Klop, kom binnen! Juf Katrien en juf Ann zijn er ook.

 

 

Start advent + Sintweek

Start advent + Sint

Maandag kregen we het eerste kaarsje voor onze adventskrans. We proberen in deze periode, nog meer dan anders, een lichtje voor de anderen te zijn. We vulden ons kerstsokje met een mooi dankgebed voor alle fijne dingen en schreven een persoonlijke boodschap voor onze klas. Elke ochtend lezen we 1 kerstsokje voor!
Iedereen is het er alvast over eens dat we de zelfgeschreven gebedjes nog mooier vinden!

Tijdens de wo-lessen van het nieuwe thema ontdekten we dat spelen gezond is om wel veel verschillende redenen! Sommige mensen 'spelen' zelfs voor hun beroep, maar al gauw bleek dat hier niet alleen voordelen aan waren. We beseften dat wij best veel vrije tijd hebben en dat dit niet zo is voor kinderen elders in de wereld.

Op donderdag kregen we dan ook het ideale wo-cadeau! Hij betaalt onze inkom van het speelgoedmuseum! Dankzij de Sint en enkele bereidwillige ouders kunnen we dit bezoek op vrijdag 14 december laten doorgaan!

Tijdens de 'sintdag' werkten we rond onze talenten, maakten we ons samenhorigheidsgevoel nog sterker door de klasmascottes te tekenen en was er ook tijd voor wat spel én pepernoten!

Danku Sinterklaasje!

Afbeeldingsresultaat voor coole sint

Sinterklaas

Sinterklaas.

Vandaag hoog bezoek van een goed heilig man: Sinterklaas ! En dit jaar kwamen hij en zijn pieten met een missie naar "De Kinderberg": Op zoek naar TALENT!  In 2 zelfgekozen workshops, leefden we ons gedurende de hele voormiddag uit in één of meer van onze vele talenten. We konden kiezen uit: pannenkoeken bakken, woordraadsels oplossen, rappen, spiekpietjes maken, percussie, bomen pimpen, toneeltje spelen, op fotozoektocht gaan ... Na de speeltijd kwamen de Sint en zijn pieten de resultaten bewonderen. Voor al dat harde werk werden we beloond met speculaas en mandarijn! Eenmaal in de klas pakten we de cadeautjes die we van hem kregen samen uit. De Sint weet dat we heel graag op uitstap gaan met de hele klas, maar dat we hiervoor niet altijd de centjes hebben. Daarom besloot hij om ons te trakteren op een uitstap naar... HET SPEELGOEDMUSEUM in Mechelen, volgende week vrijdag :)! Hopelijk vinden we nog één vrijwillige ouder of grootouder die ons tot daar wil vervoeren ...

Na de middag mochten we ons verder uitleven tijdens een hoekenwerk waarbij we in één hoek onze eigen klasmoscotte T-shirt mochten natekenen.

FOTO's

Meetparcours

Meetparcours.

Deze week sloten we blok 3 van ons Kanjerrekenboek af, met een meetparcours. We schatten de inhoud van verschillende flessen, het gewicht en de lengte van onszelf, hoeveel tijd we nodig hebben om een glas water uit te drinken of de zin "De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets." neer te schrijven, het gewicht van een zak aardappelen, een banaan en een appel, de lengte van een aantal potloden, ... Daarna namen we er de gepaste meetinstrumenten bij en werd alles correct nagemeten en vergeleken. 

FOTO'S

Afbeeldingsresultaat voor meetparcours

 

Coole kikker

"Coole kikker"  namiddag.

Afgelopen maandag legden we een "coole kikker" parcours af. De klas werd in 3 groepen verdeeld. Eén groep begon met het "kikker be cool" spel. We konden punten verdienen als we de gekleurde vragenkaartjes goed beantwoordden. Groene kaartjes = goede manieren, rode = omgaan met pesten en plagen, blauwe = opkomen voor jezelf, gele = sociale vaardigheden.

Daarna schoven we door naar het tweede spel: "Spring kikker spring". We waanden ons als echte kikkers en sprongen (na het beluisteren en bekijken van een situatieprent) in de juiste cirkel: boos, bang, blij, verdrietig of ?.

In de derde groep evalueerden we onszelf als zijnde een bende coole kikkers of niet ? We keken even terug naar de onderwerpen waarover we het de afgelopen maanden in de lesjes sociale vaardigheden hadden en of we deze hebben "proberen" na te leven. Onderwerpen: Handig om te weten over mij. Een coole kikker is iemand die ...Storend gedrag en aangenaam gedrag.Het verhaal van Wil de kikker (waar een WIL is is een weg). Zeg hoe je je voelt. Praten met elkaar helpt. Samen spelen is een kunst. Mijn groep en ik. Duidelijk en toch lief! De complimentenkikker.

Besluit: We maakten/sprongen allen al een hele stap vooruit :)!    FOTO's

                                                        Afbeeldingsresultaat voor coole kikker

 

Bijna Sintweek

Bijna Sintweek ;)

We zijn deze week alvast gestart met de voorbereidingen voor de komst van de Sint:
- we kozen alvast 2 leuke workshops uit om op 6 december te doen
- we maakten een mijterslinger
- we knutselden 'Sint op het dak'

... misschien worden onze inspanningen wel beloond met een extra leuk cadeautje!

Bij W.O. werkten we in groepjes rond dieren verder:

- zoogdierenkwartet
- dierenmemory
- rarara welk dier beschrijf ik?
- dieren elders in de wereld
- dieren tekenen / uitbeelden

De klimaatbende bezorgde ons deze week een koffer om te testen of de lucht in onze klas wel zuiver genoeg is en of we kunnen besparen op het verbruik van elektrische toestellen.
Ook in onze les godsdienst werkten we verder rond een zuurstofrijke klas. We gaan ons best doen om tijdens elke korte speeltijd te verluchten en tijdig af te stoffen!

Afbeeldingsresultaat voor Sint op komst

Snoezelen en doezelen

Snoezelen en doezelen

Toen we maandag de klas binnenkwamen was het er donkerder dan normaal, er brandden enkele gezellige lampjes, er lagen dekentjes op de grond ... We deden een relaxatie-oefening en begonnen zo aan ons nieuwe taalthema : Snoezelen en doezelen. Later maakten we dan ook een ontwerp van onze ideale snoezelruimte.

Deze week werd er elke ochtend en elke avond een stukje voorgelezen. Sommige kinderen wouden dit graag doen en enkele daarvan bereidden hun taakje thuis zorgvuldig voor. Knap!

Daarnaast las de juf ook het boek 'Devijand' voor. We tekenden zelf prenten bij het boek, knutselden een klaproos, ontwierpen een hip legerpak en bedachten een elfje rond het verhaal.

Vrijdag kwam meester Hans ons nog een les EHBO geven.

Afbeeldingsresultaat voor voorlezen

Rekenen kan = kunst of andersom ?!

Rekenen kan = kunst... of andersom ?!

Vandaag begon de rekenles met het observeren van 2 kunstwerken. Beide kunstenaars: Wassily Kadinsky en Piet Mondriaan, gebruiken geometrische figuren in hun werken. We ontdekten hierin ook rechten die loodrecht op elkaar stonden of evenwijdig aan elkaar lagen. Daarna volgde de instructie, waarin we stapsgewijs de uitleg kregen hoe je met je geodriehoek loodrechten vanuit een punt op een rechte of daarbuiten juist tekent én hoe je evenwijdigen tekent. We maakten een hele reeks oefeningen in ons werkboek, waarbij het van crusiaal belang was om de (deel-)opdrachten heel nauwkeurig te lezen !!! Tot slot maakten we zelf een kunstwerk, met enkel evenwijdigen en loodrechten. Zouden wij hiermee ook zo beroemd kunnen worden ? FOTO's

Afbeeldingsresultaat voor kandinsky

 

Een warme dag!

Een warme dag !

Kan dat terwijl de verwarming stuk is ?!  Zullen vele ouders denken... Ja dat kan best !

- Tijdens de rekenles met getallen tot 100 000 leerden we er een nieuwe hoofdrekenstrategie bij: De optellingswip! Van al die hersengymnastiek kregen we het al wat warmer ;).

- We luisterden naar het verhaal van Dora de duif (voorleesweek), die wel heel weinig zelfvertrouwen had. Voortaan kunnen wij ook zelf op zoek gaan naar onze eigen bol van vertrouwen ;).

- We dansten met Tirolers mee tot we het warm hadden (bewegingstussendoortje).

- We legden de laatste hand aan onze klasmascotte T-shirt. We overlegden en kwamen tot een voorontwerp waarin ieder van ons zich kan vinden (les sociale vaardigheden). Over 2 weken het eindresultaat !

- We speelden het complimentenspel. Ieder van ons heeft nu een schat aan persoonlijke complimenten gekregen (in omslag), waarin je kan snuisteren op momenten dat je je eens wat minder in je vel voelt.

- En we maakten tot slot een tas lekkere chocolademelk. We pasten het recept op de doos cacaopoeder aan van 1 tas (2 dl) naar 28 tassen (rekenles verhoudingen).    FOTO's

 

Afbeeldingsresultaat voor verhalen voor gevoelige oortjes

 

 

 

 

Toch gezellig warm

Toch gezellig warm :)

Ons thema van de herfst werd deze week afgewerkt door:

- een voedselketen te maken
- een herfstdier voor te stellen en hierna het kruiswoordraadsel in te vullen
- een bosquiz

Later in de week werd het kouder in de klas (de verwarming staakte;), maar we maakten het toch gezellig met een haardvuur (= op het digibord, maar volgens sommige kinderen steeg de temperatuur zo toch een paar graden in de klas) en een kaartspel. We speelden niet zomaar een spel! Telkens nauwkeurig de spelregels lezen, was onze opdracht voor begrijpend lezen.

We bekeken het werk van Jan Fabre en maakten zelf een uitvergroting van een kever.

We oefenden in het Fans verder op onze kleuren en kunnen nu ook onze lievelingskleur in het Frans zeggen.
J' aime ...
Je n'aime pas ...

De complimetenkikker blijft moeilijk te ontdekken omdat er zoveel kinderen complimentjes blijven geven aan elkaar, fijn! Zet je maandag alvast schrap voor een warm complimentenspel (en als je hierdoor niet voldoende warm krijgt, trek dan toch maar een extra dikke trui aan)!

Afbeeldingsresultaat voor haardvuur

 

Kippenweek :)

Kippenweek :)

De leukste activiteit deze week was zonder twijfel: 'het verzorgen van de kippen'. Er werd een beurtrol afgesproken om het water te verversen, eten te geven en de eitjes te rapen. We raapten maar liefst 14 eieren, deze toverden we om tot een lekker stukje cake en een pannenkoekje! Bedankt kipjes!

We maakten negatieve en positieve afdrukken van herfstbladeren.

We bestudeerden de beweging van de aardbol en daardoor kunnen we dag en nacht, de seizoenen en het ontstaan van een schrikkeljaar verklaren.

Waarom vallen de bladeren van de bomen? We noteerden het in een kruiswoordraadsel!

In groepjes bestudeerden we een herfstdier.

We bedachten een ontwerp voor onze klasmascotte en we leerden hoe we duidelijk maar toch lief onze eigen mening kunnen formuleren tegenover de anderen.

We fluisterden elkaar de verklaring in van enkele woordenschatwoorden.

We gingen op zoek naar gruwelijk,gevaarlijke, dodelijke en giftige dieren. Kennen jullie de dooskwal, de kogelvis, de Indiase brilcobra, ... ?

Afbeeldingsresultaat voor kogelvis

 

Waar is de boswachter?

Waar is de boswachter?

Vlak voor de herfstvakantie stond nog een uitstap naar het bos gepland. De weermannen voorspelden regen, maar wij bleven droog! 

Naar aanleiding van een klachtenbrief die aan de boswachter werd gestuurd gingen wij op zoek naar de antwoorden?

Wie is eigenlijk de baas van het bos? We speelden vlaggenroof om dit te weten te komen.

Welke regels gelden in het bos? Een uitbeeldspel bracht verduidelijking!

Wat is de taak van een boswachter? We namen een kijkje in zijn werktas!

Wat is uitdunnen? Er werd door de juf gehakt om de rechte, gezonde bomen meer plaats te geven om te groeien.

Welke dieren/bomen zijn inheems, uitheems of koesterburen?

Mogen we zomaar afval achterlaten? Hoeveel tijd is er nodig om het af te breken door de natuur? We rangschikten van klokhuis tot glazen fles.

Er volgde nog een domino, voelzakjes, voedselketens, ...

En natuurlijk was er nog tijd over om onze wafels te smullen en kampen te bouwen!!! (klik op de foto) + FOTO

FIJNE HERFSTVAKANTIE ! + 

Afbeeldingsresultaat voor bos

De milliliter en wafelbak.

De milliliter én wafelbak.

Afgelopen week leerden we er een nieuwe inhoudsmaat bij: de milliliter. Bij iedereen reeds gekend van de hoestsirooplepeltjes of de spuitjes of de pijnbestrijdingspipetjes... Dus inderdaad, deze kleine maat wordt vooral in de medische wereld gebruikt. We kregen allen in onze handpalm 1 ml water gespoten en waren best verbaasd over de grootte van dit plasje water. Met een druppelteller konden we tellen dat 1 ml water = 20 druppels !

Vandaag was het dan eindelijk zo ver. We wisten al van de overstapdag eind juni, dat we in L4 telkens voor een vakantie gingen koken. Voor sommigen duurden de eerste 2 maanden dan ook te lang. Vorige week leerden we in een lesje over verhoudingen,o.a. recepten aanpassen naargelang het aantal personen. Toevallig stond er ook een recept: "zachte wafels" bij. Dé gelegenheid om dit om te zetten naar 30 stuks. Klas 4A kreeg de hulp van oma Paula en klas 4B van dochter Liselot. Na het maken van het beslag (meten, wegen, ...) mocht iedereen om beurten wafels bakken. Ondertussen werkten de anderen aan hun groene blad blok 2A,2B en 2C. We bakten in totaal 77 wafels in 50 minuten tijd. 60 stuks nemen we morgen mee op boswandeling en met de overige 17, maakten we de leerkrachten blij :)! 

FOTO'S     Misschien ook een leuke, leerrijke én quality-time activiteit voor in de herfstvakantie :)!

Afbeeldingsresultaat voor wafels bakken

Tientallentalentententoonstelling + uitstap Leuven.

Tientallentalentententoonstelling + uitstap

Wat was het lekker, leuk, druk deze week ...

Dit stond er allemaal op ons programma:

- museumbezoek voorbereiden met onze eigen mini museum: iedereen bracht een deeltje van zijn/haar verzameling mee, we vertelden erover en maakten afspraken voor in het museum

oriënteren moet je leren: tijdens de w.o.-lessen leerden we verschillende manieren kennen om onze plaats te bepalen. We werkten met de windroos, bestudeerden de stand van de zon, leerden over het gebruik van de gps, zagen hoe je zelf een kompas kon maken, oriënteerden ons op de plattegrond van de school, ...

tientallentalentententoonstelling: iedereen stelde zijn/haar talent voor. We luisterden met open mond en keken met veel plezier naar alle filmpjes, foto's, tekeningen, turnpakken, judoworpen, ... 

- bezoek provinciehuis en museum M: vrijdag was een leuke afsluiter van de week, we gingen op uitstap! In het provinciehuis konden we onze kennis uit de klas toetsen, we zochten informatie over de provincie om zo de verdachte te vinden en we kwamen in het bureau van de gouverneur terecht. Na een fikse wandeling kwamen we in museum M toe. Daar koppelden we gevoelens aan de vele kunstwerken die we te zien kregen. 

klik hieronder voor foto's

Gerelateerde afbeelding      + extra portie FOTO'S

week 8 oktober

De week van 8 oktober

Deze week leerden we de begrippen infinitief en stam kennen, waarna we het werkwoordenspel speelden.
Een dagje later stonden we in de krant ;) . We schreven een krantenartikel over onszelf!
We maakten de voorbereiding voor onze talentententoonstelling "Wat zal ik zeggen?"
In de muzo-les kwamen er eigenaardige dieren tevoorschijn!
In de Franse les werkten we het onderdeel 'Les chiffres' af en we evalueerden onszelf.
De provincies en hoofdsteden kennen we nu op ons duimpje en als afsluiter van het thema hielden we in de klas een gemeenteraad. We dachten na over het plaatsen van een skeeler/skatepark in Bierbeek. Er kwam heel wat informatie en voor-en nadelen naar voren. Uit de stemming bleek overduidelijk dat iedereen VOOR het plaatsen van een skatepark was ... nu nog de echte burgemeester overtuigen!

foto's Afbeeldingsresultaat voor burgemeester tekening

 

Ommetje maken

Nood aan een ommetje ?

                                           Dit kan voor wie hier nood aan heeft ...

        We proberen dit regelmatig in te plannen tijdens de maandagmiddagpauze.

                                                            In kleine groepjes, alleen of  ...

Afbeeldingsresultaat voor praten helpt

Korte week

Korte week

Maandag begonnen we goed met een dagje vrijaf :)!

Dinsdag brachten we een bezoek aan de fietsenmaker voor een technisch lesje rond de fiets. 

Woensdag leerden we de verschillende provincies kennen en hadden we het in de les godsdienst over 'eerlijke handel'. Juf had heerlijke eerlijke chocolade meegebracht. Wel jammer dat juf haar stukje chocola stiekem van het bureau verdween :(

Donderdag maakten we onze eigen talentenrap. (kijk en luister mee)

Vrijdag staat er nog een hoekenwerk rond de provincies op het programma.

Afbeeldingsresultaat voor rappen

Laatste septemberweek

Laatste septemberweek

Maandag werden we in hoeken aan het werk gezet: een maquette van een schoolgebouw maken, de robot programmeren en programmeeroefeningen op de computer maken. Sommigen hadden de smaak meteen te pakken.
Dinsdag werden eerst de fietsen gecontroleerd en na een grondige inspectie fietsten we richting Lovenjoel voor de scholenveldloop. Daar werden heel wat mooie loopprestaties neergezet.
Woensdag gingen we in de buurt op zoek naar sporen van vroeger. Dit was meteen de eerste activiteit van ons nieuwe WO-thema. Later in de week werkten we rond onze gemeente en volgende week staan de provincies op het programma!
Donderdag werd er hard gediscussieerd over stellingen rond talenten, maar dan wel in stilte! Het was een talentenschrijfronde! Hier kwamen heel wat mooie meningen uit!
We maakten tijdens muzo de voorbereiding voor onze stad in de nacht en vrijdag herhaalden we in de Franse les de cijfers a.d.h.v. een domino.

Kijk hier even mee en geniet nadien van het lange weekend!

Afbeeldingsresultaat voor weekend

Veldloop 2018

Veldloop 2018.

De fietsen werden gekeurd, de benen ingesmeerd ;), de nodige koolhydraten binnengewerkt... kortom klaar voor de jaarlijkse scholenveldloop.

Na een eerste klassikale fietstocht naar "the place to be" in Lovenjoel én enkele extra opwarmingsoefeningen (=aerobics) later, kon het startsein gegeven worden.

Iedereen, van de eerste tot laatste deelnemers én supporters, beleefde weer veel plezier aan deze jaarlijkse buitenschoolse sportieve activiteit in een prachtig, zonovergoten kader...

Genieten jullie mee ?

FOTO'SAfbeeldingsresultaat voor veldloop

Onze derde week

Onze derde week

Maandag stonden er sociale vaardigheden op het programma. We hielden een klasgesprek rond 'Samen spelen is een kunst'. Welke dingen vinden we belangrijk om goed te kunnen samen spelen? Het kan al eens fout lopen en daarvoor is er een handige 'oplossingscirkel'. Nadien gingen we de theorie omzetten in praktijk met een aantal klasspelletjes. Het chinees springtouwen werd geshowd en de bal doorgeven zonder te laten vallen lukte bij de ene groep van de eerste keer!

Dinsdag raakte onze tong even in de knoop bij een aantal tongbrekers! Laat mama en papa ook maar eens proberen: "Knaap de knappe kapper knipt en kapt zeer knap, maar de knecht van Knaap de knappe kapper knipt en kapt knapper dan de knappe kapper Knaap knipt en kapt."

Donderdag maakten we een 'troostvis' in de muzoles. Een soort zorgenvreter waar je je zorgjes in kwijt kan. In het verhaal van 'De mooiste vis van de zee' ontdekten we nog eens de levensles hoe belangrijk het is om te leren delen en vrienden te hebben.

Vrijdag oefenden we het kloklezen in het Frans. Wolfje wolfje hoe laat is het?
We brachten ook een eerste bezoek aan de bib. De mevrouw leerde ons boeken opzoeken op de computer.
Juf Katrien blies een taart vol kaarsjes uit en we herhaalden tot slot nog ons eerste thema van wo in een ganzenbord.

Kijk mee!

Rarara ... in welke bank zit maandag de complimentenkikker verstopt?

Eerste rekenlessen leerstof L4

Eerste rekenlessen leerstof vierde leerjaar.

Vandaag werden de eerste rekenlessen leerstof vierde leerjaar gegeven.

We maakten kennis met het getal 10 000. We leerden de getallen tussen 1 000 en 10 000: lezen, schrijven, splitsen, tellen met sprongen, onderling vergelijken ... Op de speelplaats gooiden we de bal naar elkaar en kregen als opdracht om bij het startgetal van bv. 3 500 er telkens bv. 500 bij de tellen.

De instructie over soorten hoeken werd niet door onze juf gegeven, maar door een instructiefilmpje op ons digibord.

We maakten vandaag ook kennis met "de Wiskanjer extra winkel", waarin allerlei leuke keuze rekenopdrachten liggen. Zo zagen we bijvoorbeeld tijdens de middagpauze op het Karrewiet jeugdjournaal dat onze schooltas maar 1/10 van ons lichaamsgewicht mag wegen. In onze winkel ligt een opdrachtkaartje waarin we dit voor onszelf even kunnen uitrekenen. Deze winkel zal wekelijks aangevuld worden en ook in het hoekenwerk ingezet worden.

FOTO'S

                                                Afbeeldingsresultaat voor rekenen

Inspannen en ontspannen.

Na inspanning komt ontspanning :)!

Een probleem... we steken onze hoofden samen en komen tot een oplossing.

Daarna... ontspanning: "I am yoga "!   

FOTO'S

Afbeeldingsresultaat voor yoga kinderen

Week 2

Week 2

Deze week begonnen we met onze eerste spellinglessen.
We speelden 
ook een oorzaak-gevolg-memory. 
Het beluisteren van een verstoorde boodschap deed een beetje pijn aan onze oren. We kunnen ons nu iets meer inbeelden hoe het is om slechthorend te zijn.

Er werd gedobbeld tijdens de woordenschatles. De dobbelsteen gaf ons dan een opdracht: zelf verklaren, de computer gebruiken, opzoeken in het woordenboek, een woordkaartje gebruiken of een goede zin maken met het woord.
Tijdens de w.o.-lessen werkten we verder rond de school vroeger en nu. We ontdekten al heel wat verschillen!
We kregen ook onze eerste Franse les waarin we de cijfers herhaalden, een kubistisch portret maakten en hinkelden met een Frans liedje.

Tijdens het eerste evaluatiemoment waren er heel wat leuke en leerzame gezichtjes :)
Wat we knutselden, zie je hier.

Meten is weten

Hoekenwerk meten is weten !

Afbeeldingsresultaat voor meten is weten

FOTO'S

Eerste schoolweek =

Eerste schoolweek 

= leuke nieuwe gezichten leren kennen.
= een beetje spannend
= veel uitdeelwerk
= heel veel keren onze naam schrijven 
= klasgenootjes terugzien
= vakantieverhalen vertellen
= eerste reken- en taallessen
= samen chinees springtouwen
= oefenen met een vulpen
= ons eigen trekpopje knutselen
= de eeuwenband leren kennen
= 3 verjaardagen vieren
= een korte natuurquiz
= de gevoelsmeter gebruiken
= het eerste verhaal van de Taalbende beluisteren
= een boek kiezen uit de klasbib
= raadsels schrijven over onze klasgenoten
= een verjaardagskalender maken
Afbeeldingsresultaat voor stap je mee
= turnen met meester Gunther
= lekkere koekjes proeven
= gevoelensmemory spelen
= regels en afspraken maken
= ...

Zoals jullie kunnen lezen, namen we dus een SUPERSTART!
Stap je volgende week weer mee met het vierde leerjaar?

Eerste hoekenwerk rekenen

Hoekenwerk rekenen.

Wat ging het weer vlug onze eerste week in het vierde leerjaar! Heel wat nieuwe info passeerde dagelijks de revue en in de rekenklas maakten we ook kennis met onze nieuwe rekenmethode: De Wiskanjers. Deze naam komt van "WISKUNDE KAN JE !". De afgelopen week, maar ook nog de volgende week, gaan we heel wat leerstof uit het derde leerjaar stapsgewijs herhalen. De leerstof over ruimtelijke oriëntatie werd in de vorm van een doorschuifhoekenwerk opgefrist. Hiervoor legden we een parcours af: We bekeken onze "Wiskanjerfiguur" vanuit verschillende standpunten en gebruikten hierbij de juiste terminologie, we speelden een soort van zeeslag om zo de coördinaten te leren gebruiken, we maakten blokkenbouwsels en vulden een grondplan in en oriënteerden ons op een 3D-plattegrond in een dolfinarium. Kijken jullie even mee ? FOTO'S

Afbeeldingsresultaat voor hoekenwerk

"Het Coole Kikkerplan"

"Het Coole Kikkerplan" !!!

Vamorgen werden de "nieuwe leerlingen" van L4 op hun eerste schooldag onthaald door de 2 "Coole Kikkerjuffen" van L4 wink.

Hun doel dit schooljaar is, om L4 om te toveren in een "Coole Kikkerklas" met enkel "Coole Kikkerleerlingen". 

Daarvoor was een kennismaking eerst wel noodzakelijk. We keken naar de video van Nemo zijn eerste schooldag, we verdeelden kennismakingsprentjes van de juffen bij de juiste juf,we vertelden over onze zomervakantie door middel van het M&M-spel (lekker smullen tussendoor cheeky), we kieperden tussendoor ook alvast slechte klasmanieren in de vuilbak ...

Daarna was het tijd voor een "voeten-bewegingstussendoortje". We leerden Chinees touwspringen, verdeelden ons in groepjes van 4 over de speelplaats en staken een actje in elkaar dat we de komende dagen aan elkaar gaan laten zien.

Na de speeltijd werden de agenda's uitgedeeld, lesroosters overlopen, brieven uitgedeeld, ...

Met de helft van de klas ging juf Ann naar de rekenklas. We maakten niet alleen kennis met dit lokaal en het reilen en zeilen hierin, maar ook met onze nieuwe rekenmethode "De Wiskanjers". WISKUNDE KAN JE, ieder op zijn niveau met zijn hulpmiddelen ! Ook hier eindigden we met een bewegingstussendoortje.

Na de middag kregen we elk een bundel met "Het coole kikkerplan". Hierin staan de socio-lesjes waarmee we de komende weken gaan werken. 

Vandaag vulden we alvast onze eigen "goed-om-weten-fiche" in. Zijn we ook te weten gekomen dat een coole kikker iemand is die: prettig, respectvol en sociaal gedrag vertoond. Hier gaan we dus samen een heel jaar aan werken, want om een coole kikker te worden stoor je niemand door je gedrage, je houding of door wat je zegt! 

Tot slot las de juf ons het verhaal van Wil de kikker voor. Een verhaal met een héél belangrijke levensles nl. geef de moed nooit op, zelfs niet wanneer het eens wat moeilijker gaat ! We vouwden elk onze eigen kikker met papier en kleefden deze samen in onze grote vierde leerjaar kikkerplas.

Het was alvast een hele fijne, goed gevulde eerste schooldag! Juf Katrien en juf Ann verlieten dan ook de klas met een warm gevoel over de coole vierde leerjaarkikkertjes in wording :)! TOPPIE (= foto's)

Afbeeldingsresultaat voor coole kikker

Terug naar school

Terug naar school

 
  • Ken je de namen van je klasgenoten nog?  VBack2school: voorbereiding nieuw schooljaar
  • Heb je je boekentas al van onder het stof gehaald? V
     
  • Zin om nieuwe dingen te leren?  V
     
  • Nieuwsgierig naar je klasplaats?  V
     
  • Het vervelen beu?   V

 

Dan ben jij bijna klaar voor een 
leuk schooljaar in het vierde leerjaar!


Juf Ann en juf Katrien maken de klas alvast startklaar, tot gauw!

Binnen kijken > Vierde leerjaar

Zoeken

Data

SCHOOLJAAR 2018-2019

VRIJE DAGEN en STUDIEDAGEN 

maandag 1 oktober 2018

woensdag 10 oktober 2018

maandag 4 februari 2019

woensdag 27 maart 2019

woensdag 15 mei 2019

FEESTEN

eetfeest zondag 7 oktober 2018

kinderfuif vrijdag 25 januari 2019

schoolfeest zaterdag 18 mei 2019

Contact

Vrije Basisschool 'De Kinderberg'
Bergstraat  18 - 3360 Bierbeek

(016) 46 40 37

directie@vrijeschoolbierbeek.be