Komt het zien in het vijfde leerjaar!

 

 

thema boerenbuitenpad vervolg

Dinsdag deden we een eerste onderzoek rond grondsoorten.  We onderzochten verschillende soorten grond om na te gaan wat het was: zand, grind, leem,... Hiervoor moest grond met water gemengd worden en gekneed.

We onderzochten ook welke soort grond er is onze streek is en wat er groeit.

Vandaag gingen we verder door water door de verschilldende grondsoorten te gieten en te onderzoeken waar het water het snelst doorloopt.  Bij het grind was dit meteen.  Bij klei blijft het water staan.

We vroegen ons af in welke grond peterselie het best zou groeien.  Daarom zaaiden we in elke grondsoort.  Dit wordt nu verder opgevolgd.

We hebben ook nog de voor-en nadelen van seizoensproducten onderzocht.  Daarvoor berekenden we de klimaatkilometers van enkele produten.

In de namiddag hebben we muzische opvoeding gedaan. De kinderen konden kiezen: musiceren of beeld.

Bij beeld bestudeerden we stillevens van groenten en fruit.  De lln. zochten materialen bij mekaar en maakten zelf een compositie.  Hiervan trokken ze foto's.  Daarna tekenden ze de stillevens.

https://photos.app.goo.gl/razfFwh9ri4YaDTw6

Bezoek zelfoogsboerderij en witloofboer

Om ons nieuwe thema 'boerenbuitenpad 'op te starten gaan we verschillende bezoekjes brengen aan boerderijen in de buurt.  Deze week gingen we naar de zelfoogstboerderij.  Hier kunnen mensen zelf groenten komen oogsten.  De groenten zijn biologisch, niet verpakt,...Goed voor het milieu dus.  Doordat je werkt met seizoensproducten en er geen vervoer nodig is, bespaar je ook klimaatkilometers.

Daarna gingen we verder naar de witloofboer.  We konden zien hoe witloofwortels onder de grond worden gestoken.  3 weken later komt er wit loof uit de penen.  Witloof dus.

https://photos.app.goo.gl/EezFgQinXM6H4itE9

oefenen Frans

Er zijn nog wat websites toegevoegd om de kleuren in te oefenen.

https://www.symbaloo.com/mix/fransoefenen1

Op scoodle play vind je ook nog oefeningen over thema 2 van spelling.
Hier ook nog een link:

 

https://www.symbaloo.com/mix/webmixjufevelien-spell

STEM-klassen dag 5

Na ons fuifje hebben we goed geslapen.  We zijn opgestaan om 7.00 uur en begonnen meteen valiezen te laden.  Na het ontbijt moesten we de kamers nog verder leegmaken en borstelen.  Rond 9.00 uur waren we rond met het opruimen.

Zo konden we starten aan de allerlaatste technische activiteit: werken met bouwdozen.  Met constix werden er bruggen gebouwd.  De brug moest over twee stoelen gaan en moest stevig genoeg zijn om een knuffel te houden.
Er konden ook auto's gebouwd worden met lego.

Na ons 10-uurje gaan we nog even spelen, de foto's van de week bekijken en de week evalueren.  Dan middageten en naar huis...

.https://photos.app.goo.gl/9ZQxfPfAt91oNwBz9

https://photos.app.goo.gl/zipUcvFYvDaLi2Ho9

 

STEM-klassen dag 4

Na het ontbijt werd de klas terug gesplitst in 2 groepen:

Groep 1 is gestart met arduino.  Daarbij moeten de kinderen een breathoard verbinden met lampjes, met de pc,...Dan moeten ze in een programma op de pc programmeren.  Ze geven aan hoe lang een lichtje moet branden, in welke volgorde,...

Groep 2 werd nog verder opgesplitst:
groep 2 a ging lekker een quizje spelen (met uitbeelden, tekenen,...) Ontspannend!
groep 2 b maakte stuiterballen met alcohol en natriumcilicaat (=waterglas)

Na het 10-uurtje wisselden de groepen.

Het middageten was stoofvlees met patatjes en appelmoes.  Er was een ijsje als dessert.

Na de middag ging groep 1 verder met arduino.  Nu moesten ze verder met het principe van de voormiddag.  Maar nu moeten ze een robot programmeren: Laat de arm snel of traag laten bewegen, hartje laten knipperen,...

Groep 2 genoot ondertussen van een wandeling door Zwalm.

Na het 3-uurtje is er weer een wissel.

Vanavond sluiten we nog af met een pyamafuif.

https://photos.app.goo.gl/Wd5o3q2mxxaJL74N9

https://photos.app.goo.gl/1dRCDs3S46VRkaJF8

STEM-klassen dag 3 update

Deze nacht hebben de kinderen goed geslapen.  's Morgens bij het opstaan waren er nog geen kinderen te horen.  Ze waren dus wel echt moe.

Na het ontbijt zijn we gestart met onze nieuwe activiteiten.

Groep 1 maakt een floorplanner.

Groep 2 is gesplitst in een A-groep en een B-groep.  Groep A onderzoekt de hoeveelheid licht op verschillende plaatsen (in lux).  Ze meten ook hoeveel energie een zonnepaneel opbrengt.  Groep B maakt toneeltjes over een bepaalde uitvinding van energie.  Ze bereiden kort iets voor.  Daarna krijgen ze improvisatieopdrachten bij hun spel (vb. iemand spreekt Chinees.)

Na het 10-uurtje wisselen de groepen.

https://photos.app.goo.gl/4Lz6UDkS53oc2Dm5A

In de namiddag gingen we normaal fietsen naar de Kaaihoeve.  Door de weersomstandigheden werden we toch maar met auto's gebracht.  
We speelden het spel 'biodivje' over biodiversiteit.

https://photos.app.goo.gl/BcJ9fpxu5ia6EBab6

https://photos.app.goo.gl/N83o2yB8Jm7WnmDd6

STEM-klassen dag 2 update

Deze nacht hebben de kinderen goed geslapen.  Er was wel even wat donder en bliksem, maar uiteindelijk was het stil tegen 10.00 uur.  Om 7.00 uur werd iedereen gewekt.  De meisjes hebben al een douche genomen voor het ontbijt.

Tegen 8.00 uur stond het ontbijt klaar.

Om 9.00 uur startten de activiteiten:

Groep 1: Wat is het verschil tussen fysica en chemie + iets maken voor onze klimaatbende
https://photos.app.goo.gl/TrJ6q4fu5iQE7GtL8

Groep 2: 3D-printen
https://photos.app.goo.gl/4SQjnTDsk35GmWxBA

https://photos.app.goo.gl/BGPr2cRfbuMdnYh1A

Deze middag hebben we gebakken patatjes met gehaktbrood en perziken gegeten.

's Avonds was er nog even tijd voor vrij spel of een filmpje.

Om 20.00 uur kwam de volksterrenwacht van Gent.  Zij vertelden over de stand van de sterren, de draaiingen van aarde en maan.  We kwamen te weten hoe het komt dat de maan er zo anders kan uitzien.
Spijtig genoeg stonden er teveel wolken aan de hemel om door de telescoop te kijken.  Via een programma op internet konden we wel live beelden krijgen. Dat maakte het toch goed.

https://photos.app.goo.gl/VdeMRFLok9QdZV926

STEM-klassen dag 1: berichtjes van de kinderen

Hallo,

>Mama, papa en broers, hoe is het met jullie? Ik mis jullie wel al dus 

een dikke kus van Mona. Ik hou van jullie.

 

Hoi Lorelinde,Frodo ,papa en mama,

het is hier echt top!

Grote tuin met trampoline,ik mag er niet op....

Jammer!

Ik mis jullie keihard!

Evaluna

 

Liefste mama en papa,

Het is hier keitof,

maar het is wel niet zo leuk met mijn arm.

Ik mis julie keihard

en wij hebben al een windmolen gemaakt

Staf!

LOL 

 

Het is hier al heel leuk.  Ik mis jullie
Van Janne

De eerste dag was al heel leuk.  Ik kijk al naar de volgende dagen uit.
Van Marie Versch.

 

Liefste mama en papa,

Ik mis julie niet.

Het is hier heel leuk.

We hebben een wandeling gemaakt.

dooooeeeiii!

SENN 

LOL

 

HALLO liefste mama en papa,

Ik mis jullie wel.

We hebben een wandeling gemaakt.

Liefs Lena

 

Liefste mama en papa,

Het is hier superleuk. Ik slaap naast Munia.

Ik mis jullie wel een beetje daarom stuur ik jullie een bericht.

liefs Ona

 

Liefste mama en papa,

Het is hier super leuk.  Ik slaap naast Floor. Ik  mis jullie wel, maar ik heb veel plezier! dikke kus Marie !

 

Liefste mama van Falke,

Dank u voor de steunbriefjes.  We zijn er blij mee.

De juffen!

 

STEM-klassen dag 1 update

Na een iets te laat vertrek van de bus kwamen we meteen in de file terecht.  Daardoor kwam onze bus pas om 11.15 uur toe in Zwalm.  Hierdoor komt er meteen een verschuiving in ons programma.
We hadden net genoeg tijd om ons te installeren in de kamers voor het eten.  

We kregen meteen warm eten: soep, spaghetti en een papje.  Heerlijk.

Na het eten was er even tijd om te spelen in de kloostertuin.  1ha aan speelplezier.  De jongens zaten meteen in de kampen, de meisjes vonden hun plezier op de trampoline, schommel,...

Om 13.45 uur startten de activiteiten.  We werden in twee groepen gesplitst.
1 groep ging windmolens maken.  De windmolens moesten energie opwekken om een lampje te laten branden.  Hiervoor werden elektrische verbindingen gemaakt.  Hiervoor is geduld en precisiewerk van belang.  Bovendien moest er hout gezaagd worden, wieken gesneden en geplakt,... Een heel werk.  

De tweede groep deed makey-makey.  Hierbij verbind je de computer met je lichaam.  Zo vervang je het toetsenbord van je computer door je lichaam.  Heel tof;

Nadien werd er gewisseld.

Vanavond staat er nog een avondwandeling op het programma.

Hier al de eerste foto's.  Deze worden nog verder aangevuld:

https://photos.app.goo.gl/u7m4krjAgcfuQHfYA

https://photos.app.goo.gl/jZ2hZEYjAY8sQjFdA

oefeningen rekenen

Om rekenen oline te oefenen worden er regelmatig oefeningen op bingel gezet.  De lln. kregen de inlogcodes.(zie agenda)

 

Hier nog wat extra oefenmogelijkheden:

https://www.symbaloo.com/mix/rekenenoefenen1

oefeningen w.o.
Oefeningen taal

Nog wat oefeningen voor taal vinden jullie hier:

https://www.symbaloo.com/mix/taaloefenen1

Voor spelling en taal kan je ook oefenen op scoodleplay (De codes kleven in jullie agenda's)

Startdag klimaatbende

Op vrijdag 27 september werden we uitgenodigd voor de startdag van de klimaatbende.  We werden hartelijk ontvangen door de schepenen van Bierbeek en Boutersem, die zich voor de gelegenheid als ijsbeer hadden uitgedost.  Dit deden ze om ons duidelijk te maken dat het ijs van de ijsberen aan het smelten was.  De scholen van Bierbeek en Boutersem die hier aanwezig waren konden dat wat spelen gaan doen waarmee ze wat meer te weten kwamen over energiebronnen, broeikaseffect,...
Op het einde werd ons officieel gevraagd om ons aan te sleuten bij de klimaatbende van Bierbeek-Boutersem.  Onze klas heeft dit aanvaard en zal op onze school verdergaan als de klimaatkids van De Kinderberg.

Dit schooljaar zullen zij hun best doen om zo energievriendelijk te zijn en om dit te promoten in andere klassen.  Benieuwd naar de plannetjes!

https://photos.app.goo.gl/TvMHnZwvkfH1pHbq8

scholenveldloop 2019

Vandaag hebben we onze scholenveldloop met glans (en met regen) doorstaan.  De leerlingen van het vijfde leerjaar mogen allemaal fier zijn op hun prestaties.  Iedereen heeft zichzelf uitgedaagd.  Iedereen ging de uitdaging aan om te blijven lopen.  Proficiat allemaal.

https://photos.app.goo.gl/CpChXVyJkc7CBwqZ6

programmeren

Vandaag gingen we naar de Borre.  We kregen een workshop programmeren met MICRO:BIT.  Deze sessie werd gegeven door DIGITALE WOLVEN.

Na wat uitleg over input (soorten input), output (en soorten output),...gingen we aan de slag.  De lln. konden letters laten verschijnen bij een druk op de knop, getallen toveren bij het schudden,...
Tegen het einde konden ze zelfs een klein spelletje ontwerpen zoals blad-steen-schaar, bingo,...

Kijk even mee:

https://photos.app.goo.gl/qH7GaBUHTGPPwEhj7

Frans: oefeningen unité 1

Hier nog een link naar wat oefeningen voor Frans:

https://www.symbaloo.com/mix/fransoefenen1

Frans: oefeningen unité 1

Hier nog een link naar wat oefeningen voor Frans:

 

https://www.symbaloo.com/mix/fransoefenen1

Frans uitspraak oefenen

Volgende week moeten er weer wat woordjes geoefend worden van Frans.  Probeer eerst de woordjes mondeling in te oefenen.  Daarna pas schriftelijk.

Weet je niet goed hoe je die moet uitspreken?  Typ ze dan in google translate.  Laat ze uitspreken.  Het voordeel is dat je de uitspraak hoort en dat je de woorden al eens overgetypt hebt!  Probeer maar:

https://www.google.be/search?sxsrf=ACYBGNQewOXKITCaucGjssxC4qDdA1qdmg%3A1568363216033&source=hp&ei=z1J7Xeu7O7CKlwS_qomgCQ&q=translate&oq=translate&gs_l=psy-ab.3..35i39j0i131l3j0l5j0i131.7360.9667..10348...0.0..0.121.799.8j1......0....1..gws-wiz.Ogid9Oa6q1A&ved=0ahUKEwir3_eisM3kAhUwxYUKHT9VApQQ4dUDCAU&uact=5

De eerste week zit erop!

De eerste schoolweek is vlot van start gegaan.  De leerlingen en juffen hebben mekaar al wat leren kennen en er heerst al een fijne werksfeer.

 

Oefeningen 5de leerjaar

Vanaf dit schooljaar maak ik een webmix waarop interessante oefeningen staan voor de leerlingen.  Zo kunnen ze de provincies, werkwoorden,... thuis inoefenen.  Deze webmix zal gedurende het schooljaar verder opgebouwd worden.

De oefeningen staan onderverdeeld per vak.  Elk vak wordt verder opgedeeld in unités, thema's, blokken,...  
 

Hopelijk maakt dit het leren iets gemakkelijker en plezanter!

w.o.:

https://www.symbaloo.com/mix/wooefenen

spelling:

https://www.symbaloo.com/mix/webmixjufevelien-spell

Frans

https://www.symbaloo.com/mix/fransoefenen1

Rekenen:
Algemeen:
Welkom in het vijfde leerjaar!

Op 2 september gaat het  nieuwe schooljaar van start.  Wij kijken ernaar uit om jullie te verwelkomen in ons klasje.  Tot dan!

Ouders zijn welkom op onze eerste infoavond op vrijdag 6 september om 19.30 uur.

 

 

Binnen kijken > Vijfde leerjaar

Zoeken

Data

SCHOOLJAAR 2019-2020

VRIJE DAGEN en STUDIEDAGEN 

woensdag 18 september

maandag 30 september

woensdag 20 november

woensdag 15 januari

maandag 3 februari

woensdag 20 mei

(vrijdag 22 mei = brugdag) 

FEESTEN

eetfeest zondag 13 oktober

kinderfuif vrijdag 7 februari

schoolfeest zaterdag 9 mei

Contact

Vrije Basisschool 'De Kinderberg'
Bergstraat  18 - 3360 Bierbeek

(016) 46 40 37

directie@vrijeschoolbierbeek.be