdens een eerste uitleg vertelden we welke dieren er allemaal melk geven. We vonden vele dieren die we hier zagen op de boerderij maar vonden ook andere voorbeelden. De dieren waarvan het vrouwtje melk geeft na de geboorte noemen we zoogdieren.  Al snel stelden we ons de vraag of wij dan ook zoogdieren zijn? 
We mochten een paar soorten melk proeven en daarna raden van welk dier de melk kwam. Bij het drinken van de paardenmelk trokken we toch maar een vies gezichtje. Na het drinken van de koemelk bekeken we enkele foto's. Zo kwamen we te weten welke weg de melk aflegt van de koe tot in ons glas.

Daarna begon het echte werk. We gingen met de koemelk aan de slag. 
Eerst melk koken en chocoladedruppels toevoegen. Daarna kregen we een flesje melk uit de frigo. Hier moesten we mee schudden tot we room hadden. Eventjes proeven en dan weer verder schudden tot we boter hadden. Hierna kwam het leuke werk. De chocolade werd bij de boter gemengd en tot slot moesten we weer schudden. Onze armen vielen er bijna af van al dat geschud maar het resultaat was de moeite waard. We hadden zelf choco gemaakt. Hmmm!

We kregen een lekker vieruurtje, grenadine, een stukje fruit en een koekje.  Daarna mochten we vrij spelen op het erf van de boerderij.  Om 17.30 uur was het tijd voor ons avondmaal: boterhammen met choco, chocoladekorreltjes, vlees, kaas of eiersla.  

Na het eten schreven we een briefje en speelden we een spelletje.

Ondertussen maken we ons klaar om in bed te gaan.  Slaapwel!

FOTO'S 1

FOTO'S 2

Vishwa uit India

Donderdag kwam Vishwa op bezoek in onze klas.  Vishwa is een vriend van Peter, de papa van Manou P.  Hij woont in India, waar hij er voor zorgt dat kinderen uit de fabrieken gehaald worden en naar school kunnen gaan in plaats van te werken.  Zo heeft hij op 35 jaar tijd al 25000 kinderen kunnen redden uit de kinderarbeid.

Veel kinderen hadden vragen voor Vishwa.  Hij leerde ons tellen tot vijf in zijn taal, leerde ons een liedje en wij leerden hem tellen in onze taal en zongen ook een liedje voor hem.  

Daarna trokken we naar een ander lokaal, waar Vishwa oefeningen en yoga met ons deed.

Het was een heel leerrijke en fijne ontmoeting.

Bedankt Vishwa en Peter!

Meer foto's vind je HIER

Ik verzorg mijn lichaam

We zijn met een nieuw thema gestart bij WOMO: Ik verzorg mijn lichaam.

Op dinsdag kwam meester Hans in onze klas twee uurtjes EHBO geven.  Hij leerde ons hoe we hulp moeten inroepen en hoe we een bloedneus en een brandwonde moeten verzorgen.  

Op woensdag kwam de mama van Hélène naar onze klas.  Zij is apotheker.  Ze vertelde ons iets meer over haar beroep en had allerlei spullen mee.  Zo leerden we wat er zeker in een EHBO kistje moet zitten en waarvoor het allemaal dient.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De komende dagen leren we nog veel meer over ons lichaam en hoe we het moeten verzorgen

Volgende week komt de mama van Margot naar onze klas.  Zij gaat ons ook iets bijleren over haar beroep, dokter.

Leerwandeling in Bierbeek

Vandaag moesten we zelf een wandeling uitstippelen in het dorp.  We kregen van de juf een touwtje, dit touwtje stelde 3 km voor in het echt.  We moesten met dit touwtje op een plan van Bierbeek een wandeling uitstippelen die vertrok aan de school en daar ook terug aankwam.  Er waren enkele voorwaarden: we moesten langs het huis van minstens 1 kind van de klas wandelen, langs 3 winkels/handelszaken en langs 2 belangrijke gebouwen.  We moesten hier foto's van nemen als bewijs dat we daar geweest waren.  Elk groepje had ook nog een geheime opdracht: foto's nemen die te maken hadden met een bepaald thema.  We werden geholpen door de mama van Manou P, de omi van Aron en de oma en opa van Matteo.  Dankzij hen konden we 6 groepjes maken.  Achteraf bespraken we de wandeling in de klas.  Enkele reacties: "Het was super-leuk! Kei-tof!  Ik vond het leuk dat we zelf mochten beslissen waar we heen wilden gaan.  Ik heb veel nieuwe plekjes ontdekt.  Ik vond het leuk om de dingen die we in de klas leerden ook in het echt te zien.  Het was fijn om eens buiten de klas te leren.  Dit was het leukste wat we al in het derde gedaan hebben!  Ik heb veel mooie dingen gezien.  Ik vond het spijtig dat er een paar meisjes uit mijn groep niet goed luisterden en tegenwerkten."  Voor herhaling vatbaar, dus!

Na de vakantie bekijken we samen de foto's en proberen we te achterhalen wie welk thema had. (Van zodra we dit gedaan hebben voeg ik hier ook de foto's toe)

Groetjes uit... Bierbeek

Vorige week startten we met een nieuw thema bij WO, over onze gemeente.

We gingen in groepjes naar de andere klassen, om eens bij de kinderen te horen waar zij nog nood aan hebben op school.  Dan kozen we enkele puntjes uit, die wij ook belangrijk vonden en maakten hier een affiche rond.  We bespraken alle voorstellen en nadien moesten we stemmen op de groep die wij vonden dat de beste puntjes had.  Het werd heel spannend, maar uiteindelijk haalde het groepje van het tweede leerjaar het.  Zij willen er voor zorgen dat er een oplossing komt voor de boekentassen van het tweede, die nu onbewaakt in de gang staan.  Ze willen ook graag wat meer speeltuigen in de tuin. We nodigden meester Peter uit in de klas om onze puntjes voor te stellen.  Hij stelde voor dat de groep met een kostenplaatje zou komen.  Afwachten wat het groepje hiermee zal doen...

Van hieruit gingen we verder met de term democratie, wat is dat nu eigenlijk?  We legden de link naar de verkiezingen die de zondag erop zouden plaatsvinden en bespraken wat dit nu juist is.

Deze week gingen we op bezoek in het gemeentehuis.  Annemie gaf ons een zeer volledige rondleiding bij alle diensten, in het archief en zelfs tot in het bureau van de burgemeester!  We kwamen hem zelfs tegen op onze tocht.  We leerden welke diensten er allemaal zijn in het gemeentehuis en wie er allemaal werkt.

https://photos.app.goo.gl/Z3JDKroWBgc7jwKs8

Vandaag moesten we een plattegrond tekenen van de buurt van de school.  Dat was toch niet zo gemakkelijk!  Gelukkig had de juf ook plannetjes afgedrukt, die we vergeleken met ons eigen plan.  We bespraken wat er nu zo moeilijk is aan een plattegrond tekenen en wat er zeker op moet staan.  Daarna kregen we een stratenplan van de hele gemeente Bierbeek.  In groepjes moesten we hier dingen op opzoeken.  Enkele pictogrammen natekenen, belangrijke plaatsen zoeken op de kaart, ons eigen huis en de school zoeken...  We leerden dat Bierbeek 4 deelgemeentes heeft en we keken ook even welke buurgemeentes we hebben.  

Volgende week moeten we zelf een wandeling uitstippelen op de kaart en gaan we onder begeleiding die wandeling ook echt maken.  We zullen ook leren in welke provincie we wonen.

Op stap in het bos

Maandag gingen we met Joost, een natuurgids, op stap naar het bos.

We stapten langs een van de oudste weggetjes van Bierbeek, wat was het daar mooi en rustig!  Joost nam ons mee in een boomgaard, waar enkele bijenkasten stonden.  Hij legde ons uit wat die daar staan te doen.  Wat verder in het weggetje kwamen we een heleboel paddenstoelen tegen. 'Protpaddenstoelen' volgens enkele jongens, maar Joost vertelde ons de correcte naam: aardappelbovist.

Toen we aan de rand van het bos gekomen waren, kregen we een opdracht.  We moesten in groepjes van 4 kinderen met behulp van een kaart de weg zoeken naar de schuilhut.  We kregen een stuk van de stafkaart van Meerdaalwoud, Joost legde ons kort uit waar we nu stonden op de kaart, waar we heen moesten en welke weg we moesten nemen.  Daarna was het aan ons.  Joost en de juffen bleven achteraan en keken toe.  Na een paar minuten liep het eerste groepje verkeerd en al de rest volgde, zonder te controleren of ze wel juist waren.  De juffen lieten ons even doen, het laatste groepje werd weer op goede weg gezet en juf Larissa liep naar de andere groepjes, die al bijna uit het oog verdwenen waren.  We keerden op onze stappen terug, keken nog eens goed op de kaart en zetten onze weg verder.  Gelukkig kwamen we nadien allemaal zonder kleerscheuren aan bij de schuilhut.

We gingen in een grote kring zitten.  Joost deed een yoga-oefening met ons.  We roken, bekeken, voelden het bos en werden hier heel rustig van.  We merkten dat het bos ook leeft en dood gaat, net zoals mensen...

Na een tussendoortje (want we hadden nu toch al wel wat honger gekregen), mochten we kiezen uit twee opdrachten: kampen bouwen of kriebelbeestjes, drolletjes, vruchten, bladeren ... zoeken in het bos en zoeken op een determineertabel.    Enkele kinderen deden beide opdrachten, anderen hielden zich bij hun eerste keuze.  

We aten onze lunch op in een stralend zonnetje.

Na het eten bespraken en bekeken we nog even wat we allemaal gevonden hadden.  We lieten de kriebelbeestjes terug vrij, legden het mos en de paardenmest terug en namen enkele vondsten mee naar de klas.  Joost toonde ons een bron in het bos, van een beekje dat samenkomt met de beek in het dorp.  We wandelden ook nog langs hele mooie paddenstoelen: porseleinzwammen, ze zijn glanzend wit, net als porselein.  

Toen we aan Brise Tout aangekomen waren, mochten we nog een half uurtje vrij spelen.  Daarna wandelden we langs holle wegen terug naar school.  

Het was een mooie, leerrijke dag!  

De juffen vonden het ook heel fijn dat iedereen zo flink en geïnteresseerd was!

KIJK EN GENIET MEE!

Ik kies voor gezond!

Het tweede thema dit schooljaar gaat over gezondheid.  We leren over gezonde voeding en bewegen.

We startten het thema met de scholenveldloop.  We bewogen een hele voormiddag, als dat niet gezond is?  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We maakten een collage over gezonde voeding, tekenden een gekke nieuwe groente/fruit en verzonnen er een naam voor, we bekeken de voedingsdriehoek, bespraken onze eetgewoontes en enkele typische gerechten uit andere landen.  De kinderen stelden voor om samen gezond te lunchen, dus deden we dat ook.  Iedereen bracht iets gezonds mee naar de klas.  Hanne bracht zelfs een sappentrapper mee, waarmee we ons eigen sapje konden trappen! Het was super-gezellig en lekker!

Geniet mee...

We bekeken ook waar onze voeding vandaan komt en waarom we best voedsel van bij ons kiezen.  Op vrijdag maakten we met juf Liese lekkere soep.  Maandag zullen we dit thema afsluiten met een heerlijke boswandeling.

Gek op school!

Gek op school! is de naam van ons eerste WO-thema. 

We leren elkaar beter kennen, maken samen afspraken voor een leuke klas, leren ook wat meer over de school van onze ouders en grootouders en vergelijken dit met onze school.  Wie is er gek op school, houdt van school?  En wie heeft liever vakantie?  

We deden ook een beetje 'gek' op school. Hieronder zie je enkele voorbeelden.  Wil je de foto van jouw kind bekijken?  Kom gerust langs in onze klas!

                                                       

Welkom, monsters van L3

Dag lieve, nieuwsgierige monstertjes die binnenkort in L3 komen te zitten!

Nog even geduld en dan gaan we van start!

Binnen kijken > Derde leerjaar

Zoeken

Data

SCHOOLJAAR 2018-2019

VRIJE DAGEN en STUDIEDAGEN 

maandag 1 oktober 2018

woensdag 10 oktober 2018

maandag 4 februari 2019

woensdag 27 maart 2019

woensdag 15 mei 2019

FEESTEN

eetfeest zondag 7 oktober 2018

kinderfuif vrijdag 25 januari 2019

schoolfeest zaterdag 18 mei 2019

Contact

Vrije Basisschool 'De Kinderberg'
Bergstraat  18 - 3360 Bierbeek

(016) 46 40 37

directie@vrijeschoolbierbeek.be