In het eerste leerjaar....

Benieuwd wat er in het eerste leerjaar gebeurde? Kijk en lees.

Winter in L1

Al is de sfeer alles behalve onder nul...

de eerste foto's

Gelukkig nieuwjaar

Gelukkig nieuwjaar!

        

In de laatste schoolweek voor de kerstvakantie werkten we aan onze nieuwjaarsbrief.  Dat zie je hier

De laatste schoolweek voor Kerstmis

Na het weekje afstandsonderwijs mochten de meesten onder ons gelukkig terug naar school komen.  Daar waren we heel blij om!

Zoals aangekondigd mochten we met een weekje uitstel de pakjes van Sinterklaas openmaken.  Die moet nu al wel lang weer in Spanje zijn. Hoog tijd dus om ons op de volgende feesten te concentreren: Kerstmis en Nieuwjaar.  De juffen lazen enkele verhalen voor bovenop de vele andere activiteiten die ons deze week nog te doen stonden: onze nieuwjaarsbrief knutselen en inoefenen, nog een nieuw woordje leren lezen, veel meten en wegen en ontdekken tijdens de rekenlessen, en nog zoveel mogelijk inoefenen en automatiseren.  We hopen dat deze inspanningen tijdens de lange, lange vakantie niet verloren gaan.  Lezen en flitsen jullie daarom af en toe eens thuis? 

Op vrijdag sloten we de week af met een viering in onze rekenklas.  Die zag er voor de gelegenheid heel anders uit en we voelden meteen dat er een bijzondere sfeer hing.  We luisterden naar het verhaal van de kleine trommeljongen.  De juffen zongen daarna het bijpassende lied, waarbij we zelf op instrumentjes mochten mee-tokkelen; parapapam pam (little drummer boy).  Dat was best wel bijzonder!

Daarna maakten we nog leuke kerstkaartjes waarmee we iemand blij willen maken.  Iemand die zich misschien wat alleen voelt, of ziek is, ... De meesten hadden al meteen iemand in gedachten.  Niet vergeten om jouw kaartje te brengen hoor!

We wensen jullie een heel fijne vakantie en gezellige feestdagen!

Enkele foto's van deze week vind je hier

Weekschema afstandsonderwijs 6 - 10 december 2021

Maandag

Nieuws van Roetpieten Leen en Els + filmpje zwartepietendans

Hoe werk ik met een filmpje?  Klik hier om dit te bekijken.

Taal:
Lezen: werkblad verhaaltje Sinterklaas met vraagjes op de achterkant.
Wil je hulp? Klik hier om naar het verhaaltje te luisteren. en Klik hier voor hulp bij de opdrachten.

Rekenen:
flitskaartjes knippen (zie plastic mapje in werkboek) 
les 123 blz.59  les door juf Els:  klik hier
les 125 blz.61 les door juf Els:  klik hier
+ 5 min. Flitsen blauwe kaartjes (onder begeleiding)

 

Dinsdag

Taal:
Lezen: steunwoord ‘geit’: klik hier voor het filmpje 
Klik hier voof het letterfilmpje 'g' 
Klik hier voor het letterfilmpje 'ei' 
Werkboek oefeningen g (blz 18-88, 18-89).  Wil je hulp?  klik dan hier voor het filmpje  
Werkboek oefeningen ei (blz 18-90, 18-91).  Wil je hulp?  Klik dan hier voor het filmpje 
Werkblad i of ie: knip en plak de prentjes op de juiste plaats 
Werkblad sint en piet: schrijf elke naam in de goede zak
Schrijven: schrijfblad ‘jan2’ en schrijfblad ‘raam’ (herhaling)

Rekenen:
les 124 blz. 60  les door juf Els:  klik hier
les 126 blz. 62  les door juf Els:  klik hier
+ 5 minuten flitsen met blauwe kaartjes (onder begeleiding)

 

Woensdag

Taal:
Leeskaart 14: klik hier voor een filmpje met een opdracht bij de leeskaart
Leesles ‘geit’: ballonnetjes en tekstje.  Wil je hulp?  Klik hier voor het filmpje
Werkblad: kies het juiste woord (oefenen op rij, schoen, geit)
Werkblad: voorkant: kies het juiste woord; achterkant: kies het juiste buikje
Schrijven: schrijfblad ‘pet’ en schrijfblad ‘muur, zus’ (herhaling)

Rekenen:
les 127 blz. 63 juf Els geeft les:  klik hier
les 128 blz. 64 juf Els geeft les:  klik hier
les 129 blz.65 juf Els geeft les:  klik hier
+ 5 minuten flitsen met blauwe kaartjes (onder begeleiding)

 

Donderdag

Taal:
Lezen: steunwoord ‘pauw’: klik hier voor het filmpje
Klik hier voor het letterfilmpje 'au' 
Werkboek oefeningen au (blz 19-92). Wil je hulp?  Klik dan hier voor het filmpje
Werkblad: knip en plak de tekstballon op de juiste plaats
Werkblad MKM andere klinkers: kies het juiste woord
Werkblad: voorkant: verbind de prent met de juiste klinker; achterkant: omcirkel de letter die je in het zwarte vakje hoort
Schrijven: schrijfblad nieuwe letter b: kijk zeker naar dit filmpje + schrijfblad letter oo (herhaling)

Rekenen:
les 130 blz. 66 juf Els geeft les:  klik hier
les 133 blz. 68 juf Els geeft les (133+134):  klik hier
les 134 blz. 69
+ 5 minuten flitsen met blauwe kaartjes (onder begeleiding!)
+ huistaak (zie plastic mapje in werkboek)

 

Vrijdag

Taal:
Lezen: leeskaart 15: klik hier voor het filmpje met een opdracht bij de leeskaart
Leesles ‘pauw’: ballonnetjes en tekst. Klik hier voor het filmpje
Schrijven: schrijfblad verbindingen in ‘boom’ + schrijfblad ‘boom’ 
Werkblad: voorkant: zinnen lezen; achterkant: omcirkel de letter die je in het zwarte vakje hoort
Werkblad: lees en kleur de pauw

Rekenen:
les 135 blz.70:  juf Els geeft les:  klik hier
les 136 blz.71  juf Els geeft les:  klik hier
+ 5 minuten flitsen met blauwe kaartjes (onder begeleiding)
+ extra remediëringsblaadjes (eventueel, niet voor iedereen => zie extra blaadjes in mapje in werkboek )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Speelgoed en snoep van Sinterklaas

De voorbije twee weken stonden helemaal in het teken van speelgoed, snoep en Sinterklaas.  We sorteerden speelgoed op basis van heel wat criteria en we probeerden zelf een spel te bedenken met een beperkt aantal voorwerpen, We kregen een brief van de Sint om zijn komst te melden en we schreven natuurlijk meteen een briefje terug.  We leerden hoe deze brief van in de rode brievenbus tot bij de Sint geraakt.  In de leesles kwam het woordje 'schoen' aan bod en dat was ook een gelegenheid om onze eigen schoenen eens van dichtbij te bekijken. Opnieuw sorteerden we deze op basis van verschillende criteria.  We probeerden veters te knopen en knutselden een papieren schoen door een stappenplan te volgen.  Er werd trouwens heel wat geknutseld, want de Sint had ons in zijn brief gevraagd om de klas mooi te versieren.

Er kwamen daarnaast zowel in de taal-, reken- en WOMO-lessen nog heel wat andere activiteiten aan bod.  Kijk hiervoor maar naar de foto's en de andere foto's

Het filmpje van de sintdans (op basis van een door de kinderen zelfgemaakte danspartituur) vindt u hier.

 

huisdieren

Het was de voorbije 2 weken een echte beestenboel in L1.  We hoorden katten miauwen, hielpen een hond ontsnappen uit een kooi bij de 'dierenarts', we maakten echte huisdierenkunstwerken, we hebben huisdierknuffels gemeten en gewogen, we hebben gerekend met de huisdierknuffels en we onderzochten de huisdieren door op te zoeken in boeken en op de computer en er in groepjes een spreekbeurt over te geven.  We zagen een paar echte meesters/juffen in spé voor de klas staan.  Knap hoor!

We ontwierpen ook een verblijf voor een huisdier en enkele dagen later mochten we ons ontwerp zelfs ook echt bouwen.  

In de klas werden ook enkele huisdierverhalen voorgelezen.

Als mooie afsluiter kregen we vandaag bezoek van enkele huisdieren in de klas:  de kat van Driss, de hond van Marius, de cavia's van Naud en de hamster van Fons.

foto's

Naar het bos

In deze tweede week van ons thema leerden we de herfst nog wat beter kennen.  We maakten er enkele kunstwerkjes over: we stempelden een kleurige herfstboom, we legden herfstmandala's met echte herfstvruchten die we dan zelf fotografeerden (deze foto's vind je hier), we bouwden een windvanger en we tekenden met houtskool een grijze, natte stad.  We luisterden ook naar muziek die het verhaal van 'de jacht' vertelt, we ontdekten door een spel welke nootjes en blaadjes bij welke boom horen, en nog veel meer.

Op donderdag stond onze uitstap naar het bos gepland.  Het had 's nachts flink gestormd en geregend, maar de lucht klaarde 's morgens mooi op en het was zeker niet te koud, dus lieten we ons niet tegenhouden.  Voor we vertrokken bestudeerden we de kaart die ons de weg zou tonen.  Welke punten herkenden we hier op?  En hadden we al een idee hoe we zouden moeten stappen?  Met een beetje hulp hier en daar konden we de juiste richting vinden en vonden we onderweg enkele herkenningspunten.  Bij aankomst in het bos moesten we eerst wat nieuwe energie opdoen met een koek of een stukje fruit.  Toen kwam bosmuis David zich voorstellen en we zouden ook zijn kleintjes mogen bewonderen.  Die wilden graag met ons mee op ontdekking gaan.  Bosmuis Tom woelt graagt de bodem om, bosmuis Sam houdt van een zwam, Treesje houdt van beestjes... Zo liet elk muisje ons iets anders ervaren.  Op de middag smaakte onze picknick bijzonder lekker.  Daarna mochten we in het stukje speelbos ons hartje ophalen, maar toen kwam de regen toch wat stokken in de wielen steken en besloten we om terug naar school te gaan.  Daar speelden we nog allerlei spelletjes uit het herfst-hoekenwerk.  Het was een leuke dag!

Hier vind je foto's en nog meer foto's

herfst

Maandagnamiddag maakten we tijdens de keuzehoeken die juf Victor voor ons organiseerde kennis met ons nieuwe thema:  "HERFST".  We mochten naar de herfstwinkel, knutselden met blaaderen, speelden het eekhoornspel,...
Op dinsdag gingen we wat dieper in op de verschillende aspecten van de herfst.  We leerden er zelfs een liedje over.  Woensdag focusten we ons op het weer in de herfst en op vrijdag gingen we aan de slag met de kieskaarten, ook weer in het thema herfst.

In de rekenlessen lag de focus deze week op het meten van gewicht (met balansen), lengte (met natuurlijke maateenheden) en inhoud.  We leerden onze meetresutaten neerschrijven a.h.v. turven.  Ook het betalen kwam voor het eerst aan bod.

Dit schooljaar is het jaarthema "Als bomen vertellen...".  Elke maand vertellen zij een verhaal.  Deze maand ging het verhaal over de vredesboom, hoe bomen een verschillend nut hebben voor verschillende dieren en mensen, de boom die vrede brengt en hoe je iets kan doen voor iemand die je graag ziet.  De kinderen hebben allemaal iets bedacht dat ze kunnen doen voor iemand die ze graag zien (zie foto met tekeningen) en het is de bedoeling dat ze dit ook uitvoeren voor eind oktober.

enkele foto's

fruit in L1

Het thema voor de volgende twee weken is 'fruit'.  De juffen wilden wel eens weten wat wij daar al over wisten.  Daarom speelden we een quiz.  Met z'n vieren in een groepje weet je meer dan alleen, al is het soms niet makkelijk om tot overeenstemming te komen als sommigen iets anders denken dan de anderen.  Ook elkaars beurt respecteren om het antwoord te noteren en te laten zien, vroeg nog wat oefening.  Daar werken we (ongemerkt?) verder aan, stap voor stap. We speelden de volgende dagen allerlei fruitspelletjes en in de keuzehoeken konden we boetseren, knutselen, ontdekken, stempelen,... 

Hier vinden jullie foto's en een tweede reeks foto's van de eerste themaweek.

Tijdens de tweede week hebben we fruit gemeten en gewogen. We verzonnen een verhaaltje over een stukje fruit dat zich daarin bang, boos, blij of verdrietig voelde en probeerden om dat gevoel tot uiting te brengen door een mondje en ogen te kiezen die daarbij pasten.  We zetten ook onze zintuigen nog even flink aan het werk om fruit te ruiken, te proeven, te bekijken en te voelen en we noteerden onze bevindingen in een rooster.  Om af te sluiten maakten we op vrijdagnamiddag heerlijke smoothies en amuseerden we ons in de keuzehoeken.  Toen de juffen zeiden dat het tijd was om op te ruimen, hoorden we hier en daar: 'Wat, nu al?'  Dan zijn wij toch goed bezig geweest, niet?

Foto's van deze week vind je hier.

 

Iedereen is anders!

Iedereen is anders, maar samen vormen wij wel een leuke bende!

Op maandag keken we letterlijk even in de spiegel en met wat tips en observaties van echte kunstenaars maakten we een kunstig zelfportret.  

Niet alleen wij zelf, maar ook elke klas is anders.  Vorige week hadden we al met heel wat plattegronden gewerkt en deze week maakten we zelfs zelf een maquette van onze klas.  We leerden onze eerste cijfers schrijven en maakten kennis met Renée en Beer.  Wat een spannend verhaal!  

We leerden al 11 letters lezen en het is verbazingwekkend hoeveel (korte) woordjes we daar al mee kunnen maken én lezen.  We maakten kennis met enkele nieuwe 'hoekjes' in de klas en de afspraken die daarbij horen. Er werd ook heel wat bewogen in de klas.  Zo dansten we deze week op ons themaliedje "Iedereen is anders", we zetten ons beste beentje voor tijdens de schoolloop en we speelden er vrijdagnamiddag op los tijdens het kennismakingsmoment met onze peters en meters uit L6.  We sloten deze fijne namiddag af met een zelfgemaakt doosje vol letterkoekjes.

Bij één van de activiteiten van de peter-meternamiddag mochten we foto's maken van elkaar met een klein fototoestelletje.  Dat lukte al aardig!  Je kan deze foto's hier bekijken.

Van al onze activiteiten van deze week vind je hier foto's en nog foto's, genomen met de gsm's van de juffen.

Wil je ook thuis eens graag meezingen en dansen met ons themaliedje?  Klik hier voor het liedje "Iedereen is anders"

iedereen is anders, maar toch samen één leuke groep
de eerste volledige week op school

De voorbije week gingen we elke les goed aan de slag.  We leerden Schuivertje, Roepertje en Sloddervos kennen, we rekenden en lazen, we gingen naar de viering, we maakten onze droomjuf in picassostijl, we vertelden over onze vakantieherinneringen...

Enkele foto's en hier nog enkele foto's

verjaardagsclipje

Als er iemand jarig is in de klas, moet dat natuurlijk gevierd worden.  We dansen samen in de klas op onze eigen verjaardagsclip!

de eerste rekenles

Donderdag was het zo ver;  de eerste rekenles van de kids van L1!  Wat spannend.  De eerste keer werken in een werkboek is toch een hele belevenis.  
Er werd heel wat geteld tijdens het bewegen in de klas, maar we werkten ook rond patronen.  Heel wat kinderen konden zelfs al in onze werkwinkel aan de slag.

foto's

Infomoment

Beste ouders,

De eerste (halve) schoolweek in ons eerste leerjaar zit er al op en is goed verlopen.

Omwille van de coronomaatregelen kunnen wij jullie nog niet in onze klas ontvangen om jullie informatie te geven over onze werking.  Daarom proberen we dit langs dit kanaal.

In een eerste filmpje stellen wij, juf Els en juf Leen, ons even heel kort aan jullie voor.  Dit filmpje werd opgenomen vóór 1 september. Klik hier.

In een tweede filmpje presenteren wij onze werking in de klas: hoe verdelen we de leerstofonderdelen onder de beide leerkrachten, welke methodes gebruiken we, hoe kunnen jullie je kind thuis helpen bij het inoefenen en automatiseren,… Hierin komen ook enkele praktische afspraken aan bod.   Dit filmpje werd eveneens opgenomen vóór 1 september.  Klik hier.

Tenslotte geven we jullie een kleine indruk van onze eerste lesweek met enkele foto’s.  In de toekomst proberen we ook regelmatig op deze webpagina wat verslagjes en foto’s te posten.

Hebt u nog vragen, bedenkingen, opmerkingen,… aarzel dan zeker niet om contact met ons op te nemen.  Onze mailadressen vindt u op het einde van de presentatie.

Wij duimen voor een fijn schooljaar!

Juf Els en juf Leen

Welkom

Het is bijna zover...  Zijn we er klaar voor?

Jullie kunnen al even komen kijken naar de nieuwe klassen en de nieuwe juffen op maandag 30 augustus tussen 18 en 20 uur.  Kies een kwartiertje uit via deze doodle.

Tot dan of tot op 1 september!

Juf Els en juf Leen

Binnen kijken > Eerste leerjaar

Zoeken

Data

SCHOOLJAAR 2021-2022

VRIJE DAGEN, VAKANTIES en STUDIEDAGEN 

4/10: facultatieve verlofdag

1/11 tot 5/11: herfstvakantie
11/11: wapenstilstand
17/11: pedagogische studiedag

24/12: school tot 12 uur
27/12 tot 7/01: kerstvakantie

7/02: facultatieve verlofdag

28/02 tot 4/03: krokusvakantie
16/03: pedagogische studiedag

4/04 tot 15/04: paasvakantie
18/04: paasmaandag

25/05: pedagogische studiedag
26/05 tot 27/05: OHHemelvaart

6/06: pinkstermaandag
30/06: school tot 12 uur

FEESTEN

eetfeest zondag 17 oktober
lichtjeswandeling vrijdag 12 november

TE ONTHOUDEN DATA

5/10: dag van de leerkracht
18/10 tot 22/10: L5 Stemklassen
info-avond zorgvisie dinsdag 19 oktober
info-avond veilig online donderdag 2 december
14/02 tot 16/02: L3 boerderijklassen

Contact

Vrije Basisschool 'De Kinderberg'
Bergstraat  18 - 3360 Bierbeek

(016) 46 40 37

directie@vrijeschoolbierbeek.be

Ondernemingsnummer: 0443.268.323