Klop, kom binnen!

 

 

Week 20/01 - 24/01

Week 20/01 - 24/01

- Verleden - heden - toekomst: Herkennen we deze voorwerpen van vroeger? Hoe werkten ze? Hoe zien ze er nu uit? Waarom zijn ze zo veranderd?
 

Afbeeldingsresultaat voor voorwerpen vroegerWie is de uitvinder ervan? Hoe zien ze er binnen 50 jaar uit? Schuilt er in mij een uitvinder? ...
We zochten het uit tijdens de w.o.-lessen van deze week.

- Verteltas: We maken zelf een verteltas. Eerst lazen we informatieve teksten over het: Wat?, Hoe?, Waarom?, ... aan elkaar voor en beoordeelden we elkaar. Daarna kozen we alvast een geschikt prentenboek dat aan enkele voorwaarden moest voldoen.

- We knapten een uiltje (op) ;) !

- Enkele grote herhalingstoetsen kunnen we deze week al afvinken.

- We gaven onze speeltijden deze week telkens punten en we behaalden een gemiddelde van 8.5/10 = groen licht = leuk voor de klassfeer !!

foto's

Citron citron

Citron citron

On va jouer "Citron citron". Tout le monde prend sa chaise. Vous faites un cercle avec vos chaises. Vous recevez une carte avec un fruit. Une persone vient au milieu du cercle. Vous posez la question: "Qu'est-ce que tu manges?" Tu dis par exemple: "Je mange une banane."

Gerelateerde afbeelding

 

Tous les camarades de classe qui ont une carte avec une banane se mettent debout et 

changent de place.
Tu peux chercher une place et celui qui n' a pas de place vient au milieu du cercle.

Begrepen?
Zo speelden we vandaag nog enkele spelletjes om de getallen en de fruitsoorten in het Frans te oefenen.

We begonnen deze week ook aan ons thema "Sprookjes". Roald Dahl gaf ons al enkele tips om heksen te herkennen :), maar ook uit andere jeugdboekfragmenten konden we weetjes over de echte heksen uit de middeleeuwen verzamelen. 
Toen waren de mensen heel bijgelovig en daarom bepaalden we ook eens ons geluksgetal en  onze gelukskleur en zo kregen we een persoonlijke beschrijving waarin er toch heel wat dingen bleken te kloppen. Toeval of niet?

Afbeeldingsresultaat voor fototoestel

Fijn 2020!

Fijn 2020!

De eerste schoolweek van 2020 zit er al op!

Juf had op maandag nog haar nieuwjaarsbrief klaar met de beste wensen voor nog vele leuke klasmomenten!

Nadien gingen we al stevig aan de slag met de herhalingen tijdens taal en rekenen.

We werkten ook nog verder in ons rekenboek blok 6 en leerden breuken gelijknamig maken.

Tijdens socio hielden we een nieuwjaarsreceptie én legden we onze goede voornemens en doelen voor 2020 vast op papier. We zochten ook een mooi plaatsje voor onze nieuwste coole kikker in de klas, die juf Ann voor haar verjaardag kreeg.

Tijdens FLEX daagden heel wat kinderen elkaar (en de juf) uit in een damtornooi. Dit wordt zeker vervolgd.

Nu de echte winter nog op zich laat wachten, knutselden we alvast voor wat wintersfeer in de klas.

We leerden nog over de mobiele school en spelletjes uit andere werelddelen om ons

Afbeeldingsresultaat voor groen lichtthema spelen van W.O. af te sluiten. De speelvogel werd gevonden!

We maakten goede voornemens. Zo willen we met de hele klasgroep samenwerken om het licht op groen te houden tijdens de speeltijden. We vinden het belangrijk dat iedereen zich op een aangename manier gedraagt op de speelplaats., dit is fijn voor iedereen!

foto's + foto's

 

Speelgoedmuseum

Speelgoedmuseum

We sloten het eerste trimester af met:

- een leuke uitstap naar het speelgoedmuseum! Nog eens een dankjewel aan de vrijwillige chauffeurs!!

- het versieren van kerstkoekjes. Wat een lekkere kunstwerkjes!

- nieuwjaarsbrieven schrijven. Nog even geduld tot 1 januari!

- spelen zoals vroeger met bikkels, hoepels, stelten, tollen, ...Afbeeldingsresultaat voor 2020

- een moderne versie maken van het schilderij 'De Kinderspelen'.

- een rapportje van én voor onszelf. Hoe tevreden ben ik over ...

- een lachsessie tijdens socio

- even terug naar de kleuterklas ;)

- ...

FOTO'S  + FOTO'S

Aan iedereen een warme, fijne, heerlijke, zalige, rustgevende, feestelijke, ... kerstvakantie gewenst!
Tot in 2020 !

 

Week 16

Week 16

- Speelden jullie al eens blaasbal?
- Wie kan het langst zijn adem inhouden?
- Kan je een veertje in de lucht houden met je adem? Ons record is 27 seconden.

- Begrijpen jullie snoezeltaal?
- Hebben jullie ook reeds je eerste nieuwjaarsbrief klaar?
- Zijn jullie ook al volop kerstliedjes aan het zingen om in feeststemming te komen?


- Kennen jullie de kinderrechten?
- Speelden jullie ook al eens vier op een rij met kroonkurkjes?
- Hebben kinderen elders in de wereld evenveel vrije tijd als ons?

Wij deden of leerden dit allemaal in onze klas deze week. Kijk mee.

Gerelateerde afbeelding

 

Week 15

Week 15:

Maandag luisterden we tijdens socio naar het verhaal van Podi de Fuut. Doel: Vrienden doen leuke dingen samen. En dat deden we dan ook tijdens ons wekelijkse "bouwen aan een positief klasklimaatspel": Formaties.We mochten in kleine of grotere groepen, zonder met elkaar te praten/te overleggen, een aantal woorden uitbeelden: Ijsje (op hoorntje), sint, kerstboom ...  en tot slot een vulkaan die uitbarst.

Tijdens de rekenlessen leerden we o.a. over kijklijnen. Wat zijn dit ? Waarvoor hebben we ze nodig ? Gebruiken we ze ? Tijdens allerlei klasopdrachten werd het nut ervan erg duidelijk. We ondervonden zo ook zelf, waarom redders aan zee of in het zwembad, best beter op een verhoogde stoel gaan zitten. We werkten rekenblok 5 af en maakten ons zo klaar voor de komende laatste bloktoets van dit kalenderjaar.

Tijdens Flex moesten we eerst met z'n allen minstens 3 papiertjes op de speelplaats gaan rapen en daarna kon er in de rekenklas een keuze gemaakt worden uit: Kerstboomnaamkaartjes maken met ijsstokjes (deze in verstek in een hoek van 45° zagen), gelukspoppetjes socio afmaken, toast champignon maken met onze eigen gekweekte champignons of het rekenraadsel van de week oplossen. Beloning als je dit kon oplossen = activiteit naar keuze ! En wat werd dit dan ? Inderdaad... de LEGOdoos werd weer eens uitgehaald. Uren speelplezier  voor vele leerlingen van L4.

FOTO'S + Foto's champignons

Afbeeldingsresultaat voor toast champignon

 

Sintweek

Sintweek

Gooi je oude versleten sokken niet weg ... wij knutselden er leuke spiekpietjes mee. We sloegen ook de handen in elkaar om de Sint te verrassen met een origineel liedje. We voegden alle ideetjes samen tot een leuke medley. In hoekenwerk was er een chocoladehoek, mmmm... ja er moest natuurlijk ook

Afbeeldingsresultaat voor sint met cadeautjes geproefd worden! Ook de spellingwoorden waren om op te eten deze week ;). (nicnacletters)

Omdat we deze week begonnen aan ons W.O.thema rond spelen kon de Sint geen perfecter kado schenken dan een bezoek aan het speelgoedmuseum als afsluiter! Ook de legoblokken zullen goed van pas komen, danku Sinterklaas! We moesten wel beloven dat we ons allemaal gaan inzetten om minder ruzie te maken op de speelplaats. Het is niet fijn dat er nog steeds oneerlijk gespeeld wordt en dat kinderen onnodige commentaartjes geven op elkaar en soms zelfs worden uitgesloten. Sint, hopelijk houden ze zich aan deze belofte!

Tussen al het Sintgedruis haalden we ook al de adventskrans boven en maakten we een eigen adventskalender om af te tellen ... Zo beginnen we elke dag met een lieve kerstwens van een klasgenootje.

foto's

Snoezelweek

Snoezelweek

Met de decembermaand in het vooruitzicht werkten we onze bundel van de herfst af. Voedselketens, woordzoekers, bomen met gevoelens, kwartet over herfstdieren, ... het kwam allemaal aan bod in ons hoekenwerk.

Begrijpend lezen dat is tof! (Deze week waren we het hier toch allemaal over eens!) We kregen de handleiding van een kaartspel te lezen en wie de spelregels aandachtig gelezen en begrepen had, kon leuk met de kaarten spelen.

Op een ochtend was het best gezellig in de klas met dekentjes, kussens, lampjes, rustige muziek, ... om ons nieuw thema van taal aan te kondigen: Snoezelen en doezelen. Gezellig, juf had zelfs het haardvuur aangestoken ;). Er werden heel wat relaxte snoezelruimtes ontworpen en bij flex bouwden we onze eigen snoezelhoek.

Door hard te rekenen konden we ook nog de kleurencode ontcijferen om de bollobo's te bevrijden en in de les rond patronen bleef het een raadsel welk nut de zebra's hun witte en zwarte strepen hebben.

Tijdens socio kwamen we tot het besluit dat ook kinderen recht hebben op privacy. We maakten tijdens het flexuurtje dan ook maar meteen een "niet-binnenkomen-slaapkamerdeurhanger" en speelden levende memory. 

Net op tijd voor de vrieskoude, hingen we ons zelfgemaakt vogelvoersnoer op.

Niet te vergeten ... onze klas werd ook al in feeststemming gebracht voor de komst van de Sint volgende week!

We ontwierpen eerst en tekende nadien o.a.een nieuwe raamdecoratie op onze venster.

kijk mee  +  Nog een portie foto's

Week 11

Week 11

Tijdens rekenen leerden we deze week over verhoudingen. We pasten voor een verjaardagsfeestje het aantal ballonnen, feesthoedjes, koekjes, limonade ... aan.

We bereidden ook onze kennis over de breuken uit en kunnen nu gelijkwaardige breuken zoeken én breuken vereenvoudigen.Ook de familie van de vierhoeken werd groter met de komst van het trapezium en de parallellogram. 

Tijdens het flexuurtje zorgden we voor een aantal toepassingen. We zette een basisrecept van pannenkoeken om naar de juiste hoeveelheid ingrediënten voor onze klas én begonnen daarna aan het bakken. Ook met het maken van een vogelvoerdraad kwam de les van verhoudingen te pas. We gingen met de breukstaven, breukmuurtjes, breukstempels en breukschijven actief op zoeken naar gelijkwaardige breuken...

Tijdens socio luisterden we naar het verhaal van Parus de Koolmees. DOEL: Vrienden zijn vriendelijk! De tuin, speelplaats, klas, ... is van iedereen ! Niemand is de baas! Iedereen mag eens een spel kiezen ! We maakten speelplaatsafspraken en legden deze vast op papier, zodat we deze elke week eens even in het spotlicht kunnen zetten ;)! Tot slot speelden we het "bouwen aan een positiefklasklimaatspel ": Wie is bang van wie ? De leeuw van de olifant ? De muis van de leeuw ? De olifant van de muis ? En jij ?  FOTO'S

Afbeeldingsresultaat voor kleine pannenkoeken

 

Herfstweek 10

Herfstweek 10

Na een extra dagje rust begonnen we actief aan de 4-dagenweek. In de taallessen leerden we de 10 gevaarlijkste, giftigste en zelfs dodelijke dieren kennen. We leerden over het bepaalde en onbepaalde lidwoord. We gingen letterlijk op zoek naar de verklaringen van de woordenschatwoorden, juf had deze goed verstopt in de klas! 

We konden ons verder uitleven in het thema van de herfst tijdens flex: herfstbladeren borstelen (ja, er waren kinderen die dit een geweldig taakje vonden!), herfsttuintjes maken, creatief met eikels, zoek de verschillen in de herfst, ...

Nadien tekenden we ook zelf een herfstboom, we gebruikten een 'afplaktechniek' voor een leuk effect. We deden met ons eigen lichaam en een ritmisch tikken ook verschillende soorten regen na.

Het Franse verhaaltje over Juliette en Mousse was best schattig, want op het einde kwamen er drie kleine kittens tevoorschijn. Er werden weer heel wat leesrecords gebroken en deze keer lekkere medailles uitgedeeld en de fluo-bandjes waren heerlijk 'afleidingsmateriaal' ;) om de week mee af te sluiten.

De rekenlessen stonden vooral in het teken van toetsweek blok 3. Daarnaast leerden we ook optellen, aftrekken én vermenigvuldigen met getallen tot 10 000. We deden een extra inspanning om deze oefeningen af te werken, zodat we toch vrij konden kiezen tijdens het flexuurtje. Sommigen kozen voor de Bingel weektaken en verdienden zo extra pingping. Anderen bouwden met legoblokken een uniek regenboogzwembad of daagden elkaar uit in een damtornooi. Ook de nieuwe STEMbox  met vele raadsels,puzzels, ... lokte nieuwsgierigen. Tot slot werd de rechtmatige eigenaar van de verloren portefeuille uit het instaplesje van blok 4 ontmaskerd en hiervoor werden de leerling natuurlijk gepast beloond (chocolade muntjes cheeky). 

Klik op de foto      +     foto's

Week 9

Week 9

Maandag lazen we het eerste verhaal van de geluksvogels voor vriendschap. Vrienden maken is één ding, maar vrienden blijven, daar moet je aan werken. Deze week leerden we dat het belangrijk is dat vrienden elkaar aanmoedigen! Als afsluiter speelden we een klasklimaatspelletje waarbij we elkaar in een positie moesten zetten en de andere probeerde de gebeurtenis te raden. We leerden tellen tot 10 000 en proberen nu ook dagelijks 10 000 stappen te zetten want De Vlaming brengt gemiddeld: 75% van de dag zittend of liggend door, 22 jaar in bed voor een goede nachtrust, 1 jaar op het toilet, 7 jaar gezellig voor de tv en ontelbare uren in de wagen, aan de tafel of computer of ...

Dinsdag bedachten de schurken een straf voor Roodkapje en wij lazen deze tekst in groepjes expressief voor. Juf hoorde vele gekke stemmetjes in de klas. We werkten in de rekenles aan onze herhalingsoefeningen blok 3 ter voorbereiding van de toetsweek en voerden stap 1 uit van onze eigen kweek champignonnenset. Verzamel alvast maar eenvoudige lekkere receptjes, voor over enkele weken als de pluk begint.

Woensdag werkten we verder rond de weerkaart en de natuurverschijnselen in de herfst.

Donderdag werden er enkele stinkende, slijmerige griezelrecepten geschreven. Tijdens flex hielden we een kindcontact ter voorbereiding op het oudercontact. Nadien werden er nog monsters en mummi's ontworpen in de klas. Tijdens de instaples van rekenblok 4 moesten we in kleine groepjes achterhalen wie de rechtmatige eigenaar van een gevonden portefeuille was. Dit door uitsluiting via allerlei tips, die we van de politie kregen. Volgende week de ontknoping...

Vrijdag leerden we betalen, wisselen en teruggeven met geld. 
Er werden verschillende leesrecords gebroken en medailles uitgedeeld.
We kunnen nu verklaren hoe dag en nacht, de seizoenen en een schrikkeljaar ontstaat. 

Er was een leuk liedje bij over de rondjes van de aarde, luister ook maar eens:

https://youtu.be/lbyUfBB2yzYAfbeeldingsresultaat voor herfst

We gingen het lange weekend in met een herfstmemory.

Nog enkele foto's. + foto's

Week 8: provinciehuis - museum M

Week 8: Provinciehuis - museum M - ...

Deze laatste week voor de herfstvakantie werkten we ons taalthema af, we leerden meer over Oriënteren, we gingen op uitstap naar het provinciehuis, we bezochten museum M en hadden ook nog tijd voor een griezelig halloweenverhaal en leuke halloweenknutsels!

We werkten in de rekenklas ons "groen blad" af, zodat we huiswerkvrij en dus 100% kunnen genieten van de herfstvakantie. We maakten tijdens de les over de mm kennis met het kleinste visje ter wereld: "The stout infantfish" maar 7 mm groot (!!!) en leeft in Australië (helemaal aan de andere kant van de wereldbol).We kozen rekenmeters en rekenpeters uit = assistentjes voor de juf, op piek- of andere momenten én daar hoorden natuurlijk suikerbonen bij cheeky.

We hielden tijdens "socio" een stemming en gaven onze klasmascotte uiteindeljk de naam "Joske". Hij mag nu een weekje bij juf Ann gaan logeren :)! Onze eerste sociobundel "Het Coole Kikkerplan" afgewerkt is en deze bij ons rapport zit om samen met mama en/of papa eens te doorbladeren. Wist je dat ze in het provinciehuis ook een "complimentenkikker" hebben (zie foto) ? En dat er in de kunstwerken in museum M héél wat emoties te zien en beleven vielen ?  Boos, bang, blij, angstig, ... HALLOWEEN here we come :)!

 

Sleutelwoorden en foto's + foto's bij deze leuke week:

provincieraadzaal                                  provinciequiz                                 ingeleefd                           emoties

                      cluedo                 gedeputeerden                stemmen                       kunst           rekenmeter/peter

stadspark                   uitstap                     gouverneur                   uitbeelden                   muziekfragmenten

              binnenspeeltuin of windmolenpark              buurman Barry             rapport 1                      zelfevaluatie                                                                                                                          stout infantfish

complimentenkikker                      laatste leesuitdaging               mandarijn - pompoen              Joske

                    techniek - spinnenweb                  schattig spookje                        plattegrond school

                                                                FIJNE     HERFSTVAKANTIE !                                suikerbonen

* Leuk liedje horen/zien over onze provincie: https://www.youtube.com/watch?v=jBvuxUtqqBY

* Interessante weetjes over onze provincie: https://www.youtube.com/watch?v=lXqi4z5aHlU

                                    

Week 7

Toetsenweek 2 + complimentenspel socio + uitstap bos :

Deze week is er uit "Bolloborekenland" niet veel nieuws te vertellen, het was namelijk toetsenweek 2.

Dankzij onze inzet zowel in de klas als thuis én het krijgen van een "peppilletje" wink misschien ??? ,hebben we het allemaal erg goed gedaan :)!  Dikke proficiat vierdeklassers yes !

Ook tijdens socio werden er deze week heel wat complimenten aan elkaar uitgedeeld met het complimentenspel. Dit wordt maandag zeker vervolgd.

Op het einde van de week trokken we er met z'n allen op uit richting bos. De weergoden voorspelden niet veel goeds, maar gelukkig kunnen ook zij zich af en toe eens vergissen. We brachten de wandelweg in kaart én openden al onze zintuigen om volop te kunnen genieten van dit prachtige stukje natuur. Ter plaatsen leerden we via spel en opdrachten weer heel wat nieuwtjes bij over het leven in het bos. 

FOTO'S

Afbeeldingsresultaat voor week van het bos

 

Tientallentalentententoonstelling

Tientallentalentententoonstelling

In de talentenwinkel zijn alle talenten te koop.
Ze liggen er niet op een hoop.
Maar ze staan netjes in potjes op rekken.
Voor de bovenste moet je jezelf helemaal uitstrekken.
Als je een talent wilt kopen, moet je er maar eens langsgaan,
je zult van al die potjes helemaal versteld staan.
Zul je nog wel kunnen kiezen?
Wil je grappig zijn of nooit meer verliezen?
Wil je goed kunnen rekenen?
Of fantastisch mooi kunnen tekenen?
Wil je heel mooie verhalen kunnen schrijven?
Of eeuwig jong blijven?
Zou je graag goed kunnen hoogspringen?
Of wil je liever fantastisch kunnen zingen?
Wil jij heel goed kunnen paardrijden?
Of voor de titel van beste profvoetballer meestrijden?
Zou je liever bij schaken kunnen winnen?
Kom dan zeker de talentenwinkel binnen.
Hoeveel euro zou je per talent moeten neertellen?
Ik zal jullie maar niet langer kwellen.
Want talenten kun je eigenlijk niet kopen.
Daar moeten jullie dus niet op hopen.
Een talent heb je al. Dat zit in Jezelf verborgen.
En maak je maar geen zorgen:
iedereen heeft een talent,
zoiets waar je echt goed in bent!

Kijk je mee naar onze talenten?

Afbeeldingsresultaat voor talent

Week 6

Week 6

Dit stond er deze week op ons TO DO-lijstje:

- een krantenartikel schrijven met onszelf in de hoofdrol als held. We herhaalden de tekstdelen: titel, inleiding, midden en slot. 

- een (H)eerlijk stukje chocolade smullen tijdens de godsdienstles waar we leerden over Fair Trade

- de provincies en hun hoofdsteden verder inoefenen, een quiz over Belgiëspelen en België in elkaar puzzelen.

- een leuke workshop van de Bosbouwers volgen. Dit was een actief leer-doe-zoekspel in het bos te Lovenjoel. We maakten weer een "we trekken eropuitflap" erbij, met alle gegevens betreffende ons busreisje (vertrekuur, aankomst, afgelegde weg, aantal kilometer...)

- zelf een beloning kiezen voor een geslaagde leesuitdaging. De keuze viel op een filmpje kijken. (Laat het bad al maar vollopen voor de volgende leesuitdaging ;)

- een eigenaardig dier ontwerpen door delen van bestaande dieren te gebruiken.

- Franse cijfers inoefenen door op elkaars rug te tekenen, het 'ik hoor - ik zeg'spel spelen

- Het uiteindelijke resultaat van al onze ontwerpen voor onze klasmascotte T-shirt bewonderen én joepie ... we mogen hem ook om beurten mee naar huis nemen

- Leren werken met een gradenboog. Weet je dat het erg warm kan zijn als je in de hoek moet gaan staan!!!    Heb je hem ;) ?

- Klusjes uitvoeren (= rekenoefeningen samen oplossen) waarmee we de broers Robin, John en Harold geholpen hebben om de winter in het bos door te komen (instaples blok 3 gebaseerd op het boek "Brendon Chase").  Als beloning las de juf een spannend fragment voor. 

kijk mee                                                                extra FOTO'S           klasmascotte

Afbeeldingsresultaat voor Bos                 Afbeeldingsresultaat voor mascotte

Week 5

Week 5

Deze week startten we op dinsdag met maar liefst 4 juffen in de klas! Juf Ann en juf Katrien, zoals gewoonlijk, en juf Silke en juf Anke komen vanaf nu af en toe eens een kijkje nemen, helpen en later ook lesgeven.

Tijdens de taalles was het muisstil omdat er bij de talentenschrijfronde niet mocht gesproken worden, alle communicatie moest schriftelijk gebeuren. We herhaalden daarvoor nog eens de verschillende soorten zinnen. Er kwamen heel mooie meningen en reacties op de bladen te staan!Afbeeldingsresultaat voor Talent

Het bleef natuurlijk niet bij schrijven alleen, later brachten we onze eigen talentenrap voor de klas!

Woensdag gingen we de buurt van de school vergelijken met hoe het vroeger was. We konden tijdens onze wandeling toch wat sporen van vroeger ontdekken. Later maakten we in hoekenwerk de oefeningen, we puzzelden Vlaams-Brabant in elkaar, ontdekten de andere provincies en hun hoofdsteden in de atlas en zochten naar informatie op de website van de gemeente Bierbeek.

Tellen tot 20 in het Frans lukt ons al aardig. We oefenden dit al fluisterend, roepend, zingend, met de dobbelstenen, met flitskaarten, ...

Ga volgende week zeker op zoek naar een hoop zachte kussens, plof je ertussen en lees 20 minuten voor de leesuitdaging van de week! 

Voor rekenen leerden we een staafdiagram opstellen en een lijngrafiek tekenen. Tijdens het flexuurtje gingen we op rondvraag bij onze klasgenoten en stelden zo zelf een diagram op over: lievelingsdesserts, sporten, familiesamenstelling ...

We herhaalden de inhoudsmaten uit L3 en deden tijdens flex aan "bottle music".

De eerste grote tafeltoets passeerde ook afgelopen week. Iedereen slaagde erin om de 100 maal-en deeltafels in 10 minuten tijd te kunnen oplossen: BRAVO !!! De grote tafeltoets zal maandelijks herhaald worden en zo trainen we tot we deze op het einde van het schooljaar in 5 minuten tijd kunnen oplossen. Zouden we hier ook geen staafdiagrammetje of lijngrafiekje bij kunnen maken, om zo onze eigen evolutie in beeld te brengen ?

De eerste rekenleerstof van het vierde leerjaar diende zich ook aan met breuken groter dan 1 geheel. Niet zo gemakkelijk, maar als we er taarten en pizza's bij betrekken, lukt het al veel beter :)! 

In een lesje over // en snijdende lijnen, zagen we dat ook kunstenaars deze techniek gebruiken. We keken naar de werken van Piet Mondriaan en tijdens flex probeerden we dit te kopiëren ;)!

 

foto's  + foto's   

      Afbeeldingsresultaat voor mondriaan

 

Week 4

Week 4

Deze week werd feestelijk ingezet door een versierde klas en met een verjaardagslied. 2 vliegen in één klap want Jasper verjaarde op dezelfde dag als de juf. Dubbele traktatie dus!

Tijdens de instaples van rekenblok 2, gingen we per 2 een nieuwe uitdaging aan. We verzamelden door het oplossen van allerlei oefeningen zoveel mogelijk infokaartjes over griezelfiguren. Deze weetjes hadden we nodig om te kunnen scoren tijdens de slotkwis.

In het sociolesje werkten we verder aan de T-shirt voor onze klasmascotte. Welke waarden en normen vinden wij als klasgroep belangrijk?

Dinsdag werd een beetje sportdag en vooral fietsdag. Dit begon al in de ochtend wanneer we leerden over het onderhoud van onze fiets en een controle uitvoerden. In de namiddag fietsten we als opwarming naar Lovenjoel voor de scholenveldloop. De drinkbussen waren nadien welkom om de flinke lopers te belonen én wat af te koelen, in de terugrit zorgde de regen voor afkoeling :(.

Er werden later in de week nog leuke ideeën voorgesteld a.d.h.v. de plattegrond en legende van de klas van de toekomst. Het eerste thema van W.O. werd ook al eens herhaald door een ganzenbordspel, zo moet het studeren thuis volgende week zeker lukken.

Tijdens FLEX rekenen op donderdag werd het projectje "Make a cake" uitgevoerd. Vorige week werden  maten omgezet én berekeningen voor onze klasgroep gemaakt, om zo een boodschappenlijstje te kunnen maken. Deze week werd het recept in uitvoering gebracht, met een optimaal resultaat als gevolg cheeky. Andere leerlingen peinigden hun hersenen op het rekenraadsel van de week, verzamelden punten op Bingel, of noteerden ideetjes voor ons flexuurtje.

Vrijdag waagden we ons dan aan enkele wedstrijdjes handbal tegen andere scholen. Deze minder bekende ploegsport viel bij velen in de smaak en er werden dan ook heel wat doelpunten gescoord voor de Kinderberg.

Maandag is een welverdiende extra rustdag!

Afbeeldingsresultaat voor pim panter handbal           Afbeeldingsresultaat voor cake bakken

foto's                                                         foto's

Week 3

Week 3

Met een extra rustdagje op woensdag , hadden we deze week  nog 4 dagen over om leuke dingen te doen zoals:

- te luisteren naar het verhaal van 'De mooiste vis uit de zee' , die leerde ons dat hij gelukkiger werd door te delen met anderen. Dit willen wij dit schooljaar zeker ook doen! Blijven we toch eens zitten met een 'zorgje' kunnen we dit kwijt in onze zelfgeknutselde troostvis. 

- een knoopje in onze eigen tong leggen. Enkele tongbrekers zorgden hiervoor! 

- het liedje en dansje van de strapdag vrij te oefenen tijdens flexwerk. Vrijdag hadden we dan ook veel stappende en trappende kinderen in de klas zitten! Super!

- 25 kinderen haalden de leesuitdaging! Daarom werd tijdens de rekenles de radio opgezet. Kunnen we volgende week nog beter dan 25?? Leg alvast je zaklamp klaar ...

- het Franse verhaal te beluisteren van Monsieur le loup. Het lukt ons nu reeds om in het Frans te vragen hoe laat het is en hierop te antwoorden.

- vrijdag tijdens het hoekenwerk van womo een klas van de toekomst te ontwerpen, een maquette te maken van een oud schoolgebouw, woorden uit het oud Nederlands te verklaren en de regels van het schoolregelement te verdelen bij de juiste periode.

klik op de foto 

Week 2

Week 2

Ondertussen zijn we het reilen en zeilen in het vierde leerjaar al wat gewoon en werd er deze week al hard gewerkt aan:

- een groepswerk van W.O. rond de school van vroeger. We gaven zelf een stukje les aan onze klasgenoten, dit ging vlot :)
- het opbouwen van de eeuwenband. Het werken met de jaartallen en de eeuwen was even zweten geblazen!
- het oefenen van het vingeralfabet. Sommige leerlingen kunnen nu hun eigen naam vormen.
- de eerste leesuitdaging. 17 leerlingen slaagden erin om 15 minuten op het toilet te lezen (sommigen hielden er zelfs rode billen aan over;). Dat verdiende dus wel een snoepje! Volgende week lezen we 20 minuten op onze buik in de zetel én gaan we voor meer dan 17 leerlingen! Doe zeker mee!
- het cijferduel van de bollobo's. Met de klasgroep moesten we 280 punten zien te verzamelen door cijferoefeningen juist op te lossen. Met makkelijkere oefeningen was 1 punt te verdienen, de moeilijkste leverden dan weer 5 punten op. We werkten als groep samen en sprokkelden zo wat reservepunten voor elkaar. We haalden zo maar liefst 384 punten!! Een grappig filmpje zorgde voor wat ontspanning na deze harde inspanning!
- oorzaak en gevolg. Aan de hand van een memory hadden we deze begrippen snel onder de knie.
- actualiteit. Elke vrijdagochtend bladeren we eens door de krant, we kozen deze week 3 artikels uit: over Krekelpop te Bierbeek, de boer die bomen vergiftigde en spijt toonde en waarom meesters en juffen op school geen medicijnen mogen toedienen.
- ons eigen klaspoppetje-sleutelhanger: iedereen hoort erbij!
- flexwerk: enkele leerlingen kozen om een dansje te maken op het Taalbendelied, scoodle play werd uitgetest, oefeningen werden afgewerkt, ...  vaak is er té veel keuze en té weinig tijd ;)

foto'sAfbeeldingsresultaat voor werken

 

Meten is weten!

Meten is weten!

Deze week werd er heel wat gemeten in de rekenles. De standaardmaten (lengte en gewicht) uit de afgelopen leerjaren werden nog eens opgefrist en vastgezet door het uitvoeren van allerlei meetopdrachten.

NIEUW: Het gebruik van de verhoudingstabel bij het omzetten naar andere maten.

TIP: Zet een stip onder het cijfer dat de E weergeeft in het getal. Dit cijfer hoort in de tabel bij de maateenheid die erachter staat. Vb. 45 cm, de 5 noteer je in de tabel in het hokje van de cm en de 4 bij dm.

FOTO's

Afbeeldingsresultaat voor meten is weten

Eerste schoolweek

Eerste schoolweek in L4:

We maakten met elkaar en vooral met de nieuwe juffen kennis, we gingen op zoek naar de verdwenen kleuren van de regenboog en voerden allerlei opdrachten uit, we maakten kennis met de Bollobo's in onze nieuwe Reken Maar (dat je het kan!) rekenboeken, we hielpen Bento van het onbewoond eiland af door samen allerlei rekenopdrachten uit te voeren, tijdens het nieuwe keuze-uur: FLEXI-UURTJE oefenden we voor rekenen de maaltafels in met een vouwspelletje, maakten we met handen en touw allerlei figuren, tekenden we met een stappenplan een kikker en maakten zo samen een verjaardagskalender, ...

We werkten ook al met de gevoelskaarten en noteerden onze gevoelens van tijdens de eerste 'spannende' schoolweek op het klasbord. Nieuw in de klas, iedereen hoort erbij ... is ons eerste W.O./taal-thema waar al flink aan gewerkt werd. We knutselden onszelf zodat iedereen kan zien wie er in onze klas zit. Vandaag kwam ook de eerste leesuitdaging aan bord te hangen en iedereen verdiende een pluim voor zijn fijne, sociale coole kikker-gedrag! 

Benieuwd... hier enkele kiekjes + nog foto's

                                         Afbeeldingsresultaat voor ztrings

 

 

 

Eerste schooldag

Eerste schooldag

Iedereen van het vierde leerjaar kon de juffen snel terugvinden dankzij hun kleurrijke kledij. We willen er dan ook samen een kleurrijk schooljaar van maken. We luisterden naar het lied van de regenboog en juf Ann en juf Katrien kregen de opdracht om de kleuren van de regenboog te bewaken.

We maakten kennis aan de hand van een M&M-aperitiefje en hoorden zo ook enkele leuke vakantieavonturen.

We spraken af dat wij dit schooljaar 'coole kikkers' willen zijn, dit zijn kinderen die zich prettig, respectvol en sociaal tegenover elkaar gedragen. Wil de kikker gaf ons alvast het juiste voorbeeld en we vouwden onze eigen kikker in origami.

Na de middag schrokken de juffen wel even! Al hun kleuren waren verdwenen!  Alles zwart/wit zagen ze niet zitten en ze vroegen de leerlingen om hulp. Met 6 opdrachten konden we de kleuren terug verdienen!

Zo gezegd, zo gedaan! We beleefden een gezellige buitennamiddag!

Afbeeldingsresultaat voor coole kikker

Regenboog

            Klaar voor een schooljaar vol kleur?
 

                       Juf Katrien en juf Ann kijken alvast uit naar jullie komst!Afbeeldingsresultaat voor regenboog

Binnen kijken > Vierde leerjaar

Zoeken

Data

SCHOOLJAAR 2019-2020

VRIJE DAGEN en STUDIEDAGEN 

woensdag 18 september

maandag 30 september

woensdag 20 november

woensdag 15 januari

maandag 3 februari

woensdag 20 mei

(vrijdag 22 mei = brugdag) 

FEESTEN

eetfeest zondag 13 oktober

kinderfuif vrijdag 7 februari

schoolfeest zaterdag 9 mei

Contact

Vrije Basisschool 'De Kinderberg'
Bergstraat  18 - 3360 Bierbeek

(016) 46 40 37

directie@vrijeschoolbierbeek.be

Ondernemingsnummer: 0443.268.323