Komt het zien bij juf Evelien en juf Veerle!

 

 

Ijsblok isoleren

Vandaag is het dikketruiedag.  Een dag om stil te staan bij ons klimaat.  We onderzoeken heel de week of de verwarming een graadje lager zou kunnen staan.  Vandaag gaan we echter nog wat verder met ons onderzoek.  We isoleren een ijsblok om te zien wat het beste isolatiemateriaal is.  In de namiddag doen we een hoekenwerk met nog extra proeven i.v.m. isoleren.

planeten

We bestudeerden onze aarde en stelden vast dat onze aarde leefbaar is omwille van het ideale klimaat, onze dampkring, onze afstand tot de zon, de energie van de zon,...

We waren benieuwd of de andere planeten ook leefbaar zouden zijn.  We onderzochten waarom wel of waarom niet.

We tekenden de planeten op schaal na op onze speelplaats.  Om dit mogelijk te maken moesten we schaal 1:100 000 000 gebruiken om de planeten te tekenen. Om de afstand tot de zon op schaal te tekenen gebruikten we schaal 1:000 000 000 000.

https://photos.app.goo.gl/uibhjva3gjx8XKa62

weven

De leerlingen leerden in het thema mode over natuurlijke en synthetische stoffen.  We zagen hoe al die materialen tot stoffen en tot kleding geweven wordt.

Vandaag ontwierpen ze zelf een weefgetouw.  We legden onze truien, wol,...ook eens onder de microscoop.

https://photos.app.goo.gl/763aS9itNI6CdGpo1

Vriendschap

We leren over echte vriendschap.  We vinden dat echte vrienden zorgen voor elkaar, eerlijk zijn en mekaar kunnen vertrouwen.  Maandag is het de rode dag.  Die gaat over vertrouwen.  Wie vertrouwen belangrijk vindt, kan iets rood aan doen als teken van vertrouwen.

Wij deden al enkele oefeningen waarbij vertrouwen belangrijk is.

https://photos.app.goo.gl/4cq1jy67L8isVtxp1

Het naaiatelier

Vandaag was er een naaiatelier op onze school.  De kinderen ontwierpen een hoesje voor hun zakrekenmachientje.  In het begin van de week moesten ze al eens nadenken hoe ze dit zouden doen.  Met papier en nietjesmachine gingen ze aan de slag.  Zo ontdekten ze problemen zoals: Waar zit de naad? Je moet meer stof hebben voor de naad.  Je moet de mooie kant van de stof eerst aan de andere kant hebben....

Vandaag kwamen er heel veel oma's, mama's, ...en juf Annie helpen om te naaien.  Alvast bedankt!  Dit is voor herhaling vatbaar!

 

https://photos.app.goo.gl/APgFq8GStVAG1ESy2

De lampjes van de kerstboom branden.

Vandaag gingen we verder met ons onderzoek van elektrische schakelingen.  We ontdekten dat als we alle lampen in één kring plaatsen, de sterkte afneemt.  Daarom maakten we meerdere stroomkringen aan één batterij.  Wie klaar was mocht een voorwerp (boot, auto,...)ontwerpen waarbij meerdere verbruikers moesten functioneren. (zonder dat er kracht verloren ging.)

https://photos.app.goo.gl/6QWQWFWFYhi8d2lg2

cake voor de cliniclowns

De kleuters van K2 en K3 hebben koekjes en donuts gebakken voor de warmste week.  L5 koos voor cake. Hiervoor moesten ze ingrediënten meebrengen.  Zowel de brief met de uitleg als het recept was in het Frans.  

Tijdens de laatste speeltijd verkopen we alles aan 1 euro.  Onze opbrengst is voor de cliniclowns.

https://photos.app.goo.gl/D2NrhP2EaJcz2OfK2

suikerfabriek

Vandaag brachten we een bezoekje aan de suikerfabriek in Tienen.  Bekijk hier onze foto's:

https://photos.app.goo.gl/4DrPnvAqJeaYmzC62

In de mode.

We hebben een tekst gelezen over de evolutie van de kleding. Tijdens de les begrijpend lezen schematiseerden we de tekst op de tijdslijn.  Daarna kregen de kinderen de opdracht om in groep een gedicht te maken over een periode van de tijdslijn.  Hierin moest de kleding voorgesteld worden.  

Als het gedicht klaar en goedgekeurd was, mochten de kinderen iemand van de groep met krantenpapier aankleden.  De kleding uit hun periode moest herkenbaar zijn.

https://photos.app.goo.gl/JguDN3OW2FDbdTRn2

Zie ginds komt de stoomboot...

Gisteren kwam Sinterklaas ons bezoeken.  Na zijn bezoekje gingen wij aan de slag als hulppieten.  De kinderen moesten een stoomboot ontwerpen in lego, met knutselmaterialen, technomaterialen,...Hierbij werd ook een stappenplan geschreven zodat andere kinderen dit zouden kunnen namaken.  Nadien moest een andere groep dit proberen.  Dat was niet gemakkelijk.

https://photos.app.goo.gl/LxGXRPJJihoA1PYk2

elektrische schakelingen

Vandaag maakten we elektrische schakelingen. We ontdekten dat er geleiders, bronnen en verbruikers zijn.

https://photos.app.goo.gl/x2Ps8qGf96YUQkuv1

 

foto's van al de kinderen van L5
Gluren bij de buren

Voor het thema 'gluren bij de buren' moesten de leerlingen een tentoonstelling voorbereiden.  Hierin moesten een aantal opgelegde vragen beantwoord worden zoals: hoofdstad, koning of president, vlag,...Voor de rest was het belangrijk om typische voorwerpen, voeding, monumenten,...van dat land te verzamelen.  De leerlingen gingen dan bij mekaar op onderzoek.  Ze hebben dat prachtig gedaan.  Geniet even mee...

https://photos.app.goo.gl/dTLdtOwrE1umwJUo2

Eerlijk zijn

Vandaag is het de blauwe dag.  Op deze dag hebben we aandacht voor 'eerlijk zijn'.  Het derde leerjaar toonde in een toneeltje wat eerlijk zijn betekent. 
De bovenbouw (L4-L5-L6) had dan in de voormiddag een doorschuifsysteem om de verschillende facetten van eerlijkheid aan bod te laten komen: liegen, altijd eerlijk zijn?, eerlijk spel,...

https://photos.app.goo.gl/QqAh15RYoLNPgn1M2

klimaatbende

Onze klimaatbende heeft de voorbije weken metingen gedaan in de klassen i.v.m. sluipverbruik van toestellen, Co², temperatuur,... Na de vakantie kunnen we onze metingen eens verder bespreken en nagaan welke acties we nog kunnen ondernemen om ons energieverbruik te verlagen.

 

Hier enkele kinderen in actie:

https://photos.app.goo.gl/VNXdFlpq8ILUWMK53

landbouwleerpad

Vandaag gingen we op landbouwleerpad.  Het was een fantastische dag om door het landelijke Bierbeek te toeren. 

Onze eerste tussenstop was bij de witte beek.  Hier leerden we verschillende soorten groenten kennen. 
Dan fietsten we een heel eindje.  We zagen dat er veel maïs en suikerbieten op de velden staan of stonden. 
In de Ruisbroekhoeve mochten we de oude molen bezichtigen, we zagen grote silo's, een oude oven,... Blijkbaar kan je hier nu workshops volgen om brood te bakken.
De volgende stop was bij de witloofboer Abts.  Hier mochten we chicorei in de bedden zetten en een witloofwortel oogsten.  We mochten hier picknicken en kregen een warme chocomelk.
Onderweg zagen we nog een aardappelboer die net aan het oogsten was.  De aardappelen werden met machines in een reusachtige schuur gezet.
We gingen ook nog naar de landbouwer Vanhulst.  Hier kregen we uitleg over de varkensteelt.
Tenslotte werden we ontvangen door Vandervelpen.  We reden met de plukwagens door de boomgaard en we kregen uitgebreid uitleg over de fruitteelt en de natuurlijke manier om vijanden te bestrijden.  Met een appeltje en wat appelsap in onze maagjes konden we weer naar huis.

Wij willen graag al de landbouwers bedanken voor hun hartelijke ontvangst.  Ook de fietsbegeleiders verdienen een bedankje!

https://photos.app.goo.gl/8xqy4sLkrHfuPGOs1

De klimaatkids gaan van start.

Vandaag starten onze klimaatkids met acties op school.  We hebben ondertussen een eigen logo ontworpen:

Alle klassen krijgen vandaag bezoek van onze klimaatkids.  Ze krijgen een filmpje te zien:

https://www.youtube.com/watch?v=rf3TfL2upO0     (klik onderaan op vertaling)

Daarna geven enkele leerlingen van het vijfde leerjaar een checklist voor aandachtspunten voor in de klas.  De klassen krijgen ook elk 2 badges.  Per klas moeten er dagelijks twee klimaathelpers aangeduid worden.  Die moeten erop toezien dat de tips goed opgevolgd worden.

Vanaf nu gaan we verder op onderzoek om te zien welke aanpassingen op school kunnen gebeuren om ons energieverbruik te beperken.

En hoe zit het met jullie thuis?  Kijken jullie ook eens of jullie onze tips goed opvolgen?

·         Houd de radiatoren vrij. Leg er niets op, dek ze niet af, zet er geen kasten of bureaus voor. Zo wordt de warmteafgifte niet belemmerd.

·         Houd ramen en deuren tussen verschillende ruimten gesloten. 

·         Doe ’s avonds lamellen of gordijnen dicht en/of laat screens of rolluiken zakken. Zo houd je de warmte binnen.

·         Verlucht je lokaal elke dag een kwartier met open raam. Zet dan wel de verwarming uit. 

·         Duid een verantwoordelijke aan die ’s avonds ‘op energiejacht’ gaat. Even controleren of alle ramen en deuren gesloten zijn.

·         Verlicht enkel waar en wanneer nodig. Doe het licht uit als je het lokaal verlaat. 

·         Breng geen posters aan op de ramen van een lokaal. Het belemmert de lichtinval van buiten, waardoor je meer kunstlicht, dus meer energie gebruikt.

·         Schakel toestellen met afstandsbediening (projector, tv, video, dvd-speler…) na gebruik volledig uit. Stand-by-lichtjes die dag en nacht blijven gloeien of knipperen, gebruiken stroom. Dat ‘sluipverbruik’ tikt onnodig aan op de elektriciteitsfactuur.

·         Gebruik geen foto’s als screensaver op je computer. Een foto als screensaver verbruikt evenveel energie als bij normaal schermgebruik. Het is beter om het scherm in slaapmodus te zetten.

·         Plaats stekkerblokken met aan/uit-schakelaar op een makkelijk bereikbare plaats. Zo kunnen niet-gebruikte apparaten makkelijk worden uitgeschakeld.

 

Bouwstof

Geïnspireerd door de hedendaagse kunsten en de alchemie, staat ‘Bouwstof’ voor een uitdagend muzisch labo. Met een proefbuis in de hand ontdek je hoe je eieren kan laten botsen, wat er gebeurt als je zeep in de microgolfoven zet en hoe je de kleur blauw uit een rode kool kan krijgen.

Met al deze geleerde technieken lieten we ons inspireren om 'explosieve kunstwerken' te creëren.

Bekijk onze foto's hier:

https://photos.app.goo.gl/rhDKIHerPqmBfI1F3

Startdag klimaatbende

In het begin van het schooljaar kregen wij een brief in codetaal.  Na het ontcijferen ervan, bleek dat we uitgenodigd werden op het domein van Kwabeek voor een geheime missie.

In het domein van Kwabeek gaven vier ijsberen officieel de start van de klimaatbende. 222 vijfdeklassers van Bierbeek en Boutersem zullen speels les krijgen over technieken van energie en energiebesparing.  Ze worden uitgedaagd om het energieverbruik in hun school met 5% te verlagen.

https://www.youtube.com/watch?v=o6xTKniSu_4

Bekijk ook het volgende filmpje eens.  Het laat je even nadenken:https://www.youtube.com/watch?v=o6xTKniSu_4&t=4s

Jezelf tekenen

Vrijdag kregen we technieken aangeleerd om een gezicht te tekenen.  We tekenden onszelf.  Wie herken je op deze tekeningen?https://photos.app.goo.gl/y6i8FH2d971fOBcv1

Eerste groepsfoto

De eerste week zit erop.  We zijn er nu echt klaar voor. 

 

Welkom in het vijfde leerjaar!

Op 1 september gaat het  nieuwe schooljaar van start.  Het jaarthema is 'Dwars door alles heen...allemaal schatten.'  Voor de eerste schooldag staat er al een schat klaar.  Wij kijken er al naar uit.  Tot vrijdag!

Op dinsdag is er een infoavond tussen 18.00-20.00  uur. Tot dan.

 

Lagere school > Vijfde leerjaar

Search

AANDACHT VOOR...

SCHOOLJAAR 2017-2018
 INSCHRIJVINGEN

voor dit schooljaar

na telefonisch contact
(016)46 40 37

voor volgend schooljaar

(geboortejaar 2016)

infomoment

donderdag 22 februari 2018 (19.30 uur)

inschrijvingen broers en zussen:

donderdag 1 maart 2018 (8 - 17 uur)

vrijdag 2 maart 2018 (8 - 16 uur)

dinsdag 13 maart 2018 (8 - 17 uur)

woensdag 14 maart (8 - 11 uur)

donderdag 15 maart 2018 (8 - 17 uur)

vrijdag 16 maart 2018 (8 - 16 uur)

inschrijvingen anderen:

vanaf woensdag 21 maart 2018 (8 uur)

VRIJE DAGEN 
maandag 30 april 2018

STUDIEDAGEN 
woensdag 28 februari 2018
woensdag 2 mei 2018

FEESTEN
zaterdag 2 juni 2018 schoolfeest

 

 

 

CONTACT INFO

Vrije School 'De Kinderberg'
Bergstraat  18

3360     BIERBEEK

(016) 46 40 37
directie@vrijeschoolbierbeek.be

template by JStemplates.com