Klop, kom binnen! Juf Els en juf Ann zijn er ook.

 

 

afronding krantenthema

Maandag begonnen we de week na de paasvakantie met een uitstap naar de redactie van het Belang van Limburg.  Dit was niet helemaal wat we ervan verwacht hadden, maar we hebben wel weer wat bijgeleerd.  Bovendien was het vooral leuk dat we een interview mochten afnemen bij journalisten die aan het werk waren op de redactie.  Zelf hebben we deze week ook onze klaskrant afgewerkt waardoor er op onze redactie ook hard gewerkt werd.  

Bedankt aan alle opa's, mama's en juffen die voor ons gereden hebben.

Deze week moesten we bij de taalles heel wat toespraken geven.  Soms met een spiekbriefje en soms met een geschreven toespraak.  Daarbij moesten we ons zo goed mogelijk inleven in onze rol en moesten we extra aandacht besteden aan mimiek en lichaamstaal.  Er zaten een paar echte burgemeesters in onze klas.  We ontdekten ook dat beelden soms meer zeggen dan woorden en probeerden uit zelf gemaakte tableau vivants de zender, boodschap, ontvanger... te achterhalen.

Bij godsdienst werken we rond symbolen en tekens en we deden een hoekenwerk om te onderzoeken hoe goed wij gebruikelijke pictogrammen, verkeersborden en andere tekens begrijpen.  We brachten ook zelf een voorwerp mee met een symbolische waarde.  Nadien maakten we een persoonlijk wapenschild met elementen die bij ons karakter passen.

Leonie was deze week kind in de kijker.  Ze vertelde ons heel wat over zichzelf en leerde ons, samen met Sien en Hannelore, dansen.  Ze had alles in een mooie Powerpointpresentatie gestoken.  Leuk gedaan, Leonie, al was het dansje best wel heel moeilijk.

We oefenden vandaag ook voor het tutorlezen van volgende week.  Dan zijn wij tutors in L1!  Spannend!  Nadien probeerden we de moestuin zaaiklaar te maken.  Enkele kinderen werkten zelfs nog tijdens de speeltijd door.  Een dikke dank-u-wel voor Emma, Erin, Gus, Elina, Enguérand, Ella, Malena, Gloria en Noor Goe.

In de namiddag experimenteerden we nog wat voor het schoolfeest.  We kozen de muziek, ontwierpen onze outfits en probeerden allerlei piramides uit.  

Deze week hebben we ook nog 2 vakantiejarigen gevierd:  Emma en Elina waren de feestvarkens.  Ze trakteerden ons op lekkere cake en heerlijke snoepbrochetten.

foto's

Het Belang Van Limburg

Het Belang Van Limburg.

De eerste dag na de paasvakantie stond een bezoek aan de krant "Het Belang Van Limburg" op het programma. Enkele vrijwillige ouders, grootouders en juffen smileyyes , vervoerden ons met de auto richting Hasselt. Na een uurtje rijden, werden we door Greet verwelkomd. Tijdens het eerste deel van het bezoek vertelde ze ons over het ontstaan van deze krant, hoe een krant wordt gemaakt, wie er allemaal aan een krant werkt, ... We bereidden een bezoek aan de redactie heartvoor, door per 5 een aantal vragen op te stellen die we even later aan de journalisten, redacteurs, ... mochten stellen. Bijvoorbeeld: Waarom ben je journalist geworden ? Wat moest je hiervoor studeren ? Wat is het leukste/minst leuke aan je beroep ? Bezorgd je beroep je veel stress ? Werk je hier al lang ? ... Tijdens het tweede uur van ons bezoek, gingen we dan naar "het grote hart van de krant" en stelden onze vragen. We brachten ook een bezoekje aan het archief van de krant en de fotoshootplaats. Tot slot kregen we een drankje en een exemplaar van "Het Belang Van Limburg" en "De Gazet Van Antwerpen" van vandaag aangeboden. We verzamelden genoeg voer, om onze WO-lessen over de krant te spijzen.

FOTO'S   + foto

Afbeeldingsresultaat voor het belang van limburg

samenspeelweek

De samenspeelweek was ontzettend plezant.  Naast het schaatsen en het kubb-tornooi waarover je al kon lezen, hebben wij als 'vrolijke viertjes' (onze nieuwe klasnaam om de verbondenheid te versterken) nog andere leuke dingen gedaan.

Op dinsdag was er leuke muziek op de speelplaats zodat we samen konden dansen en op woensdag aten we samen een gezellig ontbijtje in de klas.  De vrolijke viertjes hadden er een rijkelijk buffet van gemaakt en er werd heel wat afgesmuld en gedronken.  We gingen die woensdag ook naar de biechtviering, samen met het derde leerjaar.

Vrijdag sloten we de samenspeelweek af met een modderige wandeltocht met de hele school.  Als klap op de vuurpijl merkten we bij aankomst op school dat de paasklokken waren langsgeweest.  Zo konden we al smullend de vakantie in.

Ferre (vorige week) en Malena waren kind in de kijker.  Ferre vertelde ons over zijn voetbal en zijn favoriete computerspel (over paintball), hij toonde ons filmpjes over zijn trampolinekunsten en hij leerde ons gericht passen met een voetbal.
Malena vertelde ons over de klj en ringslangen in Meldert.  Daar schrok de juf toch wel wat van.  Ze toonde ons prachtige foto's die haar papa zelf gemaakt had.  Nadien leerde ze ons hoe we een estafettestick moeten doorgeven.  We probeerden het allemaal uit op de speelplaats.  Het bleek toch allemaal niet zo evident!  Leuk idee om ons dat te leren, Malena!

Daarnaast werkten we ook nog rond de Goede Week aan de hand van tableau vivant en symboolpanelen.  Bij WO gingen we verder met het hoekenwerk rond de krant.

foto's

 

oproep verloren laarzen

Hoi allemaal,

heeft er iemand toevallig de verkeerde blauwe laarzen mee naar huis genomen?  Febe is haar laarzen namelijk kwijt.

juf Els

Samenspeelweek: KUBB

Samenspeelweek: KUBB.

Voor de vierde dag in de samenspeelweek van dit jaar, planden alle klassen een klasspel. Aangezien de lente stilaan zijn intrede doet, besloten wij om buiten op het grasveld met z'n allen het gekende buitenspel KUBB te spelen. De weergoden waren, op enkele druppeltjes na, gunstig van de party. Het werd een heel leuk samenspeeluur, tot Noor Goethuys net voor het einde per ongeluk een werpstok tegen haar hoofdje kreeg en naar spoed moest om de wonde te laten naaien. Gelukkig toverde ze enkele uren later haar glimlach weer tevoorschijn :)!

FOTO'S

Samenspeelweek: schaatsen.

Samenspeelweek: Schaatsen.

De eerste dag van de samenspeelweek was alvast een schot in de roos; een hele voormiddag pret op de schaatsbaan :)² !!!

FOTO"S

week 19 maart

Deze week was weer erg druk en we werden overspoeld door actualiteit, want op maandag startte ons nieuwe thema over de krant.  

In het hoekenwerk op maandag keken we naar een grappig filmpje over de krant.  Dinsdag onderzochten we de rubrieken in de kranten en de inhoud van deze rubrieken.  We kregen ook bijna elke dag een huistaak rond de krant:  lezen in de krant, een foto maken van onze favoriete krantleesplek thuis (en in de klas moesten de kinderen dan raden van wie deze leesplekken waren), een dag de krant bespioneren thuis (Wat gebeurt er met de krant die ik gewoon thuis op de keukentafel leg?).  De kinderen mochten ook tijdens de middagen in de kranten lezen of kranten mee naar huis nemen en interessante artikels meebrengen om die op het artikelbord te hangen.  Donderdag startte ons WO-hoekenwerk over de krant waarin we gedurende 2 weken verschillende hoeken rond de krant moeten doorlopen.  Tijdens elke hoek krijgt elk groepslid een andere taak toegewezen (groepsleider, verslaggever, tijdsbewaker, volger) en na elke hoek beoordelen de leerlingen elkaar op basis van criteria bij elke taak.
Vrijdagnamiddag hebben we onze stoelen volledig afgewerkt en nadien speelden we een krantenspel om de groepjes te bepalen voor het groepsmusiceren met kranten.  We maakten zelf een partituur en maakten in groep een muziekstuk waarin geluiden met de krant, geluiden met voorwerpen die met de krant te maken hebben en gesproken woorden in verband met de krant verwerkt zaten.  Best moeilijk.  De tijd die overbleef, gebruikten we om met woorden uit de krant een gedicht te plakken.

Bij taal zijn we nog steeds aan het werken rond het kunstenaarsthema.  Bij spelling speelden we maandag het kunstenaarsspel en moesten we door werkwoorden correct te vervoegen zo veel mogelijk kleuren verzamelen op ons schilderspalet.  We deden ook aan forumlezen over bekende kunstenaars zoals Pompilio, Gaudi, Dali en Boël.  Op die manier gaven de leerlingen meer uitleg aan elkaar over deze artiesten.  We deden ook begrijpend lezen rond graffiti in leesduo's.  Op woensdag werkten we rond kunstige muziek en we beluisterden liedjes in dialecten uit Vlaanderen.  Dat was ook best grappig.  We probeerden ons ook om te scholen tot museumgidsen en moesten bij kunstwerken echt uitleg geven zoals kunstkenners.  

Dinsdag was Mats jarig en we kregen allemaal een lekker zakje chips.  Ella was kind in de kijker.  Zij vertelde ons over de KLJ en leerde ons passen geven bij hockey.

Vrijdag was het de gouden dag.  Tijdens de opening werd de verbondenheidsweek aangekondigd.  Hierover vindt u een belangrijk briefje in de takenmap.  Tijdens onze les over verbondenheid ontdekten we dat we ons bij heel wat groepen verbonden voelen, dat groepen bepaalde symbolen hebben en dat we niet altijd kiezen bij welke groepen we horen.  We zochten een leukere klasnaam (DE VROLIJKE VIERTJES) en bedachten zelf ideeën om meer verbondenheid in de klas te krijgen.  Vervolgens moesten alle groepjes zelf een ontwerp bedenken voor verbondenheidsfoto's: foto's die uitstralen hoe verbonden wij ons voelen. (zie foto's)  We bespraken nog wie wat zou meebrengen voor ons klasontbijt.

GROETJES VAN DE VROLIJKE VIERTJES!

foto's

Hapvisjes

Hapvisjes knutselen.

Morgen begint de lente, hoorden we vandaag op de radio en twee weken later start een nieuwe maand, met traditiegetrouw een eerste dag vol grappen en grollen namelijk 1 april. Tijdens de muzoles vandaag vertelden de leerlingen hoe zij de afgelopen jaren werden beetgenomen of anderen een loer hadden gedraaid. Dus ... wees allen nu al gewaarschuwd voor de grappen die de vierdeklassers dit jaar op het paasfeest (=zondag 1 april!), met de familie eventueel zouden kunnen gaan uithalen. Ideeën genoeg verzameld vandaag ;)!

Na dit gezellig en grappig klasgesprekje, kregen we als opdracht om een hapvisje (= opvangspelletje) in elkaar te knutselen. We volgden al dan niet het stappenplan en/of voorbeeld en gaven er elk een eigen unieke touch aan. Gelukkig nog net tijd genoeg over, om dit spelletje eens even uit te proberen: filmpje en foto's.

 

Idee gebaseerd op volgend spel: Afbeeldingsresultaat voor opvangspel

kunst, kunst, kunst

We begonnen de week met 2 jarigen:  Lander en Ella.  Ze verwenden ons met chips en wafels.  Smullen!  Ella koos een dag naast wie ze wou zitten en Lander mag nog eens een spel in de klas spelen tijdens de speeltijd, wanneer hij dat wil.

Ons nieuwe thema van taal is kunst en zowel in de spelling- als taallessen draaide het daarrond deze week.  We zochten naar homoniemen in gedichten en verhalen, beeldden zelf homoniemen uit, maakten een muziekschilderij, leerden wat meer over abstracte kunst, bespraken emoties in muziek, deden kunstenaarsateliers waarbij we wat meer aandacht moesten hebben voor onze zintuigen en de link tussen kleuren en gevoelens, waarin we puzzelpoëzie maakten...  Uiteindelijk sloten we de les van de kunstenaarsateliers af met het schrijven van een zintuiggedicht. Er zaten enkele pareltjes tussen.
Als klap op de vuurpijl onderzochten we in een taalles hoe een kunstenaar te werk gaat als hij aan een kunstwerk begint.  We doorliepen het hele denkproces van een kunstenaar en nadien mochten de leerlingen dan zelf, aan de hand van dit proces, plannen maken voor een eigen kunstwerk in een kunstvorm naar keuze.  Ze moesten zelf ook doorgeven welk materiaal ze nodig hadden en materiaal dat niet op school aanwezig was, moesten ze zelf proberen mee te brengen.

Op donderdag leerden we wat meer over Broederlijk Delen.  De juf deed ons voelen hoe het is om gewoon pech te hebben. Dat vonden sommige kinderen echt niet zo leuk.  Zo ervaarden ze hoe het voor de mensen in arme landen is.  Zij hebben vaak ook gewoon pech.   
Meester Hans gaf ons op donderdag ook EHBO-les.  Daar leerden we hoe we het best alarmeren.  
 

Vrijdag mochten Enguérand en Lucie in de Franse les nog eens juf en meester zijn.  Zij verbeterden de oefeningen van de kinderen met rode balpen en in andere hoeken mochten de kinderen gevoelensbingo spelen in het Frans.

Vandaag was het ook feest voor juf Marijke.  Ze werkt 25 jaar op onze school.  Na een polonaise waarbij we doorheen de hele school 'Juf Marijke, kom uit je klas' scandeerden, zongen we een lied (met dansje) voor haar.  We gaven haar een per klas een tafelspel cadeau.  De doos waarin het spel zat hadden we versierd met een perspectieftekening.  We haalden onze inspiratie bij Escher.  Een beetje gezichtsbedrog is toch altijd leuk.

In de namiddag was het het grote knutsel en toonmoment van ons eigen kunstwerk.  Er werd gekleid, geschilderd, muziek gespeeld, geschreven, gezongen...
Tijdens het laatste lesuur mocht iedereen zijn kunstwerk voorstellen:  een rap over de juf, een muzikaal verhaal met begeleiding van dwarsfluit, een zelfgeschreven lied begeleid op gitaar, een zelfportret, een kunstwerk over onderbroeken, een warm beeldhouwwerk, een gezaagd en gebeiteld huis, een stand-upcomedieshow, een zelfgeschreven boek waarin we nog reacties mogen schrijven, mooie gedichten, verrassende kunstwerken met ploffende ballonnen met boodschappen in... WOW!  Leuk gedaan.  De juf was echt fier op jullie!

foto's

slot energie

We deden deze week enkele toetsen:  luisteren, taalbeschouwing en spelling, maar ook enkele opdrachten voor muzische opvoeding.  We maakten een energiemachine met eigen geluiden en bewegingen.  Daarnaast presenteerden we onze reclamespot.  Niet alleen de juf beoordeelde ons, maar we beslisten ook zelf of we het product zouden kopen na het zien van deze reclamespot of niet. 

Bij taal oefenden we ook hoe we ons moesten gedragen op restaurant.  We beoordeelden elkaar op het doorgeven van een bestelling (volgorde, beleefdheid en vlotheid).  We beeldden ons ook in dat we een grote sterrenchef waren die een nieuwe ober wilde aannemen.  We lazen eerst de vacature met de vereisten.  De obers moesten een sollicitatieproef komen afleggen.  Ze moesten letten op hun houding, beleefdheid, onthoudkwaliteiten...

We speelden deze week ook de frietquiz in teams.  Niemand kon de volledige bestelling in de frituur verzamelen en één groepje kon zelfs enkel mayonaise eten.  Oei, dat leek ons niet zo lekker.

Op woensdag onderzochten we de energie op school.  We onderzochten de verlichting, verwarming, stroom en isolatie in onze klas en in de rest van de school.  We sloten de lessen af met een energieparcours.  Daarbij moesten de kinderen in teams raden hoeveel kilowattuur een toestel per jaar verbruikte.  Om dit energieverbruik zelf te ervaren moesten ze dan telkens iets bepaald eten een activiteit gedurende een bepaalde periode uitvoeren (hevig dansen, traplopen, touwspringen, ...).  We hebben ook zelf alle gedane activiteiten in dit thema beoordeeld en besproken.

Op donderdag deden we een groepswerk over scheppingsverhalen overal ter wereld.  Elke groep kreeg een scheppingsverhaal en moest dat scheppingsverhaal localiseren op de wereldkaart en vervolgens op een manier naar keuze voorstellen aan de rest van de klas zodat het scheppingsverhaal bleef hangen.  Er werd gerapt, getekend, toneel gespeeld...  Leuk!  Het verhaal van de tor en de toverboom bleek ons toch het meest aan te spreken.  

In de namiddag deden we een handbaltornooi tegen de 4de leerjaren van de andere scholen van Bierbeek.  Spannend wie gewonnen zou zijn.  We hadden in elk geval een jongensteam dat geen enkele wedstrijd verloor.

Felix was deze week kind in de kijker.  Hij vertelde  over de atletiek, de playstation en zijn hobby 'lezen'.  Nadien toonde hij ons enkele knutsels die hij maakte over dieren.  Hij had ook een egel geknutseld en daarover heeft Felix ons wat meer geleerd.  Heel interessant!

In de namiddag gaven we onze stoelen een eerste verflaagje.

foto

De cirkel

De Cirkel.

Juf Ann bracht van bij haar thuis een eigenaardig voorwerp mee naar de klas. Sommigen dachten dat het een foto-album was, anderen een versiering om op de hangen, nog anderen een accordeon.... Na een onderzoekje van naderbij, zagen we dat het een krukje of bijzettafeltje was. Maar de juf zat met een probleem! Het krukje uit gerecycleerd karton, begon stilaan indrukplooien te krijgen, telkens er iemand op ging zitten... Hoe konden wij dit probleem oplossen ? We maakten in kleine groepjes een schets met bijhorende markeringen, staakwoorden, ... Daarna overliepen we de mogelijke oplossingen. Die van Gus zat er helemaal op! De appel valt blijkbaar niet ver van de boom in zijn gezin ;).We maken één of meerdere cirkels uit stevig karton en plaatsen dit/deze op het krukje, zodat de druk meer verspreid wordt en er minder beschadiging op de plooien zal optreden. Een cirkel maken... Maar wat is dat eigenlijk een cirkel ? We speelden eerst even helikopter, bekeken cirkelvoorwerpen uit het dagelijkse leven, zagen dat ook kunstenaars deze vlakke figuur als onderwerp gebruiken en leerden over de delen van een cirkel en over haar eigenschappen. We losten de bijhorende oefeningen in ons werkboek op en begonnen dan aan een reeks van creatieve keuze-opdrachten zoals:

1. Maak een cirkel uit karton ter versteviging van juf haar krukje (meet eerst straal en diameter op en gebruik je passer)

2. Maak zelf een dambord met de nodige schijfjes (cirkels)

3. Maak zelf een 4 op 1 rij spel met de nodige schijfjes (cirkels)

4. Naai een ster met vele diagonalen 

5. Maak een roosvenster met je passer, zoals in de Notre Dame in Parijs

6; Hoelahoep en probeer zoveel mogelijk toertjes te draaien in 1 minuut tijd

7. Maak Bingeloefeningen over de cirkel

FOTO'S

                        Afbeeldingsresultaat voor de cirkel

 

energie en recyclage

Deze week stond weer volledig in het teken van energie.  Op maandag maakten de kinderen in groepjes een stuk van de les over windenergie.  Daarvoor moesten ze opzoeken en een powerpointpagina maken.  Ze gaven hierover les op donderdag.  We onderzochten ook de voor- en nadelen van fossiele brandstoffen en duurzame energievormen zoals wind en water.

Op dinsdag kregen de kinderen de opdracht om in groep een wagen te maken die buiten zou kunnen rijden door windenergie.  Ze mochten al het beschikbare materiaal gebruiken.  Niet alle wagens bleken bestand tegen stevige windstoten.

Op donderdag en vrijdag leerden we wat over zonnepanelen, speelden we het isolatiespel (waarbij de kinderen in groepjes gedurende een voormiddag een flesje warm water zo warm mogelijk moesten houden).  De groep van Malena, Gloria, Mats en Felix won het spel.  Hun water had 's middags nog een temperatuur van 40°C!  Goed gedaan!

We bekeken ook de elektriciteitsmeter van de school eens van dichterbij en zochten op hoeveel 1 kwh elektriciteit nu eigenlijk kost.  Nu begrijpen we ook waarom de meester en juffen altijd zagen over deuren sluiten, ...

Na deze week hebben we al heel wat vragen van onze post-its kunnen beantwoorden. 

De kinderen wisten het nog niet, maar deze week kwamen ze solliciteren bij de firma 'Hapklaar n.v.', een reclamebureau voor voedingsproducten.  Aan de hand van een enquête bij de winkelende ouders moeten ze een reclame ontwikkelen voor een product en met die reclame inspelen op hun doelpubliek.  

Vrijdagnamiddag werkten we verder aan onze recyclagestoel.  Er werd heel wat gekliederd met lijm en kranten.

foto's

energie om te lezen, te onderzoeken...

Na de vakantie zijn we er vol ENERGIE terug ingevlogen!  We oefenden deze week week wat extra op de werkwoorden.  We schreven ook een restaurantrecensie en deden taalspelletjes.

Bij godsdienst leerden we Jona kennen.  De kinderen maakten een stokpoppenspel en we deden ook een meditatie rond Jona.  De kinderen van L4 kunnen zich ook steeds beter inleven in de personages van de bijbelverhalen en dat merk je als we de lege stoel doen.  We onderzochten ten slotte wat het verhaal van Jona met ons eigen leven te maken had.

Bij WO werken we dus aan ons thema van energie.  Na elke grote les is er een dagvraag waarbij de kinderen thuis met hun mama en papa mogen discussiëren over of op zoek gaan naar een antwoord.  Pas de dag nadien beluisteren we alle antwoorden en komen we samen tot de juiste oplossing.  Weet jij waarom vogels geen schokken krijgen als ze op hoogspanningskabels gaan zitten?  Weet jij wat de gelijkenis is tussen een Mars, houtblokken, een aansteker en batterijen?

De kinderen hebben, bij het begin van het thema, ook zelf heel wat vragen mogen stellen over energie en daarop proberen we zoveel mogelijk antwoorden te vinden.  

Donderdag onderzochten we hoe een elektriciteitscentrale werkt en hoe de stroom dus uit ons stopcontact komt.  Enkele kinderen van de klas speelden steenkool, anderen kokend water, nog anderen een dynamo en nog anderen de 'stroommannetjes' die naar ons stopcontact lopen.  Zo kregen we een grote elektriciteitscentrale met beweging en geluid.  Het was best grappig en mooi om te zien.

Nadien onderzochten we zelf hoe stroom juist werkt aan de hand van allerlei proeven.  Bij de eerste proef kregen de kinderen heel wat materiaal en de opdracht was om zo snel mogelijk een lampje te laten branden.  Vervolgens deden we nog 3 andere proeven rond geleiders, zelf een batterij maken met eenvoudige voorwerpen en zelf een schakelaar maken.  Leuk, maar het bleek niet voor alle groepen even eenvoudig om opdrachten te lezen.

Vrijdag gingen we wat dieper in op fossiele brandstoffen.  Hoe is steenkool en aardgas ooit ontstaan?  Wat als het op geraakt?  Hoe wordt dat naar onze huizen geloodsd?  Waarom heten deze brandstoffen 'fossiele' brandstoffen?... Allemaal vragen die de kinderen van L4 nu vlot kunnen beantwoorden.  We kwamen tot het grote besluit dat de zon eigenlijk de bron is van ALLE energie!  We bekeken ook een artikel uit de krant over hoe vervuilend hout- en pelletkachels zijn!  Daar schrokken we allemaal toch even van.

Afvalbeperking is ook een onderdeel van ons thema over energie.  We zochten zelf naar tips voor het verminderen, hergebruiken en recycleren.  De komende knutsellessen werken we ook rond recycleren.  Zo ontwerpen we vandaag kledij uit plastic zakjes die we in de winkels krijgen.  Benieuwd?

Noor was maandag jarig en gaf ons heerlijke cakejes.  Daar had ze veel versierwerk aan gehad!  Remco was kind van de week.  Hij leerde ons een karatetrap en vertelde ons over de Chiro en de karate.

Vrijdag mochten we eindelijk onze verteltassen uittesten.  We hadden er zo lang aan gewerkt en zo hard voor geoefend.  De kinderen van L1 kwamen luisteren en meespelen.  Dat vonden we echt allemaal heel leuk.  Geniet maar mee met de foto's.

foto's

Met veel energie vieren we carnaval

Vrijdag 9 februari vierden we carnaval.  De kinderen van de klas zagen er schitterend uit.  's Morgens konden de leerlingen hun gekozen workshop doen.  In L4 konden er snoephuisjes gemaakt worden.  Leuk en iedereen bleef plakken!
In de namiddag deden we een stoet doorheen het dorp.  Een heuse belevenis, niet in het minst voor Noor die in haar bolderkar verkleed als dief achternagezeten werd door de politie.

Donderdag waren we ons thema energie gestart met enkele leuke proefjes rond windenergie (zelf een windmolen ontwerpen die echt draait als er wind is), warmte-energie (met ijskoude flesjes die we lieten opwarmen een munt laten opspringen), statische elektriciteit (een blikje laten rollen met een ballon), ...  Woensdag hadden we ook al eens bekeken hoeveel energie er in ons voedsel zit en hoeveel energie we verliezen met dagdagelijkse activiteiten.  Na de vakantie werken we verder rond het thema energie.  

Ik werd donderdag ook zeer aangenaam verrast voor mijn verjaardag met allerlei leuke kaartjes die ik 's avonds in mijn zetel op mijn gemak stuk voor stuk met veel plezier gelezen heb!  Dank jullie wel, lieve schatten!

Verder werkten we deze week aan een sprookje in een bokaal, probeerden we de move tegen pesten en deden we de dikketruienweek op school!

foto's

oproep oude stoelen

Voor het thema energie en recyclage ben ik op zoek naar een tiental oude stoelen.  Hebt u thuis een stoel die u niet meer nodig heeft, laat dan gerust iets weten via mail, agenda...

Alvast bedankt,

juf Els

Hip hip hoera juf Els

HIP HIP HOERA JUF ELS

Vandaag was juf Els jarig en dat ... werd natuurlijk met vééééééééééééél plezier gevierd :)!

We maakten allen een gepersonaliseerd verjaardagskaartje en deze werden in een foto-/kaartjesrek verzameld en aan haar overhandigd. 

Juf Els was duidelijk verrast én wij werden op onze beurt verrast met een super lekker koekjesbuffet smiley!

Dankjewel juf Els en maak er nog een onvergetelijk verjaardagsfeest met je familie van.

FOTO'S            Afbeeldingsresultaat voor gelukkige verjaardag

Samenhorigheid/anti-pest

Samenhorigheid/anti-pest.

In dit teken speelden we deze week tijdens de middagpauze enkele "bouwen aan een positief klasklimaat- spelletjes". We kregen o.a. de opdracht om per 4 een aantal "formaties" te maken met onze lichamen. Zo moesten we bijvoorbeeld een ijsje vormen, de letter E en een trapezium. Hiervoor moesten we natuurlijk eerst overleg plegen, maar zonder te praten ...een moeilijke klus voor velen ;) !!!

We speelden ook "Wie ben ik ?". Een kind vooraan in de klas kreeg een kaartje op de rug gekleefd. Hij/zij moest achterhalen wie of wat hij/zij was, door enkel ja/neen-vragen te stellen. Soms erg grappig !!!

Dit gaan we zeker nog eens doen...  FOTO'S

 

Gerelateerde afbeelding

 

 

Kommagetallenparcours en breukenparcours.

Kommagetallenparcours en breukenparcours.

Deze week werkten we nog net voor de vakantie sprong 7 in ons rekenboek af.

Hierin werden de kommagetallen tot tienden 0,1 voorgesteld én handelden we het hoofdstuk van de breuken af.

In het kommagetallenparcours (per 2 met vriendje naar keuze) lieten we zien dat we deze nu kunnen: lezen, noteren, rangschikken, tellen in sprongen, op een as aanduiden, situeren tussen gehele getallen, ... 

We maten ook onze lengte, ons gewicht en onze temperatuur en maakten zo al even kennis met kommagetallen tot 2 cijfers na de komma.

In het breukenparcours (per 2 met rekenmeter of rekenpeter) lieten we zien dat we nu vlot een breuk van een getal kunnen nemen, breuken kunnen vereenvoudigen en vergelijken, breuken op een as kunnen zetten, gelijkwaardige breuken kunnen optellen en aftrekken, ...

Hieraan werden ook enkele creatieve opdrachten gekoppeld, ter voorbereiding van ons pizzafestijn.Er werden pizzavlagjes gemaakt (met enkel scherphoekige driehoeken), placemats (met middenin een cirkel met passer getekend waarop het bordje moest komen), pizzadoospuzzels (waarin alle reeds aangeleerde vierhoeken moesten terug te vinden zijn) en tot slot pizzaweetjes op de computer opgezocht.

Het hoogtepunt van dit alles was de PIZZABAK (foto's) waarnaar al weken werd uitgekeken :).

 

              Gerelateerde afbeelding

 

 

week van de sprookjes en de fantasie...

Joepie, de proefwerken zijn achter de rug.  Dit weekend is er tijd om even te bekomen van de inspanningen.

Toch was het de laatste week ook erg leuk in de klas.

 

Op maandagnamiddag waren juf Ann en juf Els naar een vergadering dus kwam juf Larissa in onze klas.  In de voormiddag hadden we al in hoeken geoefend op taalbeschouwing: een ladderspel rond zinsontleding, een Bingeltaak, een hoek rond woordsoorten bij juf Ann.  Er was ook een hoek om WO te herhalen met kruiswoordraadsels.

Op dinsdag werd er in de klas hevig gediscussieerd in de godsdienstles.  Het ging er over of de wet altijd gevolgd moest worden of dat we soms ook ons geweten moesten volgen, ook al strookt dat niet altijd met de wet.  Mag je te snel rijden als er een vrouw moet bevallen?  Mag een heel zieke man die geen parkeerkaart heeft voor andersvalieden even parkeren op een andersvaliedenparkingplaats? ...  Ook donderdag werd er heel wat gefilosofeerd in de godsdienstles.  Wat als, in het verhaal van de barmhartige Samaritaan, alle mannen vrouwen waren?  Wat als een kind de gewonde man vond?  Waarom gingen de priester en de Leviet gewoon voorbij de gewonde man?  Zijn wij meestal zoals de barmhartige Samaritaan of als de Leviet in het verhaal en waarom dan?

Op dinsdag en woensdag speelden we het herhalingsganzenbord voor WO in groepjes van 4.

Op donderdag leerden we ook wat meer over eetgewoonten in de rest van de wereld (inleiding op ons nieuwe taalthema).  Dat was best wel een leuke les en het water kwam ons in de mond bij het zien van die enchilada's, tortilla's, papaya's...  In de namiddag leerden we zelfs over Michelinsterren. (begrijpend lezen)  We sloten de dag af met de toneelstukjes van onze zelfgeschreven sprookjes.  Er zaten enkele verrassende verhalen tussen.  De verkleedkledij van sommige kinderen was echt leuk!  We hebben gelachen!

We begonnen ook te oefenen voor ons proefwerk bewegingsexpressie waarbij we moesten dansen zoals een sprookjes figuur zou dansen, maar dan op een trendy liedje.  Wil jij ook eens zien wat er gebeurt als de boze wolven, de oma's van Roodkapje, de gelaarsde katten, de heksen, de 7 geitjes, de koningen, de biggetjes, ... de discotheek binnenstappen?  Vrijdag deden we het proefwerk.  Leuk om te zien!

Kobe was kind in de kijker. Hij leerde ons wat meer over karate en leerde ons zelfs 2 'moves'.

Om te vieren dat de proefwerken achter de rug zijn, sloten we de dag af met gezelschapsspelletjes!  Joepie!

 

foto en filmpje over de dansen

 

rode week

We zijn deze week gestart met de rode dag.  Daarvoor hadden we vorige week al veel geoefend.  We openden de dag voor de hele school met ons liedje, een korte demonstratie van enkele vertrouwensspelletjes en het vertellen van de uitdaging voor de namiddag:  een kringzit met de hele school.

Na de voorstelling moesten de lln van alle klassen 'blind' naar hun klas gaan.  Daarvoor moesten ze dus vertrouwen op hun leerkracht die zijn of haar ogen wel mocht openhouden.

Tijdens de speeltijden konden de kinderen van de hele school vertrouwensspelletjes komen spelen bij de kinderen van L4.

Maandag gingen ook de proefwerken van start.  We begonnen met spelling, technisch lezen en getallenkennis.

Op dinsdag leerden we enkele volksverhalen kennen: de legenden van het Ros Beiaard, Manneke Pis, Sint-Hubertus, de Lange Wapper...  Leuke en spannende verhalen.

Woensdag waren er de proefwerken stellen en spreken.  We bespraken ook "bijgeloof".  De kinderen hadden als taak thuis met hun (groot-)ouders moeten praten over bijgeloof.  Er bleken toch wel wat ouders met verrassende vormen van bijgeloof te zijn.  We maakten ook kennis met 'het boze oog' en de bijgeloven van de kinderen in de klas.  Zelfs meester Gunther en de juf bleken wat bijgelovig te zijn.

Op donderdag was er de start van de week van de poëzie.  We openden de dag met een gedicht over de vreemde Nederlandse taal en 's middags lazen we een gedicht dat met eten te maken had.  We speelden rechtbank en moesten een pleidooi houden als echte advocaten.  

In de namiddag gingen we naar een voorstelling die gespeeld en gemaakt werd door mensen met een beperking. Het laatste uur leerden we over spotnamen van inwoners van steden en over volkse uitspraken.

Vandaag maakten we onze heks af, deden we proefwerk muziek (een sprookje rappen) en werkten we wo thema 5 af.  Ons eerste proefwerk van WO legden we ook vandaag af.

Erin was kind in de kijker en leerde ons een hypnosestokje maken.  Leuk gevonden, Erin!

foto's

Koelkastpoëzie

Koelkastpoëzie!

Vandaag is de gedichtenweek begonnen. Elke ochtend worden we, bij het begin van de rekenles, getrakteerd op een rekengedicht.We gaan gedurende deze week ook aan "koelkastpoëzie" doen. Op het magneetbord vooraan in de klas, kleven allemaal woorden. Wie hier passeert mag een paar woorden naast elkaar plaatsen die een zin vormen. Elke leerling die daarna ook voorbijkomt, mag dit gedicht in wording aanvullen. Voor sommigen gemakkelijk voor anderen wat moeilijker. Benieuwd welke gedichten er aan het einde van de gedichtenweek tevoorschijn zijn gekomen...  FOTO'S

Gerelateerde afbeelding

Afbeeldingsresultaat voor koelkastpoëzie

RODE DAG = BLIND VERTROUWEN

RODE DAG = BLIND VERTROUWEN.

=  Afbeeldingsresultaat voor er zit een schat verborgen in jezelf

  • Ik begrijp je. 
  • Ik vertrouw je. 
  • Ik ben een echte vriend.
  • Ik vertel je geheim niet verder.
  • Ik roddel niet.

In de klas werd er al duchtig rond gewerkt en vandaag bracht L4 alles in uitvoering. 

Enkele sfeerbeelden en een video van het lied.

FOTO'S     VIDEO LIED

 

herhalen, herhalen...

Deze week hebben we heel veel herhaald, want vanaf maandag beginnen de proefwerken.  Vooral spelling en godsdienst werden grondig herhaald.

Op dinsdag speelden we ook een spel met pictionary, uitbeelden en kernwoorden zoeken bij het herhalen van thema 3 (katten spinnen) van WO.  Dat bleek toch nog allemaal wat ver te zitten.

We oefenden ook ons lied voor de rode dag van maandag en we controleerden of iedereen voldoende rode kledij had en of we elkaar niet konden helpen bij het verzamelen van die rode kledij.

Op donderdag deden we een hoekenwerk met 6 hoeken om begrijpend lezen wat extra te oefenen.  Juf Ann en ik begeleidden elk een hoek, er was een zelfcorrigerende hoek op de computer en een op het digibord en er waren 2 hoeken met zelfcorrectie.  Dit verliep erg rustig.  Een dikke pluim daarvoor!

We werkten aan thema 5 van WO door een hoekenwerk waarbij we moesten opzoeken wie wat uitvond en wanneer dat gebeurde.  In een andere hoek moesten we op zoek gaan naar verdwenen beroepen en de reden waarom ze verdwenen waren.  In hoek 3 moesten we nadenken over de toekomst van uitvindingen en in hoek 4 ontdekten we dat de namen van uitvinders vaak gegeven worden aan uitvindingen.  We deden ook nog een woordzoeker rond uitvinders en probeerden te ontdekken waarvoor verdwenen voorwerpen dienden.

Enkele kinderen (zie foto) brachten ook zelf een 'verdwenen' voorwerp mee.  De klasgenoten moesten dan proberen te raden waarvoor dat voorwerp diende.  Er zaten enkele leuke, verrassende dingen bij.  Bedankt aan de kinderen die iets meebrachten.

Vrijdag gingen we in de voormiddag naar de Borre voor een workshop rond drukken.  Dat was heel leuk.  We mochten een zelf verzonnen dier drukken en met oude drukpersen letters drukken.

In de namiddag begonnen we aan ons proefwerk van beeld.  We moeten daarvoor per 3 een heks maken door middel van boetseren (hoofd, handen en schoenen), kledij ontwerpen en maken, 'geraamte' plooien van ijzerdraad...  Een hele klus.  De groepjes die na anderhalf uur de uitgeknipte stof konden afleveren bij de juf, daarvoor werd de kledij door de juf gestikt.  In enkele groepjes is dit niet gelukt.  In sommige groepen verliep de samenwerking heel vlot.  Goed zo.

 

foto's

na kerstvakantie

Na de kerstvakantie zijn we er meteen ingevlogen.  Op maandag was juf Ann jarig.  We hadden haar in de vakantie al verrast met een videoboodschap.  We zongen voor haar en kregen heerlijke snoepsneeuwmannen.

In het hoekenwerk speelden we een ganzenbord rond het eerste thema van WO.  We begonnen dus meteen met herhalen.  Sommigen wisten nog heel veel van het thema.  

Op woensdag speelden we een gelijkaardig spel over thema 2 van WO.  Dank aan Kobe en Leon die een ganzenbord meebrachten.

Op dinsdag en donderdag filosofeerden we bij godsdienst over het verschil/de gelijkenissen tussen goed doen en iets met goede bedoelingen doen.  Kan je ALTIJD goed doen?  Dit bleek toch niet zo eenvoudig.  Zo ontdekten we ook dat goed doen niet overal ter wereld hetzelfde betekent.

Op donderdag oefenden we in de namiddag voor de rode dag die L4 op 22 januari moet inkleden.  Het thema van de rode dag is 'BLIND VERTROUWEN'.  We gingen dieper in op de betekenis van 'blind vertrouwen', we oefenden het lied en we speelden enkele spelletjes rond blind vertrouwen:  de slagbomen, heffen, laten vallen, kringzit, zweven, rattenvanger, blind parcours...  Dit bleek niet altijd even gemakkelijk.

We starten ook ons thema 5 van WO.  Daarin werken we rond sprookjes.  We begonnen met een sprookjesquiz en een analyse van sprookjes.  Hoe is een sprookje steeds opgebouwd?  Welke magische getallen komen er vaak in voor?  ...
Op vrijdag gingen we ook wat dieper in op fantasieheksen, heksen in de Middeleeuwen...  

Fawad was 'kind in de kijker'. Hij vertelde over zijn 3 hobby's:  voetbal, Playstation en tekenen.  Nadien leerde hij ons 2 'vingervlugge trucjes'.  Leuk gedaan, Fawad!

In de namiddag schreven we het scenario van ons eigen sprookje en begonnen we aan onze sprookjeswoorden.

Gus verwende ons op donderdag met snoepbrochetten voor zijn verjaardag in de kerstvakantie!  Dat was smullen.

foto's

kerst is weer gekomen...

Deze laatste schooldag van het jaar 2017 stond helemaal in het teken van Kerstmis.  's Morgens gingen we naar de kerstviering.  De eerste graad had er echt iets leuk van gemaakt!

Nadien kregen we warme chocomelk en een koek.  Daarvan smulden we gezellig samen op de speelplaats.

Vervolgens kregen we ons rapport en ... (wat we daarna deden is nog een geheimpje).

Na de middag vertelde Robin over tennis en Lego technics tijdens Kind in de kijker.  We kregen ook foto's te zien van al zijn bekers.  Hij leerde ons hoe we de bal op een tennisracket konden laten botsen, maar dat terwijl we het racket de hele tijd omdraaien.  Dat bleek niet zo eenvoudig, want de kinderen die mochten proberen, geraakten niet verder dan 3!

Daarna was het tijd voor ons kerstfeestje.  Iedereen had zich prachtig opgetut!  Er waren meisjes die speciaal krullen of een mooie vlecht in hun haar hadden laten zetten 's morgens, er waren jongens met een echte kostuumvest of een das...  Iedereen had ook een mooi aperitiefglas mee (al zijn er wel 3 gesneuveld in het enthousiasme).  Om ons feestje te laten beginnen, klonken we samen met kinderchampagne of fruitsap (of water) en aten we wat chips.  Daarna was het tijd voor de cadeautjes!  Er zaten echt superleuke dingen bij de zelfgemaakte cadeautjes!  Wow!  We sloten ons feestje af met enkele foto's voor de kerstboom.  De kinderen mochten zelf kiezen hoe vaak, met wie en hoe ze op de foto wilden.

Deze week was het ook Ferres verjaardag.  Dat was weer een echt feestje.  Ook toen kregen we al chips! Dank je Ferre!

foto's

kerstkoortje op de berg

Deze ochtend vormden de kinderen van L4 een kerstkoortje aan de straat.  Daar zongen we 2 liedjes:

een à capella-versie van "Go tell it on the mountain" met een prachtige solo van Hannelore en het liedje "L4 kerstkriebels in mijn buik" (een lichtjes aangepaste versie van het vrolijke kerstlied dat je kan horen via onderstaande link), want waar het echt om draait is met vrienden samen zijn! (cfr. een van de laatste zinnetjes uit dit kerstlied).

kerstlied

kinderrechtenflashmob

Een dikke week geleden namen wij met onze klas de kinderrechtenflashmob op.

Bij deze het resultaat van onze dansmoves...

100% Kerstmis

100% Kerstmis

Vandaag stond de rekenklas helemaal in teken van Kerstmis! Er waren geen moetjes, enkel magjes :)! Met de gepaste kerstmuziek op de achtergrond, kon er gekozen worden uit: raamversiering rendier knutselen, kerstspelletjes op de computer spelen, zitplaatsaanduider voor de kersttafel maken, kerstpatronen op het digibord napuzzelen en tot slot de favoriete activiteit van iedereen:kerstpannenkoeken maken én versieren.

FOTO'S

Afbeeldingsresultaat voor 100 % kerstmis

Afbeeldingsresultaat voor kerstmis

           

 

 

Steam in de rekenklas

Kerstster

Gisteren maakten we alleen of per 2, een gepersonaliseerde kerstster. We bespraken eerst welke meetkundige figuur dit kan zijn (aantal zijden, aantal hoeken). Hoe een ster eruit kan zien (vele variaties). We probeerden eerst met de meegebrachte takjes een ster te ontwerpen/leggen op de tafel. Daarna gingen we op zoek naar gepast materiaal om de onderdelen aan elkaar te bevestigen (koord, rekkers, metaaldraad,lijmpistool ...). Hier en daar moest er wel wat bijgestuurd worden om de stevigheid te bewaren. Het eindresultaat werd met veel plezier gepimpt tot een persoonlijk exemplaar. Daarna mocht er ook nog even met ander materiaal (friscostokjes, statéstokjes, tandenstokers, gekleurde staafjes, ...) verder geknutseld worden.

Zie hier de resultaten van ons steamlesje: FOTO'S.

Afbeeldingsresultaat voor kerstster met takjes

Light graffiti

Vandaag kregen we ons sinterklaascadeau:  een workshop light graffiti.  Het was heel leuk, maar ook heel anders dan sommigen verwacht hadden, want er werd helemaal niet met spuitbussen gespoten!  

De resultaten van onze light graffiti vindt u hier.

Vorige week werkten we vooral rond speelgoed van vroeger en nu.  We werkten ook verder in hoekjes rond de kinderrechten. Weet jij welke kinderrechten de kinderen uitbeelden op sommige foto's?

Daarnaast speelden we het kerstverhaal en Gust was kind in de kijker.  Hij vertelde ons over zijn hobby's voetbal en Chiro en hij leerde ons wat raadseltjes.  Dat was best grappig!

foto's

Hij komt, hij komt...

Deze week wast best wel een spannende week, want op woensdag zou Sinterklaas komen...

Maandag deden we bij muzo toneel waarbij de kinderen enkel een begin- en eindzin en een locatie kregen.  De rest moesten ze zelf verzinnen.  Na wat oefenen bekeken we de resultaten.  De klas moest vooral letten op realistisch acteren.

Dinsdag schrokken we ons 's morgens een hoedje, of moet ik zeggen 'een pietenmuts', want onze klas bleek 's nachts overhoop gehaald door enkele zwarte pieten.  Ze hadden duidelijk wat wijn zitten drinken, ze hadden ook wat zwarte handafdrukken achtergelaten, ze hadden een boodschap op het bord geschreven voor de juf en ze hadden de klok helemaal veranderd.  In de namiddag werkten we eerst nog verder aan ons thema over spelen en daarbij speelden we het grote kennismakingsspel rond kinderrechten.  Elk groepje moest kinderrechten verzamelen voor 5 personen uit verschillende landen op het bord.  Die kinderrechten konden ze verdienen door allerlei opdrachten die bij de betreffende kinderrechten passen.  We speelden dit spel donderdag verder.

Op woensdag was het dan zo ver.  Nadat we al een week bezoekers hadden op het grasveld (tent, pietenkledij aan wasdraad, afval...), kwamen de pieten woensdag dan toch uit hun tent tevoorschijn.  We moesten enkele liedjes zingen voor de sint kwam opdagen.  L4, L5 en L6 kregen meteen een zak met cadeautjes, mandarijntjes en speculaas.  De sint had ook nog een boodschap voor onze klas.  
In de klas hebben we eerst de cadeautjes opengemaakt.  Het waren enkele denkspelletjes en een workshop lightgraffiti die later deze maand zal doorgaan.  
Nadien speelden we met de klas het grote pepernotenspel met doe-opdrachten, vragen, stellingen, pictionary, hints...  De teams mochten zelf kiezen of ze makkelijke opdrachten kozen voor weinig punten of moeilijke opdrachten voor veel punten, met het risico dat ze die opdrachten dan niet goed konden uitvoeren omdat ze erg moeilijk waren.  Het team van Sien, Kobe, Ella en Lander won het grote pepernotenspel.
We bedachten nog nieuwe hobby's voor Sinterklaas voor de maanden die hij in Spanje doorbrengt.  Daarvoor moesten we natuurlijk nieuwe outfits ontwerpen, maar de outfits moesten wel nog bij Sinterklaas passen.

Donderdag leerden we een nieuwe vorm van lezen:  forumlezen.  Deze werkvorm gaan we in het nieuwe taalthema ook toepassen om leuke verteltassen te maken.  Hierover lees je de komende weken zeker nog meer.

Vandaag was Morten "kind in de kijker".  Hij vertelde ons over voetbal en leerde ons de beginselen van schaken.  Deze namiddag maakten we onze clip van onze kinderrechtenflashmob.

 

foto's

warme week in november

De laatste week van november was, figuurlijk dan, een heel warme week in het vierde leerjaar.  Wij gingen donderdag naar Ter Korbeke om de bewoners daar een leuke namiddag te bezorgen.  Een verslag hiervan vind je in het voorgaande artikel.  We moesten deze week dan nog heel wat repeteren voor onze sketch en de boerinnekesdans.  Vrijdag namen we nog een gepersonaliseerde kerstboodschap op voor de ouderen die we donderdag bezochten.  Deze boodschap zullen we enkele dagen voor kerstmis versturen.

Daarnaast speelden we een spel rond de kinderrechten, leerden we het kinderrechtenlied en een kinderrechtendans.  Dat was niet zo eenvoudig, maar het lukt al aardig.

kinderrechtenlied

Morten was deze week jarig.  Hij trakteerde ons op lekker snoep en versierde samen met Rune en Gust zijn klascupcake.  

Hannelore was 'Kind in de kijker'.  Ze vertelde ons over haar hobby's:  skiën, trampoline en tekenen.  We kregen een leuk filmpje te zien van haar dubbele salto en ze toonde ons een tekening en haar skihelm.

We leerden deze week wat meer over Welzijnszorg en de advent.  We speelden ook een ganzenbord rond Welzijnszorg.

Tijdens de Franse les zongen we ons kleurenliedje en speelden we een Franse kleurenmemory.  

Kortom, we hebben deze week heel wat dingen SAMEN gedaan.

foto's

Bezoek Ter Korbeke

Bezoek Ter Korbeke

Afbeeldingsresultaat voor ter korbeke

Een zalig warme dag (figuurlijk dan) vandaag in L4 voor het project "warmste week". Al enkele weken waren we het bezoek aan de serviceflats van "Ter Korbeke" aan het voorbereiden in de klas. We leerden liedjes aan, oefenden een skectch in, wisselden recepten uit, leerden hoe we een babbeltje met ouderen moeten voeren...

Vandaag was het dan zo ver ! In de voormiddag werden er cakes, wafels en petit beurre taarten gemaakt. Er werden cadeautjes in elkaar geknutseld en we oefenden de liedjes nog even in. In de namiddag vervoerden enkele ouders ons naar Korbeek-Lo en konden we onze plannen in uitvoering brengen. We brachten onze sketch van "Er zit een gat in mijne emmer lieve Doris", zongen het lied: "Zie de boerinnekes met hun rokskes zwaaien", speelden bingo, sloegen een babbeltje met de mensen bij een lekker stukje cake of wafels... Terwijl buiten de eerste sneeuwvlokken vielen, maakten we het dus binnen gezellig warm. De tijd vloog zo voorbij en het afscheid was voor sommige kinderen én bewoners moeilijk...

In de auto's en op school vertelden de kinderen ronduit over de bejaarden waarmee zij babbelden: "Juf die van mij was 94 jaar!", "En die van mij was zo blij met ons bezoek, want zelf heeft zij geen kinderen en dus ook geen kleinkinderen, dat is wel erg hé...", "Die van mij was vroeger ook juf geweest en vertelde hierover."...

Kortom missie geslaagd voor iedereen; groot of klein, jong of oud :) !!!

FOTO'S

Dank aan alle bewoners + directie van Ter Korbeke + Dank ook aan alle helpende ouders 's morgens in de klas of taxi's 's middags + juf Katrien.

Afbeeldingsresultaat voor dank vrijwilligers

voorleesweek

Deze week was het voorleesweek en de papa's kregen daarbij een taak:  elke dag 10 minuten voorlezen.  Sommige papa's hebben hun huiswerk flink gemaakt.  Twee papa's kwamen zelfs in de klas voorlezen:  de papa van Felix en de papa van Morten.  Dat vonden we allemaal erg fijn.  In de klas las de juf ook voor uit "De Griezels" en "Gruwelijke rijmen".  Op woensdag deden we een voorleesontbijt in de klas en ook bij juf Ann in de klas werd er voorgelezen.  Gloria en Febe wonnen zelfs een koekjesprijs bij de voorleesboekenquiz en op vrijdag mochten de kinderen van L4 tijdens een stukje van de middagspeeltijd gaan luisteren naar een mevrouw die kwam voorlezen.  Op dinsdag gingen we nog naar de bib.

Tussen al dat voorlezen door, oefenden we ook nog de Boerinnekesdans voor ons bezoek aan Ter Korbeke en maakten we zelf een poppenspel met bijvoeglijke (om de juiste sfeer te bekomen) en zelfstandige naamwoorden.  We maakten ook zelf de stokpoppen.

In het kader van ons WO-thema 'recht op spelen', speelden we donderdagnamiddag het Speelvogelspel.  Dat gaat over kinderrechten en meer bepaald over het recht op spelen.  De kinderen konden door allerlei opdrachten omtrent spelen in andere werelddelen de winnaar/groepsleider worden in hun team.  Na elke ronde werd met de winnaars een Afrikaans spel (Endé) gespeeld.  De winnaar(s) van dat spel konden een tip verdienen over de verstopplaats van de speelvogel.  Uiteindelijk vond het team van Mats de speelvogel als eerste.  Goed gedaan!

Vrijdag was het de blauwe dag over het onderwerp EERLIJKHEID.  Daarbij was er een doorschuifsysteem tussen L4, L5 en L6.  In elke klas deden de kinderen iets anders:  om ter snelst om ter meeste punten verdienen met spelletjes zonder vals te spelen, stellingen rond eerlijkheid bespreken, toneeltjes rond eerlijkheid...  De kinderen van L3 hadden deze dag voorbereid en verrasten ons met een leuke eerlijkheidsrap.  Op het einde van de dag vierden we nog de jarigen van de maand.

Noor was Kind in de kijker.  Ze vertelde ons over het vogels voederen en over haar favoriete stripreeks Jommeke.  Nadien toonde ze ons hoe ze zelf spelletjes maakt op Scratch 2.  Erg leuk gedaan, Noor.

foto's

Aanzichten

Aanzichten.

Als je een huis wilt bouwen ga je naar een architect, die jouw ideeën/wensen omzet in een plan. Dit plan bestaat o.a. uit: een vooraanzicht van je huis, een zijaanzicht rechts, een achteraanzicht en een zijaanzicht links. Sommige architecten maken zelfs een maquette van het gebouw, zodat de eigenaars een duidelijk beeld krijgen van hun toekomstige woning. Ook in de klas konden we aan de hand van een maquette de verschillen tussen deze aanzichten ontdekken. Daarna maakten we zelf aanzichten bij blokkenbouwsels in 3D. Dit was voor iedereen een vrij gemakkelijke opdracht. Eenmaal de juf de blokken wegdeed en we aanzichten bij enkel een vooraanzicht van een bouwsel in het rekenboek moesten maken, werd het een pak moeilijker.... Gelukkig mogen we de blokjes er nog een hele tijd bijnemen van de juf, ook op een toets.

FOTO'S

Afbeeldingsresultaat voor plan huis

Winkeltje spelen

Winkeltje spelen smiley!

Vandaag herhaalden we in de rekenles onze gekende (en soms minder gekende) bankbiljetten en munstukken. We wisten nog uit L3 dat 1 euro bestaat uit 100 eurocenten en dat we het symbool "€" steeds voor het bedrag noteren. We leerden hoe we geld weergeven, o.a. door verder te tellen naar de volgende euro (in eurocenten) en zo tot het eindbedrag. Pasten we deze techniek ook al niet toe bij tijdsduurberekeningen met de trein ? Verder ook als je € 4,05 moet betalen, je € 5,05 kan geven i.p.v. € 5, zodat je maar 1 muntstuk van € 1 terugkrijgt i.p.v. € 0,50 + € 0,20 + € 0,20 + € 0,05 ...

Eenmaal de theorie achter de rug was het tijd om dit alles om te zetten in de praktijk. We toverden onze klas om tot één winkel met goederen, kassa's en geld. We speelden om beurten klant of kassabediende. Ook op het digibord konden we zaken kopen en weergeven met de juiste biljetten en munten.

Het blijft een leuke activiteit hé ...zo winkeltje spelen smiley!

FOTO'S

Gerelateerde afbeelding Afbeeldingsresultaat voor euro's

week 13 november

Deze week was er weer heel wat te beleven in het 4de leerjaar.  

We sloten een WO-thema (herfst) deze week af en daarom speelden we maandag al herhalingsspelletjes (woordzoekers, kruiswoordraadsels) in het hoekenwerk.  
Bij WO leerden we deze week ook over de herfstdrank bij uitstek, koffie, en dan meer bepaald over fairtraidekoffie (en bij uitbreiding ook over andere fairtradeproducten).  Hieromtrent deden we een hoekenwerk.  We speelden een fairtradespel rond de wereld, we speelden toneel over hoe de boeren in het Zuiden zouden kunnen omgaan met mogelijke problemen die ze ondervinden, we deden een koffiequiz (die door 4 teams gewonnen werd) en we werkten in werkbundeltje stonden allerlei spelletjes over de Fairo's.  We leerden ook het aanstekelijke fairtradelied kennen.

lied

Tijdens het laatste uur op maandag oefenden de meeste kinderen met juf An voor een sketch die we zullen opvoeren voor de ouderen in Ter Korbeke.

Zowel bij taal als bij godsdienst werken we rond "op adem komen" en "snoezelen".  Daarom deden we deze week yoga in een verduisterde klas met natuurgeluiden op de achtergrond.  Voor sommigen was het moeilijk, maar anderen konden dit verbluffend goed.  De juf was onder de indruk.  Bij godsdienst maakten we kennis met het verhaal waarbij God de mens levensadem inblaast.  Daarrond maakten we in groepjes een creatieve verwerking.  Poppenspel, toneel, een gedicht...  De kinderen lieten zich van hun creatiefste kant zien.  We speelden ook de levensademquiz waarbij de kinderen door het blazen van een propje bepaalden welke vraag ze moesten beantwoorden.

Bij begrijpend lezen leerden we spelregels grondig lezen.  Het leuke was dat we daarna de kaartspelen ook mochten uitproberen om te zien of iedereen de regels wel op dezelfde manier geïnterpreteerd had.

Woensdag vierden we Lucies verjaardag.  Ze had heerlijke zelfgemaakte donuts voor ons meegebracht.  Daar konden we echt van smullen.  We dansten samen en maakten er een feestje van. 

Vrijdag was Lilly kind in de kijker.  Ze toonde ons haar hobby's:  koken en op de computer werken.  Nadien leerde ze ons hoe we een schaal van strijkparels konden maken.  Ze had ook een voorbeeld meegebracht.  Echt leuk!

Donderdag startten we ons nieuwe WO-thema 'spelen is mijn recht'.  We zochten 5 redenen waarom spelen zo gezond is.  Vervolgens bekeken we de hobby's en lievelingsspelletjes van onze (groot-)ouders en probeerden we ze te linken aan een van die 5 redenen.  We deden dat ook met ons lievelingsspeelgoed dat we meegebracht hadden.  We leerden op die manier ook soms leuke spelletjes kennen. 
Op vrijdag onderzochten we of kinderen overal ter wereld op dezelfde manier hun vrije tijd doorbrengen.  De kinderen kregen in groepjes een tekst over een dag van het leven van een kind uit een ander deel van de wereld.  De groepjes gaven ons na een tijdje les over de kinderen uit de andere landen (Japan, Peru, Ethiopië, Spanje, Turkije).  Dat deden ze echt heel goed.  

In de namiddag moesten we zelf speelgoed uitvinden.  We moesten eerst brainstormen in een nieuwe groep.  Vervolgens maakten we een ontwerptekening en een lijst met benodigdheden.  Nadien konden we echt aan de slag.  Nadat iedereen klaar was, mochten alle groepjes hun speelgoed voorstellen en nadien mocht iedereen de spelletjes gaan uittesten.  We bespraken ook wat we de volgende keer anders zouden doen.  Er zaten een aantal heel leuke dingen bij. (Een kijkdoos met beweegbare poppetjes in het thema van sinterklaas, een autobaan met opdrachten, een knikkerbaan, een knikkerboot, een spokenvangspel, een katapultspel in het thema van sinterklaas en een rijdende knikkergiraf.)

foto's

Al doende leert men.... Kg en gram.

Al doende leert men...

Dit ondervonden we niet alleen in het begin van de week tijdens de herhalingsles over de gekende inhoudsmaten, maar ook donderdag werden de gekende gewichten (kg, 100g, 10g en g) nog eens herhaald. We volgden weer een parcours, waarbij er: geschat, gewogen (op analoge én digitale weegschalen), herleid (ook hier met de verhoudingstabel !), ... moest worden.

Over enkele weken gaan we dit herhalen wat tot een lekker eindresultaat zal leiden :)!

We mochten deze week ook zelf eens juf of meester spelen en een hoofdrekentoets van Wibbel verbeteren.We kwamen tot het besluit dat Wibbel zijn hoofdrekenstrategieën nog eens goed moet doornemen in zijn Neuze-neuzeboekje van blz. 21 tot 26 én best nog wat oefeningen maakt!

 

FOTO'S

 

Afbeeldingsresultaat voor wegen met analoge weegschaal

week 6 november

Op maandag maakten we een griezelgedicht met foto's na.  We spraken ook het gedicht in.  

In godsdienst hadden we het deze week over Allerheiligen en Allerzielen.  We leerden enkele heiligen wat beter kennen en visten uit hoe je heilig verklaard kan worden.  Dat blijkt niet zo eenvoudig, maar Lander en Gus willen het in elk geval proberen.  We zochten ook op wanneer de heilige die bij onze namen passen gevierd worden.  We bespraken ook hoe je mensen kan helpen die te maken hebben met het verlies van iemand die ze graag zien.

We lazen bij begrijpend lezen ook een stuk uit het verhaal 'Blauwe plekken'.  Dat was best heftig.  We schrokken allemaal nogal.

Bij WO gingen we nog wat dieper in op het weer, maar we leerden ook wat herfst- en wintergroenten kennen.  De pastinaak, knolselder en raapjes waren voor sommigen toch nieuw.  Toch bleek de knolselder verrassend lekker te ruiken.  We hielden ook een verkiezing van de dikste, mooiste en langste pompoen.  We kozen ook, binnen ons groepje, de lekkerste groente.  Pompoensoep werd als favoriete herfstgerecht gerecht gekozen.  Groenten eten in de koudere maanden van het jaar is namelijk erg belangrijk om voldoende vitamines binnen te krijgen.

Vervolgens bekeken we de spin van dichterbij.  De meeste kinderen hadden een spin meegebracht.  We onderzochten welke spin we gevonden hadden en bij sommige spinnen konden we goed de tasters (en gifkaken) zien.  Op het bord puzzelden we een spin in elkaar en we deden enkele spinnenquizjes.  

Ook de paddenstoel en andere schimmels kwamen aan bod.  We leerden dat een paddenstoel geen plant is, hoe hij groeit en welke andere schimmels er zijn.  We zijn zelf schimmels aan het kweken in de klas en we gaan deze maandag onder de microscoop bekijken.

Daarnaast kwamen we tot de vaststelling dat vele ouderen eenzaam zijn in het najaar.  Er bestaan wel organisaties die daaraan willen werken (Samana), maar we besloten met de klas ook zelf actie te ondernemen.  Eind november trekken we met de klas richting Ter Korbeke om de mensen daar een leuke namiddag te bezorgen.

In de Franse les leerden we 3 nieuwe kleuren.  Nu kennen we al 'orange, bleu, jaune, violet, rouge et vert'

Deze week waren ook Lucie en Julien jarig.  Er werd gedanst en gesmuld!  Noor was kind in de kijker en ze vertelde over de trampolineles.  Ze toonde ons een goocheltrucje en leerde ons smileys tekenen.  

Vrijdagnamiddag maakten we kennis met Jan Fabre en zijn voorliefde voor kevers.  We zochten zelf onze favoriete kever uit en probeerden hem zo gedetailleerd mogelijk na te maken.  Dat was helemaal niet eenvoudig!

foto's

Spitter spetter spater ...

Spitter spetter spater... ik kom een druppel later!

Vandaag werden er in de rekenles heel wat inhouden gemeten. Na een korte herhaling van de gekende inhoudsmaten uit L3 (liter, deciliter en centiliter én hun onderlinge verhoudingen), konden we ons volop uitleven in het meten van een aantal gekende voorwerpen (eetlepel, fles frisdrank, emmer, kopje, bierglas...). We maakten nog eerst een schatting, kozen daarna een gepaste maatbeker uit en begonnen met het vullen, aflezen, omzetten (we gebruiken voortaan steeds de tabel, zeker ook op toetsen!), noteren, ...

Dus ja inderdaad... heel wat gespitter, gespetter en gespater, maar dat maakt het juist zo leuk hé :)! 

Foto's

Afbeeldingsresultaat voor maatbekers

de laatste week voor de herfstvakantie

Deze week begon al heel speciaal met de paarse dag.  "GEWELDIG" was het woord van deze dag.  We zijn tegen geweld en samen spelen is geweldig!  We leerden het lied "nee tegen geweld" en we bekeken nog eens goed hoe je moet reageren als een giraf als we de jakhals in onszelf voelen.  

Maandag was Leon ook jarig.  Hij had een superleuke verjaardagstaart meegebracht.  Dank je wel, Leon.  We dansten voor Leon en hij mocht op de verjaardagsfoto's met Ferre.

We sloten de dag af door nog eens samen met de school het "nee tegen geweld"-lied te zingen.  We kregen ook een bord met daarop de jakhals en de giraf voor op de speelplaats.  

Op dinsdag begonnen we ons nieuwe thema ("Levensadem") van godsdienst.  Daarvoor speelden we allerlei ademhalingsspelletjes in 7 verschillende hoeken.  In een 8ste hoek bespraken we met de juf wat we nog wisten over het vorige thema van godsdienst.  We sloten de dag af met een hoekenwerk rond hout.  Drijft of zinkt hout?  Is hout een geleider of een isolator?  Wat weet je over de grootste boom ter wereld?  Hoe maak ik een zo hoog mogelijke toren met takken die toch stabiel is?  Wat zijn de houtblazers in een orkest?  Welke houtverbindingen bestaan er?  ...  We kwamen het allemaal dinsdag te weten.

Deze week hebben we ook een fantasiemonster ontworpen.  We verzonnen een naam, een attribuut, een job... en we hebben een presentatie over ons monster voorbereid.  De juf scande de tekeningen in zodat iedereen bij de presentatie de monsters goed kan zien.

Donderdag konden we ervaren (in het kader van het thema van godsdienst) hoe het voelt om even in ademnood te geraken door een proefje met een rietje.  Daardoor beseften we hoe belangrijk gezonde lucht is.  Vorige vrijdag hadden we al een CO²-meter in de klas, maar vandaag onderzochten we welke tips de luchtkwaliteit in de klas kunnen verbeteren en welke invloed ongezonde lucht op ons heeft.  Bovendien leerden we ook over de mogelijke oorzaken van ongezonde lucht in de klas aan de hand van een ren-je-rotspel.

In de namiddag deden we een herfstcluedo.  In verschillende hoeken moesten we per 3 of 4 opdrachten uitvoeren en als we dat goed deden, kregen we een tip zodat we de herfstmoordzaak konden oplossen.  Welke biotopen veranderen in de herfst en hoe veranderen ze?  Waarom en hoe laten bomen hun blaadjes vallen?  Wat zijn de verschillen tussen en de mythes over kastanjes?  Hoe lost de NMBS herfstproblemen op? (We werden even zelf uitvinder.)  Daarnaast determineerden we ook bladeren, speelden we een bomenbingo, zochten we spreekwoorden over de herfst op in een woordenboek, maakten we met ons groepje een herfstig vingerversje en maakten we vogelcupcakes.  Alle kinderen deden enorm goed hun best en 4 groepen konden de herfstmoord dan ook oplossen!

Vrijdag leerden we wat meer over het weer in de herfst (de weerelementen, de opbouw van een weerbericht, de invloed van het weer op allerlei dingen, de schaal van Beaufort...).  We oefenden ook de getallen tot 20 in het Frans met allerlei spelletjes.  Misschien willen de kinderen de spelletjes thuis nog wel eens met jullie spelen.  
Rune was deze week kind in de kijker en hij leerde ons hoe we konden oefenen om topvoetballer te worden met een bal aan een touwtje.  Dat leek heel makkelijk als Rune het voordeed, maar wij vonden het allemaal erg moeilijk.

In de namiddag bleek dat de klas er helemaal anders uit zag.  De banken stonden allemaal aan de kant en we moesten op onze sokken de klas binnengaan.  We mochten per 2 een kamp/ een cocon maken met onze lakens en kussens.  Als ons kamp klaar was, moesten we experimenteren met kleuren in onze kampen.  Op de achtergrond speelde rustgevende muziek.  Nadien moesten we allerlei bosdieren zo goed mogelijk proberen na te doen (zonder geluid) in allerlei situaties.  De dieren kwamen telkens uit hun 'holletje' om een bepaalde reden en voerden de opdrachten prachtig uit!  Er zitten echte rasacteurs in de klas!

Om te vieren dat de vakantie begon, klonken we samen op de vakantie met een zelfgemaakte mangosmoothie (de les van spelling maandag ging over mangosmoothies).  Daarbij moesten we minstens met 6 verschillende kinderen van de klas gaan klinken en hen een specifieke vakantiewens toewensen.

Fijne vakantie L4!

foto's

Wintertijd - zomertijd ?

Wintertijd - zomertijd ? Waarom ? Oh daarom !

Op het einde van de rekenles herinnerde onze juf ons eraan, dat we dit weekend in de nacht van zaterdag op zondag een uurtje langer mogen slapen. De zomertijd verandert in wintertijd. Dit altijd tijdens het laatste weekend van oktober. Waarom we sinds de eerste wereldoorlog een zomertijd en wintertijd hebben, kwamen we allen te weten in een leuk "Waarom ? Daarom ! -filmpje". Vooral besparingen dus!

Foto's  +  filmpje

Tijdens de middagpauze keken en luisterden we nog naar een leuk liedje dat ons een truckje leerde om te onthouden wanneer we onze klok vooruit of achteruit moeten zetten. Voorjaar = vooruit !

Lied

Afbeeldingsresultaat voor lied zomertijd wintertijd

Snapje ? ;)

                    Fijne vakantie aan iedereen !

Herfst, herfst, herfst is weer gekomen, ook in onze klas.

Maandag verraste Sien ons door in een schooluniform van haar grootmoeder naar school te komen.  Ook Enguérand had deze week een mouwbeschermer van vroeger aan.  Het was heel fijn dat we eens in het echt konden zien hoe onze grootouders naar school gingen.

Dinsdag leerden we over eerlijke handel (Max Havelaar) en sloten we ons godsdienstthema (verbondenheid met de natuur) af met een natuurlijk schoonheidsalon.  Daarin mochten we elkaars nagels masseren met olijfolie om mooie blinkende nagels te krijgen.

Woensdag maakten we, per 2, een ministripverhaal.  Nadat we het scenario gemaakt hadden, moesten we het stripverhaal ook naspelen.  Dat was soms best wel grappig.

Donderdag trokken we naar het bos.  Woensdag hadden we namelijk in de klas een klachtenbrief gekregen.  Die klachtenbrief was bestemd voor de boswachter.  Op donderdag gingen we dan eens uitzoeken hoe de vork aan de steel zat.  Wat doet die boswachter eigenlijk allemaal in het bos.  Een verslag hiervan vind je al in het vorige artikel.

Vanochtend begonnen we met het expressief leren voorlezen van een leuk verhaal vol griezels.  "Een straf voor Roodkapje" was de titel.  Sommigen van de klas konden zich zonder veel moeite inleven in hun griezel!  Echt leuk om te horen.  Nadien leerden we in het Frans tellen tot 20.  Best moeilijk, hoor!  Vandaag mochten de kinderen ook spelletjes spelen (beloningsbord) en in de namiddag knutselden we rond de herfst.  We maakten een herfstboom naar het voorbeeld van Pollock,  een minivogel van papier maché en een herfstboom van een broodzak.  We hebben vandaag ook de hele dag de CO2-meter in onze klas gehad.  We moesten echt enorm vaak verluchten!

foto's

Waar is de boswachter ?

Waar is de boswachter ?

Met 2 bolderkarren, een geheimzinnige koffer met cijferslot én een schoudertas vol opdrachten van de boswachter trokken we gisteren met z'n allen naar het bos. Het werd een: super leuke, leerrijke, groepsopbouwende, zintuigprikkelende, warme, speelse, behulpzame, actieve, creatieve, sportieve ... dag! Zowel de leerlingen als de juffen genoten met volle teugen :)!!!

FOTO'S

 

Afbeeldingsresultaat voor herfst

Muzo - Vivaldi - Herfst ...

Muzo - Vivaldi - Herfst

16 oktober, is het dan niet herfst ?

Dat zou je vandaag niet zeggen aan het weer te zien, te voelen... 26 graden !!! Toch had onze juf een muzolesje in teken van de herfst voorzien. We luisterden naar..., bewogen mee met... DE HERFST uit de 4- jaargetijden van Vivaldi. We verzamelden in de tuin allemaal herfstnatuurmaterialen: bladeren, vruchten, takjes, ... en maakten er een al dan niet herkenbare compositie mee op de stenen van de speelplaats. We tekenden er met krijt enkele lijnen bij of betrokken er schaduwen bij. We begonnen allemaal heel voorzichtig, met een heel eenvoudig smileygezichtje :), maar al vlug borrelde de creativiteit naar boven en maakten we stuk voor stuk knappe kunstwerken. Gelukkig werden er foto's van genomen want even later  moest alles weggeveegd worden :(... FOTO'S

 

Gerelateerde afbeelding

 

3 lessen in 1 of 1 in 3 ?

3 lessen in 1 of 1 in 3 ?!

Enkele weken geleden maakten we in de muzoles een rekenverjaardagskalender. Opdracht: Kies één vierhoek van de familie van de vierhoeken uit. Teken deze over met je geodriehoek op gekleurd papier. Knip hem uit en kleef hem als hoedje op het hoofd van je foto. In een tweede (reken-)les over de maanden in een jaar, moesten we met onze collage in volgorde van tijd gaan staan. En tot slot deze week in een derde(reken-) les, herhaalden we de eigenschappen van de vierhoeken a.d.h.v. onze welgekende juryleden: meneer meetlat, meneer geodriehoek én meneer tekendriehoek. We gingen ook weer zelf aan de slag met onze geodriehoek om vierkanten en rechthoeken heel precies te tekenen (gebruik van de 0-lijn om mooie rechte hoeken te tekenen). Juf zag dat er misschien wel een aantal architecten in spé in onze klasgroep zitten :)!   FOTO'S

Afbeeldingsresultaat voor wibbel meetkunde

 

uit de buurt

Deze week kregen we de klimaatkids van L5 op bezoek.  Ze zochten helpers, klimaatspeurders, in elke klas.  Bij ons waren dat de voorbije week Rune en Elina.  Zij onderzochten of we goed omgingen met energie in de klas.

We werkten deze week ook rond de provincies en België.  Op maandag moesten we in het hoekenwerk allerlei info opzoeken over Vlaams-Brabant.  Op dinsdag maakten we in groepjes een provincieflap.  We puzzelden ons land in elkaar met behulp van een atlas, deden een België-quiz en we speelden allerlei spelletjes om België beter te leren kennen (kwartet, Ronde van België, raad de kaart).

Maandag begonnen we met onze graffitimuur en vrijdag werkten we onze stad af.  We maakten ook onze eigen versie van het gedicht "Lijmen" van Joke van Leeuwen.

Op dinsdag leerden we over Franciscus van Asisi, over hoe hij de onderdelen van de natuur zijn broeders en zusters noemt.  Ook de indianen (het verhaal van het Moedig Hert), waarover we later deze week leerden, doen dit.  We leerden het Zonnelied van Franciscus en we onderzochten de diepere boodschap in het lied "Kleuren van de wind" van Pocahontas.

Bij taal maakten we een griezelrecept.  Wat denkt u van vies slijmerig zombieijs, een toetje van slakkenslijm of bloedsoep met spinnenkopjes?  Begint uw maag al te knorren?  

Vrijdag gingen we ook nog naar de bib.

Lucie was deze week kind van de week.  Ze vertelde over haar tekenschool en haar touwspringhobby.  Nadien leerde ze ons een hoofd tekenen.  Dat heeft ze prima gedaan en de resultaten waren mooi!

foto's

een korte week in oktober

Deze week begonnen we met een extra rustdagje.  Zo konden we er dinsdag met veel energie weer invliegen.  

Sien was deze week kind in de kijker.  Ze vertelde ons over haar Chiro en ze leerde ons voorlezen uit een leuk boek over 2 geiten.  

Donderdag, op de dag van de leerkracht, was er het mysterie van de puzzelstukjes en de kalender.  Bovendien was het de dag van Saved by the bell waarover we vorige week geleerd hadden.  Jammer genoeg hebben we niet echt kunnen bellen.

Naar aanleiding van ons thema "in de buurt" deden we een fotozoektocht naar oude huizen in ons dorp.  We zochten bij die huizen naar kenmerken waaraan we konden zien dat het om oude huizen gaat.  Vandaag onderzochten we de werking van Bierbeek.  Daarbij zochten we samen naar info op de website van de gemeente.  We hadden het ook over de diensten die de gemeente aanbiedt.

We speelden een wijkraad na en ook bij godsdienst moesten we debatteren over moeilijke dilemma's.  Enkele kinderen leken wel echte advocaten.

Tijdens de Franse les gaven Lucie en Enguérand mee les met Mariette (juf Els).  Dat deden ze echt prima!

We begonnen bij knutselen aan onze stad in de nacht en we deden in groepjes van 4 onze talentenrap!  Er zaten een paar echte rappers bij.  Voor de verandering beoordeelden we elkaars rap.

Vandaag was het trouwens de witte dag, de complimentendag.  We deden een complimentenwedstrijd.  Vele kinderen hadden hun complimenten snel uitgedeeld.  Iedereen was erg blij als hij/zij een compliment kreeg.  Op het einde van de dag vierden we de jarigen en sloten we de witte dag af.  Al wil dat niet zeggen dat we nu geen complimentjes meer mogen geven, in tegendeel.  We hebben nu intensief geoefend om het de rest van het schooljaar te kunnen blijven doen.

 

foto's

laatste week van september

De eerste schoolmaand zit erop.  Wat is september weer voorbij gevlogen.

De voorbije week hebben we in de klas weer heel wat gedaan.  We hebben ons 1ste thema van WO afgerond met een onderdeel over de fiets.  We controleerden onze eigen fiets, leerden problemen met de fiets op te lossen en deden vaardigheidstesten met de fiets.  Zo moesten we onze tas op een veilige manier op onze fiets binden, we moesten met een voorwerp in een hand fietsen, bruusk remmen terwijl we in groep fietsten, fietsen met een tas aan ons stuur…
Om ons wat meer te leren over het onderhoud van onze fietsketting kwam de papa van Gus langs.  Bij juf Els leerden we een gaatje in een band opsporen en deze band plakken.

Op dinsdag was er de succesvolle scholenveldloop.  De juf was ONTZETTEND fier dat ALLE kinderen van de klas de veldloop hebben uitgelopen.  Bovendien was er de kers op de taart met 2 medailles voor onze klas.  Gloria en Malena zorgden hiervoor.  Dikke merci ook aan de begeleidende fietsers!

We filosofeerden deze week over het scheppingsverhaal.  Daar kwamen best wel wat pittige vragen bij kijken.

Gus was deze week het kind in de kijker.  Hij vertelde ons over zijn hobby’s:  tractoren, trampoline en de jeugdbeweging.  Ook deze week ontdekten we weer een topleerkracht in Gus, want hij leerde ons heel goed boren.  Hij vertelde ons de kleine tips en de echte kneepjes van het vak.  Iedereen die wou, mocht zelf eens boren.  Leuk idee, Gus, om dit als jouw talent voor te stellen!

We speelden daarnaast nog het spel van “Saved by the bell”.  Volgende donderdag is het de dag van Saved by the bell.  Die actie moet er ons even stil bij doen staan dat niet alle kinderen het geluk hebben om naar school te kunnen gaan.  Om hier bewuster mee om te gaan, speelden wij het inleefspel.

Op vrijdag begonnen we aan onze talentenrap.  We leerden wat rappersbewegingen van onze klasgenoten en nadien kwamen we te weten hoe rappers tot een rijmende tekst komen.  We schreven onze eigen strofe en begonnen met onze groepsrepetities.  Volgende vrijdag moet ieder groepje zijn rap tonen.  De leerlingen zullen hierbij elkaar beoordelen.

Fijn verlengd weekend voor iedereen!

foto's

Een extra sportieve dag!

Een extra sportieve dag!

Ja dat was het vandaag wel.

We legden in de voormiddag een "zesathlon" af in de rekenklas en in de namiddag deden we mee aan onze jaarlijkse scholenveldloop. Een zesathlon in de rekenklas ? Inderdaad, na 3 weken van herhalen leerstof derde leerjaar, was het tijd voor nieuwe leerstof.Onze juf bracht het getal 10 000 aan. Om goed te kunnen werken met de getallen tussen 1 000 en 10 000 moeten we deze kunnen: 1. lezen 2. schrijven 3. splitsen 4. ordenen 5. tellen met sprongen en tot slot 6. op een getalas plaatsen. Zes disciplines, een zesathlon, net als een triathlon bij de sport wink. Serieuze hersengymnastiek in de voormiddag dus. In de namiddag was het de beurt aan heel ons lichaam. Omstreeks 12:45 uur maakten we ons klaar voor onze allereerste klassikale fietstocht op de openbare weg richting Lovenjoel. Bij Juf Els legden we in de voormiddag nog een hindernissenparcours af, zodat mogelijke obstakels onderweg ons geen problemen zouden bezorgen. Na een ritje van een halfuurtje kwamen we goed en wel aan en even later begon de professionele opwarming voor de jongens van L4. 10 minuten later werd het startschot gegeven voor hun veldloop 2017. Een podiumplaats bereikten ze niet, maar ze gaven allen wel het beste van zichzelf en dat is natuurlijk het allerbelangrijkste ! Dan was het de beurt aan de meisjes en net zoals de voorbije jaren, bezorgden Malena en Gloria ons een gouden en bronzen medaille. Nadat ook L5 en L6 gelopen hadden, was het de beurt aan de ouders, de juffen en de meesters. Meedoen is belangrijker dan winnen, was ook hun drijfveer smileyyes TOPPIE!

  FOTO'S + foto's

                                  Afbeeldingsresultaat voor triathlon

PS. Nogmaals hartelijk dank aan alle (groot-)ouders mee op de fiets en/of supporters aan de zijlijn van de veldloop :)!

 

Herfst in de rekenklas

Herfst in de rekenklas...

... en daar genieten we tussendoor met z'n allen mee van... smiley!

FOTO

Afbeeldingsresultaat voor herfst

Boekmonstertjes in L4

Boekmonstertjes in L4!

Neen... gelukkig geen echte, maar boekenbladwijzers. De eerste schoolmaand loopt al bijna op zijn einde. We werkten al heel ijverig in verschillende schriften en boeken. Handig als je dan zo'n monstertje bij de hand hebt dat je helpt onthouden tot waar je bent geraakt  ...

Foto's

                             Afbeeldingsresultaat voor bladwijzer boekenmonster

Meten is weten!

Meten is weten !

Vandaag herhaalden we de reeds gekende lengtematen: meter, decimeter en centimeter.In het hoekenwerk werd er vooraf heel wat geschat en nadien nagemeten met verschillende meetinstrumenten. We losten ook heel wat herleidingsoefeningen op door gebruik te maken van de verhoudings-/herleidingstabel (gaan we de komende maandan en jaren nog veel gebruiken ;) ). Sommige leerlingen maakten zelf een meetinstrument en verdeelden stroken papier in een meter met onderverdelingen van dm en cm. Een heel nauwkeurig werkje!

We eindigden het hoekenwerk met een nieuw tussendoortje, namelijk een tangram oplossen. We zijn er niet in geslaagd om hem te ontcijferen. Volgende rekenles lukt het ons hopelijk wel...

Foto's

Afbeeldingsresultaat voor meten is weten      Afbeeldingsresultaat voor meten is weten

week 3

Vandaag gingen we met de klas naar het provinciehuis.  We gingen met de Lijnbus.  Sommige kinderen waren vooraf wat zenuwachtig of we de bus wel tijdig zouden halen, maar alles verliep vlot.  Bij het provinciehuis aangekomen, zag Noor een grote affiche waarop stond "Er is iets niet pluis in het provinciehuis" en dat bleek even later ook te kloppen.

Een vriendelijke dame verwelkomde ons in de raadzaal.  Daar mochten we plaatsnemen en maakten we kort kennis met de provincie Vlaams-Brabant.  We zagen een leuk filmpje en een videoclip.  Over het filmpje deden we een quiz en in de videoclip moesten we plaatsen uit de provincie proberen te herkennen.  Dat lukte best aardig!  

Nadien werden er 6 gedeputeerden verkozen uit de klas.  Zij mochten vooraan in de grote stoelen plaatsnemen.  We hielden een discussie over waaraan de budgetten van de provincie gespendeerd moesten worden:  een binnenspeeltuin in een van de provinciedomeinen of windmolens.  Ieder mocht zijn argumenten verwoorden door de microfoontjes en uiteindelijk bleek de voorkeur van onze klas toch naar de windmolens te gaan.

Bij de pauze kregen we een koekje en een lekker sapje en nadien speelden we een soort cluedo met vragen over de provincie.  De groepjes moesten zo ontdekken wie geen alibi had.  Dat bleek Robin, de verantwoordelijke voor toerisme.  We gingen hem aan de tand voelen op het 11de verdiep.  Hij las een gedicht voor met tips en uiteindelijk kwamen we zo bij de gouverneur terecht als echte dader.  Zijn bureau rook echt naar muizen en dat kwam omdat er in zijn bureau een muizenautomaat stond.  Hij bleek de sleutel te hebben.  Die hadden we nodig om de deur te kunnen openen en zo de slechte reclame voor de provincie te kunnen verwijderen.  Tussendoor mochten we ook allemaal eens op het gele balkonnetje.

Deze week bekeken we ook de fietsen van Gus, Erin en Ferre even van dichterbij.  Zo konden we alle onderdelen leren kennen en konden we onderzoeken wat allemaal in orde moet zijn bij onze fiets op maandag en dinsdag.

We leerden het WWF, Greenpeace en BBL beter kennen bedachten acties om hen te ondersteunen.  

Daarnaast deden we ook een schrijfgesprek over onze talenten.  Daarbij mocht echt geen woord gezegd worden, maar moesten we, door te schrijven, toch op elkaar reageren.  In de taalles oefenden we ook op tongbrekers en mochten we zelf tongbrekers bedenken.  Fawad leerde ons ook een tonbreker in zijn taal.  Dat was echt moeilijk.

Dinsdag gingen we, voor het eerst dit schooljaar, naar de bib. En maandag zijn we de week gestart met een hiphopzitdans.  Echt cool!

Vrijdag leerde Leon ons ook nog hoe je een heerlijke yoghurtcake kan bakken.  Hij had zelfs een werkblaadje gemaakt en zo werd het een heuse luisteroefening.  Leuk gedaan Leon!  En alsof dat nog niet genoeg was, had hij voor ons 2 yoghurtcakes gebakken.  Zo konden we al eens proeven.

foto's

onze verjaardagsclip

Hier kan je de videoclip om de jarigen van de klas op te vieren bekijken.  We zijn zelf de acteurs en actrices van de videoclip!

videoclip

week 2 in L4

Deze week hebben we heel hard gewerkt aan onze spreekbeurt over de school van vroeger en de spreekbeurten (met zelfgemaakte powerpoints) waren dan ook echt goed.  De juf was aangenaam verrast!  De kinderen hebben alles heel goed uitgelegd.  Vrijdag deden we ook nog een toneeltje in groepjes over de geschiedenis van het onderwijs in België.  

Bij godsdienst maakten we kennis met de gevoelskaarten en deden we een wandelmeditatie in de tuin om meer en bewuster te leren genieten van de natuur. We deden ook wat natuurspelletjes (voellotto, natuurpictionary, takkenmikado...).  

Bij taal begonnen we aan ons taalportfolio en speelden we "Wie is het?" en we schreven raadseltjes over klasgenoten.  Best grappig!  De juf kon er gelukkig heel wat raden.

Vrijdag was Enguérand kind in de kijker.  Hij vertelde ons over zijn hockey en zijn moestuinhobby.  Hij leerde ons origami, een van zijn hobby's.  Dat bleek niet zo evident, maar uiteindelijk had iedereen een mooie zeilboot gevouwen.  Enguérand was de perfecte meester!

's Middags werkten de kinderen hard in de moestuin en in de namiddag maakten we een half zelfportret en een mixed-up-face met elementen van onszelf, vermengd met die van klasgenoten.  Echt grappig!  Kan jij raden van wie elk deeltje is?

foto's 

Welkom in de rekenklas.

Welkom in de rekenklas.

Vandaag, vrijdag 8 september, is het nieuwe schooljaar 2017 - 2018 al weer een week bezig! Ook in de rekenklas hebben we niet stil gezeten (figuurlijk én letterlijk). We haalden wat we leerden in het derde leerjaar, van onder het stof in onze hersentjes en oefenden dit vlijtig in: op het digibord, in onze rekenboeken én op de klascomputers. We maakten na al die hersengymnastiek (zoals onze juf het hoofdrekenen noemt), ook tijd voor wat bewegingstussendoortjes: Foto's

Eucharistieviering

Eucharistieviering.

Naar jaarlijkse gewoonte werd vandaag de eerste eucharistieviering van het nieuwe schooljaar gehouden. Deze werd verzorgd, door de tweede graad en geheel in het jaarthema: Op zoek naar schatten dwars door alles heen, gestoken. We maakten vandaag ook kennis met onze nieuwe priester: Stefaan Callebaut.

Foto's

          

 

week 1 in het vierde...

Na een weekje zijn we stilaan terug in ons ritme geraakt in het vierde leerjaar.  

Op maandag maakten we opnames voor de verjaardagsvideoclip van onze klas die u binnenkort ook op onze website kan bekijken.

Dinsdag deden we een plickersquiz en bekeken we de afspraken op onze school nog eens wat beter.  's Avonds kwamen de mama's en papa's op bezoek in de klas.

Op woensdag probeerden we de stemmen van onze klasgenoten te herkennen en stelden we onszelf op een originele manier voor.  Zo kwamen we, onder andere, te weten wat de bijnamen van sommige leerlingen zijn.  Dat was soms best grappig.  We speelden toen ook even het ren-je-rotspel en de nieuwe pastoor kwam op bezoek.  We beantwoordden eveneens de moeilijke vragen van lezersbrieven.  Daar moesten we toch even onze hersenen voor laten kraken.

Op donderdag oefenden we voor de misviering van vrijdag en we leerden wat meer over de school van vroeger.  Hier gaan we volgende week nog mee verder.

Vrijdag, na de mis,  kwam Mats, als eerste kind in de kijker, iets vertellen over zijn rope-skipping.  Sommige leerlingen mochten zijn oefening eens proberen.  Mats legde alles goed uit, maar toch bleek het niet zo makkelijk.  We maakten ook 2 pop-artkunstwerken van onszelf en leerden een vriendelijke liedje.

foto's

Nog 3 keer slapen...

Hoi allemaal,

nog 3 keer slapen en ik zie jullie terug!  Ik kijk er alvast naar uit om te horen hoe het met jullie gaat.
 

Nog 3 keer slapen...

Hoi allemaal,

nog 3 keer slapen en ik zie jullie terug!  Ik kijk er alvast naar uit om te horen hoe het met jullie gaat.
 

Lagere school > Vierde leerjaar

Search

AANDACHT VOOR...

SCHOOLJAAR 2017-2018
 INSCHRIJVINGEN

voor dit schooljaar

na telefonisch contact
(016)46 40 37

voor volgend schooljaar

(geboortejaar 2016)

infomoment

donderdag 22 februari 2018 (19.30 uur)

inschrijvingen broers en zussen:

donderdag 1 maart 2018 (8 - 17 uur)

vrijdag 2 maart 2018 (8 - 16 uur)

dinsdag 13 maart 2018 (8 - 17 uur)

woensdag 14 maart (8 - 11 uur)

donderdag 15 maart 2018 (8 - 17 uur)

vrijdag 16 maart 2018 (8 - 16 uur)

inschrijvingen anderen:

vanaf woensdag 21 maart 2018 (8 uur)

VRIJE DAGEN 
maandag 30 april 2018

STUDIEDAGEN 
woensdag 28 februari 2018
woensdag 2 mei 2018

FEESTEN
zaterdag 2 juni 2018 schoolfeest

 

 

 

CONTACT INFO

Vrije School 'De Kinderberg'
Bergstraat  18

3360     BIERBEEK

(016) 46 40 37
directie@vrijeschoolbierbeek.be

template by JStemplates.com