Komt het zien bij juf Evelien en juf Els!

 

 

oefenen avoir

 

Hier enkele websites waar je avoir kan inoefen.  Jullie kennen wel niet al de woorden, maar het belangrijkste is dat je de persoon zoekt waar het ww. avoir bijhoort.

http://www.talenwijzer.com/avoir-tegenwoordige-tijd.html

http://www.talenwijzer.com/avoir-au-preacutesent--exercices.html


http://www.talenwijzer.com/avoir-tegenwoordige-tijd-invuloefening.html

http://www.openleerhuis.be/oefeningen/3/5/19/97/2/353/index.html

Op stap

Vrijdag deden we met L5 en L6 samen een activiteit rond het jaarthema "Samen op stap".  Daarbij mochten de kinderen zelf kiezen welke workshop(s) rond schoenen ze graag wilden volgen.

Ze konden kiezen uit:  

  • dramaworkshop: toneel rond schoenen
  • kijkdozenworkshop rond spreekwoorden met schoenen/voeten
  • stemworkshop schoenen maken die echt passen, aan en uit kunnen...

foto's

boerenbuitenpad

Vandaag volgden we het boerenbuitenpad van Bierbeek.  Dit is een fietstocht langs boerderijen. Aan elke boerderij vind je info over de werking van de boerderij.

https://www.landelijkegilden.be/bierbeeksboerenbuitenpad

Omdat dit pad iets te lang is om volledig af te leggen, volgden we slechts een deel van het parcours.  Zo gingen we langs:

-de middelboshoeve van Taverniers (akkerbouw en landbouwerken)
-Fruitbedrijf Janssens
-Fruitbedrijf Van Der Velpen.  Hier kregen we een rondleiding en een uitgebreide uitleg over de werking van het bedrijf.
-Michaël Vanhulst: rode bessen en varkens. 
-Abts (zoogkoeien, akkerbouw, loonwerk)
-Bernard Huybrechts (aardappelen)
-Witloofboer Abts-Goovaerts.  Hier kregen we een uitleg en een demonstratie over het telen van witloof.  We mochten hier picknicken en we kregen zelf een warme chocomelk aangeboden.  Met de witloof die we kregen, maken we morgen soep in de klas.
-manège ' Het springpaard'.
-Vanmeerbeek: zoogkoeien, bonen en spinazie.
-In de Ruisbroekmolen konden we zien waar vroeger granen werden afgeleverd, bewaard in silo's, gemalen door de watermolen en de werking van de weegbrug bestuderen.
-Zelfoogstboerderij.  Hier werden we weer hartelijk ontvangen en konden we veel soorten groenten proeven.

Alvast bedankt aan alle boeren die meewerkten.  Zo hadden onze leerlingen een heel leerrijke en leuke dag.
Ook nog een bedankje voor de fietsbegeleiders.  Zonder jullie zou het niet gelukt zijn!

 

https://photos.app.goo.gl/YvBJvAEBRCx5aNUP7

https://photos.app.goo.gl/NuWMUHC64wkpcuaT9

Websites om taal te oefenen
STEM-klassen dag 5

https://photos.app.goo.gl/tX1jhKz8yDUpPVTUA

Vandaag moeten we naar huis.  Maar eerst nog wat spelen!

We speelden een tijdslijnenspel.  Hierbij moesten kinderen uitvindingen verzamelen en naar hun kamp brengen.  In heb kamp prentten ze de data in.  Na een uur kon iedereen zijn kaarten omzetten in punten als ze de uitvinding op de juiste periode van de tijdslijn konden plaatsen.

Nadien speelden we nog met CONSTICKS.  

We hebben nu net macaroni gegeten.  Nu is het vrij spel.  Busje komt zo...busje komt zo...

STEM-klassen laatste avond
STEM-klassen dag 4 namiddag
STEM-klassen dag 4

Vandaag werden we in twee groepen gesplitst.  Eén groep ging met arduino aan de slag.  Dat is een programma waarmee je kan programmeren.  Door verbindingen te maken met de + en de - polen en lampjes konden we zelf instellen welk lampje ging branden, om de hoeveel tijd,...Een ingewikkelde zaak.  Deze namiddag gaan we nog een stapje verder in het programmeren.  We laten een robot bewegen, zijn hartje kloppen,...

Ondertussen werd de rest van de klas ook nog eens in twee gesplitst.  Eén groep maakte stuiterballen.  Hiervoor was scheikunde nodig.  De anderen gingen met de juf de creatieve kant op.  We gingen in het bos op zoek naar bladeren en hun vruchten.  Deze gingen we natekenen met vetkrijt en met ecoline werkten we af.  We onderzochten ook met een determinatietabel welke boom we gevonden hadden.

Deze middag hebben we peren met patatjes en vleesbrood gegeten.  Na een korte pauze gingen we weer aan de slag.  Eén groep is weer aan de programmeren, een andere groep maakt batterijen en nog een andere groep tekent de aarde, de zon en de maan. Deze worden aan mekaar bevestigd.  Ze moeten de juiste draaiing maken.

 

https://photos.app.goo.gl/gvi4kSVCZu9qzoNt7

Stemklassen dag 3 namiddag

Onder de stralende zon vertrokken we deze namiddag met de fiets naar de Kaaihoeve, een oude boerderij langs de Schelde die nu ingericht is als educatief natuurcentrum.

De fietstocht verliep erg vlot.  De oorzaak hiervoor was misschien de heerlijke spaghetti, een echte wielrennersmaaltijd, die we deze middag voorgeschoteld kregen.  

Na een 7-tal kilometer fietsen kwamen we aan bij het prachtige domein van de Kaaihoeve.  Daar speelden we een soort Jenga-spel waarbij we konden ervaren dat de hele natuur met problemen te kampen krijgt als we bepaalde schakels uit de natuur niet goed behandelen.

Nadien moesten we in groepjes allerlei opdrachten uitvoeren in verband met biodiversiteit.  Hierbij konden we bedreigde dieren, planten en zwammen verdienen die we dan in hun juiste biotoop moesten plaatsen. 

Als afsluiter speelden we een stellingenspel.  Onze gidsen hebben ons echt aangezet tot nadenken.  Er werd dan ook heel wat gediscussieerd.  

Het terugfietsen verliep eveneens heel vlot.  Na een kwartiertje spelen heeft de kerkklok van Dikkele nu net 6 keer geslaan, dus kunnen we aan tafel gaan.

https://photos.app.goo.gl/3yALkMrmgSzEeVEb8

STEM-klassen dag 3

Deze voormiddag kreeg de helft van de klas een sessie makimaki.  Hierbij moesten de kinderen verbindingen maken met zichzelf en de pc, zodat ze een nieuw besturingsysteem kregen voor de pc.  Zo konden ze spelletjes spelen, muziek maken,...met potten en pannen, peren, lepels,...
De andere helft van de klas speelde een spelletje baseball.

Daarna werd er gewisseld.

We gaan nu iets vroeger eten (Spaghetti), zodat we tegen 13.00 uur kunnen fietsen naar de kaaihoeve.

https://photos.app.goo.gl/fkJjiEWccfxVF2H16

STEM-klassen dag 2 late avond

Na het schrijven van onze brieven hebben we nog een quiz gedaan.  De kinderen werden in 6 ploegen verdeeld.  Er waren vragenrondes van telkens 5 vragen.  De antwoorden werden genoteerd op bordjes.

Tussen elke vragenronde waren er doe-rondes:
-doe-ronde 1: uitbeelden.
-doe-ronde 2: tekenen
-doe-ronde 3: Wat ben ik?
-doe ronde 4: bouwopdracht met messen en flessendopjes
-doe-ronde 5: Een slang maken met je ploeg, met ballonnen tussen de teamleden.  Het einde van de gang bereiken zonder dat de ballon valt.

Het was nog een fijne afsluiter van de avond.  Het was dus weer een beetje later dan 21.00 uur voor onze hoofden de kussens raakten.  Hopelijk zijn we niet te moe voor morgen, want we hebben nog een druk programma voor de boeg: batterijen maken, een fietstocht naar de kaaihoeve en nog wat nevenactiviteiten.  Het belooft dus weer een leuke dag te worden.

 

https://photos.app.goo.gl/dRkX3KNwnxVNofidA

STEM-klassen avond 2

Onze 3D-prints zijn goed gelukt! Alle kinderen hebben een print van hun eigen ontwerp.  We laten het jullie zien als we thuis komen.

Ondertussen hebben we ook metingen gedaan met zonnepanelen.  We onderzochten hoeveel volt ze opbrachten op verschillende locaties.  Ook deden we metingen van het licht.  Wist je dat dit wordt uitgedrukt in lux.  Hoe meer lux, hoe meer volt.

Voor het avondeten kregen we sandwiches, die hebben we buiten in het zonnetje opgegeten.   Nu schrijven we onze brieven. Dus hopelijk krijgen jullie snel een briefje!

 

https://photos.app.goo.gl/vbLEkTW6mDCXoJT77

STEM_klassen dag 2 voormiddag

Vanaf 6.50 uur was er al heel wat geluid in de kamers. Om 7.45 uur moesten we ontbijten. Daarna werden we opgesplitst in twee groepen.  Deze keer maakten we een groep meisjes en een groep jongens.

De jongens begonnen met een sessie 3D-printen.  Ze kregen uitleg over de werking van de printers zelf en over een computerprogramma waarmee je voorwerpen kan ontwerpen.  Om te oefenen moest al een voorwerp nagemaakt worden. (een uil of een boot)
Deze namiddag werken ze een eigen ontwerp uit dat ook echt uitgeprint zal worden.

De meisjes  kregen terwijl een sessie over 'Hoe ontstaat elektriciteit?'  Een moeilijke zaak dus.  De kinderen vonden dat dit iets te lang duurde.  Er mocht iets meer actie inzitten.

Na 1.30 uur werd er gewisseld van groep.

Deze middag kregen we stoofvlees, appelmoes en aardappelen.  Als dessertje was er chocolademousse.  Nu zitten we lekker buiten in het zonnetje.  Er zijn meisjes die brieven schrijven, jongens die voetballen, jongens op de trampoline, kampenbouwers,...en dat allemaal in een lekker zonnetje.  Zalig.

Nog even genieten van de rust.  Daarna gaan we weer aan de slag.  We ontwerpen ons 3D-voorwerpen en we gaan nog schakelingen met zonnepanelen maken.  Bovendien moeten we nog werken aan een geheim projectje van onze klimaatbende.

 

https://photos.app.goo.gl/4xpaNkX4VbuXD3sb9

https://photos.app.goo.gl/YdG6qEaDYWhX1wT17

STEM-klassen avond 1

Na ons eerste avondmaal (boterhammen) was er tijd voor wat ontspanning.  De kinderen konden in de tuin (van 1 hectare!) vrij spelen.  Er staan hier veel bomen om kampen tussen te bouwen, varkens, speeltuigen, een trampoline, voetbalgoaltjes,... Veel plezier dus.

Tegen 20.00 uur kwamen twee werknemers van de volkssterrenwacht van Gent.  We konden door de telescopen kijken naar saturnus, de maan en mars.  Dankzij de open hemel konden we hen al met het blote oog waarnemen, maar door de sterrenkijker konden we meer details zien.  Zo konden we de kraters van de maan en de ring van saturnus van dichtbij zien.

Daarna kregen we uitleg over de verschillende planeten in ons zonnestelsel.  Met een speciaal programma konden we bekijken hoe het er nu uitzag, maar ook enkele uren geleden.  Op aarde kunnen we op dat moment niets waarnemen, maar dat is door de aanwezigheid van de dampkring.  Die verspreidt de zonnestralen zodat sterren en planeten onzichtbaar zijn.  

We kregen ook uitleg van de stand van de sterren.  Hierbij kregen we mythologische verhalen.  Daarna gingen we buiten op zoek naar die sterren.   We vonden de grote beer, de poolster,...

Om 22 uur konden de kinderen naar hun bedje gaan.  Ze liggen nu moe, maar voldaan in hun bed.

https://photos.app.goo.gl/vpjhpscKLxsLuWVh7

STEM-klassen dag 1

Rond 9.00 uur vertrokken we met de bus richting Zwalm.  Onderweg hadden we heel wat vertraging.  Bij aankomst bleek ook dat de straatjes nogal smal waren voor onze bus.  We moesten onze valiezen al wat vroeger uitladen en nog 250 m te voet doen.  
Bij aankomst werden we hartelijk verwelkomd en konden we onze kamers in orde zetten.  Dit met veel enthousiasme , want de kamers zien er fantastisch uit.  Als dat maar goed komt vanavond.

Om 12.00uur kregen we een warme maaltijd.  We aten soep en  kippenboutjes met rijst, currysaus en ananas.  We hebben heerlijk gesmuld.  Dankzij onze jarige van de dag, Leonie, konden we afsluiten met een heerlijke cupcake in de vorm van een unicorn.

Na de maaltijd en een pauze konden we aan de slag.  De klas werd in twee groepen verdeeld.  Eén groep kreeg een les over het verschil tussen fysica en scheikunde.  Hierbij waren er enkele experimenten: doorgeven van geluidsgolven, verbranding van metaalwol , geluidsfrequenties bestuderen, doorgeven van elektriciteit,...

De andere groep ging wandelen in de omgeving van onze verblijfplaats.  Een heerlijke wandeling van 6km waarbij we vooral veel velden, boerderijen, groen,...te zien kregen.  Wat een leuke, natuurlijke omgeving!

Nu hebben we wel een pauze verdiend.  We gaan even rusten, boterhammen eten,...Daarna zullen we de avond afsluiten met een presentatie van de volksterrenwacht.  Zij brengen hun sterrenkijker mee.  Dus misschien liggen we niet op tijd in ons bed....

 

https://photos.app.goo.gl/cbhoAM7npB5MvWSg9

https://photos.app.goo.gl/RXFTS3X45dAjqRA56

être oefenen

Tegen dinsdag is er een toetsje être.  Zorg om te beginnen dat je de vervoeging uit je hoofd leert.  Dat kan met het vouwblad. Daarna kan je oefeningen opnieuw maken in je map van grammaire of je kan online oefenen.  Je verstaat de zinnen waarschijnlijk niet volledig, maar zoek vooral naar de persoon en vul aan.  

 

http://www.openleerhuis.be/oefeningen/3/5/19/97/2/352/index.html

http://www.talenwijzer.com/ecirctre-tegenwoordige-tijd-invuloefening.html

https://fog.ccsf.edu/~creitan/q1etre.htm

http://www.talenwijzer.com/oefening-avoir-ecirctre-preacutesent.html

http://www.talenwijzer.com/ecirctre---exercices.html

 

Startdag klimaatbende

Vandaag was het de startdag van de klimaatbende.  De scholen van Bierbeek en Boutersem kwamen te voet, met de fiets,...naar het domein van Kwabbeek.  Hier werden we opgewacht door ijsberen.  Zij vertelden ons dat het niet goed gaat met ons klimaat.  In vier spelletjes maakten we kennis met de problematiek.  

We kregen ook een opdracht mee. Wij moeten het klimaatbendelogo dat de leerlingen van het zesde ontwierpen terug in de kijker zetten en verder acties ondernemen.  

Bij deze willen we ook even de fietsende grootouders bedanken voor hun begeleiding.

scholenveldloop

Op dinsdag gingen we met de fiets naar Lovenjoel voor de scholenveldloop.  Hier enkele sfeerfoto's.

 

https://photos.app.goo.gl/diLStF4WtX5JG7YW9

Frans: getallen oefenen tot 12
We zijn vertrokken....

Onze eerste stapjes in het vijfde leerjaar zijn gezet.  Op de eerste dag van het schooljaar werkten de leerlingen toe naar een verrassing.  Het was een openingsreceptie die ze nog zelf moesten voorbereiden.  Meteen een fijne start met een fijne bende!

https://photos.app.goo.gl/XWeVew2RGCaimCBq9

 

Op vrijdag 7 september om 19.00 uur verwelkomen we ook de ouders in de klas.  Er wordt dan ook info gegeven over de openluchtklassen.  Tot dan.

Welkom in het vijfde leerjaar!

Op 3 september gaat het  nieuwe schooljaar van start.  Wij kijken ernaar uit om jullie te verwelkomen in ons klasje.  Tot dan!

Ouders zijn welkom op onze eerste infoavond op vrijdag 7 september om 19.00 uur.

 

 

Binnen kijken > Vijfde leerjaar

Zoeken

Data

SCHOOLJAAR 2018-2019

VRIJE DAGEN en STUDIEDAGEN 

maandag 1 oktober 2018

woensdag 10 oktober 2018

maandag 4 februari 2019

woensdag 27 maart 2019

woensdag 15 mei 2019

FEESTEN

eetfeest zondag 7 oktober 2018

kinderfuif vrijdag 25 januari 2019

schoolfeest zaterdag 18 mei 2019

Contact

Vrije Basisschool 'De Kinderberg'
Bergstraat  18 - 3360 Bierbeek

(016) 46 40 37

directie@vrijeschoolbierbeek.be