In het eerste leerjaar....

Benieuwd wat er in het eerste leerjaar gebeurde? Kijk en lees.

herhalingen

Het schooljaar loopt stilaan op zijn einde en voor wiskunde zijn we begonnen aan de herhalingen.  Enkele foto's...

Naar Planckendael

Foto's van onze uitstap naar Planckendael vind je hier en hier

Wist jij dat een olifant maar 4 tanden heeft, dat hij die 6 keer wisselt in zijn leven en dat hij uiteindelijk vaak sterft doordat zijn laatste set tanden volledig afgesleten is en hij dus niet meer goed kan kauwen?
Weet jij waarom olifanten zand op hun rug gooien met hun slurf en weet je wat er van olifantendrollen gemaakt wordt?  Weet jij waarom de mannetjesolifanten vaak apart moeten zitten?  Weet je wat de 3 verschillen zijn tussen een Indische en een Afrikaanse olifant?  De kinderen van L1 kunnen je dat vast, na vandaag, allemaal vertellen.

Naast Azië bezochten we vandaag ook Afrika, Amerika en Oceanië.  En dat allemaal op één dag!
We zagen zelfs een zebraveulentje en apen die echt de aap uithingen.  We wandelden tussen de toppen van de bomen, checkten of de ara's in Planckendael kunnen praten en we gingen na of we even snel kunnen lopen als een jachtluipaard.  Sommige kinderen zagen het dier waarover zij hun spreekbeurt gaven nu in levende lijve:  de struisvogel, de koala, het jachtluipaard, de leeuw, de kameel, ...

Om de dag af te sluiten, speelden we nog even in de speeltuin. Moe en uitgewandeld, maar tevreden, keerden we met de bus terug naar de school.

Op bezoek in de Witte Beek

Vandaag konden we eindelijk - derde keer, goede keer - op uitstap naar De Witte Beek, de zelfoogsboerderij in de Hoogstraat in Bierbeek. Ons geduld werd beloond met een prachtige, zonnige dag!

Veel woorden gaan we er niet aan vuil maken, onze handjes en onze snoeten daarentegen wel ;-)

Geniet van de foto's!

Groenten in de moestuin

De voorbije twee weken leerden we over de moestuin en over groenten.  We planden een bezoek aan "De Witte Beek", de zelfoogstboerderij van Jen in de Hoogstraat in Bierbeek, maar door het slechte weer moesten we ons bezoek al twee keer uitstellen.  Ondertussen willen we echter niet meer wachten om te laten zien wat we de voorbije weken hebben gedaan en geleerd.

We leerden eigenschappen van groenten verwoorden via allerlei spel- en oefenvormen: welke groente hoort niet in het rijtje, welk groente past bij de omschrijving die je hoort, welke groente voel je in de voeldoos, welke groenten zie je in het kunstwerk van Arcimboldo,...  We ontdekten dat groenten altijd een deel van de plant zijn, en zochten van welke planten we de bloem eten, de stengel, de knol, de wortel of het blad. We maakten een rabarbertaart (met de stengels van de rabarberplant) en we ontdekten in een buitenspel welke diertjes er welkom zijn in de moestuin en welke niet.  Dat wij sinds enkele weken op vrijdag met juf Els aan de slag gaan in de moestuin van de school, zorgde er zeker ook voor dat we dit thema heel erg leuk vonden. 

Je ziet ons bezig op deze reeks foto's

oefenen voor blok 10

Dinsdag oefenden we nog wat extra op de leerstof van blok 10.

  • klokkenbingo
  • spel Wie-ben-ik met T en E
  • splitsrace
  • rekenrun (bij meester Toon)

foto's

bos in de lente

Wat waren we allemaal zenuwachtig, inclusief de juffen.  Na een lange tijd mochten we nog eens op stap met onze klas buiten de schoolmuren.  Op deze best wel koude lentedag trokken we richting het bos.  Onderweg deden we een verkeersbingo en zochten we zelf de weg op een grondplan.  We zagen duidelijke tekenen van de lente: mooie voorjaarsbloemetjes, knoppen aan de bomen, de eerste frisgroene blaadjes en zelfs een eekhoorn en twee fazanten in actie.

Aangekomen in het bos vertelden de juffen dat het eigenlijk hun grote droom is om ooit een echt bosmuseum te maken.  De kinderen zagen dit meteen zitten, maar omwille van de huidige omstandigheden leek het de juffen beter om voor een ONLINE bosmuseum (in de vorm van een fotoverslag van ons bosbezoek) te gaan.

Voor ons bosmuseum, verzamelden we kleuren uit het bos, een doos vol gevoelens uit het bos (ruw, zacht, droog, glad, koud, vochtig...) en kleine bodemdiertjes.  We wilden ook graag wat grote bosdieren fotograferen, maar omdat we die niet konden vinden, kwamen de kinderen met een idee op de proppen:  "We doen die dieren gewoon zelf na!"  Maar hoe bewegen een haas, een konijn en een egel nu precies? 
De juf wou ook graag een nest in het bosmuseum.  Omdat we geen nesten uit de bomen konden halen, besloten we om zelf nesten te proberen maken.  We kwamen tot de vaststelling dat het toch wel echt moeilijk is wat die vogels allemaal kunnen.  Wat ons niet lukte met 8 handen per groepje, lukt vogels met hun snavel.  Wow!  
De juf vertelde dat heel wat dieren in de lente op zoek gaan naar een "liefje" en dat ze daarvoor vaak een paringsroep gebruiken.  Aan de hand van een spel, probeerden wij of wij ook onze vrienden konden vinden aan de hand van een afgesproken geluid.  
Een bosmuseum is natuurlijk niet compleet zonder mooie ingang en daarvoor kozen we voor een kousenpad gemaakt van bosmateriaal.
Natuurlijk mochten we ook even vrij spelen in het bos.  Een blaadjesregen kon daarbij niet ontbreken.  Voor we naar school terugkeerden, speelden we nog omgekeerd verstoppertje en op de terugweg gingen we met de grijpers op zoek naar zwerfvuil.  Moe maar blij om deze uitstap konden we naar huis om er deze nacht ongetwijfeld goed te slapen.

Online bosmuseum foto's en nog meer foto's (met enkele korte filmpjes ertussen).

Veilig in het verkeer

Deze week startten we met een nieuw thema: 'veilig in het verkeer'.  Op maandag leerden we dat er op straat heel wat te zien is en dat iedere weggebruiker er zijn eigen plek heeft. Sommige straten hebben een stoep voor de voetgangers, een fietspad voor de fietsers en een rijbaan voor de auto's.  Maar niet elke straat ziet er hetzelfde uit.  Dat zagen we op de knappe tekeningen die we elk van onze eigen straat maakten.  Op dinsdag leerden we waar we aandacht moeten voor hebben om veilig de straat te kunnen oversteken.  Daarna oefenden we via een rollenspel op de speelplaats alles even in. Een groep reed met driewielers (auto's), een ander op een step (fiets), nog een ander groepje waren voetganger, politie-agent of wegenwerker.  Eén groepje ging telkens met de juf mee naar de straat van onze school om daar in het echt te leren oversteken. Op woensdag en donderdag gingen we in een hoekenwerk aan de slag rond voertuigen:  (na-)bouwen, rekenen met voertuigen, meten met voertuigen, beebot programmeren om hem een route te laten afleggen, tandwielen,...

Op vrijdagnamiddag bouwden we met verschillende materialen allerlei voertuigen en speelden we spelletjes binnen het thema.  Sommigen knutselden een politie-pet.  En ondertussen werd er ook weer in de moestuin gewerkt.  

Foto's vind je hier en hier

rekentrein + tot 20 met brug

Hieronder een link naar een filmpje dat we zelf maakten om thuis nog eens te bekijken hoe we + tot 20 met brug in de klas uitleggen.

filmpje

Lente!

Zullen we thuis ons lente-thema verder zetten?

In jullie mapje zit een blaadje met deze lente-wandeling-bingo. 

Ga op stap en luister en kijk goed!  Heb je iets moois, bijzonders of grappigs ontdekt dat je alleen in de lente ziet?  Stuur een foto naar de juffen en zij voegen jouw foto toe aan dit

lente-album van L1

Wij zijn benieuwd!

 

Dieren in de lente

De voorbije week ontdekten we dat in de lente heel wat dieren zorgen voor nieuw leven.  Een lam is het jong van een ooi en een ram, een veulen het jong van een merrie en een hengst... Moeilijke namen zijn dat!  Met veel gepuzzel zochten we de juiste dierenfamilies bij elkaar.

We leerden ook hoe een kuikentje groeit in een ei en hoe een vlinder zich in verschillende fases ontwikkelt uit een heel klein eitje.  De symmetrie van de vlindervleugels leek ons ook de moeite waard om eens grondig te -bestuderen.  En op vrijdag gingen we nog even de moestuin in om radijsjes te zaaien en zaaiden we ook tuinkers in een mini-serretje.  Hopelijk is dat goed thuis geraakt, want omdat de school een week eerder dicht gaat, kunnen we het kiemen van deze zaadjes jammer genoeg niet in de klas volgen... Ook de lentewandeling naar het bos die we hadden ingepland, moeten we nog even uitstellen.  Maar dat komt er zeker nog wel van!

We hopen dat jullie de komende tijd regelmatig wat gaan lezen, schrijven en rekenen.  Maar maak ook van de gelegenheid gebruik om veel buiten te komen en op zoek te gaan naar alle mooie dingen die in de lente in de natuur gebeuren.  Heb je iets leuks of bijzonders ontdekt?  Stuur dan een foto hiervan naar de juffen.  We maken een lente-album dat je via deze webpagina kan bekijken.  Juf Leen heeft er alvast een fotootje ingezet van (huis)kikker Frits, die de voorbije woensdag voor het eerst (na zijn winterslaap) van het zonnetje kwam genieten op zijn favoriete plekje in de vijver.

LENTE-ALBUM VAN L1

Enkele foto's van de voorbije week vind je hier en hier

Daar komt de lente!

Ik klim in een boom en ik fluit
Ik zit in 'n ei en kom uit
Ik tjielep en hip
Ik kakel en kip

ja dat is mijn lente-geluid

't is lekker weer weer
Spring-op-en-neer weer
Alles ruikt en bolt en buikt en Iedereen komt uit z'n hol
't is lekker weer weer ik-ga-tekeer weer
Alles fluit en wil er uit en gaat maar vrolijk uit z'n bol!

 

Het is eindelijk zo ver.  De lente komt er aan na een grijze winter.  Ook in het eerste leerjaar voelen we de lentekriebels al volop.  

Deze week bestudeerden we de voorjaarsbloeiers van dichterbij.  De groene fabriekjes in de bladeren, de bol als kelder, de mooi gekleurde bloemen om de bijen te lokken... alles kwam aan bod.  We bestudeerden hiervoor de tulp, de narcis, de hyacint, het sneeuwklokje en de krokus.  Nadien gingen we ook zelf aan de slag om deze mooie bloemen te knutselen.  We lieten ons zelfs inspireren door een bekend kunstwerk van Kandinsky.

Ook in de moestuin werkten we verder.  Deze week hebben we spinazie gezaaid.  

foto's en nog een reeks foto's

jeugdboekenmaand

Wij doen met onze klas mee aan de wedstrijd van de jeugdboekenmaand.  Hieronder vind je de link naar onze inzending.

link

te koop

Boeken te koop, groenten te koop,... 

In L1 gingen we deze week aan de slag rond het thema 'te koop'.  We onderzochten in welke soort winkels je dingen kan kopen, waarom we dingen kopen en hoe we dan betalen.  Nadien speelden we problemen na die zich kunnen voordoen tijdens het winkelen en zochten we in groepjes oplossingen voor die problemen.

Dinsdag en donderdag maakten we een winkelstraat in de klas en bekeken we wat we best doen met het afval dat achterblijft nadat we dingen gekocht en geconsumeerd hebben.  Hoe kunnen we zorgen dat we zorgen voor zo weinig mogelijk afval bij het winkelen?  Hoe kunnen we afval eventueel hergebruiken? Hoe en tot wat kan afval gerecycleerd worden?  Bij dit laatste is sorteren het codewoord.  We speelden dan ook een sorteerspel en leerden sorteren met uiltje vuiltje, sikje plastiekje, schilletje krokodilletje...
Nadien recycleerden we zelf drankkartons tot een geldbeugel.
Woensdag zochten we de items van ons boodschappenlijstje in reclamefolders (begrijpend lezen) en we gingen aan de slag in allerlei meethoeken.
Vrijdag mochten we reclame maken voor onze eigen lievelingsboeken.  Nadien konden we gaan snuffelen in de lievelingsboeken van onze klasgenoten.  De juf las ook 2 boeken voor.  In de namiddag werkten we in de keuzehoeken rond winkelen en we startten ook met het kweken van onze eigen groenten (zodat we ze niet hoeven te kopen) in onze schoolmoestuin.  We staken de handen uit de mouwen, want na de wintermaanden was er heel wat werk aan de winkel.

In de tweede themaweek speelden onze juffen voor winkeljuf.  We konden bij hen allerlei spulletjes kopen en huren om dingen mee te maken: pareltjes, kaartjes, kleurplaten, waterverf, pandakrijtjes, ...  We kregen elk 10 euro startgeld en probeerden leuke dingen voor onszelf te maken of om aan anderen te verkopen.  En algauw zagen de juffen allerlei vormen van 'ondernemerschap' opduiken: afdingen op de aangeboden producten, de prijs verlagen als je merkt dat niemand jouw knutselwerkje wil kopen, reclame maken en anderen overtuigen om je eigen knutselwerkje te kopen,... Er werden zelfs hier en daar primitieve vormen van handelscontracten afgesloten.  De economische kringloop en de wetten van vraag en aanbod hebben we niet expliciet vernoemd, maar voor sommigen werd dit spelenderwijs wel snel duidelijk.

Hier vind je over de voorbije twee weken foto's, foto's en nog meer foto's.

Er zit muziek in L1!

Contrabas, cello, harp, tuba, klarinet... Deze week stond volledig in het teken van muziek.  Wat doet een dirigent, welke instrumenten en instrumentengroepen vinden we terug in een orkest, aan welke dieren doen bepaalde instrumenten ons denken, muziekquiz... Het zijn maar enkele dingen die de voorbije dagen aan bod kwamen in de klas.

Vrijdag sloten we ons thema af met een STEM-activiteit.  We bedachten zelf een instrument, maakten een ontwerptekening en probeerden ons ontwerp ook echt te maken van afvalmateriaal.  We ondervonden dat bijvoorbeeld een klankkast of een verschillende spanning van de snaren ook een andere klank opleveren.

In de rekenles maakten we een tijdkroon waarmee we ook thuis kunnen oefenen op de dagen van de week en het kloklezen.  We speelden de spelletjes "Welke dag ben ik?" of "Hoe laat is het?" door vragen te stellen als: "Was het gisteren donderdag?", "Is het morgen maandag?", "Is het ochtend?",...

Op donderdag gingen we naar het medisch onderzoek in Leuven.  Het was een hele belevenis om na al die tijd nog eens met de klasgenoten in een grote bus te zitten.

foto's en nog een andere reeks foto's met enkele kleine filmpjes erbij!

Samenspeelweek en carnaval

Deze week stond in het teken van carnaval en er werd ook heel veel samen gespeeld.  Dinsdagnamiddag speelden we gezelschapsspelletjes in de klas.  Hierbij zaten er telkens twee kinderen tegenover elkaar om -samen een klein spelletje te doen: een denkspel of een geluksspel of een behendigheidsspelletje.  Na een kleine tien minuutjes schoven zowel de binnenkring als de buitenkring een plaatsje naar links.  Zo kwam iedereen bij een ander spelletje én bij een ander klasgenootje te zitten.  Voor heel wat kinderen lukt het al goed om afspraken te maken en zich daaraan te houden zodat er geen ruzie ontstaat.  We oefenden ook om te leren omgaan met winnen en verliezen.  En misschien speelden we nu wel eens met een klasgenootje waar we anders wat minder contact mee hebben.  Een leuke en zinvolle namiddag dus! 

Ondertussen bereidden we ons voor op het carnavalfeest van vrijdag.  Onze klas koos voor het thema 'snoep'. We knutselen snoepjes van isomobollen en wc-rolletjes. Hierbij moesten we elkaar helpen om het werkje vast te maken en knoopjes te leggen.  We maakten ook lollies, cupcakes, peperkoeken mannetjes en suikerstokjes van allerlei materialen.  We versierden een petje met al dit lekkers en zagen er op slag uit om op te eten!  

Voor de carnavalstoet vrijdag op de speelplaats, kregen we de opdracht om een praalwagen te maken.  Uiteraard moest die ook in ons snoep-thema passen.  We knutselden twee grote peperkoeken huisjes en versierden die allemaal samen!  De wagen kreeg geen wielen, maar voetjes, en we stapten met z'n allen heel fier de speelplaats rond.  Want onze wagens vonden we stiekem toch wel de mooiste van de hele school! 

          

Meer foto's van de voorbereiding vind je hier en hier.  De foto's van de stoet vind je hier

Fijne vakantie allemaal!

Er was (nog steeds) eens...

Deze week werkten we nog verder binnen ons sprookjesthema.  We zochten naar woorden die vertellen 'hoe' sprookjesfiguren zijn: groot, rijk, lief, stout, gemeen,... Toen onze fantasie genoeg geprikkeld was, bedachten én schreven we op wat onze gekozen of zelf getekende sprookjesfiguur graag zou eten, waar die zou wonen, wat ze graag zou doen,...  Nu wij (bijna) alle letters leerden schrijven en verbinden, ging dat best al knap!

     

Op donderdag konden we ons hartje ophalen aan een knutselactiviteit: maak een sprookjesfiguur van een wc-rolletje.  We kregen wat tips a.d.h.v. foto's waarop we konden zien welke materialen en technieken we konden gebruiken, en gingen daarna aan de slag.  Foto's vind je hier

Er was eens...

Er was eens een nieuwe week in L1 en ook in deze nieuwe week werkten we rond sprookjes.  Rapunzel, Klein Duimpje, de 3 biggetjes... zijn maar enkele van de sprookjesfiguren die in onze klas opdoken. 

Maandag bedachten we zelf in groepjes een sprookje.  Nadat we ons sprookje hadden verzonnen, gingen we aan de slag met een zelfgekozen manier om dat nieuwe sprookje voor te stellen.  Sommigen kozen voor een stripverhaal, een prentenboek of een verteltheater, anderen voor toneel, een geluidenverhaal, een fotoverhaal of de poppenkast.  We oefenden en oefenden en op dinsdag mochten we de rest van de klas verrassen met de presentatie van onze sprookjes.

Woensdag maakten we samen, naar aanleiding van gedichtendag en de week van de poëzie, zelf een klasgedicht rond sprookjes.

In de rekenlessen probeerden we deze week optellingen en aftrekkingen tot 10 te automiseren aan de hand van allerlei spelletjeshoeken, gekaderd in het sprookjesthema.

Vandaag mochten we in de namiddag aan de slag in de sprookjeskeuzehoeken.

Voor de kids van L1 was het vandaag ook om nog een andere reden een spannende dag.  Wij waren deze maand aan de beurt om het maandthema in de kijker te zetten.  Wij moesten het thema 'VIEREN', gelinkt aan de kleur geel, presenteren voor de rest van de school.  We kozen ervoor om de jarigen van de maand extra lang te VIEREN aan de hand van een dansje op een feestnummer, gehuld in gele outfits.  Zo zorgden wij voor een zonnige gele vibe tussen enkele buitjes door!

Via deze links vind je foto's en nog meer foto's en ook foto's van juf Lies (dank je wel!)  Ergens tussen de foto's zitten er ook twee filmpjes van ons optreden.  Dus klikken maar!

Vogels in de winter

In ons leesboek lazen we vorige en deze week verhaaltjes over mus en mees.  Mus is een geluksvogel die bij leen en rik woont, maar mees had het buiten heel koud en was ook heel hongerig.  Daarom wou mus hem helpen.  Leen, rik en papa maakten een voerplank en keken toe hoe blij de vogeltjes hiervan kwamen smullen. 

In de namiddagen werkten we in de klas verder rond dit thema.  We leerden beertje Timmerman kennen, die een vogelhuisje wou bouwen voor koning Leeuw.  Dat gebeurde volgens een stappenplan (de beertjes van Meichenbaum) dat we zelf leerden toepassen bij diverse opdrachten.  Op vrijdagnamiddag maakten we dan zelf heel wat lekkere hapjes voor de vogels klaar in de klas.  De meeste daarvan mochten we mee naar huis nemen om in onze eigen tuin te hangen, maar enkele hangen we zeker op in de boom naast onze klas.  We hopen dan de vogeltjes te zien die we beter leerden kennen: de pimpelmees, de koolmees, de vink, het roodborstje, en wie weet nog enkele andere.  We zijn benieuwd!

Daarnaast herhaalden we deze week ook nog eens grondig de leerstof van blok 6 bij rekenen, zowel in ons werkboek als via allerlei spelletjes.

Foto's vind je hier en hier

de eerste sneeuw

De eerste sneeuwvlokjes van het nieuwe jaar zijn gevallen, maar jammer genoeg bleven ze niet liggen.  Dat was voor de kinderen van L1 geen reden om niet over de winter te leren.  Wat is de winter?  Welk weer zien we in de winter?  Hoe ontstaan sneeuw en ijs?  Welke kleren draag je het best in de winter?  Wat is een winterslaap?  Hoe ziet een ijskristal eruit?  

We maakten kennis met symmetrie en knipfiguren aan de hand van de ijskristallen en we maakten ook zelf winterhoeden/wintermutsen.  (Hoe zorg je dat hij past?  Hoe maak je van een kroon een hoed/muts? Welke kleuren zijn winterkleuren?...)

Krijg jij het ook zo koud?  Brrr!

Enkele sfeerfoto's

Gelukkig nieuwjaar!

Deze foto's hielden we nog even geheim, want we mochten toch niet verklappen hoe onze nieuwjaarsbrief er zou uitzien, toch?  We werkten er in meerdere stapjes aan, maar het resultaat was bijzonder kleurrijk, bij iedereen anders en bij iedereen verrassend mooi!

         

GELUKKIG NIEUWJAAR !

In kerststemming (2)

Deze laatste schoolweek voor de kerstvakantie hebben we met onze klas een deel van de kerstviering voorbereid.  Met de hele school naar de kerk gaan, dat mocht dit jaar niet.  Het werd een openlucht-speelplaats-viering, maar het werd daarom niet minder stemmig...  We speelden een toneeltje waaraan alle kinderen deelnamen en we zongen ook een nieuw kerstlied waarin we iedereen een fijne kerst toewensen.  Via deze link kan je enkele foto's zien en het filmpje van ons lied bekijken (met dank aan Juf Ann).

Daarna konden we in de klas ons hartje ophalen door met al het speelgoed van de klas te spelen.  Sommigen knutselden of tekenden liever, dat kon natuurlijk ook.  Zolang het maar kerst-gezellig was.  En dat was het ook!  Enkele foto's kan je hier bekijken.  

 

in kerststemming...

Het tweede kaarsje brandt op onze adventskransen, dus Kerstmis komt steeds dichterbij.  Ook in het eerste leerjaar voelen we stilaan de kerstkriebeltjes.

We merkten dat Kerstmis niet bij iedereen op dezelfde manier gevierd wordt en we onderzochten ook hoe je zelf een goedkoop kerstfeest kan organiseren.  We proberen dit zelf uit in de klas en we zijn al bezig met de voorbereidingen.

Zo versierden we onder andere de kerstboom met zelfgemaakte zoutdeegcijfers, we timmerden wat kerstdecoratie, we werkten aan onze zelfgemaakte nieuwjaarsbrief, we leerden een leuk kerstlied...
We maakten ook zelf kaartjes voor mensen die zich op dit moment misschien niet zo vrolijk voelen omdat ze bijvoorbeeld alleen of ziek zijn.

Hier enkele foto's.
 

Sinterklaas... en spelen maar!

Twee weken geleden (maandag 23 november) vonden we het toch stilaan tijd om onze schoen klaar te zetten voor de Sint.  Wel raar, een schoen om een pakje in te doen, heb je daar ooit al bij stilgestaan?  We dachten diep na, maar ontdekten het pas toen de juf een vijftal schoenen naast elkaar zette, en er ons de bijbehorende speelgoedjes in liet leggen.  Een knuffel bij het babyslofje, een peuterboekje bij het kleine pantoffeltje, een voetbal bij de sportschoen, pareltjes bij het fijne sandaaltje, lego bij de stoere jongensschoen.  Aan een schoen kan je zien wie er in huis woont!  We probeerden veters te knopen met een leuk filmpje , maar dat blijft voor sommigen nog wel heel moeilijk.  Blijven oefenen hoor!

We probeerden ook zelf spelletjes te bedenken met allerlei eenvoudige materialen.  Zo zie je maar dat je niet altijd nieuwe en dure spullen uit de winkel nodig hebt om je te amuseren.

En wat stond er nog allemaal op het programma?  Een heleboel keuzehoeken in de grote en in de kleine klas, een ganse namiddag vol taalspelletjes rond Sinterklaas ,een superspel buiten samen met het zesde leerjaar, speelgoed ordenen volgens bepaalde criteria, de woorden 'sint' en 'piet' leren schrijven in schrijfletters, tellen en rekenen met letterkoekjes en pepernoten, ...  en nog veel meer.

We vernamen in een filmpje dat Sinterklaas dit jaar niet bij ons op school zou komen overdag.  Te gevaarlijk wegens corona.  Jammer!  Maar de juffen bedachten dat meester Gunther misschien zijn taak even kon overnemen, in een poging om er toch een echt Sint-feest van te maken. Op de foto's zie je wat die meester Gunther ervan gemaakt heeft, ai ai ai.  We zouden hem toch even moeten helpen!  In de klas oefenden we dus om enkele woordjes Spaans te leren, om plechtig te spreken als een echte Sint, om een leuk mondmasker te ontwerpen, ...  Of meester er wijzer van geworden is, valt nog te bezien.  Maar in de nacht had de Sint dan toch al cadeautjes gebracht.  Die pakten we uit met een leuke opdrachtenronde in onze klas.  En in de namiddag... spelen maar!

     

               

Een heleboel foto's vind je hier en hier

Welk dier is dat?

Na een lange vakantie vlogen we er deze week weer volop in.  Het thema 'huisdieren' moesten we inkorten tot één weekje in plaats van twee.  Jammer, maar we hebben toch heel wat geleerd.  We hebben voor het eerst in groepjes aan een presentatie gewerkt over een huisdier.  Met heel wat boekjes van de bib en een klein filmpje van het internet kwamen we heel wat te weten en deze informatie brachten we met ons groepje samen op één groot blad papier.  Daarbij kreeg ieder een taakje: er was een materiaalmeester, een gespreksleider, een schrijver en een tijdsbewaker.  Het was wel een drukke bedoening in de klas.  Zó druk dat de juffen er helemaal niet aan dachten om enkele foto's te maken.  En bij de voorstelling zélf zijn ze dat ook vergeten.  Ze wilden immers heel graag zien hoe elk kind één of meerdere zinnetjes vooraan in de klas kwam brengen.

Jammer dat Leon dit moest missen, want hij was enkele dagen ziek.  Maar op vrijdag kwam hij dan toch helemaal in zijn eentje voor de klas vertellen over zijn zeer bijzonder huisdier: een koningspiton!  Daar waren we toch wel heel benieuwd naar.  Breng je eens een foto mee, Leon?

Op vrijdagvoormiddag herhaalden we de leerstof van blok 4 van rekenen in allerlei doe-hoeken en in de namiddag sloten we de week en het thema af met keuzehoeken rond de huisdieren.  Er werd geknutseld, gekleurd, geboetseerd, gebouwd,...  En dat is altijd heel gezellig!  Hiervan vind je hier  wel wat foto's.  Hier nog enkele aanvullende foto's.

Brrrrrr... Spinnen!

Deze week hadden we het over spinnen; dat zijn die griezelige diertjes die, als het herfst wordt en kouder buiten, wel eens bij ons naar binnen durven komen.  Wie is er bang?

We ontdekten hoe het lichaam van een spin er uit ziet en waarom en hoe ze een web maakt.  Best wel knap, zo'n ingewikkelde constructie die zo'n spin in haar eentje én met haar eigen lijfje kan bouwen!  We maken zo'n kunstwerk zeker nooit meer met opzet stuk. 

In allerlei activiteiten probeerden we zelf een web te maken: tekenen, met draad werken, leggen met blokjes, enz.  Vrijdagnamiddag, de laatste dag voor de herfstvakantie, werkten we in keuzehoeken rond de herfst en halloween, hoewel sommige kinderen liever gewoon even speelden in het winkeltje of met de legoblokken.  Na wekenlang hard werken hadden we dat wel verdiend!

    

Meer foto's vind je hier en hier

Het spinnenweb van wol viel bijzonder in de smaak. Dat was nochtans een werkje waarbij veel concentratie en geduld nodig was.  Thuis nog eens proberen?  Zoek een wilde kastanje en prik er met een priknaald op gelijke afstanden 6 gaatjes in.  Stop hierin een satestokje van 10 à 15 cm lang. Knoop een restje wol vast aan één van de stokjes dicht bij de kastanje, en ga nu - net zoals de spin dat doet - van stokje naar stokje en draai het draadje telkens rond het stokje voordat je naar het volgende stokje gaat.  Succes!

We wensen jullie allemaal een deugddoende vakantie.  Laad de batterijtjes maar goed op zodat we er nadien weer helemaal kunnen invliegen!

(Niet) naar het bos!

Jammer dat de code oranje ons belette om naar het echte bos te gaan.  Oranje is nochtans een mooie herfst-bos-kleur...

Gelukkig hebben we binnen de muren van onze school nog een mooie, grote tuin met heel veel verschillende bomen, waaronder zelfs een prachtige tamme kastanje.  Met wat aanpassingen konden we in deze tuin toch één en ander beleven wat we ook in het bos dachten te ervaren. 

David de bosmuis leerde ons zijn kleine babymuisjes kennen en die wilden ons vanalles laten ontdekken.  Met Lies Precies zochten we naar drie verschillende blaadjes van drie verschillende bomen.  Met Klaartje Boskunstenaartje maakten we op de grond een heus boskunstwerk.  Met Peter de Meter zochten we welke boom er de dikste stam heeft.  Met Frank Petanque speelden we petanque met bosmateriaal. Met Lieve Detective lieten we elkaar even geblinddoekt een plekje in de tuin ontdekken door te voelen.  En zo waren er nog meer muisjes in het mandje die ons een opdracht gaven. 

   

Foto's vind je hier

Herfst, herfst, wat heb je te koop?

Duizend kilo blaad'ren op een hoop
Zakken vol met wind
Ja, mijn kind
'k Weet niet of jij dat aardig vindt

De herfst heeft ons heel wat te bieden.  We maakten kennis met de vrolijke bloemenjongen, die zoveel houdt van paddenstoelen en herfstvruchten, met de schilder die de mooiste herfstkleuren te voorschijn tovert in de natuur, met de droevige oude vrouw die vele tranen weent in een grijze, donkere stad, en met de sloper die alle blaadjes van de bomen schudt.  De herfst heeft veel gedaantes.  

Hiermee gingen we aan de slag in muzische activiteiten.  Bij één daarvan maakten we zelf foto's: we legden een mandala van herfstvruchten en probeerden die onder de lens te vangen. Deze foto's vind je hier.   We stempelden ook kleurige herfstbomen met wattenstaafjes, tekenden een grijze stad met houtskool, en maakten samen een windvanger die elke herfststorm zal doorstaan. Op vrijdag ontdekten we de herfst nog verder in heel wat keuzehoeken.  Foto's vind je hier

Tutti Frutti 2!

De week begon met een verlofdagje. Is dat goed of slecht nieuws?  We keken in elk geval uit naar dinsdagmorgen, want er stond een uitstapje gepland naar het fruitbedrijf Van der Velpen in Bierbeek (https://vandervelpen.eu/).  We namen een kijkje in de boomgaard bij de plukkers en hun machine, we stapten even binnen in de koelcel (maar niet te lang, want daar is het slechts 1 graad warm - koud dus eigenlijk), we zagen de sorteermachine, weegschalen en vooral heel veel glimmende, kleurige, prachtige én lekkere peren en appeltjes!  Het allerleukste vonden we het ritje in het treintje dat ons doorheen de boomgaard terug naar de straat bracht.  Dank je wel boer Jan om ons rond te leiden!

Op vrijdagnamiddag trakteerde stagiaire juf Hanne ons op een hoekenwerk rond fruit.  Er viel vanalles te beleven en we vonden het jammer dat het al zo snel tijd was om naar huis te gaan.  

Foto's vind je hier en hier.

In de 2de fotoreeks vind je nog wat foto's over de weegles, de extra lessen over cijfers schrijven en het werken met de nieuwe werkwinkel rond het thema 'herfst'.

Tutti frutti

Deze week startten we met het thema 'FRUIT'.  We deden al een hoekenwerk rond fruit, we verzonnen zelf een verhaal rond fruit, we deden een fruitquiz... 's Morgens leren we  enkele Engelse woordjes met een vrolijk fruitliedje (eens luisteren?).

Maandag deden we ook een workshop rond het programmeren van robotje Dash.  We konden zijn lampjes laten oplichten in allerlei kleuren en patronen, we konden hem laten praten, dansen, racen,...  Het was superfijn.

Bij de rekenles oefenden we verder op de getallen:  Welk getal ben ik,  getalbeeldenrace, getalbeeldenbingo, een meer/ een minder, vier op een rij, getalblazen...  We leerden ook het hapjesbeest kennen:  "Het hapjesbeest eet steeds het meest!" en daarom maakten we ook zelf een hapjesbeest van een oude kous.  

foto's

verjaardagsclip

Vandaag vierden we onze eerste jarige in de klas.  We zongen, de jarige mocht dobbelen voor de verjaardagsactiviteit en we dansten ook op onze L1-verjaardagsclip.  Hier kan je ook even meekijken.

iedereen is anders... ook tijdens de scholenveldloop

Deze week zoomden we wat dieper in op het feit dat iedereen anders is.  We leerden er een liedje over, we hoorden er verhalen over, we maakten ons zelfportret en we deden een groepswerk rond anders zijn en hoe dit kan leiden tot ruzies.  We zochten ook naar manieren om met deze ruzies om te gaan (ruzies beperken door afspraken op school, ruzies vermijden door zelf actiepunten op te stellen en ruzies oplossen aan de hand van ons ruzie-oploswiel).

Op dinsdag zetten we ook allemaal ons beste beentje voor tijdens de schoolveldloop.  We liepen met de hele lagere school SAMEN meer dan 240 km!  SAMEN was dan ook het sleutelwoord bij deze schoolveldloop.

Rood, puffend en zwetend kwam iedereen over de meet.  TOP gelopen, kids van L1!

foto's

P.S. Van juf Davina kregen we nog enkele foto's van de peter-meter-namiddag die doorging op 11 september.  Je kan deze hier bekijken. 

 

een kort weekverslagje...

We hebben deze week weer hard gewerkt.  Zo zijn we begonnen met oefenen op het schrijven van de cijfers 1 en de moeilijke 2.  We leerden de cijfers kennen aan de hand van het verhaal van Renée en Beer.  We oefenden ook verder op meer en minder.  Daarnaast hadden we onze eerste rekentoets.  De dag voordien hadden we al even geoefend.

Bij womo gingen we aan de slag met een maquette en plattegrond van de klas.  Het werd een zoektocht in groepjes van 4 kinderen.  We vergeleken ook eens het schoolmateriaal van vroeger en nu.  We maakten kennis met enkele nieuwe keuzehoeken: het winkeltje, de legoblokken, de poppenkast en de leeshoek. Op woensdag maakten we een zelfportret in Picasso-stijl.

Onze klas is vanaf volgende week weer wat kleurrijker, want we maakten een heel lange verjaardagskalender.  Dit deden we nadat we enkele kalenders (dagstrook, weerkalender, seizoenkalender, maandkalender, jaarkalender,...) onder de loep hadden genomen.

We sloten de week af met een zoekspel rond verschillen en gelijkenissen tussen klasgenoten.

enkele foto's

rennen, rekenen, zoeken, meten en ...

Deze week hebben we letterlijk ons beste beentje voorgezet.

In de rekenles hebben we gemeten met onze schoenen, maar ook met onze benen, handen, ...  Daarnaast moesten we ook rennen naar links en rechts, moesten we ons verstoppen achter iets of moesten we klimmen op iets.  We deden ook een loopspel met de getalbeelden, krijtten patronen op de speelplaats, wandelden in bepaalde richtingen als robots en deden een telcarrousel.  

Maandagnamiddag deden we een fotozoektocht op school.  De apen hadden vorige vrijdag de foto's gemaakt voor de fotozoektocht van de beren en andersom.  Met die fotozoektocht konden we letters vinden en met die letters werd een zin gemaakt.  We kennen de school dus nu van binnen en van buiten. We kwamen zelfs op plaatsen waar de kinderen normaal niet mogen komen zoals de leraarskamer, het kopielokaal,...

Vrijdagnamiddag was het tijd voor de beloofde verrassing:  de kinderen van L1 kregen hun peter en meter!  Hierover kan je meer lezen in het onderstaande verslag.

Foto's van deze week kan je hier bekijken.

We krijgen een peter of meter!

In het begin van onze tweede schoolweek beloofden de juffen ons een verrassing op vrijdag.  We waren het niet allemaal vergeten ;-)  In de namiddag kregen we een meter of een peter uit het zesde leerjaar!

Om de juiste persoon te vinden, kregen we elk een kaartje met een afbeelding erop.  De leerlingen van het zesde hadden zich met hun eigen kaartje verstopt op de speelplaats.  We moesten dus op zoek naar diegene die hetzelfde prentje had als wij zelf.  Dat was niet zo moeilijk. 

Daarna kregen we een plattegrond van de school, waarop met een legende allerlei activiteiten waren aangeduid.  In kleine groepjes beslisten we wat we zouden doen, en we zochten hiervoor de juiste plek in enkele klassen, de turnzaal en de speelplaats.  Zo leerden we elkaar beter kennen en beleefden we een fijne namiddag. 

Eén van de activiteiten was: een foto maken van jouw groepje.  Deze zelfgemaakte foto’s kan je hier bekijken.  Foto’s die de juffen maakten vind je hier en hier.

Het eerste en het zesde gaan over enkele weken samen naar het zwembad. In de loop van het schooljaar plannen we zeker nog enkele activiteiten met beide klassen samen.  En op de speelplaats vinden we mekaar ook wel eens.  We hopen dat we veel plezier beleven met onze nieuwe vrienden en vriendinnen!

 

Ouderavond in een corona-jasje

Beste ouders,

Langs deze weg geven wij jullie graag informatie over onze klas- en schoolwerking.

In een eerste filmpje stellen wij onszelf en de klaslokalen die wij gebruiken even voor.  Dit filmpje werd opgenomen voor de start van het schooljaar, op vrijdag 28 augustus.  Klik hier

In een tweede filmpje geven we met behulp van een powerpointvoorstelling informatie over een aantal praktische zaken, over de methodes die we gebruiken, over onze manier van werken, … Hier horen jullie ook wat jullie kunnen doen om jullie kind te helpen bij het inoefenen en automatiseren van de leerstof, want leren lezen en rekenen gaat nu eenmaal niet helemaal vanzelf.  Deze presentatie werd eveneens gemaakt voor de start van het schooljaar.  Klik hier

Ten slotte willen we aanvullen met enkele impressies van de eerste schoolweek.  Foto’s kunnen jullie bekijken via deze link

Wij proberen regelmatig op deze klasblog wat nieuws, verslagjes en foto’s te laten verschijnen.  Dit bekijken is geen verplichting en we delen hier ook geen noodzakelijke informatie, maar we hopen jullie op die manier af en toe een blik te gunnen in ons klasje.

Alvast hartelijk dank voor jullie interesse en medewerking!

Juf Els en juf Leen

 

P.S. NIET VERGETEN AUB
- 4 taalboeken kaften, naam erop schrijven en alle vier terug meebrengen (we bewaren ze in de klas)
- een gemakkelijk te openen en te sluiten doosje voor de letterkaartjes (steeds in de boekentas!)
- een gemakkelijk te openen en te sluiten doosje voor de rekenkaartjes (steeds in de boekentas!)
- heen-en-weermap elk weekend nakijken, in orde brengen en terug meebrengen op maandag
- turnzakje met turnpantoffels, T-shirt en short (kleur en model naar keuze) meebrengen tegen donderdag 10/9
 

wiskunde week 1

De eerste schoolweek zit er al bijna op.  Het was allemaal best spannend, maar we hebben ons beste beentje voorgezet.

In de rekenlessen hebben we de eerste week vooral geoefend op tellen en terugtellen tot 10 en op oriëntatie (links, rechts, vooraan, achteraan, de eerste, de laatste, de voorste, de middelste...).  Links en rechts worden soms nog wel verwisseld, maar oefening baart kunst.
We oefenden dit vooral door veel te bewegen, maar ook door playmobilmannetjes, knuffels, werkboeken,... een juiste plaats te geven in de klas.  (vb. Zet het mannetje voor de rechtse computer.)

Sommige kinderen werkten ook al in de werkwinkel.

 

 

Wij tellen af...

Nog heel even vakantie en dan starten we met frisse moed aan het nieuwe schooljaar.  Spannend!

Je kan alvast een kijkje komen nemen in je nieuwe klas op de opendeurdag op donderdag 27 augustus.  

Schrijf je hiervoor in via deze link

Binnen kijken > Eerste leerjaar

Zoeken

Data

SCHOOLJAAR 2020-2021

VRIJE DAGEN, VAKANTIES en STUDIEDAGEN 

23 september (studiedag)

5 oktober (vrije dag)

 2 november tot 6 november (herfstvakantie)

11 november (Wapenstilstand)

 21 december tot 1 januari (Kerstvakantie)

5 februari (studiedag)

 8 februari (vrije dag)

15 februari tot 19 februari (krokusvakantie)

 5 april tot 16 april (Paasvakantie)

 12 mei (studiedag)

 13 mei (Hemelvaart)

 14 mei (brugdag)

 24 mei (Pinkstermaandag)

 30 juni (zomervakantie vanaf 12 uur)

FEESTEN

eetfeest zondag 18 oktober

lichtjeswandeling vrijdag 13 november

schoolfeest 5 juni

Contact

Vrije Basisschool 'De Kinderberg'
Bergstraat  18 - 3360 Bierbeek

(016) 46 40 37

directie@vrijeschoolbierbeek.be

Ondernemingsnummer: 0443.268.323