Klop, kom binnen! Juf Katrien en juf Ann zijn er ook.

 

 

Laatste schooldagen

Laatste schooldagen

Maandag gingen we al eens een kijkje in het vijfde leerjaar nemen. We kwamen met een Frans versje en enkele nieuwe woorden terug naar onze eigen klas, waarna we vertrokken voor onze 'geheimzinnige' picknick. Deze ging door in het bosje van opa Pol ( = de papa van juf Ann). Er werd heel wat lekkers op tafel getoverd, we vierden 2 jarigen, gingen op ontdekking in het bos of bleven wat chillen in de schaduw.

Dinsdag durfden we het toch aan om een hele dag te sporten met deze warme temperaturen (in de sporthal viel het zelfs nog best mee in vergelijking met buiten!). We werkten het parcours netjes af met de nodige zweetdruppels en liters water. Naast het sporten was het nog eens een goede sociale test op het vlak van samenwerken, eerlijk spelen, gepast reageren bij verlies, ... 

Woensdag = opruimdag = alle banken geraakten netjes leeg. Ons energiepeil werd aangevuld door traktaties en zo speelden we nog het spel 'balletjes in tomatensaus' en 'tomatensoep met balletjes'. Het bleef spannend tot de laatste letter!

foto's sportdag + foto's sportdag deel 2 + foto's bosje opa Pol

Foto's voorlaatste schoolweek

Voorlaatste schoolweek = 

 

Eindtoetsen,                                                                    FOTO'S

             pepmiddeltjes,

                                potje vol geluk,

                                                     pizza's bakken,

                                                                        handbaltornooi,

                                                                                             toneeltjes eindtoets muzo

Afbeeldingsresultaat voor laatste schoolweek

FOTO'S

Voorlaatste schoolweek

Voorlaatste schoolweek

Deze week werden de laatste toetsen afgewerkt. Ondertussen werd er al wat aan ontspanning gedaan. Zo konden er door flink te werken leuke opdrachten verdiend worden: puzzelen, een computerspelletje spelen, 5 minuten luieren op het gras, tekenen aan bord, watermeloen smullen ...

We maakten een kunstwerk om juf Marijke haar pensioen te vieren. We vouwden klavertjes4 om haar veel geluk toe te wensen en zo heeft ze een herinnering van het vierde leerjaar.

De laatste verhalen van de geluksvogels werden voorgelezen. We hielden een zelfevaluatie waarin we ontdekten of onze werkpuntjes aangepakt werden of nog steeds aandacht vragen om op een aangename manier met elkaar om te gaan.

We trokken naar de Borre voor het handbaltornooi, hier werden op korte tijd aardig wat doelpunten gescoord!!

We hielden het toonmoment van onze uitgewerkte toneeltjes.

Vrijdag maakten we tenslotte een wandeling naar de bib (dit was juf dinsdag helemaal vergeten!!) en we kwamen langs een omwegje terug zodat we nog wat klasspelletjes op het gras konden spelen. Daar bekeken we dan nog de film van Mozes, waar we in de ochtend onze godsdienstoets over hadden gemaakt.

Op naar de LAATSTE LEUKE week ... zet je liters water, zonnecrème en ventilator alvast klaar!

Vergeet maandag je picknickmandje niet!
             dinsdag je sportkledij
             woensdag je toetsenmappen en grote zak
Gerelateerde afbeelding
             donderdag je rapport afhalen
             vrijdag je afscheidsknuffel

Op stap met ... dieren.

Op stap met ...dieren.

Vandaag vond onze derde en laatste activiteit binnen het jaarthema "Op stap met ..." plaats.

Deze keer namen we onze trouwe viervoeters mee op pad. Eerst kregen we bezoek van de dierenarts. We mochten allerlei vragen over zijn beroep stellen. Daarna werd de klas in 3 groepen verdeeld. Elke groep bij één activiteit rond dieren. Rudy, de dierenarts, nam één groepje voor zijn rekening, waarin hij meer vertelde over patiënt nummer 1 de kip van Andreas, patiënt 2 de hond van Janne en tot slot over de geit van Floor. Hij vertelde waarop je moet letten bij: het geven van eten, ziektesymptonen en de behandeling, levensduur, dracht, nakomelingen, inentingen, ...

Daarna wandelden we naar het patronaat waar de honden van Hesse, Noah, Falke, Vincent, Staf én het paard van Fee met hun baasjes, ons stonden op te wachten voor een mooie wandeling doorheen de prachtige Bierbeekse bossen en velden.

Na de tocht werd iedereen nog even verwend met een koekje en een drankje en keerden we super tevreden terug naar onze klas. Een mooie herinnering aan het vierde leerjaar, niet ?

FOTO's

Afbeeldingsresultaat voor huisdieren

Waterquiz

Waterquiz

In deze korte week werkten we onze laatste lessen rond water af waarin we water gingen zuiveren en een waterquiz deden. Het thema Ecuador herhaalden we aan de hand van een ganzenbord, zo merkten we dat leren voor de toets ook leuk kan zijn!

Afbeeldingsresultaat voor water zuiveren

Schoolreis

Schoolreis.

Eerste halte voor L4: De grotten van Remouchamps die al sinds 1828 dagelijks door toeristen worden bezocht..We ontdekten doorheen onze tocht de ruime galerijen met de oh zo mooi, door de natuur gevormde stalagmieten en stalactieten.De pas in 1912 ontdekte kathedraal van 40 m hoog (= flatgebouw van 12 verdiepingen). De terugkeer verliep met het bootje op de rivier, die door het onderste niveau van de grot loopt en waarin enkel garnalen kunnen leven (8°C). Tevens de langste onderaardse vaartocht van de wereld toegankelijk voor toeristen...

Na de picnic deel 2 van onze schoolreis: Een wandeling langsheen de Ninglinspo.De Ninglinspo is een zijriviertje van de Amblève nabij het Luikse plaatsje Nonceveux bij Remouchamps en vormt de benedenloop van de Hornay die nabij het plaatsje Vertbuisson in de gemeente Theux ontspringt. De Ninglinspo is de enige bergrivier van België. Enkele weetjes:

Lengte4 km

We sloten deze mooie dag af met een vrij moment in en rond de rivier, pret verzekerd :)!!! FOTO'S

Stap je mee

Stap je mee ...

Vandaag was het LEUK (bezoek aan de grotten en een avontuurlijk tochtje met de boot) LEUKER (de wandeling langs de Ninglinspo, we kozen voor de klim- en klauterroute met steile beklimming naar het uitzichtpunt!) LEUKST (ravotten in de rivier!!!)

foto's

 

Hoogtepunten van de week

Hoogtepunten van de week 

De hoogtepunten van deze week voor de kinderen waren zonder twijfel: de flesraket lanceren, fietsplezier op de straat en de pinãta stuk slaan(en nadien de snoepjes verorberen).

foto's

Met al deze leuke tussendoortjes, het zonnige weer, de vakantie die lonkt, ... merken de juffen dat het soms wel wat moeilijker gaat om altijd en overal een coole kikker te zijn. Toch vinden we het belangrijk dat we ook die laatste schoolweken een aangenaam gedrag  stellen en door wat meer rekening te houden met de anderen en de groep wordt het leuker voor iedereen! Zet jullie beste beentje nog eens voor ...

 

 Afbeeldingsresultaat voor coole kikker

 

Maandag 20 mei 2019

Maandag 20 mei 2019.

Vandaag zijn we aan onze laatste rekenlessen in ons rekenboek 7 begonnen. Deze week beginnen we al volop met het herhalen van de leerstof van het tweede semester. Vandaag passseerden heel wat vraagstukken de revue, die we steeds volgens een vast stappenplan moeten oplossen = Gevraagde onderstrepen, nodige gegevens omcirkelen, bewerking juist noteren en antwoorden in een volledige zin, die altijd met een hoofdletter begint ;)!!! Ook het cijferen kwam al aan bod. Volgende week krijgen we de herhalingsbundels mee en overlopen we al de geziene leerstof van rekenboek 4 tot en met 7 stapsgewijs.

Vandaag maakten we tijdens socio ook kennis met een nieuwe vogel uit ons Geluksvogelboek: Gira, de Koekoek. Doel: Vrienden zijn graag samen! En dat was o.a. duidelijk te zien aan onze "bouwen aan een positiefklasklimaatspelletjes". Vandaag maakten we zelfs tijd voor 2 activiteiten: Levende memory en de waterdans (= volksdans). Pret verzekerd :-)!!!

Zie FOTO's + FILMPJE

Gerelateerde afbeelding

 

Reis rond de wereld

Reis rond de wereld

Onze reis door Ecuador werd deze week verder gezet. De piñata's werden afgewerkt. Er werden voorwerpen uit de ecuadorkoffer gehaald waarbij de leerlingen zelf een informatiekaartje maakten. We kwamen zo heel wat nieuwe dingen te weten. We keken in een filmpje hoe de mensen én vooral de kinderen in de Andes en aan de kust er leven. We trokken een foto met de typische kledij uit Ecuador.

Morgen, op het schoolfeest, kan je in onze klas al deze dingen zelf komen beleven. Mis het niet!

Vrijdag lazen we niet in het Spaans, maar gewoon in het Nederlands samen met de kinderen van het eerste leerjaar. Wij zijn hun tutors.

foto's

Afbeeldingsresultaat voor Ecuador

 

Een zonnige dag.

Een zonnige dag.

En daar moesten we gebruik van maken in de rekenklas. We leerden vandaag over schaduwen, kijklijnen en breuken groter dan 1 geheel. Nog een laatste grote brok leerstof die we doorslikten met wat Marokaanse hapjes erbij én Marokkaanse muntthee.

FOTO's

Afbeeldingsresultaat voor marokkaanse muntthee

 

Ik heb een tante in Marokko en ze komt!

Ik heb een tante in Marokko en ze komt!

Maandag stapten we het rekenlokaal binnen en waanden ons door geur, kleur en attributen in Marokko.

Eén van de landen waar jullie tijdens het komende schoolfeest op reis kunnen gaan. We leerden waar Marokko zich bevindt op de wereldkaart, hoe groot het is én hoeveel inwoners het heeft t.o.v. ons land. Welke taal ze er spreken, wie er koning is en welke gewoonten de mensen daar hebben. Donderdag duiken we even in het culinaire leven van Marokko.

 

Afbeeldingsresultaat voor marokko

 

Constructies + Vlakke figuren.

Bob de Bouwer....Constructies - Vlakke figuren.

Een wereld zonder constructies bestaat niet! Ook niet op onze school. Constructies kwamen/komen in verschillende vakken aan bod. Vandaag ook nog eens in de rekenles. We puzzelden met vouwblaadjes, rietjes, papieren hoekprofielen, blokken  én stappenplannen het één en ander in elkaar.

Tijdens de speeltijd mochten we met andere materialen ons verder uitleven in het bouwen van ...

Tijdens een herhalingsles over de vlakke figuren ontwierpen we onze eigen tuin.

We eindigden met een procesgericht ;) doorschuifkunstwerk van gekende vierhoeken en andere vlakke figuren.

 

FOTO'S

 

Afbeeldingsresultaat voor bob de bouwer

Op reis naar ...

OP REIS NAAR ...

Tijdens de taallessen trokken we verder door speurdersland en gingen we deze week als echte rechercheurs te werk om de misdaad, sporen én uiteindelijk de dader te ontdekken. We merkten al gauw dat het erop aan kwam om grondig te zoeken, aandachtig de informatie te lezen en door te briefen aan onze teamgenoten en deze zo volledig mogelijk proberen weer te geven op het verzamelbord. Alle groepjes konden na afloop de juiste dader aanduiden!

Ons thema WATER schoven we even aan de kant om op reis te vertrekken naar de andere kant van de wereldbol: ECUADOR! 

Bierbeek verbroedert met de gemeente Oña uit Ecuador.
We zochten de bijzondere ligging op, bekeken de verschillende landschappen en hun klimaat, leerden over de geschiedenis en ontdekten zo ook de verschillende bevolkingsgroepen. In hoekenwerk leerden we aan de hand van leuke opdrachten nog meer over het land: poncho ontwerpen, lichaam beschilderen, tellen in het Spaans en Quichua, ...

We knutselden al de basis voor onze piñata ...

Er staat nog een hele koffer met voorwerpen op ons te wachten ...

Breng op het schoolfeest zeker een bezoekje aan onze klas om nog meer te ontdekken over Ecuador!

Afbeeldingsresultaat voor vlag ecuador

Van bottle flip tot wateronderzoek

Van bottle flip tot wateronderzoek.

We zetten ons thema water verder tijdens muzo waar we 'vechten voor water' zongen en onze handigheid met een flesje water oefenden. Blijven oefenen, om zoals in de filmpjes coole trucjes te laten lukken, is de boodschap.

 https://www.youtube.com/watch?v=VJwoSfTOhyM

Vrijdag trokken we dan de laarzen aan om het water in de omgeving te gaan onderzoeken op vervuiling a.d.h.v. geur, kleur, waterdiertjes, afval in de omgeving, ...

Na de onderzoekjes bleef er gelukkig nog wat tijd over om door de beek te wandelen en we stelden vast dat sommige laarzen niet hoog genoeg waren ;) , maar hoe natter de voeten, hoe leuker we het vonden! Al waren de voetjes wel blij dat ze nadien terug konden opwarmen in een droog paar sokken.

Tijdens de taallessen speurden we niet naar water, maar werd er wel onderzoek gedaan naar wie de snoepwinkel had beroofd. Er werden verklaringen afgenomen, alibi's verzonnen, robotfoto's gemaakt, ... 

We speelden ook een klasspel waarbij monsters een leerling hadden ontvoerd en jammer genoeg werden sommige kinderen onterecht in de gevangenis gestopt. 
Onze rechercheurs gaan volgende week verder aan de slag ...

foto's

Water, water, water ...

Water, water, water ...

Woensdag was de buitenlesdag de perfecte dag om aan de slag te gaan met onze proefjes rond water. 

Ook onze muzo-les op donderdag stond in het teken van water. We maakten zelf een bellenblaas en experimenteerden met verschillende materialen om bellen te blazen: hoe groter, hoe liever!

Vrijdag gingen we nog verder met proefjes rond de verdamping van water. We ontdekten eigenschappen van een vloeistof, vaste stof en gas. We doken ook de atlas in op zoek naar water in België. We leerden de 3 grote stroomgebieden en plaatsten de rivieren bij het juiste stoomgebied.

Al heel wat kinderen werden deze week ook blij verrast door hun kaartje van de onbekende. We hoorden heel wat leuke boodschappen en kunnen dus al eens beginnen nadenken over een bijhorend kunstwerk.

Tussendoor haalden we onze mooiste glimlach boven voor op de klasfoto.

Afbeeldingsresultaat voor water

(H)eerlijke afsluiter

(H)eerlijke afsluiter

Donderdag brachten we samen met het derde leerjaar meer lente op onze school en bewandelden we ons zelfgemaakt blotevoetenpad.

Vrijdag kwam kunstenaar Wietse in onze klas vertellen en ons inspireren met zijn verhalen en kunstwerken. Hij daagde ons uit om het voorbeeld van zijn 'postkaartenkunst' te volgen. De leerlingen kregen van hem een blanco postkaart, we noteerden onze naam en het adres van de school erop. Tijdens de paasvakantie gaan de kinderen iemand onbekend, die hun interesse wekt, aanspreken en vragen om hun een boodschap te sturen. Duimen en spannend afwachten of de kaart zal toekomen op school. (thuis er zelf al een postzegel op kleven, kan helpen) Benieuwd naar de boodschap en dan bedenken wij er een tekening bij. We zagen vandaag alvast heel wat mooie en warme voorbeelden, de kunst brengt zo mensen samen.

Tijdens de vastenviering maakten we het even stil in onszelf en dachten we na over wat we anders zouden kunnen aanpakken.

Met een heerlijk warm lentezonnetje kon de picknick niet meer misgaan en het delen van de extraatjes maakte het figuurlijk nog wat warmer. Het was weer een heel fijn klasmoment.

Onze overige energie staken we in het zoeken naar de verstopte paasopdrachten a.h.v. een plattegrond van de school. Voor de juiste antwoorden konden er nog extra paaseitjes verdiend worden!

kijk mee.

Afbeeldingsresultaat voor vrolijk pasen

Stap je mee ? Trimester 2

Stap je mee ? Trimester 2

We hielden vandaag onze tweede leuke namiddag samen met de leerlingen van het derde leerjaar!

Met als hoogtepunt én tevens afsluiter: Het blote voetenpad :-).

Gelukkig waren de weergoden ons gunstig gezind vandaag.

Foto's

Afbeeldingsresultaat voor stap je mee?

Week 25 maart

Week 25 maart

Maandag maakten we zoals gewoonlijk onze spellingsoefeningen, deze gaan steeds vlot dankzij het '12 minuten werken - 2 minuten ontspannen' - systeem.

Dinsdag ontdekten de bendeleden grafitti op hun clubhuis, daarnaast bekeken we ook echte grafitti-kunstwerken in 3D.

Woensdag was een dagje vrij.

Donderdag was er de leuke daguitstap naar de drukkerij en de schoolvoorstelling.

Vrijdag maakte het zonnetje er voor ons in de voormiddag een aangename werkdag van. In de namiddag merkten we wel dat groepswerk voor vele kinderen toch nog een extra inspanning vraagt om hun gericht bezig te houden met de opgegeven taak en niet te snel in discussie te gaan of afleiding te zoeken met de anderen. 

Afbeeldingsresultaat voor drukkerij

Cijfers tijdens bezoek drukkerij + toneel

Cijfers tijdens bezoek drukkerij Van der Poorten + toneel.

Tijdens ons bezoek aan drukkerij Van der Poorten in Kessel-Lo, kwamen we naast het reilen en zeilen van een drukkerij, ook volgende wiskundige gegevens te weet:

Er kunnen tussen de 6 000 en 14 000 magazines per uur afgedrukt worden, elk stukje papierafval gerecycleerd wordt en 7 levens heeft, dat 40% van hun energieverbruik door zonnepanelen op hun dak wordt geleverd, dat het plastiek rond magazines van maïs wordt gemaakt en na 2 weken in de natuur verdwijnt, dat er overal maïspoeder tussen de drukpersen wordt gedaan om de inkt vlugger te laten drogen, dat er 3x /jaar 500 ton papier in het magazijn wordt geleverd, dat  er op 1 palet 695 kg papier ligt = gewicht kleine olifant ...

Deze gegevens gaan we de komende weken zeker nog in onze wiskundelessen gebruiken!

Na een kleine wandeling, picnic én vrij spel naar/bij de paters Van Scheut, reden we door naar de toneelvoorstelling  INUK van STUDIO ORKA in Ave Regina te Lovenjoel.

Een pakkende schoolvoorstelling over het leven van thuislozen...

Wat een topdagje smiley !

FOTO'S + FILMPJES

Afbeeldingsresultaat voor drukkerij vanderpoorten

Hmmm... Wat ruik ik hier ;) !!!

Hmm... Wat ruik ik hier wink ?! 

Zoals gewoonlijk sloten we maandag ons sociolesje af met een "bouwen aan een positief

klasklimaatspelletje".

Deze week prikte Falke het spel: Blotevoetentoneel.

We bedachten in groepjes van 2,3 of 4 leerlingen een leuk, leerrijk of grappig toneetje.

We tekenden onze personages op de voetzolen.

Kropen achter het gordijn en lieten onze voeten én stemmen het werk doen.  Lachen geblazen smiley !!!

FOTO's 

     Afbeeldingsresultaat voor voeten

 

 

 

 

Krantenwerk

Krantenwerk

Deze week gingen we verder aan de slag met onze kranten:

- we maakten een muziekorkest 
- deden een krantenwave
- bedachten een krantendans
- werkten samen om de overkant te bereiken met zo weinig mogelijk kranten

We vervolgden ook ons hoekenwerk van de krant. Op vrijdag leverde dit ons zelfs wat extra 'buitentijd' op om met de hele klas een spel te spelen.

Donderdag bezochten we (met onze 2 verschillende sokken aan) het Kinderbergmuseum waar we als spreekoefening zelf de gids waren bij ons gekozen kunstwerk. Er zaten enkele interessante weetjes tussen!

We experimenteerden met een druktechniek, stempelden abstracte kunst en werkten onze uitvergroting van ons stripverhaal af. 

Afbeeldingsresultaat voor kranten

Wiskunde in een koekje :)!

Wiskunde in een koekje :) !!!

Traditiegetrouw krijgen we voor een bloktoets een peppilletje toegestopt (= tic tacje).

Maar vandaag kregen we een Petit-Beurre koekje om helemaal in de rekenstemming te komen want...

Een Petit-Beurre koekje heeft: 52 rondjes in het randje cfr. 52 weken in een jaar.

                                                 4 hoeken cfr. de 4 seizoenen.

                                                 24 stipjes cfr. aantal uren in een dag.

                                                 7 cm lang cfr. dagen in een week.

Foto's Afbeeldingsresultaat voor petit beurre koekje

 

 

Hmmm ...Ons eigen Coole kikker frisdrankje.

Hmmm.... Ons eigen Coole-kikker-frisdrankje  cheeky !

Tijdens de rekenles over inhoudsmaten als kommagetal, brouwden we ons eigen coole-kikker-frisdrankje.

We maakten een cocktail van 0,5 dl citroensap, 0,4 l water, 1,5 dl appelsap en 0,2 l koude thee.

We zetten deze maatgetallen en maateenheden eerst allemaal om naar ml, zodat we vlot konden werken met onze maatbeker.

Alles werd nauwkeurig afgemeten en met elkaar vermengd en dan .... santé en proeven maar !!!

FOTO's

Afbeeldingsresultaat voor cocktail maken

 

 

Week na de krokus

Week na de krokus

Maandag merkten we dat de kinderen heel wat te vertellen hadden over hun leuke activiteiten in de vakantie. Het was ook terug even aanpassen aan de klasgroep: rekening houden met de anderen, op hun beurt wachten, geen onnodige commentaartjes geven, ... in de namiddag werd er dan ook extra gebouwd aan het positieve klasklimaat door 2 klasspelletjes: cijfer- en letterestafette en ballonenrace. Samenwerken én plezier verzekerd!
Vanaf maandag werd er, door de herverdeling van de klasgroepen, ook niet meer gesproken over de A en de B-groep, maar zaten er wel 14 coole kikkers en 14 vriendschapsvogels in de reken- en taallessen.
Ins ons nieuwe thema van taal dachten we na wat KUNST nu eigenlijk is. We leerden via het forumlezen 4 kunstenaars beter kennen. We ontdekten dat onze zintuigen en gevoelens heel belangrijk zijn om kunst te 'beleven'.
In het thema van de krant gingen we dan weer op zoek naar de verschillende kenmerken en rubrieken in de krant. Het thema wordt uitgewerkt in een reuze-hoekenwerk waar we de komende weken via 10 hoeken alles over de krant te weten komen. Er werden al 2 krantenartikels omgezet in een toneelspel, de fotografen leerden kikker- en vogelperspectief kennen, de redacteurs gingen aan de slag met krantenkoppen, er werden artikels geschreven, hoe wordt papier eigenlijk gemaakt?, wie werkt er allemaal mee aan de krant?, ...

Vrijdag gingen we dan ook naar de Borre waar we aan de hand van een ganzenbord opdrachten kregen i.v.m. illustraties. Nadien mochten we zelf een spel met dieren bedenken.

Afbeeldingsresultaat voor grappige krant

... Carnaval

Carnaval

De week voor de vakantie stond er heel wat leuks op het programma:

- schaatsen
- stippie-sticker
- samen spelen
- muziek op de speelplaats
- keuzehoekenwerk: lekkere slakjes, elkaar schminken, programmeren, gelukspoppetje, wie is het, ...
- klaskreet
- move tegen pesten
- vegetarisch ontbijt in de klas
- Meester kikker
- snoepjesopdrachten- snoepjesdag
- carnavalsfeest
Afbeeldingsresultaat voor carnaval

... tijd om een weekje uit te rusten dus! Fijne vakantie!

kijk mee + extra portie foto's

Rekenopdrachten in de Delhaize

Rekenopdrachten in de Delhaize.

Afbeeldingsresultaat voor delhaize bierbeek

Vandaag brachten we een bezoek aan het supermarktje in ons dorp.

 Per 2 gingen we op zoek naar realia en hun inhouden of gewichten.

We speurden alle rekken af en zochten naar volgende inhouden: 2l - 1,5l - 1l - 0,75l - 0,50l - 0,25l - 0,20l - 0,10 l en gewichten: 5kg - 2,5 kg - 2kg - 1,5 kg - 1 kg - 750 g - 500g - 250g - 200g en 100g.

Sommige maateenheden waren in liter uitgedrukt, anderen in dl, cl of ml. In kg of in g. Maar met de verhoudingstabellen, kunnen we nu al goed overweg.

Van de gevonden producten trokken we ook een foto, zodat we deze in de klas kunnen ophangen én we ze zo beter kunnen onthouden. 

Daarna zochten we nog naar een product waar we de begrippen: Bruto, tarra en netto mee kunnen verduidelijken én kochten we onze ingrediënten voor onze "slakkenpannenkoeken" van aanstaande donderdag al aan.

Hiervoor bekeken en vergeleken we eerst de eenheidsprijzen.

Voor al dat voorbeeldige partneropzoekwerk, werden we door de juf beloond met een extra aankoop cheeky!   FOTO's

schaatsen

Schaatsen:

Schaatsen rijden, wie doet mee ?  Schaatsen rijden één en twee.

Van links naar rechts en in de maat, kijk eens hoe fijn dat gaat!

Kris, kras, krisse de kras, ik wou dat het altijd winter was smiley !!!

FOTO's

Afbeeldingsresultaat voor kikker schaatst

 

 

Energie

EnergieAfbeeldingsresultaat voor energie

We gingen na hoe we op school  energie kunnen besparen door de verwarming, de verlichting en de elektrische toestellen van dichtbij te onderzoeken. Later ontwierpen we een wagentje dat werkt op windenergie, maar we merkten al gauw dat dit in de realiteit niet zo erg handig zou zijn. 
Volgende week geven we onszelf wat energie met een lekker, gezellig, vegetarisch ontbijt in de klas.

In de taalles waanden we ons in een sterrenrestaurant. Soms verliep het etentje perfect, maar we kwamen ook onvriendelijke obers, lange wachttijden, verkeerde bestellingen, ... tegen. 

We hielden ook een 'frietenquiz', met de bestellingen was er telkens iets aan de hand. Zo werd ons geheugen getraind door opdrachten als het weggelaten woord, aantal lettergrepen tellen, foute beginletter zoeken, ...

Bij muzo schoten we al in actie voor de versiering van het carnavalsfeest volgende week. Duik alv

ast eens de verkleedkoffer in voor een leuke outfit! Het liedje choco-chocolade deed ons al wat verlangen naar 'snoepjesdag'.

Vergeet maandag je schaatsvoeten niet mee te brengen en laat je besmetten met het stip it-virus!
Het belooft nog een heel fijne week te worden voor we een weekje vakantie tegemoet gaan.

foto's

Spiegelingen

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand...

Wie is het mooiste van het land ?

Spiegelingen: spiegelas, symmetrieas, symmetrisch, asymmetrisch, spiegelbeeld, even groot, zelfde vorm maar links wordt rechts en rechts wordt links.

We kijken allen dagelijks in de spiegel, maar wat is dat een spiegelbeeld ? Wat zijn de eigenschappen ?

We ondervonden het vandaag aan den lijve... en werden weer wat wijzer :)!

Behalve mister Bean dan ;)!   FILMPJE

FOTO'S

Afbeeldingsresultaat voor spiegeltje spiegeltje aan de wand

YES !!!

YES :) !!!

De vogeltjes hebben hun weg naar onze vogelvoederketting gevonden !!!

FILMPJE

 

Afbeeldingsresultaat voor vogelvoederketting

Een nieuwe maateenheid + vogelvoederketting

Een nieuwe maateenheid: m².

Ook in de rekenklas werd er niet stilgezeten. We hebben de afgelopen weken veel met de kommagetallen gewerkt, maar leerden ook een nieuwe maateenheid: de vierkante meter m².

Er werd heel wat opgemeten in de klas. Soms drukten we het resultaat in m² uit en soms hadden we het kleinere broertje en zusje nodig namelijk dm² en cm².

Vogelvoederketting.

In de extra rekenkeuzewinkel maakten een aantal leerlingen vogelvoederkettingen, na een les over verbanden tussen grootheden en maatgetallen. Eén ketting = 2 appelstukjes, 4 pindanoten en 1 zaadbol. Dus twee kettingen = ... appelstukjes ... pindanoten en ... zaadbollen en drie kettingen = ...

Hopelijk durven de vogeltjes nu tot dicht aan ons raam komen.

FOTO's 

    Afbeeldingsresultaat voor vierkante meter

Gerelateerde afbeelding

 

Klasklimaatspelletjes

Klasklimaatspelletjes.

In de media en in onze klas wordt er de laatste tijd veel over het klimaat gebabbeld.

Maar ook in de lessen socio bouwen wij mee aan een positief klasklimaat ;)!.

Op het einde van de les komen we telkens met z'n allen samen en spelen één van de spellen, dat we om beurten geblinddoekt prikken, op onze kikkerspelletjesposter.

We speelden al "Pictionary" in groepjes tegen elkaar en afgelopen week "Zoek de valse". Iedereen moest 2 waarheden en één leugen over zichzelf opschrijven. Om beurten lazen we deze voor en moest de klas zoeken naar de leugen.

Op deze originele manier kwamen we soms weer iets nieuws van elkaar te weten.

FOTO's       

                      Afbeeldingsresultaat voor waarheid of leugen

 

 

Klimaatweek

Klimaatweek

In het thema Energie onderzochten we waar energie vandaan komt en wat het precies is. We leerden verschillende energiebronnen kennen en we schenken extra aandacht aan het zuinig omspringen met ...

Zo werd deze week de verwarming een graadje lager gezet, we verzamelden ideeën om bij te dragen aan de zorg voor het klimaat, we maakten affiches, flappen en spandoeken, we kwamen met de fiets of te voet naar school. We plannen een vegetarisch ontbijt in de klas. We sluiten de deuren en laten licht niet onnodig branden!

Tenzij vandaag, want toen was de opdracht van de juf juist: Laat de lamp branden! Zo maakten we zelf een stroomkring en werden materialen getest of ze geleider waren of niet.

In de taalles bekeken we enkele reclamefilmpjes en ontdekten we de trukjes die ze gebruiken om de klanten te overtuigen. Nadien bedachten we zelf een reclame voor ons product. Op datzelfde product zochten we de energiewaarde en telden we uit hoeveel we er eigenlijk per dag van mogen eten.

Op Valentijn zorgden de juffen dan weer voor wat extra calorieën: een chocolaatje en een lolly en een romantisch verhaaltje om de dag mee te starten!  

Klik hier:

Afbeeldingsresultaat voor valentijn

Niet stilgezeten ...

Niet stilgezeten ...

Inderdaad, we hebben deze week weer niet stilgezeten...

Maandag was het even zweten bij de werkwoordspelling en vertelde Parus (de geluksvogel van deze week) ons hoe we vrienden kunnen maken. Zelfs als Robin in zijn wang pikte, gaf hij hem toch een lekkere rode bes om van te smullen. Wij willen dus zeker zoals Parus zijn!

Dinsdag hielden we een hoekenwerk rond gedichten: rijmwoorden zoeken, een naamgedicht maken, een gedicht puzzelen, een klasgedicht maken, ...

Woensdag was het eindelijk zover om onze verteltas aan het eerste leerjaar voor te stellen.

Donderdag in ons nieuwe taalthema 'De 4 tafelen' kwamen we de lekkernijen van kinderen elders in de wereld te weten. Sommige gerechten kenden we en hadden we zelfs al een gegeten. Weetabix bleek een lekkernij voor Thembe uit Zuid-Afrika en juf vond het hier in de winkel, dus mochten we eens proeven.

Vrijdag waren we maar met een kleine klasgroep. Er waren maar liefst 8 zieke kinderen (hopelijk zien we deze dinsdag allemaal gezond terug!) We maakten een 'Franse' smoothie, omdat we de vruchten in het Frans leerden, brachten we elk een stuk fruit mee en we maakten een lekkere smoothie. Hopelijk helpen deze extra vitamientjes ook om de 'vieze beestjes ' tegen te houden.

Kijk mee

Afbeeldingsresultaat voor ziekVeel beterschap!

Geluk voor kinderen

Geluk voor kinderen

Tijdens de eerste 2 weken van 2019:

- begonnen we met een nieuwe reeks 'sociale lessen' rond geluk voor kinderen over vriendschap

- leerde Saxi ons dat vrienden elkaar aanmoedigen

- maakten we in kleine groepjes een gek dansje/liedje

- werkten we aan een verteltas voor het eerste leerjaar

- ging ons W.O. thema over sprookjes

- maakten we een moderne versie van een gekend sprookje:
  Wat als ... de wolf uit Roodkapje op date ging met Oma ...
               ... Hans en Grietje terecht kwamen in een 5 sterren hotel ipv aan het peperkoekenhuisje ...
               ... Assepoester haar glazen muiltje niet verloor ...
               ... de 7 geitjes samen met de wolf een verrassingsfeest oirganiseerden voor hun moeder ...

- deden we een hoekenwerk rond uitvindingen

Afbeeldingsresultaat voor vrienden

 

Nieuw in 2019 in de rekenklas

2019

Een nieuw jaar is begonnen met nieuwe initiatieven in de rekenklas. Onze klas kreeg een nieuwe indeling met: een eerste hulplijn U-opstelling, een verbeterhoek, een sta-eens-even-recht- werkhoek en een werk-alleen-hoek.Deze hoeken met de bijhorende leerlingen kregen elk een gekleurde kikker als herkenningsteken. Er hangt ook een poster in onze klas waarop we elkaar tussendoor de beste wensen voor het nieuwe jaar kunnen overmaken. Het thema zal elke maand veranderen.Ook een poster op de deur waarop we proberen om 100 goede daden te realiseren in het nieuwe jaar. Elke week proberen we ook samen of alleen een rekenraadsel op te lossen. De juf gaat regelmatig bijgestaan (of zelfs al eens vervangen) worden door instructiefilmpjes gegeven door onze goede vriend Wiskanjer. We gaan ook regelmatig kunnen oefenen op Scoodle Play, een oefenplatform bij onze nieuwe rekenmethode die eindelijk gebruiksklaar is (maar misschien wel nog af en toe geplaagd met een kinderziekte). Bij sommige lessen gaat weer een leuke verwerkingsopdracht komen, zoals bij de les over de coördinaten van afgelopen week: Maak van onze schoolplattegrond een schatkaart en zoek de schat !

Deze week knutselden we met afval (petfles) = recycleren :) een leuk nachtlampje in elkaar.  FOTO'S

Afbeeldingsresultaat voor nieuwjaarswensen

 

 

Kerstweek

Kerstweek

De kerstweek werd op maandag ingezet door allerlei leuke activiteiten i.v.m. schoenen en voeten. We beleefden zo een leuke namiddag met de leerlingen van het derde leerjaar.

Op dinsdag werd er hard geschreven aan de nieuwjaarsbrieven, een snoepje ter beloning deed bij sommige vulpennen wonderen!

Woensdag werkten we rond de kinderrechten.

De kerstviering stond donderdagvoormiddag op het programma. Nadien knutselden we een kerstroos, die hopelijk een mooi plaatsje krijgt bij de stal of op de feesttafel.

Vrijdag hielden we dan nog een kerstmomentje in de klas. Na elke activiteit kregen enkele leerlingen post met een warme kerstwens erop. We speelden ook nog het spel speelvogel in de klas en we sloten het jaar 2018 af met te spelen zoals vroeger: stelten lopen, ballenjagertje, haasje over, knikkeren, bikkelen, hinkelen, tollen, ...

Fijne feestdagen aan iedereen!! (foto's)

Gerelateerde afbeelding

Kerstviering + laatste rekenles 2018

Donderdag 20 december 2018, begon met een eucharistieviering verzorgd door de tweede graad.

Er werd traditiegetrouw: toneel gespeeld, voorgelezen, kerstliederen gezongen ...met de hele lagere school erbij !

Daarna dronken we lekkere warme chocomelk op de speelplaats.

Tijdens de laatste rekenles van 2018 konden we vrij "hoppen" van de ene kerstrekenactiviteit naar de andere; kerstversiering knutselen, kersttangrams oplossen, oliebollendeeg maken, A4'tje omvormen tot een gepersonaliseerd friet(oliebollen-)zakje, oefenen met het nieuwe Scoodle play...

Tijdens de knutselles in de namiddag (kerstster maken) werden de oliebollen afgebakken en met smaak opgepeuzeld !

Op deze manier werden de eerste stappen gezet naar een sfeervolle, gezellige kerstvakantie!

Prettige feesten allemaal en tot in 2019 !!!   FOTO'S

Afbeeldingsresultaat voor kerstmis

 

 

Jaarthema: Stap je mee ?

Jaarthema: Stap je mee ? Deel 1

Vandaag sloten we het eerste trimester van het jaarthema: "Stap je mee ?" af, met een klein projectje: "Samen voetjes omhoog!".

Na de middag verzamelden de leerlingen van het derde en vierde leerjaar zich op de speelplaats en luisterden naar het lied:"Grote voeten" van André van Duin. Meteen wist iedereen het onderwerp van onze leuke namiddag: VOETEN !!!

De kinderen van beide klassen werden door elkaar gehaald en in 3 groepen verdeeld. De groepen werden verspreid over 5 ruimtes, waarin je de keuze had uit volgende activitieiten: taalspelletjes rond voeten, voeldoos met voeten, koekjes eten met voeten, voetafdrukken maken, schilderen met voeten, schoenwerpen, eigen schoenen geblinddoekt terugvinden, kleurplaten, turnpantoffels pimpen, voetmassage, voetbadje met knikkers, pedicure, nagels lakken, Twister spelen, voetgeduldspelletjes, video Happy Feet, educatieve filmpjes bekijken over voeten, computerspelletjes rond voeten, ... Om de 45 minuten werd er doorgeschoven.

Op het einde van de dag sloten we onze leuke namiddag af met het samen dansen van de "Huckle buck".

Onze voetjes stonden echt wel in de kijker vandaag !!!    FOTO'S

Afbeeldingsresultaat voor stap je mee

Thema Spelen

Thema Spelen

Tijdens de wo-lessen werkten we deze week rond het schilderij van Pieter Bruegel, 'Kinderspelen'. Dit schilderij leerde ons heel wat over vroeger: kledij, verkeer, spelletjes, speelgoed, materialen, ... al snel ontdekten we heel wat verschillen tussen de 16de eeuw en nu.

Later maakten we ook zelf speelgoed: een mini-mikado van tandenstokers, bikkels van kroonkurkjes en we hielden een 4 op 'n rij tornooi waarbij Marie Vl zich de '4 op 'n rij kampioen' mag noemen.

Vrijdag werd dan een topdag met het bezoek aan het speelgoedmuseum. We werkten onze opdrachtenbundel zorgvuldig af in kleine groepjes en merkten al snel dat er heel veel te zien viel. Sommigen kwamen zelfs tijd te kort en die konden, na het fijn samen spelen, nog even verder op ontdekking gaan.

Nog eens een dikke D A N K U aan de vrijwillige chauffeurs!   + extra foto's.

Afbeeldingsresultaat voor pieter breughel

Start advent + Sintweek

Start advent + Sint

Maandag kregen we het eerste kaarsje voor onze adventskrans. We proberen in deze periode, nog meer dan anders, een lichtje voor de anderen te zijn. We vulden ons kerstsokje met een mooi dankgebed voor alle fijne dingen en schreven een persoonlijke boodschap voor onze klas. Elke ochtend lezen we 1 kerstsokje voor!
Iedereen is het er alvast over eens dat we de zelfgeschreven gebedjes nog mooier vinden!

Tijdens de wo-lessen van het nieuwe thema ontdekten we dat spelen gezond is om wel veel verschillende redenen! Sommige mensen 'spelen' zelfs voor hun beroep, maar al gauw bleek dat hier niet alleen voordelen aan waren. We beseften dat wij best veel vrije tijd hebben en dat dit niet zo is voor kinderen elders in de wereld.

Op donderdag kregen we dan ook het ideale wo-cadeau! Hij betaalt onze inkom van het speelgoedmuseum! Dankzij de Sint en enkele bereidwillige ouders kunnen we dit bezoek op vrijdag 14 december laten doorgaan!

Tijdens de 'sintdag' werkten we rond onze talenten, maakten we ons samenhorigheidsgevoel nog sterker door de klasmascottes te tekenen en was er ook tijd voor wat spel én pepernoten!

Danku Sinterklaasje!

Afbeeldingsresultaat voor coole sint

Sinterklaas

Sinterklaas.

Vandaag hoog bezoek van een goed heilig man: Sinterklaas ! En dit jaar kwamen hij en zijn pieten met een missie naar "De Kinderberg": Op zoek naar TALENT!  In 2 zelfgekozen workshops, leefden we ons gedurende de hele voormiddag uit in één of meer van onze vele talenten. We konden kiezen uit: pannenkoeken bakken, woordraadsels oplossen, rappen, spiekpietjes maken, percussie, bomen pimpen, toneeltje spelen, op fotozoektocht gaan ... Na de speeltijd kwamen de Sint en zijn pieten de resultaten bewonderen. Voor al dat harde werk werden we beloond met speculaas en mandarijn! Eenmaal in de klas pakten we de cadeautjes die we van hem kregen samen uit. De Sint weet dat we heel graag op uitstap gaan met de hele klas, maar dat we hiervoor niet altijd de centjes hebben. Daarom besloot hij om ons te trakteren op een uitstap naar... HET SPEELGOEDMUSEUM in Mechelen, volgende week vrijdag :)! Hopelijk vinden we nog één vrijwillige ouder of grootouder die ons tot daar wil vervoeren ...

Na de middag mochten we ons verder uitleven tijdens een hoekenwerk waarbij we in één hoek onze eigen klasmoscotte T-shirt mochten natekenen.

FOTO's

Meetparcours

Meetparcours.

Deze week sloten we blok 3 van ons Kanjerrekenboek af, met een meetparcours. We schatten de inhoud van verschillende flessen, het gewicht en de lengte van onszelf, hoeveel tijd we nodig hebben om een glas water uit te drinken of de zin "De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets." neer te schrijven, het gewicht van een zak aardappelen, een banaan en een appel, de lengte van een aantal potloden, ... Daarna namen we er de gepaste meetinstrumenten bij en werd alles correct nagemeten en vergeleken. 

FOTO'S

Afbeeldingsresultaat voor meetparcours

 

Coole kikker

"Coole kikker"  namiddag.

Afgelopen maandag legden we een "coole kikker" parcours af. De klas werd in 3 groepen verdeeld. Eén groep begon met het "kikker be cool" spel. We konden punten verdienen als we de gekleurde vragenkaartjes goed beantwoordden. Groene kaartjes = goede manieren, rode = omgaan met pesten en plagen, blauwe = opkomen voor jezelf, gele = sociale vaardigheden.

Daarna schoven we door naar het tweede spel: "Spring kikker spring". We waanden ons als echte kikkers en sprongen (na het beluisteren en bekijken van een situatieprent) in de juiste cirkel: boos, bang, blij, verdrietig of ?.

In de derde groep evalueerden we onszelf als zijnde een bende coole kikkers of niet ? We keken even terug naar de onderwerpen waarover we het de afgelopen maanden in de lesjes sociale vaardigheden hadden en of we deze hebben "proberen" na te leven. Onderwerpen: Handig om te weten over mij. Een coole kikker is iemand die ...Storend gedrag en aangenaam gedrag.Het verhaal van Wil de kikker (waar een WIL is is een weg). Zeg hoe je je voelt. Praten met elkaar helpt. Samen spelen is een kunst. Mijn groep en ik. Duidelijk en toch lief! De complimentenkikker.

Besluit: We maakten/sprongen allen al een hele stap vooruit :)!    FOTO's

                                                        Afbeeldingsresultaat voor coole kikker

 

Bijna Sintweek

Bijna Sintweek ;)

We zijn deze week alvast gestart met de voorbereidingen voor de komst van de Sint:
- we kozen alvast 2 leuke workshops uit om op 6 december te doen
- we maakten een mijterslinger
- we knutselden 'Sint op het dak'

... misschien worden onze inspanningen wel beloond met een extra leuk cadeautje!

Bij W.O. werkten we in groepjes rond dieren verder:

- zoogdierenkwartet
- dierenmemory
- rarara welk dier beschrijf ik?
- dieren elders in de wereld
- dieren tekenen / uitbeelden

De klimaatbende bezorgde ons deze week een koffer om te testen of de lucht in onze klas wel zuiver genoeg is en of we kunnen besparen op het verbruik van elektrische toestellen.
Ook in onze les godsdienst werkten we verder rond een zuurstofrijke klas. We gaan ons best doen om tijdens elke korte speeltijd te verluchten en tijdig af te stoffen!

Afbeeldingsresultaat voor Sint op komst

Snoezelen en doezelen

Snoezelen en doezelen

Toen we maandag de klas binnenkwamen was het er donkerder dan normaal, er brandden enkele gezellige lampjes, er lagen dekentjes op de grond ... We deden een relaxatie-oefening en begonnen zo aan ons nieuwe taalthema : Snoezelen en doezelen. Later maakten we dan ook een ontwerp van onze ideale snoezelruimte.

Deze week werd er elke ochtend en elke avond een stukje voorgelezen. Sommige kinderen wouden dit graag doen en enkele daarvan bereidden hun taakje thuis zorgvuldig voor. Knap!

Daarnaast las de juf ook het boek 'Devijand' voor. We tekenden zelf prenten bij het boek, knutselden een klaproos, ontwierpen een hip legerpak en bedachten een elfje rond het verhaal.

Vrijdag kwam meester Hans ons nog een les EHBO geven.

Afbeeldingsresultaat voor voorlezen

Rekenen kan = kunst of andersom ?!

Rekenen kan = kunst... of andersom ?!

Vandaag begon de rekenles met het observeren van 2 kunstwerken. Beide kunstenaars: Wassily Kadinsky en Piet Mondriaan, gebruiken geometrische figuren in hun werken. We ontdekten hierin ook rechten die loodrecht op elkaar stonden of evenwijdig aan elkaar lagen. Daarna volgde de instructie, waarin we stapsgewijs de uitleg kregen hoe je met je geodriehoek loodrechten vanuit een punt op een rechte of daarbuiten juist tekent én hoe je evenwijdigen tekent. We maakten een hele reeks oefeningen in ons werkboek, waarbij het van crusiaal belang was om de (deel-)opdrachten heel nauwkeurig te lezen !!! Tot slot maakten we zelf een kunstwerk, met enkel evenwijdigen en loodrechten. Zouden wij hiermee ook zo beroemd kunnen worden ? FOTO's

Afbeeldingsresultaat voor kandinsky

 

Een warme dag!

Een warme dag !

Kan dat terwijl de verwarming stuk is ?!  Zullen vele ouders denken... Ja dat kan best !

- Tijdens de rekenles met getallen tot 100 000 leerden we er een nieuwe hoofdrekenstrategie bij: De optellingswip! Van al die hersengymnastiek kregen we het al wat warmer ;).

- We luisterden naar het verhaal van Dora de duif (voorleesweek), die wel heel weinig zelfvertrouwen had. Voortaan kunnen wij ook zelf op zoek gaan naar onze eigen bol van vertrouwen ;).

- We dansten met Tirolers mee tot we het warm hadden (bewegingstussendoortje).

- We legden de laatste hand aan onze klasmascotte T-shirt. We overlegden en kwamen tot een voorontwerp waarin ieder van ons zich kan vinden (les sociale vaardigheden). Over 2 weken het eindresultaat !

- We speelden het complimentenspel. Ieder van ons heeft nu een schat aan persoonlijke complimenten gekregen (in omslag), waarin je kan snuisteren op momenten dat je je eens wat minder in je vel voelt.

- En we maakten tot slot een tas lekkere chocolademelk. We pasten het recept op de doos cacaopoeder aan van 1 tas (2 dl) naar 28 tassen (rekenles verhoudingen).    FOTO's

 

Afbeeldingsresultaat voor verhalen voor gevoelige oortjes

 

 

 

 

Toch gezellig warm

Toch gezellig warm :)

Ons thema van de herfst werd deze week afgewerkt door:

- een voedselketen te maken
- een herfstdier voor te stellen en hierna het kruiswoordraadsel in te vullen
- een bosquiz

Later in de week werd het kouder in de klas (de verwarming staakte;), maar we maakten het toch gezellig met een haardvuur (= op het digibord, maar volgens sommige kinderen steeg de temperatuur zo toch een paar graden in de klas) en een kaartspel. We speelden niet zomaar een spel! Telkens nauwkeurig de spelregels lezen, was onze opdracht voor begrijpend lezen.

We bekeken het werk van Jan Fabre en maakten zelf een uitvergroting van een kever.

We oefenden in het Fans verder op onze kleuren en kunnen nu ook onze lievelingskleur in het Frans zeggen.
J' aime ...
Je n'aime pas ...

De complimetenkikker blijft moeilijk te ontdekken omdat er zoveel kinderen complimentjes blijven geven aan elkaar, fijn! Zet je maandag alvast schrap voor een warm complimentenspel (en als je hierdoor niet voldoende warm krijgt, trek dan toch maar een extra dikke trui aan)!

Afbeeldingsresultaat voor haardvuur

 

Kippenweek :)

Kippenweek :)

De leukste activiteit deze week was zonder twijfel: 'het verzorgen van de kippen'. Er werd een beurtrol afgesproken om het water te verversen, eten te geven en de eitjes te rapen. We raapten maar liefst 14 eieren, deze toverden we om tot een lekker stukje cake en een pannenkoekje! Bedankt kipjes!

We maakten negatieve en positieve afdrukken van herfstbladeren.

We bestudeerden de beweging van de aardbol en daardoor kunnen we dag en nacht, de seizoenen en het ontstaan van een schrikkeljaar verklaren.

Waarom vallen de bladeren van de bomen? We noteerden het in een kruiswoordraadsel!

In groepjes bestudeerden we een herfstdier.

We bedachten een ontwerp voor onze klasmascotte en we leerden hoe we duidelijk maar toch lief onze eigen mening kunnen formuleren tegenover de anderen.

We fluisterden elkaar de verklaring in van enkele woordenschatwoorden.

We gingen op zoek naar gruwelijk,gevaarlijke, dodelijke en giftige dieren. Kennen jullie de dooskwal, de kogelvis, de Indiase brilcobra, ... ?

Afbeeldingsresultaat voor kogelvis

 

Waar is de boswachter?

Waar is de boswachter?

Vlak voor de herfstvakantie stond nog een uitstap naar het bos gepland. De weermannen voorspelden regen, maar wij bleven droog! 

Naar aanleiding van een klachtenbrief die aan de boswachter werd gestuurd gingen wij op zoek naar de antwoorden?

Wie is eigenlijk de baas van het bos? We speelden vlaggenroof om dit te weten te komen.

Welke regels gelden in het bos? Een uitbeeldspel bracht verduidelijking!

Wat is de taak van een boswachter? We namen een kijkje in zijn werktas!

Wat is uitdunnen? Er werd door de juf gehakt om de rechte, gezonde bomen meer plaats te geven om te groeien.

Welke dieren/bomen zijn inheems, uitheems of koesterburen?

Mogen we zomaar afval achterlaten? Hoeveel tijd is er nodig om het af te breken door de natuur? We rangschikten van klokhuis tot glazen fles.

Er volgde nog een domino, voelzakjes, voedselketens, ...

En natuurlijk was er nog tijd over om onze wafels te smullen en kampen te bouwen!!! (klik op de foto) + FOTO

FIJNE HERFSTVAKANTIE ! + 

Afbeeldingsresultaat voor bos

De milliliter en wafelbak.

De milliliter én wafelbak.

Afgelopen week leerden we er een nieuwe inhoudsmaat bij: de milliliter. Bij iedereen reeds gekend van de hoestsirooplepeltjes of de spuitjes of de pijnbestrijdingspipetjes... Dus inderdaad, deze kleine maat wordt vooral in de medische wereld gebruikt. We kregen allen in onze handpalm 1 ml water gespoten en waren best verbaasd over de grootte van dit plasje water. Met een druppelteller konden we tellen dat 1 ml water = 20 druppels !

Vandaag was het dan eindelijk zo ver. We wisten al van de overstapdag eind juni, dat we in L4 telkens voor een vakantie gingen koken. Voor sommigen duurden de eerste 2 maanden dan ook te lang. Vorige week leerden we in een lesje over verhoudingen,o.a. recepten aanpassen naargelang het aantal personen. Toevallig stond er ook een recept: "zachte wafels" bij. Dé gelegenheid om dit om te zetten naar 30 stuks. Klas 4A kreeg de hulp van oma Paula en klas 4B van dochter Liselot. Na het maken van het beslag (meten, wegen, ...) mocht iedereen om beurten wafels bakken. Ondertussen werkten de anderen aan hun groene blad blok 2A,2B en 2C. We bakten in totaal 77 wafels in 50 minuten tijd. 60 stuks nemen we morgen mee op boswandeling en met de overige 17, maakten we de leerkrachten blij :)! 

FOTO'S     Misschien ook een leuke, leerrijke én quality-time activiteit voor in de herfstvakantie :)!

Afbeeldingsresultaat voor wafels bakken

Tientallentalentententoonstelling + uitstap Leuven.

Tientallentalentententoonstelling + uitstap

Wat was het lekker, leuk, druk deze week ...

Dit stond er allemaal op ons programma:

- museumbezoek voorbereiden met onze eigen mini museum: iedereen bracht een deeltje van zijn/haar verzameling mee, we vertelden erover en maakten afspraken voor in het museum

oriënteren moet je leren: tijdens de w.o.-lessen leerden we verschillende manieren kennen om onze plaats te bepalen. We werkten met de windroos, bestudeerden de stand van de zon, leerden over het gebruik van de gps, zagen hoe je zelf een kompas kon maken, oriënteerden ons op de plattegrond van de school, ...

tientallentalentententoonstelling: iedereen stelde zijn/haar talent voor. We luisterden met open mond en keken met veel plezier naar alle filmpjes, foto's, tekeningen, turnpakken, judoworpen, ... 

- bezoek provinciehuis en museum M: vrijdag was een leuke afsluiter van de week, we gingen op uitstap! In het provinciehuis konden we onze kennis uit de klas toetsen, we zochten informatie over de provincie om zo de verdachte te vinden en we kwamen in het bureau van de gouverneur terecht. Na een fikse wandeling kwamen we in museum M toe. Daar koppelden we gevoelens aan de vele kunstwerken die we te zien kregen. 

klik hieronder voor foto's

Gerelateerde afbeelding      + extra portie FOTO'S

week 8 oktober

De week van 8 oktober

Deze week leerden we de begrippen infinitief en stam kennen, waarna we het werkwoordenspel speelden.
Een dagje later stonden we in de krant ;) . We schreven een krantenartikel over onszelf!
We maakten de voorbereiding voor onze talentententoonstelling "Wat zal ik zeggen?"
In de muzo-les kwamen er eigenaardige dieren tevoorschijn!
In de Franse les werkten we het onderdeel 'Les chiffres' af en we evalueerden onszelf.
De provincies en hoofdsteden kennen we nu op ons duimpje en als afsluiter van het thema hielden we in de klas een gemeenteraad. We dachten na over het plaatsen van een skeeler/skatepark in Bierbeek. Er kwam heel wat informatie en voor-en nadelen naar voren. Uit de stemming bleek overduidelijk dat iedereen VOOR het plaatsen van een skatepark was ... nu nog de echte burgemeester overtuigen!

foto's Afbeeldingsresultaat voor burgemeester tekening

 

Ommetje maken

Nood aan een ommetje ?

                                           Dit kan voor wie hier nood aan heeft ...

        We proberen dit regelmatig in te plannen tijdens de maandagmiddagpauze.

                                                            In kleine groepjes, alleen of  ...

Afbeeldingsresultaat voor praten helpt

Korte week

Korte week

Maandag begonnen we goed met een dagje vrijaf :)!

Dinsdag brachten we een bezoek aan de fietsenmaker voor een technisch lesje rond de fiets. 

Woensdag leerden we de verschillende provincies kennen en hadden we het in de les godsdienst over 'eerlijke handel'. Juf had heerlijke eerlijke chocolade meegebracht. Wel jammer dat juf haar stukje chocola stiekem van het bureau verdween :(

Donderdag maakten we onze eigen talentenrap. (kijk en luister mee)

Vrijdag staat er nog een hoekenwerk rond de provincies op het programma.

Afbeeldingsresultaat voor rappen

Laatste septemberweek

Laatste septemberweek

Maandag werden we in hoeken aan het werk gezet: een maquette van een schoolgebouw maken, de robot programmeren en programmeeroefeningen op de computer maken. Sommigen hadden de smaak meteen te pakken.
Dinsdag werden eerst de fietsen gecontroleerd en na een grondige inspectie fietsten we richting Lovenjoel voor de scholenveldloop. Daar werden heel wat mooie loopprestaties neergezet.
Woensdag gingen we in de buurt op zoek naar sporen van vroeger. Dit was meteen de eerste activiteit van ons nieuwe WO-thema. Later in de week werkten we rond onze gemeente en volgende week staan de provincies op het programma!
Donderdag werd er hard gediscussieerd over stellingen rond talenten, maar dan wel in stilte! Het was een talentenschrijfronde! Hier kwamen heel wat mooie meningen uit!
We maakten tijdens muzo de voorbereiding voor onze stad in de nacht en vrijdag herhaalden we in de Franse les de cijfers a.d.h.v. een domino.

Kijk hier even mee en geniet nadien van het lange weekend!

Afbeeldingsresultaat voor weekend

Veldloop 2018

Veldloop 2018.

De fietsen werden gekeurd, de benen ingesmeerd ;), de nodige koolhydraten binnengewerkt... kortom klaar voor de jaarlijkse scholenveldloop.

Na een eerste klassikale fietstocht naar "the place to be" in Lovenjoel én enkele extra opwarmingsoefeningen (=aerobics) later, kon het startsein gegeven worden.

Iedereen, van de eerste tot laatste deelnemers én supporters, beleefde weer veel plezier aan deze jaarlijkse buitenschoolse sportieve activiteit in een prachtig, zonovergoten kader...

Genieten jullie mee ?

FOTO'SAfbeeldingsresultaat voor veldloop

Onze derde week

Onze derde week

Maandag stonden er sociale vaardigheden op het programma. We hielden een klasgesprek rond 'Samen spelen is een kunst'. Welke dingen vinden we belangrijk om goed te kunnen samen spelen? Het kan al eens fout lopen en daarvoor is er een handige 'oplossingscirkel'. Nadien gingen we de theorie omzetten in praktijk met een aantal klasspelletjes. Het chinees springtouwen werd geshowd en de bal doorgeven zonder te laten vallen lukte bij de ene groep van de eerste keer!

Dinsdag raakte onze tong even in de knoop bij een aantal tongbrekers! Laat mama en papa ook maar eens proberen: "Knaap de knappe kapper knipt en kapt zeer knap, maar de knecht van Knaap de knappe kapper knipt en kapt knapper dan de knappe kapper Knaap knipt en kapt."

Donderdag maakten we een 'troostvis' in de muzoles. Een soort zorgenvreter waar je je zorgjes in kwijt kan. In het verhaal van 'De mooiste vis van de zee' ontdekten we nog eens de levensles hoe belangrijk het is om te leren delen en vrienden te hebben.

Vrijdag oefenden we het kloklezen in het Frans. Wolfje wolfje hoe laat is het?
We brachten ook een eerste bezoek aan de bib. De mevrouw leerde ons boeken opzoeken op de computer.
Juf Katrien blies een taart vol kaarsjes uit en we herhaalden tot slot nog ons eerste thema van wo in een ganzenbord.

Kijk mee!

Rarara ... in welke bank zit maandag de complimentenkikker verstopt?

Eerste rekenlessen leerstof L4

Eerste rekenlessen leerstof vierde leerjaar.

Vandaag werden de eerste rekenlessen leerstof vierde leerjaar gegeven.

We maakten kennis met het getal 10 000. We leerden de getallen tussen 1 000 en 10 000: lezen, schrijven, splitsen, tellen met sprongen, onderling vergelijken ... Op de speelplaats gooiden we de bal naar elkaar en kregen als opdracht om bij het startgetal van bv. 3 500 er telkens bv. 500 bij de tellen.

De instructie over soorten hoeken werd niet door onze juf gegeven, maar door een instructiefilmpje op ons digibord.

We maakten vandaag ook kennis met "de Wiskanjer extra winkel", waarin allerlei leuke keuze rekenopdrachten liggen. Zo zagen we bijvoorbeeld tijdens de middagpauze op het Karrewiet jeugdjournaal dat onze schooltas maar 1/10 van ons lichaamsgewicht mag wegen. In onze winkel ligt een opdrachtkaartje waarin we dit voor onszelf even kunnen uitrekenen. Deze winkel zal wekelijks aangevuld worden en ook in het hoekenwerk ingezet worden.

FOTO'S

                                                Afbeeldingsresultaat voor rekenen

Inspannen en ontspannen.

Na inspanning komt ontspanning :)!

Een probleem... we steken onze hoofden samen en komen tot een oplossing.

Daarna... ontspanning: "I am yoga "!   

FOTO'S

Afbeeldingsresultaat voor yoga kinderen

Week 2

Week 2

Deze week begonnen we met onze eerste spellinglessen.
We speelden 
ook een oorzaak-gevolg-memory. 
Het beluisteren van een verstoorde boodschap deed een beetje pijn aan onze oren. We kunnen ons nu iets meer inbeelden hoe het is om slechthorend te zijn.

Er werd gedobbeld tijdens de woordenschatles. De dobbelsteen gaf ons dan een opdracht: zelf verklaren, de computer gebruiken, opzoeken in het woordenboek, een woordkaartje gebruiken of een goede zin maken met het woord.
Tijdens de w.o.-lessen werkten we verder rond de school vroeger en nu. We ontdekten al heel wat verschillen!
We kregen ook onze eerste Franse les waarin we de cijfers herhaalden, een kubistisch portret maakten en hinkelden met een Frans liedje.

Tijdens het eerste evaluatiemoment waren er heel wat leuke en leerzame gezichtjes :)
Wat we knutselden, zie je hier.

Meten is weten

Hoekenwerk meten is weten !

Afbeeldingsresultaat voor meten is weten

FOTO'S

Eerste schoolweek =

Eerste schoolweek 

= leuke nieuwe gezichten leren kennen.
= een beetje spannend
= veel uitdeelwerk
= heel veel keren onze naam schrijven 
= klasgenootjes terugzien
= vakantieverhalen vertellen
= eerste reken- en taallessen
= samen chinees springtouwen
= oefenen met een vulpen
= ons eigen trekpopje knutselen
= de eeuwenband leren kennen
= 3 verjaardagen vieren
= een korte natuurquiz
= de gevoelsmeter gebruiken
= het eerste verhaal van de Taalbende beluisteren
= een boek kiezen uit de klasbib
= raadsels schrijven over onze klasgenoten
= een verjaardagskalender maken
Afbeeldingsresultaat voor stap je mee
= turnen met meester Gunther
= lekkere koekjes proeven
= gevoelensmemory spelen
= regels en afspraken maken
= ...

Zoals jullie kunnen lezen, namen we dus een SUPERSTART!
Stap je volgende week weer mee met het vierde leerjaar?

Eerste hoekenwerk rekenen

Hoekenwerk rekenen.

Wat ging het weer vlug onze eerste week in het vierde leerjaar! Heel wat nieuwe info passeerde dagelijks de revue en in de rekenklas maakten we ook kennis met onze nieuwe rekenmethode: De Wiskanjers. Deze naam komt van "WISKUNDE KAN JE !". De afgelopen week, maar ook nog de volgende week, gaan we heel wat leerstof uit het derde leerjaar stapsgewijs herhalen. De leerstof over ruimtelijke oriëntatie werd in de vorm van een doorschuifhoekenwerk opgefrist. Hiervoor legden we een parcours af: We bekeken onze "Wiskanjerfiguur" vanuit verschillende standpunten en gebruikten hierbij de juiste terminologie, we speelden een soort van zeeslag om zo de coördinaten te leren gebruiken, we maakten blokkenbouwsels en vulden een grondplan in en oriënteerden ons op een 3D-plattegrond in een dolfinarium. Kijken jullie even mee ? FOTO'S

Afbeeldingsresultaat voor hoekenwerk

"Het Coole Kikkerplan"

"Het Coole Kikkerplan" !!!

Vamorgen werden de "nieuwe leerlingen" van L4 op hun eerste schooldag onthaald door de 2 "Coole Kikkerjuffen" van L4 wink.

Hun doel dit schooljaar is, om L4 om te toveren in een "Coole Kikkerklas" met enkel "Coole Kikkerleerlingen". 

Daarvoor was een kennismaking eerst wel noodzakelijk. We keken naar de video van Nemo zijn eerste schooldag, we verdeelden kennismakingsprentjes van de juffen bij de juiste juf,we vertelden over onze zomervakantie door middel van het M&M-spel (lekker smullen tussendoor cheeky), we kieperden tussendoor ook alvast slechte klasmanieren in de vuilbak ...

Daarna was het tijd voor een "voeten-bewegingstussendoortje". We leerden Chinees touwspringen, verdeelden ons in groepjes van 4 over de speelplaats en staken een actje in elkaar dat we de komende dagen aan elkaar gaan laten zien.

Na de speeltijd werden de agenda's uitgedeeld, lesroosters overlopen, brieven uitgedeeld, ...

Met de helft van de klas ging juf Ann naar de rekenklas. We maakten niet alleen kennis met dit lokaal en het reilen en zeilen hierin, maar ook met onze nieuwe rekenmethode "De Wiskanjers". WISKUNDE KAN JE, ieder op zijn niveau met zijn hulpmiddelen ! Ook hier eindigden we met een bewegingstussendoortje.

Na de middag kregen we elk een bundel met "Het coole kikkerplan". Hierin staan de socio-lesjes waarmee we de komende weken gaan werken. 

Vandaag vulden we alvast onze eigen "goed-om-weten-fiche" in. Zijn we ook te weten gekomen dat een coole kikker iemand is die: prettig, respectvol en sociaal gedrag vertoond. Hier gaan we dus samen een heel jaar aan werken, want om een coole kikker te worden stoor je niemand door je gedrage, je houding of door wat je zegt! 

Tot slot las de juf ons het verhaal van Wil de kikker voor. Een verhaal met een héél belangrijke levensles nl. geef de moed nooit op, zelfs niet wanneer het eens wat moeilijker gaat ! We vouwden elk onze eigen kikker met papier en kleefden deze samen in onze grote vierde leerjaar kikkerplas.

Het was alvast een hele fijne, goed gevulde eerste schooldag! Juf Katrien en juf Ann verlieten dan ook de klas met een warm gevoel over de coole vierde leerjaarkikkertjes in wording :)! TOPPIE (= foto's)

Afbeeldingsresultaat voor coole kikker

Terug naar school

Terug naar school

 
  • Ken je de namen van je klasgenoten nog?  VBack2school: voorbereiding nieuw schooljaar
  • Heb je je boekentas al van onder het stof gehaald? V
     
  • Zin om nieuwe dingen te leren?  V
     
  • Nieuwsgierig naar je klasplaats?  V
     
  • Het vervelen beu?   V

 

Dan ben jij bijna klaar voor een 
leuk schooljaar in het vierde leerjaar!


Juf Ann en juf Katrien maken de klas alvast startklaar, tot gauw!

Binnen kijken > Vierde leerjaar

Zoeken

Data

SCHOOLJAAR 2019-2020

VRIJE DAGEN en STUDIEDAGEN 

woensdag 18 september

maandag 30 september

woensdag 20 november

woensdag 15 januari

maandag 3 februari

woensdag 20 mei

(vrijdag 22 mei = brugdag) 

FEESTEN

eetfeest nog niet bekend

kinderfuif nog niet bekend

schoolfeest nog niet bekend

Contact

Vrije Basisschool 'De Kinderberg'
Bergstraat  18 - 3360 Bierbeek

(016) 46 40 37

directie@vrijeschoolbierbeek.be