Stap binnen in het tweede leerjaar...
In het tweede leerjaar is veel te beleven. Kom en zie!
Hup met die beentjes, want gisteren was het onze jaarlijkse sportdag!
Jules en Eloise verjaren op het einde van de grote vakantie, maar wij vierden hun verjaardag vandaag al met een heel enthousiaste dans en wat lekkers! Dank je wel, Jules en Eloise!
We hebben in het tweede leerjaar hard gewerkt en we proberen dit schooljaar op een zo leuk mogelijke manier af te sluiten. We deden al enkele leuke activiteiten SAMEN:
*Tutorlezen met de kinderen van het 5de leerjaar
*Zelf een plekje en een buur kiezen in de klas
*een gezellige schoolpicknick met muziek op de achtergrond
*zandkastelen bouwen per klas
Lori is jarig vandaag en dat hebben we gevierd op dit zonnige dagje!
Vandaag werden we dubbel en dik verwend, want zowel Fatima als Jinas trakteerden voor hun verjaardag.
Fatima vierde zondag haar verjaardag en Jinas werd vrijdag een jaartje ouder.
We dansten en smulden van lekkere drankjes en knabbeltjes!
Vandaag kwamen enkele juffen van de kunstacademie bij ons op bezoek in de klas. We leerden enkele instrumenten kennen, zongen en speelden wat toneel. Het was superfijn.
Vandaag gingen we op schoolreis naar Planckendael. De kids van L2 hadden daarover ongetwijfeld veel te vertellen.
Dit verhaal kunnen ze ondersteunen met deze foto's en filmpjes.
Tot na het middageten bleef het wat grijs en voelden we enkele keren motregen, maar vanaf half 2 kwam de zon toch nog piepen.
We zagen heel wat dieren, merkten heel wat gelijkenissen tussen onszelf en de dieren en ontrafelden enkele dierenmysteries:
*Waarom heeft een slang een gespleten tong?
*Waarom dragen de humboltpinguins een armbandje?
*Waarom klepperen ooievaars?
*Waarom hebben zebra's strepen?
*Hoeveel lijken wij op koala's?
*Waarom is de tasmaanse duivel bedreigd?
*Waarom heeft een helmkasuaris een helm?
*...
Mohamed had echt een geluksdag, want hij mocht een gier op zijn hand houden tijdens de demonstratie van de aaseters. De karpers in Oceanië waren ook heel blij met onze komst.
We zagen de meest prachtige vlinders en wandelden hoog door de bomen.
Het was dus een beestigleuke dag!
Vandaag werden we echte paleontologen in L2. Kijk maar mee...
Naar aanleiding van ons thema 'Beestenbende' maakten we zelf een dierenlied op de melodie van het lied "6 oerang oetans in een baobab".
Dit deden we in kleine groepjes.
Hieronder vindt u de tekst van ons dierenlied:
Zes oerang oetans in een baobab,
aten vlooien,
dronken baobabensap.
Zongen halleluja en doe-ap, doe-ap,
Zes oerang oetans in een baobab. (originele tekst)
Vijf krokodillen in een diepe sloot,
eten vissen
en ze zingen samen helemaal bloot.
Ze zitten in een grote groene boot.
Vijf krokodillen in een diepe sloot. (Eloise, Lori, Mo, Jules S., Gabin, Phéline)
Vier olifanten in het hoge gras.
eten planten
stampen in een diepe plas.
Ze zitten samen in de olifantenklas.
Vier olifanten in het hoge gras. (Leo, Luca, Shahd, Asa, Elli, Anna)
Drie leguanen op een dikke tak.
Ze zijn groen
en lagen daar op hun gemak.
Stinkt het hier nu naar leguanenkak?
Drie leguanen op een dikke tak. (Ziggy, Marilie, Norjin, Noémie, Mari)
Twee pelikanen bij het grote meer.
Ze zwemmen
En ze zien een hele dikke beer.
Ze eten vissen, keer op keer.
Twee pelikanen bij het grote meer! (Noé, Louise, Maëline, Zaz, Hasse, Nick)
1 reuzenschildpad in het mullle zand,
ze aten veel tomaten
met hun scherpe tand.
En ze zwommen samen naar een warmer land.
Eén reuzenschildpad in het mulle zand. (Max, Darius, Jinas, Jules G, Fatima)
Vandaag vierden we de verjaardag van Mari! Hip hoi! Ze trakteerde ons op lekkere gebakjes. Hartelijk gefeliciteerd, Mari!
De samenspeelweek is afgelopen en we hebben ons op donderdag en vrijdag nog "geamuseerd"!
Op donderdag klonken er allerlei liedjes met een groepsdans door de box en daarop werd leuk gedanst. Jammer genoeg kon L2 niet zo lang meedansen omdat we moesten gaan zwemmen. Gelukkig konden we de kleine speeltijden wel met onze popjes en auto's spelen.
Op vrijdag was het tijd voor onze samenspeelnamiddag aan het patronaat. De kinderen schoven in klasgroep door tussen verschillende spelletjes en bij verschillende leerkrachten.
Deze week doen we een samenspeelweek op school. Op dinsdag mochten de klassen van de lagere school daarom een klaskunstwerk maken in stoepkrijt op de speelplaats.
Na overleg en een stemming in de klas besliste het 2de leerjaar om een klasrups te tekenen. Heel knap om te zien hoe de rups met de hulp van alle klasgenoten vorm kreeg. Enkele meisjes zorgden voor de afwerking en de achtergrond. Met een mooi resultaat als gevolg.
In de klas oefenen we bij WO elk thema een andere manier van leren leren in. Bij dit thema probeerden we het ondervragen/overhoren uit. Ook dit deden we SAMEN in groepjes.
Wij bezochten de tentoonstelling "De zee" in de Borre.
Via deze link bekijk je de foto's: https://photos.google.com/album/AF1QipNxuMrFGMXH0jX_EtW2nueGRJq_wYvFk3YgC7k0
Elk leerjaar werd omgetoverd tot een leesland.
Bekijk hier de foto's: https://photos.google.com/album/AF1QipNnyX7furPnbs4xFe0lrKyKOimkWuHdp9_1y90c
Lang zal hij leven in de gloria!
Vandaag mochten we weer vrolijk meedansen met onze klasvideoclip, want Leo was jarig vandaag. Joepie!
Na de inspanning kwam de beloning, want hij trakteerde ons met een lekker zakje chips!
Geniet nog van je verjaardag, Leo!
De kinderen van L2 doen een oproep om dopjes in te zamelen voor blindengeleidehonden. Hun flyers vind je bij de link van de foto's.
De kinderen van onze klas maakten ook, naar aanleiding van ons vorige thema 'zoen voor groen', voor de paasvakantie nog kunstzinnige kriebelbeestjes. We legden daarbij de link naar kunstenaar Banksy.
Een foto van enkele kunstwerken hiervan vind je ook bij de link.
Vandaag vierden we Phéline die in de paasvakantie een jaartje ouder werd!
Proficiat met je achtste verjaardag!
We zetten speciaal voor jou allemaal ons feesthoedje op.
Naar aanleiding van ons WO-thema "Een zoen voor groen" bekenen we verschillende biotopen en onderzochten we het biotoop 'de beek' een beetje grondiger.
We bekeken welke planten er in en rond de beek groeien, welke soorten planten we aantreffen en welke bodemdieren er leven.
We hebben de voorbije week gewogen. We oefenen gram, 100g en kilogram.
Ondertussen gingen we in de WO-lessen ook op zoek naar kriebelbeestjes.
Deze week is het weer aan L2 om de speelplaats op te ruimen. Iedereen zette zijn beste beentje voor om afval op te ruimen op de speelplaats en op het grasveld.
Alaaf, Alaaf, Alaaf!
Vandaag vierden we carnaval op school. Onze klas werd overspoeld met vrolijke, prachtig uitgedoste kinderen.
We startten de dag met een carnavalsflashmob. Iedereen danste uitbundig mee.
Na een carnavalsknutselopdracht in de klas en na een speeltijd vol snoep en heerlijke drankjes, bouwden we nog een klein feestje in de klas. Lichten uit, spot aan en dansen maar!
Vandaag was Maëline jarig! Ze gaf ons een lekker zakje chips en ze bracht ons helemaal in de verjaardagssfeer met haar originele en vrolijke danspassen!
Vandaag is Noé jarig. Dat hebben we gevierd met heerlijke cakejes.
Het waren wintercakejes en onze lippen werden blauw, maar toch was dat niet van de kou!
Er is er een jarig, hoera, hoera, het is Nick!
We dansten en sprongen en we smulden van heerlijke wafels.
Vandaag was het weer feest in de klas. Dubbel feest zelfs, want we vierden de verjaardag van Anna en Zaz!
We hebben dus ook 2 keer gedanst en 2 keer gesmuld. Al hebben sommige kinderen nog wat lekkers mee voor deze avond!
We zijn vollop aan de slag met de tafels.
Heel wat kinderen hebben in de kerstvakantie goed geoefend op de tafels. Super!
Ook in de klas oefenen we regelmatig en vandaag stond er een tafeltraining in verschillende hoeken op het programma.
De tijd vliegt. Of kruipt de tijd net traag voorbij?
De tijd gaat steeds even snel, maar dat voelt niet altijd zo. De tijd kunnen we meten met allerlei meetinstrumenten en één van deze meetinstrumenten is een zandloper. Het voordeel van een zandloper is dat we geen batterij, stroom,... nodig hebben om het meetinstrument te laten werken.
Hoe maak je nu zo'n zandloper. Dat zochten de kinderen van L2 zelf uit. Er moest nagedacht, getest en meermaals aangepast worden tot de meeste zandlopers werkten. Knap gedaan, kids van L2!
Vrijdagochtend 6 december...
Wat gek, de sint en de pieten waren onze tekeningen niet komen ophalen. Op de speelplaats liepen 2 pieten die niet wisten waar de Sint was en op het bureau van de juf lag een envelop met een mysterieuze rebus.
De Sint vond de weg niet meer naar onze school en raadselpiet had ons een raadsel gestuurd om de locatie van de sint te achterhalen.
Na veel ontcijferwerk ontdekten we dat de sint in de Miester op ons wachtte. We oefenden nog eens onze sintrap en maakten een reuzeportret van de goedheilige man.
Na de speeltijd was het dan eindelijk onze beurt om op bezoek te gaan bij Sinterklaas. Hij las voor uit zijn grote boek en we zongen onze sintrap en nog een ander sintlied. We kregen lekkers en keerden terug naar school met een grote zak vol geschenken.
Na het uitpakken mochten we nog even spelen met onze geschenken.
Naar aanleiding van ons thema "natuurvriend" van WO brachten we vandaag een bezoek aan het recyclagepark van Bierbeek.
Daar hadden we 2 lieve gidsen die ons vol passie vertelden over wat we naar het recyclagepark mogen brengen om te laten recycleren, wat betalend en wat gratis gebracht mag worden, wat er van het binnengebrachte afval gemaakt kan worden,...
Nadien mochten we ook ons meegebrachte afval sorteren en in de daarvoor voorziene containers gooien.
We sloten af met de vraag waarom voor sommige afval betaald moet worden en voor ander afval niet.
Beste ouders,
in het tweede leerjaar worden de tafels geoefend. De flitskaartjes zijn een efficiënte manier om dat te doen.
Soms hebben kinderen nood aan wat afwisseling.
Enkele leuke websites:
- computermeester 2de leerjaar
- deeltafels spelletjesplein
- maaltafels spelletjesplein
- de maaltafels
- tafels leren
- tafelrace
Veel tafelplezier!
De voorbije week was het voorleesweek. Ook in L2 deden we graag mee met dit project.
Op maandag ontdekten we, aan de hand van een rebus, dat het voorleesweek was. We vouwden samen een bladwijzer en lazen op een gezellig plekje op school, aangekleed met kussens en lampjes.
Ook de volgende dagen werd er dagelijks voorgelezen.
Op vrijdag stond ons voorleesmoment in het teken van griezelen. We lazen dan ook op een griezelig, wat verdoken plekje op onze school.
Hip hip hoi! Op 11 november is Luca jarig, maar wij vierden hem vandaag al met iets lekker om te smullen en een intensieve dans van Luca!
Op vrijdag proberen we steeds op verschillende manieren te lezen. Deze week deden we aan toneellezen.
Er zitten een paar acteurs in wording in de klas, denk ik!
Vrijdag kwam Superspeurneus weer in de klas. Hij had onze hulp alweer nodig bij het onderzoek naar een moord. In het bos was 2 dagen geleden meneer Van Eik, de grote boom, omgezaagd. Superspeurneus had al 6 verdachten kunnen selecteren, maar wij moesten, aan de hand van tips van mevrouw De Beuk, de kroongetuige, achterhalen welke van de verdachten we konden elimineren.
Die tips kregen we echter niet zomaar. We moesten bewijzen dat we goede speurders zijn.
Zo moesten we een robotfoto maken van een andere getuige, het vliegend hert. We moesten ook tonen dat we met een kompas konden werken en dat we op een plan de weg konden vinden aan de hand van de windrichtingen, we moesten jaarringen tellen, de paddenstoelen (poetsmannen en poetsvrouwen van het bos) kunnen opsporen alvorens ze alle sporen zouden opruimen en last but not least moesten we ook bewijzen dat we veel van bomen kenden aan de hand van een herfstvruchtenbingo.
Na alle tips ontdekten we dat Bas de boswachter de dader was, maar dat hij meneer Van Eik niet had omgezaagd met slechte bedoelingen.
Na de picknick konden we dus ook met een gerust hart lekker ravotten in het bos. Daarbij gingen kinderen aan de slag met het bouwen van kampen en anderen 'knutselden' mooie boskunstwerken in elkaar.
Na het wandelen, ravotten en onderzoeken waren de meeste kinderen van L2 best wel moe, maar gelukkig was het mysterie rond meneer van Eik toch opgelost geraakt.
Speuren op school was in oktober het thema van WO in het tweede leerjaar.
Tijdens de eerste week van het thema kwam Superspeurneus op bezoek in onze klas. Hij koos ons uit om hem te helpen bij zijn geheime missie.
We gingen meteen op fotozoektocht doorheen de school. Daarbij moesten we met een tablet selfies of foto's maken op precies dezelfde plaatsen als op de foto's. Dit moesten we heel onopvallend doen.
We gingen ook aan de slag met de plattegrond van de school en bijhorende legende.
Nadien onderzochten we waar de zon op elk moment van de dag staat. Zo bouwden we de windroos op en maakten we allerlei toepassingen op de windroos.
Op het einde van de eerste week konden we aan de slag met een zelfgemaakte schatkaart. Superleuk!
Ook tijdens de muzoles bleven we speuren. We moesten gedichten voorlezen alsof we iemand anders waren en de andere groep moesten dan onderzoeken wie deze verdachte voordragers waren.
Ons jaarthema op school is "Als pelgrims onderweg" en ook bij het lezen gaan we dit schooljaar op weg door leesland. Elke maand proberen we op andere manieren te lezen op verschillende plekken op leesland.
In september werkten we met voorleesverhalen en luisterverhalen (bij de grens van leesland) en in oktober staat vooral duolezen (bij de waterval in leesland) in de kijker.
Hieperdepiep hoera!
Norjin was dit weekend jarig en ze trakteerde ons op een heerlijk sapje en een echte panetone!
Dank je wel, Norjin!
Omdat RESPECT en VERANTWOORDELIJKHEID 2 van onze 5 kernwoorden zijn op school hebben wij vandaag met de klas de speelplaats opgeruimd.
foto
We hebben allemaal weer ons beste beentje voorgezet tijdens de scholenveldloop in Lovenjoel. Onder luide aanmoedigingen van vele mama's, papa's, oma's, opa's,... gingen de kinderen van L2 er helemaal voor. Iedereen heeft goed doorgezet en het beste van zichzelf gegeven.
Na afloop kregen we een mooie medaille en een lekkere appel. Dat smaakte na die inspanning.
Bedankt voor alle fijne aanmoedigingen!
Lekker dansen en samen smullen! De verjaardag van Mohamed zorgde weer voor een feestje in de klas!
Ons WO-thema 'aan de slag' is nog volop aan de gang.
Bij het begin van het thema probeerden we ons niet te laten foppen. Verschillende media geven ons een stereotiep beeld van bepaalde beroepen, maar we ontdekten dat er ook vrouwen bij de brandweer werken, dat er ook mannen onthaalouder kunnen zijn,...
We onderzochten waarom sommige mensen niet werken. We gingen ook wat dieper in op vrije tijd en hobby's en welke talenten je nodig hebt voor welke hobby's.
Daarnaast gingen we ook op zoek naar ons droomberoep. Heb ik daarvoor al de nodige talenten? Dat was niet eenvoudig te achterhalen.
We hielden zelfs een sollicitatiegesprek met de juf. Best wel spannend!
Tijdens een namiddag vormden we in groepjes van 4 een gezin en kregen we een maandinkomen. Daarmee moesten we eerst alles betalen wat MOET betaald worden (woning, verwarming, water en elektriciteit, internet en telefonie, eten, schoolrekening,...) en nadien konden ze misschien nog aankopen doen. Daarover moest binnen het gezin gediscussieerd worden. Gaan we voor kledij? Of voor speelgoed? Voor een uitstapje naar een pretpark?... Dit waren niet altijd de meest eenvoudige gesprekken.
We kwamen tot het besluit dat sommige gezinnen meer kunnen kopen dan anderen omdat ze meer verdienen per maand. Is dat eerlijk? Ook daarover waren er verschillende meningen.
Hoe komen mensen die niet werken aan geld? Daarover waren heel gevarieerde ideeën. Dus dat moest zeker ook even besproken worden.
Tijdens de beroepenmarkt maakten we kennis met het beroep ingenieur (via een stand van de papa van Phéline), met het vrijwilligerswerk van meester Hans bij het Rode Kruis, het beroep poetsman/poetsvrouw, bakker/patissier, architect en skateboarddesigner. Enkele kinderen veranderden na deze beroepenbeurs toch van mening wat betreft hun droomberoep.
Tussen alle lessen door konden de kinderen geld verdienen door allerlei klusjes uit te voeren. Wie meer klusjes deed, verzamelde meer geld op zijn/haar bankkaart. Dat geld konden ze gebruiken bij een groot spel.
Hip hip hoera voor Asa!
Asa werd woensdag weer wat ouder en dat vierden we met onze klasdans en leuke foto.
Enkele kinderen van de klas waren ook verkleed in hun droomjob en we gingen, zoals dagelijks, stevig aan de slag tijdens de rekenles.
link naar de presentatie van de infoavond
Vandaag was het eindelijk zo ver... de eerste schooldag!
Voor sommigen was het waarschijnlijk een wat onrustige nacht, zeker voor onze nieuwe leerlingen, maar 'de kop is eraf'.
Na de verwelkoming door meester Hans, zochten we onze plaats in de pauwenklas van L2.
We luisterden naar het verhaal van Pauw Pio en probeerden de hele dag door heel wat pluimen te geven.
We maakten onze eigen pauw die we dit schooljaar zullen vullen met complimenten en we knutselden ook een pauwenpotje waarin we pluimen kunnen verzamelen.
Tussendoor werd het materiaal verdeeld en oefenden we voor ons toneeltje van morgen.
's Middags klonken we samen op het nieuwe schooljaar.
Nog enkele nachten slapen en het is weer zo ver:
DE EERSTE SCHOOLDAG!
Wij kijken er alvast naar uit om jullie (terug) te zien.
Tot snel!
Juf Els en juf Annabel
Zoeken
Data
SCHOOLJAAR 2024-2025
VRIJE DAGEN, VAKANTIES en STUDIEDAGEN
18/09: pedagogische studiedag
26/10 tot 3/11: herfstvakantie 🍁
21/12 tot 5/01: kerstvakantie 🎄
3/02: facultatieve verlofdag
1/03 tot 9/03: krokusvakantie
21/03: pedagogische studiedag
5/04 tot 21/04: paasvakantie
1/05: Dag van de Arbeid
2/05: facultatieve verlofdag
12/05: pedagogische studiedag
29/05 tot 30/05: OHHemelvaart
9/06: pinkstermaandag
1/07: begin zomervakantie 🌞
FEESTEN
20/9: ouderfuif van de ouderraad
20/10: eetfeest
29/11: lichtjeswandeling
14/03: kinderfuif
24/05: schoolfeest
TE ONTHOUDEN DATA
24/09: klassenloop lagere school
28/08: opendeur 18u-19u
6/09: info-avond
12/02 en 20/02: kijkdagen nieuwe aanmeldingen
5/05: schoolfotograaf
26/06: proclamatie zesde leerjaar
Contact
Vrije Basisschool 'De Kinderberg'
Bergstraat 18 - 3360 Bierbeek
directie@vrijeschoolbierbeek.be
Ondernemingsnummer: 0443.268.323
Instellingsnummer: 12468