Klop, kom binnen! Juf Katrien en juf Ann zijn er ook.

 

 

week 8 oktober

De week van 8 oktober

Deze week leerden we de begrippen infinitief en stam kennen, waarna we het werkwoordenspel speelden.
Een dagje later stonden we in de krant ;) . We schreven een krantenartikel over onszelf!
We maakten de voorbereiding voor onze talentententoonstelling "Wat zal ik zeggen?"
In de muzo-les kwamen er eigenaardige dieren tevoorschijn!
In de Franse les werkten we het onderdeel 'Les chiffres' af en we evalueerden onszelf.
De provincies en hoofdsteden kennen we nu op ons duimpje en als afsluiter van het thema hielden we in de klas een gemeenteraad. We dachten na over het plaatsen van een skeeler/skatepark in Bierbeek. Er kwam heel wat informatie en voor-en nadelen naar voren. Uit de stemming bleek overduidelijk dat iedereen VOOR het plaatsen van een skatepark was ... nu nog de echte burgemeester overtuigen!

foto's Afbeeldingsresultaat voor burgemeester tekening

 

Ommetje maken

Nood aan een ommetje ?

                                           Dit kan voor wie hier nood aan heeft ...

        We proberen dit regelmatig in te plannen tijdens de maandagmiddagpauze.

                                                            In kleine groepjes, alleen of  ...

Afbeeldingsresultaat voor praten helpt

Korte week

Korte week

Maandag begonnen we goed met een dagje vrijaf :)!

Dinsdag brachten we een bezoek aan de fietsenmaker voor een technisch lesje rond de fiets. 

Woensdag leerden we de verschillende provincies kennen en hadden we het in de les godsdienst over 'eerlijke handel'. Juf had heerlijke eerlijke chocolade meegebracht. Wel jammer dat juf haar stukje chocola stiekem van het bureau verdween :(

Donderdag maakten we onze eigen talentenrap. (kijk en luister mee)

Vrijdag staat er nog een hoekenwerk rond de provincies op het programma.

Afbeeldingsresultaat voor rappen

Laatste septemberweek

Laatste septemberweek

Maandag werden we in hoeken aan het werk gezet: een maquette van een schoolgebouw maken, de robot programmeren en programmeeroefeningen op de computer maken. Sommigen hadden de smaak meteen te pakken.
Dinsdag werden eerst de fietsen gecontroleerd en na een grondige inspectie fietsten we richting Lovenjoel voor de scholenveldloop. Daar werden heel wat mooie loopprestaties neergezet.
Woensdag gingen we in de buurt op zoek naar sporen van vroeger. Dit was meteen de eerste activiteit van ons nieuwe WO-thema. Later in de week werkten we rond onze gemeente en volgende week staan de provincies op het programma!
Donderdag werd er hard gediscussieerd over stellingen rond talenten, maar dan wel in stilte! Het was een talentenschrijfronde! Hier kwamen heel wat mooie meningen uit!
We maakten tijdens muzo de voorbereiding voor onze stad in de nacht en vrijdag herhaalden we in de Franse les de cijfers a.d.h.v. een domino.

Kijk hier even mee en geniet nadien van het lange weekend!

Afbeeldingsresultaat voor weekend

Veldloop 2018

Veldloop 2018.

De fietsen werden gekeurd, de benen ingesmeerd ;), de nodige koolhydraten binnengewerkt... kortom klaar voor de jaarlijkse scholenveldloop.

Na een eerste klassikale fietstocht naar "the place to be" in Lovenjoel én enkele extra opwarmingsoefeningen (=aerobics) later, kon het startsein gegeven worden.

Iedereen, van de eerste tot laatste deelnemers én supporters, beleefde weer veel plezier aan deze jaarlijkse buitenschoolse sportieve activiteit in een prachtig, zonovergoten kader...

Genieten jullie mee ?

FOTO'SAfbeeldingsresultaat voor veldloop

Onze derde week

Onze derde week

Maandag stonden er sociale vaardigheden op het programma. We hielden een klasgesprek rond 'Samen spelen is een kunst'. Welke dingen vinden we belangrijk om goed te kunnen samen spelen? Het kan al eens fout lopen en daarvoor is er een handige 'oplossingscirkel'. Nadien gingen we de theorie omzetten in praktijk met een aantal klasspelletjes. Het chinees springtouwen werd geshowd en de bal doorgeven zonder te laten vallen lukte bij de ene groep van de eerste keer!

Dinsdag raakte onze tong even in de knoop bij een aantal tongbrekers! Laat mama en papa ook maar eens proberen: "Knaap de knappe kapper knipt en kapt zeer knap, maar de knecht van Knaap de knappe kapper knipt en kapt knapper dan de knappe kapper Knaap knipt en kapt."

Donderdag maakten we een 'troostvis' in de muzoles. Een soort zorgenvreter waar je je zorgjes in kwijt kan. In het verhaal van 'De mooiste vis van de zee' ontdekten we nog eens de levensles hoe belangrijk het is om te leren delen en vrienden te hebben.

Vrijdag oefenden we het kloklezen in het Frans. Wolfje wolfje hoe laat is het?
We brachten ook een eerste bezoek aan de bib. De mevrouw leerde ons boeken opzoeken op de computer.
Juf Katrien blies een taart vol kaarsjes uit en we herhaalden tot slot nog ons eerste thema van wo in een ganzenbord.

Kijk mee!

Rarara ... in welke bank zit maandag de complimentenkikker verstopt?

Eerste rekenlessen leerstof L4

Eerste rekenlessen leerstof vierde leerjaar.

Vandaag werden de eerste rekenlessen leerstof vierde leerjaar gegeven.

We maakten kennis met het getal 10 000. We leerden de getallen tussen 1 000 en 10 000: lezen, schrijven, splitsen, tellen met sprongen, onderling vergelijken ... Op de speelplaats gooiden we de bal naar elkaar en kregen als opdracht om bij het startgetal van bv. 3 500 er telkens bv. 500 bij de tellen.

De instructie over soorten hoeken werd niet door onze juf gegeven, maar door een instructiefilmpje op ons digibord.

We maakten vandaag ook kennis met "de Wiskanjer extra winkel", waarin allerlei leuke keuze rekenopdrachten liggen. Zo zagen we bijvoorbeeld tijdens de middagpauze op het Karrewiet jeugdjournaal dat onze schooltas maar 1/10 van ons lichaamsgewicht mag wegen. In onze winkel ligt een opdrachtkaartje waarin we dit voor onszelf even kunnen uitrekenen. Deze winkel zal wekelijks aangevuld worden en ook in het hoekenwerk ingezet worden.

FOTO'S

                                                Afbeeldingsresultaat voor rekenen

Inspannen en ontspannen.

Na inspanning komt ontspanning :)!

Een probleem... we steken onze hoofden samen en komen tot een oplossing.

Daarna... ontspanning: "I am yoga "!   

FOTO'S

Afbeeldingsresultaat voor yoga kinderen

Week 2

Week 2

Deze week begonnen we met onze eerste spellinglessen.
We speelden 
ook een oorzaak-gevolg-memory. 
Het beluisteren van een verstoorde boodschap deed een beetje pijn aan onze oren. We kunnen ons nu iets meer inbeelden hoe het is om slechthorend te zijn.

Er werd gedobbeld tijdens de woordenschatles. De dobbelsteen gaf ons dan een opdracht: zelf verklaren, de computer gebruiken, opzoeken in het woordenboek, een woordkaartje gebruiken of een goede zin maken met het woord.
Tijdens de w.o.-lessen werkten we verder rond de school vroeger en nu. We ontdekten al heel wat verschillen!
We kregen ook onze eerste Franse les waarin we de cijfers herhaalden, een kubistisch portret maakten en hinkelden met een Frans liedje.

Tijdens het eerste evaluatiemoment waren er heel wat leuke en leerzame gezichtjes :)
Wat we knutselden, zie je hier.

Meten is weten

Hoekenwerk meten is weten !

Afbeeldingsresultaat voor meten is weten

FOTO'S

Eerste schoolweek =

Eerste schoolweek 

= leuke nieuwe gezichten leren kennen.
= een beetje spannend
= veel uitdeelwerk
= heel veel keren onze naam schrijven 
= klasgenootjes terugzien
= vakantieverhalen vertellen
= eerste reken- en taallessen
= samen chinees springtouwen
= oefenen met een vulpen
= ons eigen trekpopje knutselen
= de eeuwenband leren kennen
= 3 verjaardagen vieren
= een korte natuurquiz
= de gevoelsmeter gebruiken
= het eerste verhaal van de Taalbende beluisteren
= een boek kiezen uit de klasbib
= raadsels schrijven over onze klasgenoten
= een verjaardagskalender maken
Afbeeldingsresultaat voor stap je mee
= turnen met meester Gunther
= lekkere koekjes proeven
= gevoelensmemory spelen
= regels en afspraken maken
= ...

Zoals jullie kunnen lezen, namen we dus een SUPERSTART!
Stap je volgende week weer mee met het vierde leerjaar?

Eerste hoekenwerk rekenen

Hoekenwerk rekenen.

Wat ging het weer vlug onze eerste week in het vierde leerjaar! Heel wat nieuwe info passeerde dagelijks de revue en in de rekenklas maakten we ook kennis met onze nieuwe rekenmethode: De Wiskanjers. Deze naam komt van "WISKUNDE KAN JE !". De afgelopen week, maar ook nog de volgende week, gaan we heel wat leerstof uit het derde leerjaar stapsgewijs herhalen. De leerstof over ruimtelijke oriëntatie werd in de vorm van een doorschuifhoekenwerk opgefrist. Hiervoor legden we een parcours af: We bekeken onze "Wiskanjerfiguur" vanuit verschillende standpunten en gebruikten hierbij de juiste terminologie, we speelden een soort van zeeslag om zo de coördinaten te leren gebruiken, we maakten blokkenbouwsels en vulden een grondplan in en oriënteerden ons op een 3D-plattegrond in een dolfinarium. Kijken jullie even mee ? FOTO'S

Afbeeldingsresultaat voor hoekenwerk

"Het Coole Kikkerplan"

"Het Coole Kikkerplan" !!!

Vamorgen werden de "nieuwe leerlingen" van L4 op hun eerste schooldag onthaald door de 2 "Coole Kikkerjuffen" van L4 wink.

Hun doel dit schooljaar is, om L4 om te toveren in een "Coole Kikkerklas" met enkel "Coole Kikkerleerlingen". 

Daarvoor was een kennismaking eerst wel noodzakelijk. We keken naar de video van Nemo zijn eerste schooldag, we verdeelden kennismakingsprentjes van de juffen bij de juiste juf,we vertelden over onze zomervakantie door middel van het M&M-spel (lekker smullen tussendoor cheeky), we kieperden tussendoor ook alvast slechte klasmanieren in de vuilbak ...

Daarna was het tijd voor een "voeten-bewegingstussendoortje". We leerden Chinees touwspringen, verdeelden ons in groepjes van 4 over de speelplaats en staken een actje in elkaar dat we de komende dagen aan elkaar gaan laten zien.

Na de speeltijd werden de agenda's uitgedeeld, lesroosters overlopen, brieven uitgedeeld, ...

Met de helft van de klas ging juf Ann naar de rekenklas. We maakten niet alleen kennis met dit lokaal en het reilen en zeilen hierin, maar ook met onze nieuwe rekenmethode "De Wiskanjers". WISKUNDE KAN JE, ieder op zijn niveau met zijn hulpmiddelen ! Ook hier eindigden we met een bewegingstussendoortje.

Na de middag kregen we elk een bundel met "Het coole kikkerplan". Hierin staan de socio-lesjes waarmee we de komende weken gaan werken. 

Vandaag vulden we alvast onze eigen "goed-om-weten-fiche" in. Zijn we ook te weten gekomen dat een coole kikker iemand is die: prettig, respectvol en sociaal gedrag vertoond. Hier gaan we dus samen een heel jaar aan werken, want om een coole kikker te worden stoor je niemand door je gedrage, je houding of door wat je zegt! 

Tot slot las de juf ons het verhaal van Wil de kikker voor. Een verhaal met een héél belangrijke levensles nl. geef de moed nooit op, zelfs niet wanneer het eens wat moeilijker gaat ! We vouwden elk onze eigen kikker met papier en kleefden deze samen in onze grote vierde leerjaar kikkerplas.

Het was alvast een hele fijne, goed gevulde eerste schooldag! Juf Katrien en juf Ann verlieten dan ook de klas met een warm gevoel over de coole vierde leerjaarkikkertjes in wording :)! TOPPIE (= foto's)

Afbeeldingsresultaat voor coole kikker

Terug naar school

Terug naar school

 
  • Ken je de namen van je klasgenoten nog?  VBack2school: voorbereiding nieuw schooljaar
  • Heb je je boekentas al van onder het stof gehaald? V
     
  • Zin om nieuwe dingen te leren?  V
     
  • Nieuwsgierig naar je klasplaats?  V
     
  • Het vervelen beu?   V

 

Dan ben jij bijna klaar voor een 
leuk schooljaar in het vierde leerjaar!


Juf Ann en juf Katrien maken de klas alvast startklaar, tot gauw!

Binnen kijken > Vierde leerjaar

Zoeken

Data

SCHOOLJAAR 2018-2019

VRIJE DAGEN en STUDIEDAGEN 

maandag 1 oktober 2018

woensdag 10 oktober 2018

maandag 4 februari 2019

woensdag 27 maart 2019

woensdag 15 mei 2019

FEESTEN

eetfeest zondag 7 oktober 2018

kinderfuif vrijdag 25 januari 2019

schoolfeest zaterdag 18 mei 2019

Contact

Vrije Basisschool 'De Kinderberg'
Bergstraat  18 - 3360 Bierbeek

(016) 46 40 37

directie@vrijeschoolbierbeek.be