In het eerste leerjaar....

Benieuwd wat er in het eerste leerjaar gebeurde? Kijk en lees.

Weer naar school!

Sinds 15 mei mogen wij terug 4 dagen per week naar school.  Alles is een beetje anders dan vroeger, maar binnenkort wordt alles toch weer een beetje meer gewoon, want dan mogen we terug met alle kinderen van onze klas samen in één bubbel. 

Op elke bank stond op de nieuwe 'eerste schooldag' een doos met spulletjes, blaadjes, spelletjes waarmee we kunnen bezig zijn 's morgens als de les nog niet begonnen is, 's middags als we al onze boterhammen hebben gegeten maar nog niet naar buiten kunnen, of gewoon als we goed en snel gewerkt hebben.  Juliette vond er een knutselopdrachtje in over een mondmasker, en ging meteen aan de slag.  Ze schreef een mooie boodschap voor ons allemaal.  Dank je wel, Juliette!

Thuis leren - week van 11 - 14 mei 2020

Dag kinderen van L1, 

Nog heel even en we zien elkaar terug in de klas. 
Het zal daar een beetje anders zijn dan vroeger.
Dat leggen we jullie dan wel uit.  Wees dus maar niet ongerust.
We proberen er samen nog een leuke en leerrijke tijd van te maken.

Brengen jullie al jullie boeken, bundeltjes en blaadjes mee vrijdag?
Dat wordt voor één keer een zware boekentas hé..

Nog veel goeie moed voor deze laatste thuis-werk-dagen.

Wij kijken er heel erg naar uit om jullie terug te zien
en samen weer aan de slag te gaan.

Veel groetjes van juf Leen en juf Els  💓

 

MAANDAG 11 MEI 

moetjes:

  • wiskunde 

  • filmpje + tot 20

    filmpje - tot 20

    bundel blz. 12-13  (Laat deze bladzijden vandaag nog nakijken door je mama/papa en verbeter samen!)

     

  • WO “Wat groeit er hier en hoe?” Bundel ‘groenten in de moestuin’ blz 2, 3, 4 en 5. 
    Bekijk eerst het filmpje over de moestuin van juf Els.
    Juf maakt nu de opdrachten samen met jou in dit filmpje.    

 

  • spelling: werkblad kort, lang of anders. Spellingbundel blz 8 en 9.

  • lezen: 

Leestechnische moeilijkheden blz 24: kijk naar het filmpje.
    Leeshapje ‘De kuil’: juf leest voor in dit filmpje.
    OF tekst blz 25: juf leest voor in dit filmpje
    Mag ook: tekst blz 26 en 27: jij leest en kijkt nadien naar dit filmpje.
    Daarin helpt juf je op weg om het vragenblad in je taalbundel op blz 12
    te maken. 

Magjes:

  • “een gezond mannetje… en een gezond vrouwtje”.  Bundel ‘Groenten in de moestuin’ blz 6 en 7.  Dit lees je zelf.

  • zoekplaat met opdrachten. Bundel ‘Groenten in de moestuin’ blz 8 en 9.  Dit lees je zelf.

  • bingel:  ‘coronataak wiskunde’

  • magjes in de bundel ‘Groenten in de moestuin’ vanaf blz 20.

 

 

DINSDAG 12 MEI

moetjes:

  • wiskunde

    filmpje + tot 20

    filmpje - tot 20

    bundel blz. 14-15  (Laat deze bladzijden vandaag nog nakijken door je mama/papa en verbeter samen!)

     

  • WO “Fruit of groente?” Bundel ‘Groenten in de moestuin’ blz 10 en 11. Kijk naar het filmpje.

 

  • spelling: spellingboek les 25: kort, lang of anders?  Juf helpt je op weg in dit filmpje.

  • lezen: 

Leestechnische moeilijkheden blz 29: dit lees je zelf.
    Leeshapje ‘Aan het werk’: juf leest voor in dit filmpje.
    OF tekst blz 30: juf leest voor in dit filmpje.
    Mag ook: tekst blz 31 en 32: jij leest en kijkt nadien naar dit filmpje.
    Daarin helpt juf je op weg om het vragenblad in je taalbundel op blz 13
    te maken. 

    

Magjes:

  • Kijk naar het filmpje van Raaf (als het niet werkt, klik dan Control+R)

  • werkblad bundel ‘Groenten in de moestuin’ blz 12.  Dit lees je zelf.

  • bingel:  ‘coronataak wiskunde’

  • magjes in de bundel van ‘groenten in de moestuin’ vanaf blz 20.

WOENSDAG 13 MEI 

moetjes:

  • wiskunde

    filmpje + tot 20

    filmpje - tot 20

    bundel blz. 16-17  (Laat deze bladzijden vandaag nog nakijken door je mama/papa en verbeter samen!)

     

  • WO werktuigen in de moestuin.  Bundel ‘Groenten in de moestuin’ blz 13, 14 en 15. Juf geeft uitleg in het filmpje.

    

 

  • spelling: werkblad kort, lang of anders blz 10. Juf legt uit wat je moet doen in dit korte filmpje.

  • lezen: T17 deel 3 blz 33 en 34 leestechnische moeilijkheden.  Juf leest een stukje voor in dit filmpje. Maak het werkblad in de taalbundel op blz 14.
        

Magjes:

  • Ga eens kijken welke werktuigen er in jouw schuurtje of tuinhuis of garage te zien zijn. Neem daarna je bundel ‘Groenten in de moestuin’ op blz. 16 en 17.  En tekenen maar!  Je mag de naam van het werktuig er ook bij schrijven.

  • bundel ‘groenten in de moestuin’ blz 18.  Dit lees je zelf.

  • bingel:  ‘coronataak wiskunde’

  • magjes in de bundel van ‘groenten in de moestuin’ vanaf blz 20.

DONDERDAG 14 MEI 

moetjes:

  • wiskunde

    bundel blz. 18-19-20  (Laat deze bladzijden vandaag nog nakijken door je mama/papa en verbeter samen!)

     

  • WO ‘mijn lievelingsgroente’.  Bundel ‘Groenten in de moestuin’ blz 19. Juf helpt je op weg in het filmpje.    

 

  • spelling: werkblad oefeningen kort, lang, anders blz 11.  Juf legt uit hoe het moet in dit korte filmpje.

  • lezen: 

Leeshapje ‘Bedjes maken’: juf leest voor in dit filmpje.
    OF tekst blz 35: juf leest voor in dit filmpje.
    Mag ook: tekst blz 36 en 37: jij leest en kijkt nadien naar dit filmpje.

Magjes:

  • bingel:  ‘coronataak wiskunde’

  • magjes in de bundel van ‘groenten in de moestuin’ vanaf blz. 20.  Laat er nog wat over voor in de klas hé!

Thuis leren - week van 4 - 8 mei 2020

Dag lieve kinderen van L1,

Het aftellen kan beginnen!  Op dit moment is het plan dat we elkaar op 15 mei terugzien.   Daar kijken we heel erg naar uit!  Nu nog twee weekjes thuis flink aan de slag... Doen jullie verder goed je best?  

Veel succes!  

Juf Leen en juf Els

MAANDAG 4 MEI 

moetjes:

  • wiskunde:

    filmpje + tot 20

    bundel blz. 2-3  (Laat deze bladzijden vandaag nog nakijken door je mama/papa en verbeter samen!)

     

  • WO “de nieuwe maand mei”.  Bundel ‘moederdag’ blz 1 en 2.  Juf helpt je op weg in dit filmpje.  

  • MO een cadeau-doosje voor moederdag.  Bekijk in dit filmpje hoe het moet.

    

  • spelling: schrijfblad ui van huis. Spellingbundel blz 1.

  • lezen: leesboek blz 23. Juf leest voor in het filmpje.  Maak daarna de opdracht in je taalbundel blz 1.     

    

Magjes:

  • “een lintje voor mama”: een plannetje hiervoor vind je in je bundel ‘moederdag’ op blz 3. 

  • bingeltaak ‘coronataak wiskunde’

  • magjes in de bundel ‘moederdag’ vanaf blz 15.

 

DINSDAG 5 MEI 

moetjes:

  • wiskunde

    filmpje - tot 20

    bundel blz. 4-5  (Laat deze bladzijden vandaag nog nakijken door je mama/papa en verbeter samen!)

     

  • WO Mijn mama is … Bundel ‘moederdag’ blz 4 en 5. Kijk naar het filmpje.  

  • MO een ketting van papieren parels.  Je kan naar het filmpje kijken om te weten hoe het moet.  Er is ook een stappenplan in je bundel ‘moederdag’ op blz 6.

 

  • spelling: werkblad ‘ui van huis’.  De ui staat niet in het spellingboek maar in je spellingbundel op blz 2 en 3.  Juf helpt je op weg in dit filmpje

  • lezen: “Dubbel feest - 1”  Pas op: dit verhaal staat niet in het leesboek maar wel op een blaadje in de taalbundel blz 2, 3, 4, 5.
        Leeshapje blz 2 (= tekst met het paddenstoeltje): juf leest voor in dit filmpje
        
    OF Basistekst blz 3 (= tekst met het bloemetje): Juf leest voor in dit filmpje.
        Mag ook: Uitbreidingstekst blz 4 (= tekst met het vlindertje): jij leest en kijkt
        nadien naar dit filmpje.  Hierin legt juf uit wat je met het
        vlindertjes-vragenblad op blz 5 moet doen. 

Magjes:

  • “welke bloem vind jij mooi?”. Bundel moederdag blz 7.  Dit lees je zelf.

  • Een leuk filmpje over bloemen met Raaf (als het niet werkt, klik dan Control+R)

  • bingeltaak ‘coronataak wiskunde’

  • magjes in de bundel ‘moederdag’ vanaf blz 15.

 

 

WOENSDAG 6 MEI 

moetjes:

  • wiskunde

    filmpje + tot 20

    bundel blz. 6-7 (Laat deze bladzijden vandaag nog nakijken door je mama/papa en verbeter samen!)

 

  • MO een liedje. Bundel ‘moederdag’ blz 8.  Kijk naar dit filmpje om de tekst te oefenen. Kijk naar dit filmpje om het liedje te oefenen.
    Op je onderlegger teken of schrijf je iets in het pakje: wat zou je kopen voor mama als je veel geld had?

    MO een hartje voor mama. Bundel ‘moederdag’ blz 9. Kijk naar dit filmpje

 

  • spelling: werkblad herhaling ie, oe, eu en ui: schrijf de woordjes in de juiste kolom. Spellingbundel blz 4.

  • lezen: leesboek blz 28.. Juf leest voor in het filmpje.  Maak daarna de opdracht in je taalbundel blz 6.    

Magjes:

  • “Een bloemlichtje”.  Bundel moederdag blz 10.  Dit lees je zelf.

  • bingeltaak:  ‘coronataak bingel’

  • magjes in de bundel van ‘moederdag’ vanaf blz 15.

 

 

DONDERDAG 7 MEI

moetjes:

  • wiskunde

    filmpje - tot 20

    bundel blz. 8-9  (Laat deze bladzijden vandaag nog nakijken door je mama/papa en verbeter samen!)

     

  • MO “de tafel versieren”.  Kijk naar dit filmpje. Kijk ook in je bundel ‘moederdag’ op blz 11.
    Op je onderlegger teken of schrijf je iets in het bord: wat eet jouw mama graag?

  • MO Kijk naar dit filmpje om het liedje te oefenen. De tekst staat in de bundel ‘moederdag’ op blz 8.  Kan je het al alleen?  Zing dan mee met de muziek die mijn broer speelt op de piano.   

  • spelling: herhalingsoefening ie, oe, eu en ui,  spellingbundel blz 5. 
    Mag ook: het kruiswoordraadsel blz 6 en het raadseltjesblad blz 7.  Juf legt de opdracht uit in dit filmpje

  • lezen:  “Dubbel feest - 2”  Pas op: dit verhaal staat niet in het leesboek maar wel op een blaadje in de taalbundel blz 7, 8, 9, 10.
        Leeshapje blz 7 (= tekst met het paddenstoeltje): juf leest voor in dit filmpje
        
    OF Basistekst blz 8 (= tekst met het bloemetje): Juf leest voor in dit filmpje.
        Mag ook: Uitbreidingstekst blz 9 (= tekst met het vlindertje). Jij leest en
        kijkt nadien naar dit filmpje. Hierin legt juf uit wat je met het
        vlindertjes-vragenblad op blz 10 moet doen. 

Magjes:

  • “Moederdag aanbieding”. Bundel moederdag blz. 12.  Kijk naar het filmpje.

  • “Wentelteefjes”.  Bundel moederdag blz. 13.  Dit lees je zelf. 

  • bingel:  ‘coronataak wiskunde’

  • magjes in de bundel van ‘moederdag’ vanaf blz 15.

 

 

VRIJDAG 8 MEI 

moetjes:

  • wiskunde

    filmpje - tot 20

    filmpje half uur

    bundel blz. 10-11  (Laat deze bladzijden vandaag nog nakijken door je mama/papa en verbeter samen!)

     

  • MO werk je onderlegger af.  Teken of schrijf in de vakjes die nog leeg zijn. Versier of kleur de letters.
    MO Kijk naar dit filmpje om het liedje te oefenen. De tekst staat in de bundel ‘moederdag’ op blz 8.  Kan je het al alleen?  Zing dan mee met de muziek die mijn broer speelt op de piano.

 

  • spelling: spellingboek les 21: kort, lang of anders?  Juf helpt je op weg in dit filmpje.

  • lezen: herhaal blz 23 en 28. Maak de oefening in je taalbundel op blz. 11.
        

Magjes:

  • Een rebus.  Bundel ‘moederdag’ blz 14.

  • bingel:  ‘coronataak wiskunde’

  • magjes in de bundel van ‘moederdag’ vanaf blz 15.

 

ZATERDAG 9 MEI

Kijk naar dit filmpje om het liedje te oefenen. De tekst staat in de bundel ‘moederdag’ op blz 8.  Kan je het al alleen?  Zing dan mee met de muziek die mijn broer speelt op de piano. 

 

ZONDAG 10 MEI

Wij wensen alle mama’s een fijne moederdag!

Dek jij de tafel voor het ontbijt?
Leg je onderlegger op het plekje voor mama en vergeet de servetjes niet.
En dan zing jij voor je mama bij deze muziek.  Veel succes!

 
Foto's van deze week (27-30 april)

Bram maakte het voorbije weekend een stevige fietstocht.  Onderweg maakte hij foto's van verkeersborden.  Dank je wel, Bram (en mama en papa)!

Hebben jullie dezelfde borden gezien bij het uitvoeren van jullie weekend-opdrachtje?  Of waren er nog andere bij?  We zijn benieuwd naar wat jullie allemaal ontdekt hebben.

Michelle is jarig vandaag (27 april)!  Op deze mooie dag viert ze feest met haar ouders en haar zusjes.  Gelukkige verjaardag, Michelle!

     

Thuis leren - week van 27 - 30 april

Dag allemaal!

Hieronder vinden jullie de taakjes voor deze week.
Als er vragen zijn, bel of mail dan zeker naar de juf.  
Heb je foto's of een filmpje gemaakt, dan mag je die zeker ook doorsturen.
Schrijf er dan even bij of die op de website mogen komen.

We tellen af naar 15 mei maar ontmoeten elkaar voordien misschien nog even bij de brievenbus of bij de voordeur...

Veel groetjes, veel goeie moed en veel succes!

Juf Leen en juf Els

 

MAANDAG 27 APRIL

moetjes:

  • wiskunde (filmpje) (instructies en uitleg op filmpje, ouders kijken oefeningen globaal na)

    filmpje les 270

    filmpje les 243

 

  • WO “soorten verkeersborden” (instructies, uitleg en verbetering op filmpje)

 

        filmpje

 

  • spelling: werkblad woordjes met o, oo of oe: zoek het woord dat past in de zin. 

  • lezen: leesboek blz 13 en 14. Juf leest een stukje voor in het filmpje.

 

Magjes:

  • magjes-bundel filmpje

  • magjes in bundel van verkeer vanaf blz.16 

 

DINSDAG 28 APRIL

moetjes:

  • wiskunde (filmpje) (instructies en uitleg op filmpje, ouders kijken oefeningen globaal na)

    filmpje les 246

    filmpje les 229 - 230

    Wil je de uitleg via Xnapda bekijken?:  filmpje 1   filmpje 2

 

  • WO (geen filmpje)  Op Bingel staat er een taak klaar over de verkeersborden! De taak heet "VERKEER".

 

 

 

  • spelling: schrijfblad andere klinker ‘eu van deur’

  • lezen:
        Leeshapje ‘Op straat’: juf leest voor in dit filmpje
        
    OF tekst blz 15: juf leest voor in dit filmpje
        
    Mag ook: tekst blz 16 en 17: jij leest en kijkt nadien naar dit filmpje

 

Magjes:

  • magjes-bundel filmpje

  • magjes in bundel van verkeer vanaf blz.16 

 

WOENSDAG 29 APRIL

moetjes:

  • wiskunde (filmpje) (instructies en uitleg op filmpje, ouders kijken oefeningen globaal na)

    filmpje les 233-234

 

  • WO “oversteken deel 1” (instructies, uitleg en verbetering op filmpje)

    

    Bekijk hier eerst het filmpje van HBB.  (Als het filmpje niet afspeelt, druk dan     even op CTRL+R.)

    

 

    Bekijk nu het filmpje van de juf.

 

  • spelling: spellingboek les 19 eu van deur. Juf helpt je op weg in dit filmpje

  • lezen: leesboek blz 18 en 19. Juf leest een stukje voor in het filmpje.

 

Magjes:

  • magjes-bundel filmpje

  • magjes in bundel van verkeer vanaf blz.16 

 

 

DONDERDAG 30 APRIL

moetjes:

  • wiskunde (filmpje) (instructies en uitleg op filmpje, ouders kijken oefeningen globaal na)

        filmpje les 256

        filmpje les 265 (blz.54!!!  Ik vergat de bladzijde te vermelden in het filmpje.)

 

  • WO “oversteken deel 2” (instructies, uitleg en verbetering op filmpje)

    

Bekijk hier eerst het filmpje van Xnapda.

    

filmpje van de les

 

    filmpje taak voor het verlengde weekend

 

  • spelling: spellingboek les 20 herhaling ie, oe, eu. Juf helpt je op weg in dit filmpje

  • lezen:
        Leeshapje ‘Op stap’: juf leest voor in dit filmpje
        
    OF tekst blz 20: juf leest voor in dit filmpje
        
    Mag ook: tekst blz 21 en 22: jij leest en kijkt nadien naar dit filmpje

 

Magjes:

  • magjes-bundel filmpje

  • magjes in bundel van verkeer vanaf blz.16 

 

VRIJDAG 1 mei: VRIJE DAG


 

Enkele foto's uit onze klas...

Hoi,

Hier zullen wij proberen elke week enkele foto's of filmpjes die wij van jullie krijgen te posten.

Kijk maar mee!

 

Jef speelde de voertuigenbingo!  Was jij de winnaar, Jef?

    

Bram oefent zijn verkeers-vaardigheden i​n een zelfgemaakt parcours op zijn terras.  We leren binnenkort nog veel over verkeersborden, dus dan kan je je parcours nog verder aanvullen.  Leuk idee! 

Jef was heel fier op deze prestatie: puzzel opgelost!  We horen je roepen, Jefke: YEEESSSS !!!!

Uit deze foto's blijkt dat Seppe ook flink gewerkt heeft.  Goed bezig!

            

Lars is ook flink aan het werk.  Hij leerde zelfs aan zijn mama hoe wij de letter d hebben leren schrijven.  Wist je dat je het best leert door iets aan iemand anders uit te leggen?  Goed gedaan, Lars én mama!

     

    

Ella zit samen met mama en grote broer Warre te werken aan een groot 'bureau' (de livingtafel).  En nadien even inspannend en ontspannend knutselen: Ella is een huisje aan het maken.  Dat ziet er heel leuk uit, Ella!  Breng je het mee naar school als het af is?  We willen het heel graag eens van dichtbij bewonderen!

    

Van Eerin kregen de juffen een briefje met enkele foto's erbij, die we hier ook laten zien.  Het lukt goed met de werkjes maar Eerin mist al haar vriendjes, zegt ze!  Nog even volhouden, Eerin.  We denken aan jullie!

 

 

 

 

 

Thuis leren - week van 20 - 24 april 2020

Dag allemaal!  

Hieronder vinden jullie jullie taakjes voor de komende week.  Soms geeft de juf wat uitleg in een filmpje.  Als je zo'n filmpje wil bekijken, klik je op het blauwe woord 'filmpje'.  Hoe zo'n filmpje er uit ziet, en wat je moet weten om het filmpje goed te kunnen gebruiken, kan je alvast even bekijken in dit filmpje (klik maar op het blauwe woord!). 

Wij raden jullie aan om een vast ritme aan te houden en de dag- en weekplanning zo goed mogelijk te volgen.  Zijn er vragen, aarzel niet om ons te contacteren via mail of per telefoon.  Jullie kregen al eerder onze contactgegevens per mail.  

Veel goeie moed en veel succes!

 

 

MAANDAG 20 APRIL

moetjes: 

  • wiskunde (filmpje) (instructies en uitleg op filmpje, ouders kijken oefeningen globaal na)

    filmpje les 217-218
 

  • WO “op wieltjes” en “op weg naar school” (instructies, uitleg en verbetering op filmpje)
     

    filmpje

 

 

  • spelling: schrijfblad andere klinker ‘ie van vier’

  • lezen: nieuw leesboek blz 3 en 4. Juf leest een stukje voor in het filmpje.

Magjes:

Filmpje uitleg magjes-bundel:  Elke dag zal ik op een filmpje enkele magjes uitleggen.  Je kan dan zelf kiezen of je dit wil doen of niet.

Je mag ook altijd werken in de magjes van je bundel van verkeer! Je vindt deze magjes in de bundel van verkeer vanaf blz.16.

 

DINSDAG 21 APRIL

moetjes:

  • wiskunde (filmpje) (instructies en uitleg op filmpje, ouders kijken oefeningen globaal na)

    filmpje les 219-220

    filmpje les 223

 

  • WO vervoermiddelenbingo + tekenopdracht (instructies op filmpje)

 

    filmpje Bingo

 

    filmpje tekenopdracht

 

  • spelling: spellingboek les 17 ie van vier. Juf helpt je op weg in dit filmpje

  • lezen:
        Leeshapje ‘Weg met de fiets’ (dit is enkel voor de kinderen die in de klas in het groepje bij de juf lezen): juf leest voor in dit filmpje
        OF tekst blz 5: juf leest voor in dit filmpje
        Mag ook: tekst blz 7 en 8: jij leest en kijkt nadien naar dit filmpje

 

Magjes:

  • magjes-bundel filmpje
  • magjes in bundel van verkeer vanaf blz.16

WOENSDAG 22 APRIL

moetjes:

  • wiskunde (filmpje) (instructies en uitleg op filmpje, ouders kijken oefeningen globaal na) Let op, dit is geen gemakkelijke les. Geen paniek als het niet meteen vlot lukt. De volgende dagen blijven we hierop oefenen!

    filmpje les 221-222

    extra filmpje: extra uitleg leerstof door Xnapda

    extra filmpje:  extra uitleg leerstof door Xnapda

 

  • WO “veilig of niet veilig” (instructies, uitleg en verbetering op filmpje)

 

    filmpje

 

  • spelling: werkblad woordjes met e, i, ie of ee: zoek het woord dat past in de zin. 

  • lezen: leesboek blz 8 en 9. Juf leest een stukje voor in het filmpje.

 

Magjes:

  • magjes-bundel filmpje
  • magjes in bundel van verkeer vanaf blz.16

 

DONDERDAG 23 APRIL

moetjes:

  • wiskunde (filmpje) (instructies en uitleg op filmpje, ouders kijken oefeningen globaal na)

    filmpje les 224-225

    filmpje les 226

 

  • WO “vroeger of nu” (instructies, uitleg en verbetering op filmpje)

 

    filmpje

 

  • spelling: schrijfblad andere klinker ‘oe van boek’

  • lezen:
        Leeshapje ‘Het is niet erg’: juf leest voor in dit filmpje
        OF tekst blz 10: juf leest voor in dit filmpje
        Mag ook: tekst blz 11 en 12: jij leest en kijkt nadien naar dit filmpje

 

Magjes:

  • magjes-bundel filmpje
  • magjes in bundel van verkeer vanaf blz.16

 

VRIJDAG 24 APRIL

moetjes:

  • wiskunde (filmpje) (instructies en uitleg op filmpje, ouders kijken oefeningen globaal na)

    filmpje les 231(vormen)

    filmpje les 232 (tijd) Bekijk zeker ook nog het filmpje van Xnapda.

TIP:  Je kreeg een klokje mee naar huis.  Oefen regelmatig met mama of papa op het uur en het half uur! Breng het klokje terug mee naar school als de lessen weer op school plaatsvinden.

 

  • WO “voortaak soorten verkeersborden”  (instructies op filmpje)

 

    filmpje

 

  • spelling: spellingboek les 18 oe van boek. Juf helpt je op weg in dit filmpje.

  • lezen: geen nieuwe les vandaag.  Je kan de andere lesjes van deze week nog even herhalen.

 

Magjes:

  • magjes-bundel filmpje
  • magjes in bundel van verkeer vanaf blz.16
 
 
Lente

Het is lente!

Dat kan je buiten al goed zien.

In onze vijver wonen drie kikkers: Frits, Freddie en Frankie.
Het is elk jaar weer spannend om te zien of ze uit hun winterslaap ontwaken.
Enkele weken geleden zagen we Frits al. 
Frits is de dikste en donkerste kikker.
Met het mooie weer, zijn de andere kikkers ook tevoorschijn gekomen.
Als het zonnetje schijnt, komen ze met hun kopje boven water zitten.
Of ze gaan zelfs wat zonnen in het gras!

Klik hier om foto's te bekijken

 

 

Op bezoek in een warenhuis

We leerden in het thema 'te koop' in onze klas al heel wat over verschillende soorten winkels, over betalen en teruggeven, over verpakkingen en afval sorteren, en nog veel meer.  Maar vandaag konden we alles eens in het echt gaan bekijken in de Colruyt in Kessel-Lo.  We namen de lijnbus - dat was op zich al een ervaring - en kregen een rondleiding in de winkel én achter de schermen.  Daarna kregen we een boodschappenlijstje en gingen we in kleine groepjes op zoek naar wat op ons lijstje stond.  Aan de kassa mochten we zelf betalen.  Een hele belevenis!  We kregen bovendien nog een mandarijntje en lekkere koekjes cadeau.  Top!    

   

Met onze boodschappen en brooddoosjes in een grote herbruikbare winkeltas trokken we naar een picknickplaats in de buurt, waar we zelf onze sandwich mochten beleggen, een dessertje en een drankje kiezen en eventjes spelen, vooraleer de bus terug naar Bierbeek te nemen.  

Foto's van onze uitstap vind je hier

Een winkelstraat in onze klas

Vandaag zetten we onze klas even op stelten om er een winkelstraat van te maken.  We maakten een flap met een naam voor onze winkel en vulden hem met spulletjes uit onze eigen klas.  Zo kwam er een knutselwinkel, een boekenwinkel, een puzzelwinkel... waarin we om de beurt koper en verkoper mochten zijn.  Er werd betaald, teruggegeven en naar het schijnt ook iets gestolen, oei!

Foto's vind je hier

Samen spelen

Tijdens de samenspeelweek zetten we extra in op verbondenheid in onze school en in onze klas.  Op maandag zocht elke klas van de lagere school naar een fijne slogan om dit in de kijker te zetten.  We toonden die aan de andere klassen in een gezamenlijk moment op de speelplaats en hielpen elkaar om, met de handen vast in elkaar geklonken, doorheen een hoepel te manoeuvreren. 

In onze klas speelden we teambuilding-spelletjes en ook enkele nieuwe gezelschapsspelletjes, waarbij we zelf de spelregels moesten lezen.  Want goede afspraken maken goede vrienden!  Het lukte ons heel goed om zonder ruzietjes met andere kinderen samen een spelletje te kiezen en te spelen.  Fijn zo!

Hier zie je enkele foto's

op glad ijs...

Vandaag gingen we schaatsen.  Voor sommigen was dit niet de eerste keer, maar voor iedereen was het in het begin toch even wennen.

Na wat oefenen en na heel wat vallen en opstaan, kon iedereen vlotjes over het ijs glijden.

foto's en nog meer foto's...

sprookjesfiguren fotograferen

Vrijdag maakten we schaduwen van sprookjesfiguren en vervolgens maakten we een foto van deze sprookjesfiguren.

We maakten de foto's zoals de kikkerprins dat zou doen (= kikkerperspectief) en zoals de gouden vogel (van het sprookje van de gouden vogel) (= vogelperspectief) dat zou doen.  De kinderen van L1 experimenteerden dus met camerastandpunten.

In andere hoeken werd:

  • een hut gebouwd zoals de 3 biggetjes dat zouden doen.  In de hut moest juf Els kunnen zitten.
  • gefilosofeerd over het gedrag van sprookjesfiguren.
  • een kasteel/prinses nagebouwd volgens een patroon
  • ...

foto's door de kinderen gemaakt

getallen tot 20

Vorige week oefenden we de getallen tot 20.  Dit deden we aan de hand van allerlei spelletjes:  loopspelletjes, Ra-ra-ra, welk getal ben ik?, bingo, getallenjogging...

foto's

sprookjes: zelfgemaakt!

In het eerste leerjaar konden de kinderen donderdagnamiddag proeven van verschillende media: poppenkast, verteltheater, strips, fotoverhalen, toneel, geluidenverhaal...

Vandaag kozen ze hun favoriete medium, maakten ze hun eigen sprookje en deden ze de voorbereidingen om hun eigen sprookje via hun gekozen medium te presenteren.

De toneelgroepjes kregen vandaag al de kans om hun resultaat aan de klas te tonen.

Enkele filmfragmentjes.  Foto's van de andere groepjes, volgen volgende week.

spelletjesweek sprookjes

Deze week oefenen we in de rekenles het optellen en aftrekken tot 10 aan de hand van allerlei sprookjesspelletjes.

Ook thuis zet iedereen zijn beste beentje voor om extra te oefenen.  

foto's

kerstlied, luister even mee...

Wil jij ook meegenieten van ons kerstliedje?

filmpje

bewegen in blok 5

Vanuit de filosofie 'bewegen is gezond' proberen we ook in de rekenles regelmatig wat extra te bewegen.  Bij blok 5 palmden we de turnzaal in met allerlei rekenbeweegspelletjes.

foto's

Bijna Kerstmis...

Nu Sinterklaas terug naar Spanje is vertrokken, kijken we uit naar het volgende feest: Kerstmis!  Daar hoort een kerstboom bij, kaartjes, versiering, en hopelijk veel gezelligheid.  Zo voelt het wel in onze klas wanneer we in de keuzehoeken aan de slag gaan.  Kijk maar op deze foto's

We werkten ook in groepjes om een zo hoog mogelijke kerstboom te maken die bleef staan. (STEM)  

foto's

 

De Sint op bezoek

Na twee weken aftellen in onze klas was het eindelijk zover: de Sint kwam op bezoek!  We verwelkomden hem met een leuk welkomstliedje.  Daarna ging de Sint bij de kleuters in de klas, en na de speeltijd was de lagere school aan de beurt om een origineel dansje of liedje te laten zien in de turnzaal.  Dat werd voor ons een gezellig groepsgebeuren en voor de Sint het meest verrassende cadeau in jaren!

Op de foto's zie je ons ook bezig de weken voordien in de klas in de keuzehoeken, bij het maken van speculoosdeeg, het spelen met de cadeautjes van de sint,... Het waren fijne dagen!

grote sinterklaasspel met meters en peters

Deze namiddag speelden we een leuk sinterklaasspel met de kinderen van het zesde leerjaar.  Samen met onze meters en peters moesten we allerlei opdrachten uitvoeren.  Na enkele opdrachten werden we beloond met een pepernoot of letterkoekje.

We moesten lezen, inpakken, pietenbewegingen doen, zingen, tekenen, kleuren, lopen...

foto's

Sinterklaas kapoentje...

Nog een paar nachtjes en dan is het zo ver:  Sinterklaas komt op bezoek.  Daar willen we ons in het eeste leerjaar goed op voorbereiden.  Al een hele week lang zijn we aan de slag.  We maakten al een aftelkalender, onderzochten onze schoenen, leerden een origineel sintliedje en een vrolijk dansje voor sinterklaas, we rubriceerden speelgoed...

Sinds donderdag werken we ook in hoeken rond sinterklaas.  We kunnen lezen, een brug bouwen waar de stoomboot onder kan varen, sintspelletjes spelen, een zwarte piet knutselen, stempelen, typen op de computer, schimmenspel spelen, iets in verband met sinterklaas bouwen met Clicx of Kapla, een pietendans ontwerpen, werken met de geoborden,...

foto's

huisdieren

We werken rond huisdieren in L1.  

Vrijdag zochten we in groepjes informatie op over een bepaald huisdier.  We zochten in boeken, in boeken die door de computer voorgelezen worden,...  Met de gevonden info maakten we een overzichtelijk schema.
Nadien leerden we hoe we een presentatie moesten maken.  We oefenden en maandag gaven we dus zelf les over het huisdier aan de rest van de klas.

Dinsdag kwam de dierenarts op bezoek.  Ze had haar koffer meegebracht.  We hadden ook wat vragen voorbereid.  We leerden heel wat bij.  Wist je dat honden geen chocolade mogen eten?

Ook in de keuzehoeken werkten we rond huisdieren.

In de rekenles onderzochten we onder andere hoeveel water er in het drinkbakje van een hond of kat gaat.

foto's

meten is weten...

Deze week hebben we in de klas gemeten met natuurlijke maateenheden.  We maten boekentassen, kasten, jassen, de juf... met allerlei materialen.

De kat (het huisdier) van de juf was ook jarig.  De kinderen moesten onderzoeken hoe lang het touw moest zijn om alle verjaardagskaartjes voor de kat van de juf op te hangen.

foto's

Herfst, herfst, wat heb je te koop?

        

Met het liedje 'herfst, herfst, wat heb je te koop' startten we drie lesweken geleden het thema 'herfst' op.  Ondertussen zagen jullie al de foto's van onze uitstap naar het bos.  Maar we deden nog veel meer... De herfstkleuren, herfstbladeren, grijze dagen, lekkere seizoensvruchten, allerlei nootjes, diertjes die gaan slapen, griezelige spinnen, ... kwamen op één of andere manier aan bod.  Dat zie je op deze reeks foto's

 

Herfst in het bos

Is het bos niet op z'n mooist in de herfst?  En valt daar niet van alles te zien en te beleven?  Deze keer zeggen onze beelden vast meer dan woorden... 

We willen juf Annie en juf Elisabeth bedanken die met veel enthousiasme voor extra begeleiding zorgden. 

Foto's van onze uitstap, gemaakt door juf Leen, vind je hier
Juf Annie maakte ook heel wat foto's en die krijg je hier ook te zien.  Let vooral op de vele, vele mooie paddenstoelen die er dit jaar in het bos te zien waren (sommige jaren moeten we echt zoeken, zoeken om er eentje te vinden...)  Juf Annie wist daar veel over te vertellen en maakte er schitterende foto's van.  We genieten nog na!

Mmm... Fruit!

In het thema 'fruit' kregen we veel kansen om onze zintuigen te gebruiken en om onze muzische talenten te ontwikkelen. We startten met een kwis waarbij we in kleine groepjes antwoord moesten geven op heel wat vragen rond eigenschappen van fruit: vorm, grootte, schil, vruchtvlees, pit, uit ons land of van ver weg...  In een volgende activiteit gaven we onze ogen flink de kost en probeerden we fruit in een mandje zo goed mogelijk na te tekenen en in te kleuren.  We probeerden ook fruit te herkennen met onze afzonderlijke zintuigen: door enkel te ruiken, te voelen of te proeven.  En uiteraard mocht een lekkere fruitbereiding niet ontbreken: we mixten enkele heerlijke, gezonde smoothies!

        

        

Meer foto's vind je hier.  

Lopen, lopen, lopen

Vandaag gingen we met de bus naar Lovenjoel om deel te nemen aan de veldloop voor scholen.  We ontmoetten er heel wat andere klasjes uit de omgeving van Bierbeek.  De jongens van het eerste leerjaar kwamen als eersten aan de start, na een flinke aërobic-opwarming.  Een eindje lopen achter een touw voorkwam dat die jongens van in het begin de longen uit het lijf liepen; pas na een paar honderd meter werd het touw opgetild en kon iedereen op eigen tempo tot aan de finish rennen.  Het is fijn om op het podium terecht te komen, maar iedere deelnemer heeft de hele route uitgelopen en daar zijn we fier op!  Met een sappige appel en een nieuwe drinkbus genoten we nog even na en supporterden we voor de andere klassen.  

   

Meer foto's vind je hier

10 dagen in onze nieuwe klas

Na tien dagen in onze nieuwe klas zijn we het al goed gewoon.  We maakten een heleboel afspraken om alles vlot te laten verlopen en dat lukt prima!  We leerden al enkele woordjes en letters lezen, werkten flink in ons rekenboek en speelden ook al enkele namiddagen in de vele keuzehoeken.  

Op vrijdagnamiddag 13 september leerden we onze peter en meter uit het zesde leerjaar kennen.  Zij zullen ons in de loop van het jaar wel eens helpen, met ons spelen, samen een activiteit doen.  Dat mochten we al meteen eens uittesten door op allerlei plaatsen in onze school een keuze te maken uit heel wat activiteiten.  Overleggen, samen zoeken op de plattegrond, elkaar helpen bij het knutselen,... Het zorgde voor veel interactie en het was dan ook een heel fijne namiddag!

 

  

Meer foto's vind je hier.  

Binnen kijken > Eerste leerjaar

Zoeken

Data

SCHOOLJAAR 2019-2020

VRIJE DAGEN en STUDIEDAGEN 

woensdag 18 september

maandag 30 september

woensdag 20 november

woensdag 15 januari

maandag 3 februari

woensdag 20 mei

(vrijdag 22 mei = brugdag) 

FEESTEN

eetfeest zondag 13 oktober

kinderfuif vrijdag 7 februari

schoolfeest zaterdag 9 mei

Contact

Vrije Basisschool 'De Kinderberg'
Bergstraat  18 - 3360 Bierbeek

(016) 46 40 37

directie@vrijeschoolbierbeek.be

Ondernemingsnummer: 0443.268.323