Komt het zien in het vijfde leerjaar!
Vandaag was het sportdag voor de lagere school. Alles klassen gingen naar de sporthal aan de Borre tegen 9.20 uur. Daarna was er een rotatiesysteem waarbij er om de 20 minuten een andere sport was. Elke klas werd in twee groepen gesplitst.
We deden: kubbs, volksspelen, samenwerkingsspelen, piramides bouwen, voetbal, minitrampoline, springkasteel, blinde handbal, curling,...
In het begin van het schooljaar deden we mee aan de STEM-wedstrijd. HIermee wonnen we ticketsvoor de kinepolis. Ideaal voor een leuke afsluiter van het jaar: Fietsbehendigheid trainen tot in Leuven centrum, naar de kinepolis voor THE CROODS, fietsbehendigheidstraining tot in Kessel-Lo, lekker picknicken en ravotten in de verneiuwe speeltuin met water, fietsbehendigheid trainen naar Bierbeek. Wat een leuke dag!
Alvast bedankt voor alle stemmen voor onze wedstrijd en een extra bedankje voor de fietsbegeleiders (mama Tibo, mama Ellie, papa juf Larissa)
Thema 10:https://drive.google.com/file/d/1vYNrLcgaF5hYw9LLJQ74C0Ry2ZVMYiZR/view?usp=sharing
verbetering bundel:https://drive.google.com/file/d/1lCu0lnfrOcU_MC42uUIfd6BDOXWvM-aP/view?usp=sharing
Agenda:
Proefwerkenrooster:
Frans: (alle unités)
https://www.symbaloo.com/home/mix/13ePBjPJ3Q
Herhalingsbundels:https://docs.google.com/document/d/19-eqrVlU-NWGAhuJf0ZHGY-ip0bijPTW/edit?usp=sharing&ouid=103929967036020762253&rtpof=true&sd=true
Spelling (alle thema's:
https://www.symbaloo.com/home/mix/13ePBjPJ3S
Herhalingsbundel:https://docs.google.com/document/d/1HehtEWpr9SsyyxgS3SHvx_fyY3xDbd93/edit?usp=sharing&ouid=103929967036020762253&rtpof=true&sd=true
Themabundels 5-9:
Thema 6:
https://drive.google.com/file/d/12NaIQadAmBLywQDJESnhPRtYBidVcXEC/view?usp=sharing
Thema 7:
https://drive.google.com/file/d/1gLwKX4zmO5yEbfIGFPZdVhSHUZDiNnMw/view?usp=sharing
Taal studeeroverzicht + herhalingsoefeningen;
https://drive.google.com/file/d/19uAnGvQL7DsVRxfcNm_cb5fbjobfOCOs/view?usp=sharing
Rekenen:
Hieronder vind je de correctiesleutels van rekenen terug. Klik op het juiste werkboek.
Agenda:
Frans oefenen unité 7 oefenen voeding:
(zie 7de regel):https://www.symbaloo.com/home/mix/13ePBjPJ3Q
Spelling :
In de Franse les leerden we over voedingsmiddelen en materialen uit de keuken. Om die middelen wat in te oefenen kregen de leerlingen een brief mee in het Frans met allerlei mee te brengen materialen.
Op school kregen ze een Frans recept van cake of chocolademousse. Het heeft gesmaakt, dus ik denk dat ze alles goed verstaan hebben!
Zin om ons optreden nog eens te herbekijken? Klik hier:https://photos.app.goo.gl/VynpcktVDfRE9Rkr9
Agenda:
Frans oefenen unité 7 oefenen voeding:
(zie 7de regel):https://www.symbaloo.com/home/mix/13ePBjPJ3Q
Spelling oefeningen thema 9 afkortingen:
https://www.symbaloo.com/home/mix/13ePBjPJ3S
W.O. toets thema ' een sportief lichaam'.:
Bundel:https://www.symbaloo.com/home/mix/13ePBjPJ3S
Studeerhulpje voor deze toets (powerpoint met voorbeeldvragen):https://docs.google.com/presentation/d/1CzRoDLXI5UpbJZIRoWkKV4rnLyaXdIS3ucQFq8ZUnVk/edit?usp=sharing
Agenda:
Frans oefenen unité 7 pouvoir, vouloir, devoir:
(zie 7de regel):https://www.symbaloo.com/home/mix/13ePBjPJ3Q
Spelling oefeningen thema 8:
https://www.scoodleplay.be/
en
https://www.symbaloo.com/home/mix/13ePBjPJ3S
W.O. toets thema ' een sportief lichaam'.:
Bundel:https://www.symbaloo.com/home/mix/13ePBjPJ3S
Studeerhulpje voor deze toets (powerpoint met voorbeeldvragen):https://docs.google.com/presentation/d/1CzRoDLXI5UpbJZIRoWkKV4rnLyaXdIS3ucQFq8ZUnVk/edit?usp=sharing
Agenda:
Frans : oefenen unité 7 situation 1:
https://www.symbaloo.com/mix/fransoefenen1
Spelling
taak op scoodleplay thema 8 les 5:
https://www.scoodleplay.be/ (inlogcodes zie agenda)
Dictee oefenen met juf thema 8 les 2-3:
https://www.symbaloo.com/home/mix/13ePBjPJ3S
Agenda:
W.O. oefenen verkeerstoets:
Op woensdag moet iedereen de verkeerstoets maken in de klas. Laatste kans om alles nog eens goed in te oefenen. Veel succes!
Frans oefenen unité 6
Alle hulpjes/oefeningen voor unité 6 staan op de 6de regel:
https://www.symbaloo.com/home/mix/13ePBjPJ3Q
We lieten ons inspireren door kunstenaars voor onze muzo-activiteit van maandag 21 maart:
*Bananenkunst zoals Stephan Brusche (Waarbij bananen worden beschildert.)
*Graffittikunst zoals Bansky (waarbij er een probleem wordt aangekaart.)
*Dierenkunst zoals Damien Hirst (maar waarbij zeker geen dieren moeten sterven.)
https://photos.app.goo.gl/UfrcB9ef7d1b55Lw6
In de week van 14 tot 18 maart hebben de leerlingen in groepjes gewerkt aan een landententoonstelling. Deze voorstelling moest aan enkele voorwaarden voldoen:
-In elk land een powerpoint met de gevraagde info.
-Een leerrijk, zelfgemaakt spel
-Een aantrekkelijke voorstelling van het land met creatieve elementen.
-iets om te rieken, proeven, voelen,...
Op donderdag 17 maart kregen de groepen nog even tijd om alles klaar te zetten en dan moesten ze bij elkaar op bezoek. Hierbij moesten de landenfiches ingevuld worden.
Agenda:
W.O.:
Studeerbundel kleurrijke buren: (Tip: leg een kladblad op de kolom die je inoefent en schuif met je blaadje naar beneden. Zet streepjes met potlood als het nog moeilijk is. Blijf dit dan trainen.)
https://docs.google.com/document/d/1jXQTAMpeAPzZa7Oat9Nc95HSI5sxqV9pH4Oa9EXH9MU/edit?usp=sharing
Spelling:
Zie regel 8:https://www.symbaloo.com/mix/webmixjufevelien-spell
Frans:
Oefeningen unité 6 op de 6de regel:
Op donderdag 24 februari gingen we op landbouwleerpad. We volgden een deel van het boerenbuitenpad van Bierbeek. Zo bezochten we de zelfoogstboerderij, de witloofboer en de Ruisbroekmolen.
Omwille van het slechte weer (veel wind- op het einde zelfs hagelbollen) hebben we de toer wel wat moeten inkorten.
Elke klas kreeg de opdracht om een instagramachtergrond van een boom te maken. Wij maakten een gezonde boom. Toch handig een boom waar alle soorten fruit in kan groeien?!
De leerlingen kregen 4 technieken aangeboden om fruit te maken: 3D- pixelart- realistisch kleuren-collage.
In de namiddag trokken we foto's, was er een fluofuif en een fluohoek met raadsel, filmpjes...i.v.m. veilig met fluo.
Ons w.o. en taal-thema gaat over gezonde voeding. Deze week hebben we de theorie eens in de praktijd omgezet.
Op donderdag hebben de kinderen zelf groenten gekweekt te vertrekken vanuit de zaadjes van de plant zelf. We planten een deel in een eigen ontworpen broeikas om te onderzoeken of die planten beter groeien of niet.
We zijn vooral benieuwd of het ons lukt om onze eigen tomaten, courgetten, komkommers,...te kweken.
Op vrijdag hebben de leerlingen een gezonde maaltijd klaargemaakt. Om aan te sluiten bij het thema 'klimaat' hebben we dit met groenten van de seizoen gedaan. (Nog niet met onze eigen groenten.Maar wie weet kan dat later nog eens.) De leerlingen maakten groententaartje, groentensoep, fruitsla met dressing, humus, omeletten met groenten en pasta met groentensaus.
De recepten moesten nog zelf worden bedacht en uitgeschreven.
L5 zet zich in voor het klimaat.
Wij maakten een videoclip met tips om ook
jouw steentje bij te dragen?
Klik op de foto en doe wat jij kan.
Alle beetjes helpen!
Dag 1:
We zijn om 10.45 uur toegekomen in Zwalm. De kinderen hebben hun bed opgemaakt, valiezen uitgeladen,... Nadien volgde een show om het verschil tussen fysica en chemie aan te leren.
Daarna kregen we spaghetti en een ijsje.
Na een korte pauze startten de namiddagactiviteiten:
1.makey-makey=het klavier van je toetsenbord overnemen en zo muziek, tetris,...spelen met appels, zilverpapier, potten,...
2. Stuiterballen maken door een chemische samenstelling van producten.
Om 18.30 volgt de broodmaaltijd en om 19.00 uur komt de volksterrenwacht. Een druk programma voor de eerste dag!
Hier nog enkele foto's van overdag, aangevulde met avondfoto's en filmpje van vertrek:
https://photos.app.goo.gl/JFD4qJE3HYz3HvQg6
Foto's van juf Liese: https://photos.app.goo.gl/1skBYKGGCiBmn21Y6
Dag 2:
Na een kort nachtje voor sommigen en een goede nacht voor anderen zijn we deze morgen aan de slag gegaan. Groep 1 maakte in de voormiddag windmolens. Groep 2 werkte in een programma om logo's te ontwerpen. Dit werd nadien op een T-shirt gedrukt.
Na de middag wisselden de groepen.
's Middags hebben we stoofvlees gegeten.
's Avonds konden de kinderen nog wat brieven schrijven, wat vrij spelen,... Nadien mochten ze kiezen tussen een zaklampenwandeling of een groepsspel.
Tijdens de wandeling ontdekten we dat er een mooie volle maan te zien was. Daarom haalden we de sterrenkijker toch nog eens tevoorschijn. We hebben de maan toch nog eens van dichtbij bekeken. Dat ging vlotter dan gisteren, want toen was er teveel bewolking.
Foto's juf Evelien:https://photos.app.goo.gl/zFbDtc8WKKkqDRC5A
Foto's juf Liese: https://photos.app.goo.gl/qDFG9Qbk2Rcwgimu9
Dag 3:
De tweede nacht was een goede nacht voor iedereen. Gelukkig, want er stonden alweer enkele leuke activiteiten op het programma. Groep 1 leerde wat meer over elektriciteit en kerncerntrales. Groep 2 maakte zelf een stroomkring en ging hier creatief mee aan de slag.
's Middags aten we een lekker pastasalade met kerstomaatjes, pompoenpitten, spekjes en rucola.
Helemaal klaar voor onze stevige oriëntatiewandeling van in de namiddag.
We zagen een filmpje over het dorp van in het jaar 1932. Nadien gingen we zelf op tocht in Dikkele.
In de namiddag kregen we bezoek van het thuisfront. Juf Lieselotte, juf Larissa en juf Leen kwamen ons een bezoekje brengen. 's Avonds aten we broodjes met beleg naar keuze.
Van al dat buitenspelen werden we vies dus gingen we vandaag toch maar eens de douche in.
Na de douche nog gezellig samen een film kijken voor het slapengaan.
Foto's juf Evelien:https://photos.app.goo.gl/8iiosVF4tgM2rLEKA
Foto's juf Liese: https://photos.app.goo.gl/PADDTkJbi44eetwr7
Dag 4:
Vandaag zijn we in de voormiddag weer in twee groepen gesplits. Groep 1 leerde het principe van 3D-printen, groep 2 bouwde bruggen met bambox. Nadien wisselden de groepen.
Na de perziken met vleesbrood en ovenfrietjes was er nog een pauze. Het had hier veel geregend, dus de kleren hingen goed vol modder. Dat wordt wassen!
Na de pauze ging groep 1 verder met 3 D-printen. Nu werd een figuur ontworpen in een tekenprogramma. Groep 2 mocht kiezen tussen vrij spelen of samen met de juf Party & co spelen.
Na de wissel hebben we gegeten en al een beetje opgeruimd. Het grootste deel zit al in de valiezen.
We sluiten de avond af met een fuif. Die is op dit moment nog bezig! (19.52 uur)
foto's:https://photos.app.goo.gl/oCGv14jKXFoAT5DT9
meer foto's: https://photos.app.goo.gl/FS1kJ5vrTpqckto88
Hallo,
Hier vinden jullie een link met info van juf Evelien.
https://www.loom.com/share/afe9dca2b6ae4f6abc0436019665cc09
Bij vragen kunnen jullie ons mailen:
evelien_tonnet@vrijeschoolbierbeek.be
liese_distelmans@vrijeschoolbierbeek.be
Op woensdag 1 september vliegen we er weer samen in. We zijn blij dat het schooljaar er weer wat normaler begint uit te zien. De kinderen mogen zonder mondmaskers starten. Wat een goed nieuws.
Spijtig genoeg kunnen we de ouders nog niet LIVE ontvangen om het schooljaar op te starten. De infoavond van vrijdag zal vervangen worden door een introductiefilmpje. Op vrijdag om 18.00 uur lanceren we op deze blog een informatiefilmpje om jullie door de afspraken van het nieuwe schooljaar te loodsen. Hopelijk zien we mekaar snel in levende lijve!
Zoeken
Data
SCHOOLJAAR 2021-2022
VRIJE DAGEN, VAKANTIES en STUDIEDAGEN
4/10: facultatieve verlofdag
1/11 tot 5/11: herfstvakantie
11/11: wapenstilstand
17/11: pedagogische studiedag
24/12: school tot 12 uur
27/12 tot 7/01: kerstvakantie
7/02: facultatieve verlofdag
28/02 tot 4/03: krokusvakantie
16/03: pedagogische studiedag
4/04 tot 15/04: paasvakantie
18/04: paasmaandag
25/05: pedagogische studiedag
26/05 tot 27/05: OHHemelvaart
6/06: pinkstermaandag
30/06: school tot 12 uur
FEESTEN
eetfeest zondag 17 oktober
lichtjeswandeling vrijdag 12 november
schoolfeest 21 mei
TE ONTHOUDEN DATA
5/10: dag van de leerkracht
18/10 tot 22/10: L5 Stemklassen
info-avond zorgvisie dinsdag 19 oktober
info-avond veilig online donderdag 2 december
14/02 tot 16/02: L3 boerderijklassen
Contact
Vrije Basisschool 'De Kinderberg'
Bergstraat 18 - 3360 Bierbeek
directie@vrijeschoolbierbeek.be
Ondernemingsnummer: 0443.268.323
Instellingsnummer: 12468