Komt het zien in het vijfde leerjaar!

 

 

19 tot 23 oktober

maandag 19 oktober:

Ons vertreklied:https://photos.app.goo.gl/6WskvUQNiBGzq6p27

We zijn vlotjes naar Zwalm vertrokken.  Om 10.30 uur waren we al ter plaatse.  We hebben ons dan meteen geïnstalleerd.  Daarna kregen we een show over fysica en scheikunde.  Met wat proefjes werd het verschil aangetoond.

's Middag kregen we een tomatensoep, rijst met kip en een ijsje als dessert.

Nadien vertrokken we op  oriëntatiezoektocht.  Met hoogtekaarten, oude kaarten,... moesten we onze weg zoeken en opdrachten oplossen.

https://photos.app.goo.gl/ryLZiiWkhqziRkhx7

https://photos.app.goo.gl/2CFD5muWa6rnKziUA

Na het avondeten doen nog een quiz met de hele klas..

dinsdag 20 oktober

Iedereen was nog stil toen de juffen wakker werden. Dat maakte ons meteen goedgezind.  Na een stevig ontbijt gingen we aan de slag in twee groepen.

Groep 1 ging windmolens maken, groep 2 moest een ontwerp maken om op een T-shirt te printen.

Na het middageten, spaghetti, wisselden de groepen.

Tussendoor nemen we steeds wat tijd om buiten op het domein te spelen, briefjes te schrijven,...

https://photos.app.goo.gl/uKyDfAobPYg5f73Y6

https://photos.app.goo.gl/KZWU1E6ABWiiEKPi9

Vanavond komt de volksterrenwacht nog!
Wat mooi om al die sterrenbeelden te leren kennen aan de hemel. Wie dit graag thuis eens laat zien, kan de app installeren van "stellarium". 

https://photos.app.goo.gl/VvcLbuRMjrWo3out5
https://photos.app.goo.gl/SGQYDdsV9KNehe826

woensdag 21 oktober

Goeiemorgen!!!https://photos.app.goo.gl/ThYmHsaj4GmHgbTWA

Vandaag maken we stuiterballen, terwijl een andere groep een ontwerp maakt voor een 3D-print te maken.  Spannend!  Dat wordt weer een topdag!

https://photos.app.goo.gl/RMtG3daBgqmPQwr96

Deze middag kregen we pasta met mozerella, spekjes, pijnpoompitten,... Lekker!   Nadien nog lekker gespeeld in de tuin.  In de namiddag maken de leerlingen een brug met bambox.  Ze werken ook nog verder aan hun 3D-prints.  

https://photos.app.goo.gl/YzURqbKwuFdzYPRT9

https://photos.app.goo.gl/pJMu3TXR8FMdKNU8A

donderdag 22 oktober

Vandaag hebben we nieuwe groepen gemaakt.  Groep 1 deed arduino in de voormiddag.  Dat is leren programmeren.  
De andere groep werkte met makey makey.  Dat is een programma waarbij je het het toetsenbord overneemt.  Je verbindt geleiders met de pc.  Hierdoor kan je computerspelletjes spelen met lepels, planten, aardappelen,... Nadien maakten ze ook nog een wandeling.

https://photos.app.goo.gl/LukAtNwSsERAVCkh8

https://photos.app.goo.gl/h5oSco5Ff1R1TeF2A

Nog wat sfeerbeelden van onze slotfuif:

https://photos.app.goo.gl/vMDJYbqfnupmhsUn8

vrijdag 23 oktober

week 12 oktober tot 16 oktober

foto's:

Vandaag speelden we spelletjes over het verkeer.  We oefenden de verkeersborden in, de voorrangsregels,...Nadien moesten de lln. inloggen op www.deverkeerstoets.be.   We leren elke maand nieuwe verkeersregels.  In april doen we dan mee aan De GROTE VERKEERSTOETS.  De kinderen kunnen hier thuis nog verder op oefenen.

Op het eind van de dag maakten we een verkeersbordenwandeling.  Zo onderzochten we welke verkeersborden er in de schoolomgeving zijn.  We kunnen later nog eens wandelen in een andere richting voor verder onderzoek.

https://photos.app.goo.gl/bpfPDob9kRdDYf986

Op vrijdag hebben onderzochten we het licht: Welke kleur heeft het licht?
Nadien schenen de kinderen met de zaklampen op verschillende materialen en maakten ze met zelfgekozen materialen een sfeerlamp.  Deze nemen ze mee op openluchtklassen.  Ze kunnen hun kamers hiermee gezellig maken + op de laatste avond een sfeervolle, kleurrijke eindfuif houden.

https://photos.app.goo.gl/QT5D4nGge56wCsRP9

REKENEN                                                                                                                                                  

Voor degene die thuis graag nog verder oefenen
kan je hier de correctiesleutel terugvinden.
Klik op de bollobo hieronder!

Gebruik dezelfde werkwijze als in de klas.
Zet een bolletje bij je foutjes en verbeter zelf de fout.
Op die manier leer je het meeste!

SUCCES!!

FRANS                                                                                                                                                         

Als je op onderstaande link klikt, vind je oefeningen voor Frans getallen tot 20 +  voor de kleuren.
Er is ook een filmpje waarin de juf een tip geeft om de kleuren te studeren:

https://www.symbaloo.com/mix/fransoefenen1

Spelling                                                                                                                                                        

dictee thema 2 les 3 en 4: zie video's met dictees + oefeningen online:

https://www.symbaloo.com/mix/webmixjufevelien-spell

Documenten                                                                                                                                               

agenda: https://drive.google.com/file/d/1VC-tqrB77yDvobpsW8np7qhkN4qUUiOm/view?usp=sharing

Oppervlaktematen

Wij gingen op onderzoek op de speelplaats.
We tekenden verschillende vierkanten en leerden zo
de verschillende oppervlaktematen kennen.

Wist  je dat we met ongeveer 10 leerlingen in ons
vierkant van 1m² konden staan!

Foto's

5 tot 9 oktober

Documenten:
Agenda:

https://drive.google.com/file/d/1zF4oZrks_LTEr24jYd8yIItYAdVnyHj9/view?usp=sharing

Brief openluchtklassen:

https://drive.google.com/file/d/1dG4JmiWrspigy5aegkintgKZTi_0PN7m/view?usp=sharing

W.O.:

TOETS: Binnenkort is er een toets van thema 1 'Wie ben ik?.  Hier nog een link naar interessante oefenwebsites:

https://www.symbaloo.com/mix/wooefenen

De volgende powerpoint kan je gebruiken als oefentoets na het studeren:
https://docs.google.com/presentation/d/1Mw1eRimHEnyCewhOCFUaRgOE3wtAGC0nhyPUdiA8DVo/edit?usp=sharing

Spelling:
In de volgende webmix vind je een ingesproken dictee van de juf van Thema 2 les 1en 2

https://www.symbaloo.com/mix/webmixjufevelien-spell

Taal:
Voor de toets van taalbeschouwing boek A staan oefeningen klaar op scoodle:

www.scoodle.be

Frans:
Studeertip Frans unité 2: Le materiel scolaire: https://www.loom.com/share/ccfe1f7a506c406a9a8e30855c231007

 

28 september tot 2 oktober

Foto's:

Donderdag hadden we weer een groepscontract. Tussen serieuze taken door waren er ontspannende sport- en leestussendoortjes:https://photos.app.goo.gl/pSy6w5CqvxuiydkF9

Woensdag leerden we programmeren:
Op 30 september hadden we een sessie van digitale wolven.  We leerden een robot programmeren.  Hier zijn wat FOTO'shttps://photos.app.goo.gl/WeQ2QLbbQtfu7xzNA

Documenten:

Agenda:https://drive.google.com/file/d/1A0wbL-r0vO1nIzxRKub8eht9Mrv2vTHW/view?usp=sharing

Frans:

Deze week is er een toets van Frans unité 1.  Hiervoor moet je het volgende studeren:

Woorden cahier p. 8-10.
Al deze woorden mondeling en schriftelijk kunnen. 
De woorden met een * alleen mondeling.
grammaire: zie map grammaire unité 1:
-être
-de persoonlijke voornaamwoorden.
-het werkwoord s’appeler.
 

être:
-http://www.zouaafsoft.be/5de%20leerjaar/HotPot/Un7cNF.htm
https://fog.ccsf.edu/~creitan/q1etre.htm
http://onparlefrancais.weebly.com/theorie-le-verbe-ecirctre---het-werkwoord-zijn.html

S’appeler:
http://blogimages.bloggen.be/oefenenegon/attach/210529.htm
 

mondeling:
-livre p. 12: de zinnen in de groene kaders luidop lezen.  Dek de Nederlandse tekst af.  Versta je de zinnen? (Omgekeerd moet je dit niet kunnen.  Dat is vaak nog te moeilijk.)
-Al de oef. Van à toi  in je livre nog eens opnieuw maken.  Dit zijn gesprekjes die je per twee kan oefenen. (HIervoor kleeft er ook een extra hulpblaadje in je cahier!
-Oefen de getallen van 1 tot 12 door elkaar. Je kan dobbelstenen werpen en de getallen luidop zeggen of speel eens een spelletje met de kaarten en zeg de getallen luidop.

W.O.:

TOETS: Binnenkort is er een toets van thema 1 'Wie ben ik?.  Hier nog een link naar interessante oefenwebsites:

https://www.symbaloo.com/mix/wooefenen

De volgende powerpoint kan je gebruiken als oefentoets na het studeren:
https://docs.google.com/presentation/d/1Mw1eRimHEnyCewhOCFUaRgOE3wtAGC0nhyPUdiA8DVo/edit?usp=sharing

 

De voorbije week maakten de leerlingen powerpoints over de tijdslijn.  Hier kan je ons werk eens bekijken:

middeleeuwen:https://docs.google.com/presentation/d/144A8DudHa5Z4a7EF1tgHiqYzOp6helcB6mhpcz9Ou4o/edit?usp=sharing

Tijd van nu:https://docs.google.com/presentation/d/1Q0tCsOspS7teu16xAAWc8pDYgQn66EgVMAEzmrkf3pw/edit?usp=sharing

nieuwe tijden:https://docs.google.com/presentation/d/14yLPESeE-h6kjjvKYTUTVRRrNJszvUWTmGoWrwENLYE/edit?usp=sharing

prehistorie deel 1:https://docs.google.com/presentation/d/1CURWsKfXsUcJOYBce4zDaHmUWLrLUW5jNy-R4UZgXnA/edit?usp=sharing

prehistorie deel 2:https://docs.google.com/presentation/d/1KzkfVvSAWjP_qL9NMCFWwzzaxEB19qRk3zEc64cQEM/editusp=sharing

 Oudheid:https://docs.google.com/presentation/d/18vTdao7ttjIosmD0I4wEjKUr9ZhUaDJ4h0mhG83adVo/edit?usp=sharing

Spelling:

 

TAAL:

week 21 tot 25 september

Foto's:

Op maandag 21 september leerden we over cartoons.  We hebben er ook zelf ontworpen.  Hier enkele voorbeelden:https://photos.app.goo.gl/wGbj77ueB9EBRtMw8

Op dinsdag 22 september hebben we op school tijdens de middag een loop gehouden met de lagere school.  We gingen na hoeveel kilometers we met de school bij elkaar konden lopen.  Wij liepen SAMEN 224, 8 km.  Dat is van Bierbeek tot Amsterdam.  Straf gedaan!

Documenten:

Agenda:https://drive.google.com/file/d/1NzsUtM9Ab0Y5l_CQ3gUKz-NylXWeujUT/view?usp=sharing

Frans:
Juf helpt met unité 1 superdico:  https://www.loom.com/share/ba60008a0d764785aad9a4738b65f617

Juf hept met de leestaak:https://www.loom.com/share/3cd58bd8f72c482e9f7d7af70b4afcda

w.o.:
Studeertip de identiteitspapieren:

Studeertip:
Deel 1: De teksten studeren:

In de teksten is een deel gemarkeerd.  Je moet over het gemarkeerde kunnen vertellen of schrijven, zonder te kijken.  Hoe kan je dit oefenen?
-Herlees eerst de teksten eens.
-Kijk nu naar de gemarkeerde woorden of kijk naar het schema.  Probeer met die woorden te vertellen wat in de tekst staat.
-Als dat lukt, probeer dan over de gemarkeerde woorden te praten/schrijven zonder naar die woorden te kijken.
-Kijk eens na?  Heb je over al de woorden iets gezegd/geschreven.
-Niet? probeer opnieuw tot het lukt zonder te kijken.

Deel 2: vragen studeren:

-Dek ook alle antwoorden op de vragen af.  Probeer ze opnieuw te beantwoorden.
-Zet eventueel met potlood aan de vragen die je moeilijk vindt, probeer die nadien nog een keer.

De tijdslijn: Wij maakten powerpoints.  Foto's:https://photos.app.goo.gl/ikZy64tq25gX7PaD7
Spelling:
Juf dicteert thema 1 les 6: https://www.loom.com/share/3850895b8c88422c8c3daee6166b025f

spelling thema 1: studeertip:
-Als je na elke inoefening van een les je moeilijke woorden markeerde dan hoef je alleen deze woorden weer in te oefenen.
-Je kan je eigen moeilijke woorden inspreken met een tablet of gsm en dan een zelfdictee doen.
-Je kan ook oefeningen online maken (Dat is vooral interessant voor regelwoorden. Voor onthoudwoorden is het best om ze ook te schrijen.)
-Je kan ook terug luisteren naar de vorige dictees die de juf heeft ingesproken en dit nogmaals schrijven.  (zie voorbije weken.)

Oefeningen van spelling thema 1: http://www.scoodle.be    (wachtwoord in agenda!)
Oefeningen op het internet:https://www.symbaloo.com/home/mix/13ePBjPJ3S

 

14 tot 18 september
week 7 tot 11 september

w.o.                                                                                                                                                                    

Websites om provincies en hoofdsteden te oefenen:

https://www.symbaloo.com/mix/wooefenen

SPELLING                                                                                                                                                         

Dictee thema 1 les 2 extra oefeningen:https://www.symbaloo.com/mix/webmixjufevelien-spell

Dictee thema 1 les 2: juf dicteert:https://www.loom.com/share/731bed666f6c4e76b7a01f61f4708c6b
 

FRANS                                                                                                                                                            

Studeertips voor Frans 's appeler
https://www.loom.com/share/f522480bf1d64cb498160bfb515f8a5d

unité 1 situation 1 studeertip:

https://www.loom.com/share/ad280f81c47343d7bd7a689c7b3e62de

Nog wat oefeningen:

https://www.symbaloo.com/mix/fransoefenen1

week 1 tot 4 september

Wekelijks worden er handige documenten, websites, tips,... online geplaatst.

Documenten                                                                                                                         

Agenda:https://drive.google.com/file/d/1NzsUtM9Ab0Y5l_CQ3gUKz-NylXWeujUT/view?usp=sharing

Deze week gingen enkele brieven mee naar huis.  
Brieven die iedereen moet invullen en terug indienen: informatiefiche + bevestiging inschrijving
Thuis bewaren: brief zwembeurten, afwezigheidsattesten, medicatiefiche (als het ooit nodig is in te vullen)
In agenda kleven: lessenrooster, brief zwembeurten.

Mailadres van de juf: evelien_tonnet@vrijeschoolbierbeek.be

Frans                                                                                                                                      

Liedjes uit de klas:

Salut:https://www.youtube.com/watch?v=i7tJSTCI-L8&list=RDi7tJSTCI-L8&start_radio=1&t=32
Bonjour mes amis:https://www.youtube.com/watch?v=NXkJ88ygPY0

TAAK VOOR HET WEEKEND/ Uitspraken oefenen (juf doet het eens voor):https://www.loom.com/share/f1fd13b4176544e3bfdf30f29321f2d7

Taal                                                                                                                                          :

correctiesleutel taal thema 1:https://photos.app.goo.gl/97cNzHYvaPjhiXJw8

spelling:                                                                                                                                 

correctiesleutel thema 1:https://photos.app.goo.gl/k2hKU32DcBHLwhqm9

W.O.:                                                                                                                                      

Opzoeken in atlas:https://www.loom.com/share/1c5d35f9465a4ae49d1d540e66d7f4fe

 

1 september: Allemaal welkom!

Het is spannend geweest...nooit hebben we met zo een vreemd gevoel naar 1 september uitgekeken.  Hoe zouden we starten? Wat mag wel en wat niet?  De juffen zijn nu toch blij dat we jullie mogen verwelkomen.  We gaan er een leuke dag van maken!

 

Spijtig genoeg kunnen we de ouders niet LIVE ontvangen om het schooljaar op te starten.  De infoavond van vrijdag zal vervangen woorden.  Op vrijdag lanceren we op deze blog informatie via film en powerpoint om jullie door de afspraken van het nieuwe schooljaar te loodsen.  Hopelijk zien we mekaar snel in levende lijve! 

knop voor live-les

Welkom in het vijfde leerjaar: infoavond online

Hallo,

Spijtig genoeg kunnen we jullie niet LIVE ontvangen om het schooljaar op te starten.  Daarom hebben we filmpjes gemaakt om jullie door de afspraken van het nieuwe schooljaar te loodsen.  Hopelijk zien we mekaar snel in levende lijve! 

Juf Evelien overloopt de klasafspraken, lessenrooster,...:

https://www.loom.com/share/c77e3ec884b74eb8b772f59cf5bef2a1

Juf Liese bespreekt rekenafspraken:

Klik hier!

Hier nog wat algemene schoolafspraken:
-In de video werd vermeld dat de scholenveldloop zou doorgaan, maar dit is toch afgelast. 
- Dit jaar zal de huiswerkklas jammer genoeg niet kunnen doorgaan.
- warme maaltijden: Door de strenge maatregelen, kunnen wij organisatorisch niet de veiligheid garanderen indien we warme maaltijden zouden aanbieden. Hierdoor zullen er al zeker tot aan de herfstvakantie geen warme maaltijden aangeboden worden. 
- aankomen op school: Ouders worden niet toegelaten de school te betreden. Hierdoor zullen de kinderen
‘s morgens onderaan de Kinderberg afgezet worden. De kinderen gaan zelfstandig naar de speelplaats.
- vertrekken naar huis: Net als op het einde van vorig schooljaar, zullen de ouders in zones aan de straatkant, hun kinderen opwachten. Deze zones zijn aangegeven met bordjes die ophangen. De kinderen zullen klas per klas naar buiten komen, waarna de kinderen waarvan de ouders al klaar staan, naar hun ouders kunnen gaan. Kinderen waarvan de ouders er nog niet zijn, gaan verder door naar de naschoolse opvang op de speelplaats. Om een te grote toeloop aan de straatkant te vermijden, komen de kleuters al om 15.50 uur naar buiten, de lagere school pas om 16 uur.
-avondopvang:Ouders die niet op tijd zijn, wachten tot alle klassen buiten zijn om hun kind op te halen op de speelplaats. Ouders die hun kinderen in de naschoolse opvang komen halen, gaan binnen via het groene poortje, waarna ze in een ‘rotatiezone’ terecht komen. Met pijlen wordt de staprichting aangeduid en met nadars wordt het einde van de zone aangegeven. Gelieve deze richting strikt aan te houden en ook de afstand tegenover andere volwassenen te bewaren.
- hygiëne: Ouders zijn verplicht om een mondmasker te dragen bij het ophalen/brengen van hun kinderen. Er wordt ook gevraagd om zoveel mogelijk de afstand te bewaren bij het kruisen van andere volwassenen. De kinderen moeten hun handen wassen of ontsmetten bij het betreden van de school. Hiervoor zal een handgeldispenser aan het groene poortje staan. Kinderen die naar de voorschoolse opvang komen, wassen hun handen bij het binnen komen. Overigens zijn de kinderen verplicht om hun handen te wassen bij het binnen komen in de klas, na toiletbezoek, voor de maaltijden, voor het verlaten van de school en na het hoesten, snuiten of niezen. Mondmaskers zijn niet verplicht voor kinderen. De leerkrachten van de lagere school zullen wel een mondmasker dragen indien de afstand niet bewaard kan worden.
- speeltijden: De speeltijden kunnen weer net als vroeger georganiseerd worden. Dit betekent dat alle klassen tegelijkertijd buiten kunnen spelen.
- ouders op school: Ouders worden niet toegelaten in de school. Oudergesprekken zullen wel op school doorgaan, maar met het inachtnemen van het bewaren van afstand, het dragen van een mondmasker en het ontsmetten van de handen.
- traktaties verjaardagen: Dit schooljaar zullen we geen traktaties van thuis toelaten op school. De verjaardagen worden wel uitbundig in de klas gevierd en wanneer we op het einde van de maand zingen voor de jarigen, zal de hele school getrakteerd worden op wat lekkers.
- buitenschoolse activiteiten :Zo lang we ons in code geel bevinden, kunnen buitenschoolse activiteiten weer door gaan. Indien we naar code oranje of rood gaan, zullen we deze activiteiten moeten herbekijken. We houden jullie op de hoogte wanneer er veranderingen plaats vinden.
- fietsenstalling: Net als op het einde van vorig schooljaar zullen de fietsen per klas gezet worden. Het zesde leerjaar zet zijn fietsen aan de straatkant, de kleuters, het eerste en het vijfde leerjaar plaatst de fietsen op de berg en het tweede, derde en vierde leerjaar parkeert in de fietsenstalling.
- wat bij ziekte? Zieke kinderen en zieke personeelsleden blijven thuis. Ouders van kinderen die ziek worden op school worden meteen gecontacteerd om hen af te halen. Leerlingen met COVID-symptomen worden meteen uit de klas gehaald en in een apart lokaal in quarantaine geplaatst tot de ouders hen opgehaald hebben.
Maximum 4 zelfgeschreven briefjes voor een maximum van 3 opeenvolgende dagen.
-Zwemmen: Wie niet mee mag gaan zwemmen heeft een geschreven briefje nodig.

 

Binnen kijken > Vijfde leerjaar

Zoeken

Data

SCHOOLJAAR 2020-2021

VRIJE DAGEN, VAKANTIES en STUDIEDAGEN 

woensdag 23 september (studiedag)

maandag 5 oktober (vrije dag)

maandag 2 november tot vrijdag 6 november (herfstvakantie)

woensdag 11 november (Wapenstilstand)

maandag 21 december tot vrijdag 1 januari (Kerstvakantie)

vrijdag 5 februari (studiedag)

maandag 8 februari (vrije dag)

maandag 15 februari tot vrijdag 19 februari (krokusvakantie)

maandag 5 april tot vrijdag 16 april (Paasvakantie)

woensdag 12 mei (studiedag)

donderdag 13 mei (Hemelvaart)

vrijdag 14 mei (brugdag)

maandag 24 mei (Pinkstermaandag)

woensdag 30 juni (zomervakantie vanaf 12 uur)

FEESTEN

eetfeest zondag 18 oktober

lichtjeswandeling vrijdag 13 november

kinderfuif 

schoolfeest 

Contact

Vrije Basisschool 'De Kinderberg'
Bergstraat  18 - 3360 Bierbeek

(016) 46 40 37

directie@vrijeschoolbierbeek.be

Ondernemingsnummer: 0443.268.323